Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Schut88
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2022 21:29

Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Schut88 »

Beste forum-bezoekers,

Bij navraag bij Liander blijken er twee energie/gas-aansluitingen op mijn adres geregistreerd te staan. Fysiek zie ik er maar één. Ze hebben aangegeven dat alle aansluitingen die op ons adres staan bij hun op actief staan en ook een contract op zit (niet op onze naam). Wij gaan nu de woning bewonen en hebben op één van de twee aansluitingen nu wel een nieuw contract aangevraagd. Liander wil omwille van de privacy geen gegevens delen op welke naam de andere aansluitingen staan. Mag dit zo maar? Ik kan aantonen dat de woning mijn eigendom is.
Ik heb aangegeven bang te zijn voor problemen in de toekomst (kosten, etc.). Zij hebben aangegeven dat dit geen problemen moet kunnen veroorzaken. Hoogstens zouden we dubbele post kunnen krijgen, dit was het ergste wat zou kunnen gebeuren.
Ik vertrouw het eerlijk gezegd niet helemaal. Wat moet ik hier nu precies mee?
We hebben al een bevriende elektricien laten kijken omdat de installatie mij de pet een beetje te boven ging. Er blijken totaal 16 groepen te zitten met 6 aardlekschakelaars, maar heeft verder niet iets bijzonders geconstateerd (afgezien van dat hij het wel bijzonder vond dat er zoveel groepen zaten waarvan een heel groot deel niet in gebruik was).
Hoor graag jullie visie hierop.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hele rare zaak.

Ik zou, om te beginnen maar die groepen, die niet in gebruik zijn door die elektricien laten uitschakelen.

Wordt er op de meter verbruik aangegeven als u zelf helemaal niets gebruikt?

Is het vastrecht wat u gaat betalen wel correct?

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als er een factuur komt op een andere naam dan hoeft u die niet te betalen lijkt mij. Mss zijn het vroeger 2 woningen geweest? Bijvoorbeeld boven- en benedenwoning (met destijds eigen huisnummers)

Wouter M.
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:44

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Wouter M. »

Zou het kunnen dat die andere aansluiting een rioolgemaal, verkeersregelinstallatie oid van de gemeente is? Deze staan nogal eens geregistreerd onder het dichtstbijzijnde adres. Uiteraard heeft de gemeente in dat geval het energiecontract voor de aansluiting van die installatie.

Je zou op https://www.eancodeboek.nl kunnen zoeken met je adres om te kijken of je daar zelf ook twee aansluitingen kan vinden.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Zitten er op die andere aansluitingen in het huis wat U gaat bewonen ook aparte meters en hoofdkranen??
Als dat het geval is dan is er een hele snelle methode om uit te zoeken van wie deze zijn. Draai de hoofdkraan
van die tweede gas aansluiting dicht en zet de hoofdschakelaar van die onbekende stroomgroep uit. Zeker
met deze temperaturen weet U binnen de kortste keer van zie deze zijn.

mariamet
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2021 18:35

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door mariamet »

Bij mij zijn ook 2 aansluitingen van elektriciteit en gas. De ene is van mij en de andere is van de markt.
Ik heb nooit last van de tweede aansluiting. Alleen wanneer je naar een andere energie leverancier gaat dan moet dat gemeld worden. Ik heb toevallig de 2 codes. Dus een aparte code voor de markt.
En een aparte code voor mijn woning.
Stap ik over zoals pas met het faillissement van Welkom Energie toen ging het bij het overstappen van Welkom Energie naar Eneco geruisloos. Maar daar wilde ik niet blijven en ben overgestapt naar Vattenfall. Deze Energie leverancier wilde wel de code van de markt weten, zodat mijn woning niet op de markt aangesloten zou worden. Alles werkt goed.
Uw woning heeft ook een code en het is dus noodzakelijk dat voor uw huis de juiste code aangesloten wordt. Hoop dat u iets aan deze reactie hebt.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door 16again »

Maar horen er dan geen 2 aparte meters te zitten?
Of gaat de markt buiten de meter om?

