LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantiedagen niet uitbetaald.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mircas
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2012 13:28

Vakantiedagen niet uitbetaald.

Ongelezen bericht door Mircas »

Goedendag,

Ik heb een vraag waar ik na veel zoeken op internet geen antwoord op kan vinden.
Het gaat om het volgende:
Mijn vrouw heeft al 7 jaar een nulurencontract, maar werkt gedurende deze hele periode 18 uur per week. Haar is altijd verteld door haar werkgever dat zij geen recht heeft op doorbetaling van haar uren tijdens vakantie. Nu blijkt dat zij daar wel recht op heeft en de vraag is of wij dit met terugwerkende kracht nog kunnen eisen? Zo ja, tot hoeveel jaar terug?
Alvast bedankt voor de reacties.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Vakantiedagen niet uitbetaald.

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Loonvorderingen, waaronder vakantiegeld en opgebouwd maar niet gekregen verlof (waarop men dus wel recht heeft), kan met terugwerkende kracht tot 5 jaar geleden worden gevorderd.

Bij loonvorderingen (waaronder vakantietoeslag) kan de wettelijke verhoging ad 50% worden gevorderd en daarnaast de wettelijke rente (thans 2 % per jaar).

Let op:
er ontstaat als niet gekozen wordt voor alsnog betaling over die perioden, nu een stuwmeer aan verlof, maar alleen bovenwettelijke vakantiedagen mogen worden uitbetaald, de wettelijke vakantiedagen mag zij alsnog opnemen. Het minimum aantal wettelijke vakantiedagen per jaar bedraagt vier keer de arbeidsuren per week.
Nog een kleine toelichting: wettelijke vakantiedagen vervallen normaal gesproken 6 maanden na het opbouwjaar, maar niet als er redelijkerwijs geen mogelijkheid bestond om deze vakantiedagen tijdig op te nemen.

Verder is sprake van een vast dienstverband voor 18 uur en kan zij dus niet zomaar worden ontslagen/minder uur krijgen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten