LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees 31 Oktober huidige woning verlaten en opleveren......

Verder December is geen probleem, Januari nieuwe huis klaar is vermogen als je het niet in dat nieuwe huis hebt gereserveerd.
Bel eens 0800 0543 de belastingdienst of er iets wettelijk geregeld is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar dat verhaal over overwaarde of spaargeld heeft m.i. helemaal niets te maken met de afweging of je wel of niet tijdelijk bij de ouders zou kunnen gaan wonen.

(Overigens vind ik het een prima optie, als er de ruimte voor is, om tijdelijk bij de (groot)ouders te gaan wonen. En ook logisch en zeer verstandig om dan van tevoren na te gaan of er wellicht onverwachte negatieve effecten aan zitten.)

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lady1234 schreef:
28 aug 2019 08:44

Er kan nog een ander “nadeel” zijn. Als de nieuwe woning ná 1 januari wordt opgeleverd, staat de eventuele “overwaarde” van de oude woning wel op de bankrekening per 1-1-20. Daar moet dan misschien vermogensrendementsheffing over betaald worden.
Maar dat staat helemaal los van het inwonen bij uw ouders.
Dut was mijn reactie. Daar is toch niets aan miszegd?

Mirandaatjuh
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2019 19:39

Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Ongelezen bericht door Mirandaatjuh »

Wow wat een reacties allemaal. Bedankt voor het advies.

Ik zal nog wat extra uitleg geven. Wij hebben ons huis verkocht met voorwaarde dat we er snel uitkonden. Ons nieuwe huis komt voor 31 januari 2020 vrij. Wij hebben een bestaande woning gekocht maar die mensen hun nieuwbouwhuis wordt nu dus eerder opgeleverd ( helemaal verbaasd dat dat kon) dus de verwachting is dat wij er in december inkunnen.

Onze opbrengst van onze eigen woning wordt geparkeerd bij de bank voor aankoop van deze woning op een aparte rekening ( 50000)

Mijn vader heeft aow en een redelijk goed pensioen. Mijn moeder werkt niet maar heeft ook nog geen pensioen. Hij heeft geen recht op zorgtoeslag. Mijn man en ik ook niet.

Echt heel erg bedankt voor het meedenken. Ik zag door de bomen het bos niet meer

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je netto €50.000 over hield en geen ander spaargeld boven de €10.000 hebt blijf je onder de toegestane €30.000 per persoon dus voor jullie samen €60.000,-

En als het goed gaat, prettige kerstdagen en bij plafond witten flink knoeien als je witte kerst wilde! :mrgreen:

Tijdelijk logeren mag en inschrijven ook.... en omdat je geen nieuwe maar gebruikte woning kreeg.... Ik noem nieuwe huis nieuwbouw....
Je hebt tenminste geen dubbele woonlasten van niet verkochte en beter zo dan enkele jaren terug toen sommige meer dan 5 jaren op kopers wachten....

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent eigenlijk een heel simpel geval, zonder problemen of vervelende consequenties. :lol: :D

En inschrijven moet, want u kunt niet ingeschreven blijven staat op uw ‘oude’ woning.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Komkommertijd schreef:
28 aug 2019 20:12
Als je netto €50.000 over hield en geen ander spaargeld boven de €10.000 hebt blijf je onder de toegestane €30.000 per persoon dus voor jullie samen €60.000,-
Begrijp ik goed dat dit een manier is om uw eerder gegeven fraude advies in te trekken? :D

Mirandaatjuh
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2019 19:39

Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Ongelezen bericht door Mirandaatjuh »

:D inderdaad fijn omdat we niet het risico wilden lopen met dubbele woonlasten. Met 3 pubers en dubbele woonlasten, tja dat is hier niet wenselijk. Dus nu even de logeertijd doorkomen. Ik vond het echt een goede en lieve aanbieding en daarom wilde ik zeker weten dat hun geen nadelige gevolgen zouden ondervinden hiervan.

Bedankt allemaal

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

tttlocke schreef:
28 aug 2019 22:04
Komkommertijd schreef:
28 aug 2019 20:12
Als je netto €50.000 over hield en geen ander spaargeld boven de €10.000 hebt blijf je onder de toegestane €30.000 per persoon dus voor jullie samen €60.000,-
Begrijp ik goed dat dit een manier is om uw eerder gegeven fraude advies in te trekken? :D
Dit is geen intrekken fraude maar melden wat de mogelijkheden zijn.
Wij wisten hier niet het bedrag en omdat het onder de €60.000,- is dus prima.
Maar als ze wel meer hadden, vermogensbelasting is nooit leuk als je voor enkele dagen teveel zou hebben.
En als zelfs grote bedrijven en enkele leden Koninklijk huis wel eens belasting ontwijken, ze willen zekerheid of het mag.
En tijdelijk van 31 Oktober tot opleverdatum geen woning hebben was enige vraag.

En omdat enkele andere over vermogensbelasting begonnen, ik weet de regels en de gaten in de wet.
Dit is tevens de reden waarom iemand eind november de sleutels gaf aan de kopers maar pas 3 januari bij notaris liet passeren, en pas in december dat jaar een ander huis kocht, en zo geen 1.2% belasting over de woning hoefde te betalen!
Het echte probleem is dat er geen coulance is voor tijdelijk geld bij belastingdienst zoals hier aantoonbaar is.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tijdelijk bij ouders wonen: financiële gevolgen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@komkommertijd

U weet de regels en de gaten in de wet schrijft u. En uw ‘oplossing’ was dus eventueel fraude plegen.

Heeft niets met belasting ontwijken te maken.

Gesloten