Caroliendb
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2021 17:58

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Caroliendb »

Kan het zijn dat bij een vorige bewoner er een bedrijf geregistreerd stond op hetzelfde adres? Ik heb dat zelf gehad toen ik bedrijf aan huis had en mijn energiekosten wilde hebben op mijn bedrijf. Hiervoor had ik ook aparte groepen aan laten maken. Alles stond op mijn bedrijfs naam.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Moneyman »

mariamet schreef:
28 jan 2022 13:59
Bij mij zijn ook 2 aansluitingen van elektriciteit en gas. De ene is van mij en de andere is van de markt.
Wat bedoel je met "van de markt"? Staat jouw woning naast een marktplein en worden de marktkramen van stroom voorzien vanuit jouw woning? En heb je dan ook meerdere meters? Klopt het bij jou in rekening gebrachte vastrecht dan wel?

gert949
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2007 16:07

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door gert949 »

Ik zou zolang u er nog niet woont, alle schakelaars op 0 zetten, dan word snel duidelijk wie de 2de afnemer is.

Len123
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 nov 2013 08:28

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Len123 »

Wet op de privacy??
Ha, ha, laat me niet lachten. Ik zeg, opdoeken die hele belachelijke wet op de privacy, wat een wassen neus is dat!
Iedereen is voor iedereen z.g. onvindbaar, behalve ....
Ze weten allang alles van je, dus pleur die wet gewoon in de vuilnisbak, dienst echt nergens toe, anders dan dat bepaalde organisaties zich erachter kunnen verschuilen!

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Laat die wet van de privacy nog maar even bestaan. Kun je met eén mail van die z.g. slimme meter af. Zeker als je zon panelen hebt.

annechie
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2009 09:47

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door annechie »

Er zijn twee aansluitingen voor elektra aan ons adres gekoppeld: een voor onszelf en een voor een elektrische laadpaal. Dat is te zien op https://www.eancodeboek.nl

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door 16again »

annechie schreef:
28 jan 2022 21:29
https://www.eancodeboek.nl
Met behulp van deze dienst kunt u een 'aansluiting identificatie code' (eancode) opzoeken
Waar staat die E A N afkorting dan voor?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
28 jan 2022 22:40
annechie schreef:
28 jan 2022 21:29
https://www.eancodeboek.nl
Met behulp van deze dienst kunt u een 'aansluiting identificatie code' (eancode) opzoeken
Waar staat die E A N afkorting dan voor?
European Article Number?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
28 jan 2022 22:59
16again schreef:
28 jan 2022 22:40
Waar staat die E A N afkorting dan voor?
European Article Number?
Die had ik ook gevonden. Maar de link met streepjescode op het pak speculaas ontgaat me

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

snap dat u geen problemen wilt achteraf, als de medewerker u zegt dat u die niet zult krijgen bevestig uw gesprek dan per mail met deze inhoud, komt er dan geen reactie meer dan hebt u een bewijs van dit gesprek....

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Maar hoe kunnen beide aansluitingen actief op een naam staan als u er bijna gaat wonen - d.w.z. de vorige bewoners al weg zijn?
Interessant dat de elektrische laadpalen geregistreerd staan op het dichtsbijzijnde adres - dat zijn er heel veel inmiddels.
Er zou t.o. bij moeten staan (tegenover); net als bij woonboten.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er kunnen alleen kosten in rekening worden gebracht als er een overeenkomst is. Één overeenkomst is één keer kosten betalen. Voor je gemoedsrust kun je natuurlijk vragen of ze willen bevestigen dat jij voor dit andere contract niet wordt aangeslagen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Terpstra schreef:
28 jan 2022 18:28
Laat die wet van de privacy nog maar even bestaan. Kun je met eén mail van die z.g. slimme meter af. Zeker als je zon panelen hebt.
Kan je dit eens uitleggen?

Plaats reactie