LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nee hoor. Bij een redelijke verdenking van diefstal nadat je de kassa hebt gepasseerd, kun je gewoon aangehouden worden. Ook buiten de winkel. Doorgaans is dat dan een burgerarrest.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok. Ben weer bijgepraat 😉 .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Oh nee, ik zit helemaal fout. Schijnt "buiten heterdaad" te zijn en dan mag alleen de pliesie het doen. Soit.

https://www.judex.nl/rechtsgebied/straf ... rd-worden/

Morgen weer een dag ;)

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
28 okt 2020 20:40
Dit is ook al eerder op dit forum voorbij gekomen :
zolang je de betaalterminal nog niet voorbij bent , kun je niet worden beschouwd als dief.
Wel. Als jij naast een leeg schap staat met een uitpuilende jas dan kun je prima als dief worden beschouwd.
moederslink schreef:
28 okt 2020 23:29
Wat ik bedoelde te zeggen is: als je niet wordt betrapt en je bent voorbij de kassa en loopt ermee weg , kunnen ze je niets meer maken, dacht ik .
Dat geld ook voor na de kassa. Als je niet betrapt wordt dan kan niemand je wat maken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door moederslink »

:lol: , maar ik heb in mijn ene zak een lippenstift en in mijn andere zak een pakje gesneden oude kaas .
Mijn zakken puilen dus niet uit. :wink:

En dat was idd mijn punt : je bent een dief , dus feitelijk gewoon strafbaar , maar niet betrapt dus je kunt er uit lopen en er gebeurt dus waarschijnlijk helemaal niets , tenzij de bedrijfsleider je in de smiezen had en je staande houdt in afwachting vd politie.
Zeg ik het zo goed?

Aygulf
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Aygulf »

Methusalah schreef:
26 okt 2020 17:23
Ha, dat geintje heb ik ook een keer aan de hand gehad alleen bij de Vomar. Stond in de rij bij de kassa als tweede. Kassière zat dom voor zich uit te staren, een oud moedertje was voor mij. Iedereen was aan het wachten, niemand wist waarop dus ik vraag er naar. We wachten op wisselgeld?

Ok, dat duurt blijkbaar 15 minuten. Toen kreeg deze kassière de opdracht om alle tassen te controleren van de mensen in de rij. Beginnend met moedertje met haar roltas die ze krampachtig op moest tillen. Daarna was ik aan de beurt. Ik heb kenbaar gemaakt dat 1, ze het mogen vragen en ik het mag weigeren, 2 ze het alleen mogen vragen als er goede aanleiding toe is, 3 dat ik verdorie al 20 minuten sta te wachten, ik wil afrekenen en naar huis.

Nou meneer, als u zo gaat doen bent u helemaal verdacht, was de reactie. Ik heb toen mijn boodschappen aan de kant geschoven gemeld dat ze er in mogen stikken en ben naar de concurrent gegaan. Ze hebben mij een jaar lang niet meer gezien.

-----

Ja, ze mogen je weigeren als het aangegeven staat bij de winkelvoorwaarden bij de ingang, etc. En normaal ben ik de beroerdste niet maar in dit geval, de manier waarop en de omstandigheden, totaal de plank mis geslagen.

Voor de duidelijkheid, ik heb serieus altijd een rugtas bij me en ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad. Een keer bij de Mediamarkt vroegen ze of ik die in een kluis wou stoppen, waarna ik aangaf dat niet te willen. Ik vind het niet fijn om op voorhand verdacht te worden en dat is een hele goeie tactiek om een klant kwijt te raken.

En de gedachtegang rugtas = verdacht, is natuurlijk van de zotte. Ik ken zat mensen die boodschappen doen met een rugtas en nooit problemen hebben.
Hier ook weer van die stereotypen:
Cassiere zat "dom voor zich uit te kijken', voor mij stond "een oud moedertje" (?) en lekker agressief en onbeschoft reageren waardoor e.e.a. nóg langer duurt. Verder is de winkelier nog altijd de baas in zijn eigen winkel. Het is geen openbare ruimte en hij bepaalt de regels. Geen een winkelier wil zijn klanten wegjagen en de strijd tegen winkeldiefstal (wat ons allemaal heel veel geld kost) is nu eenmaal helaas noodzakelijk zonder aanziens des persoons. Jammer genoeg kun je niet aan iemand zien of diegene (kan niet zo goed een "oud moedertje" zijn..) lange vingers heeft en moet je het vooral hebben van voorkómen. Dus geen giga tassen, rugzakken e.d. Hoe moeilijk kan het zijn om daar aan mee te werken. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat sommigen bewust de confrontatie opzoeken om "hun recht c.q. gelijk" te halen.

Moneyman
Berichten: 29995
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
28 okt 2020 23:48
Oh nee, ik zit helemaal fout. Schijnt "buiten heterdaad" te zijn en dan mag alleen de pliesie het doen. Soit.
Nee hoor, je zat helemaal goed. Als dat aanhouden buiten de winkel maar direct of kort na de daad gebeurt, is het nog steeds "op heterdaad". Als je wacht tot de volgende dag kan het uiteraard niet meer :wink:
moederslink schreef:
29 okt 2020 00:43
En dat was idd mijn punt : je bent een dief , dus feitelijk gewoon strafbaar , maar niet betrapt dus je kunt er uit lopen en er gebeurt dus waarschijnlijk helemaal niets , tenzij de bedrijfsleider je in de smiezen had en je staande houdt in afwachting vd politie. Zeg ik het zo goed?
In de discussie lopen nu strafbaarheid en pakkans door elkaar, maar dat zijn natuurlijk totaal verschillende zaken. En inderdaad, als je niet betrapt wordt, gebeurt er niets. Dat geldt in het hele leven ;)

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
29 okt 2020 00:43
:lol: , maar ik heb in mijn ene zak een lippenstift en in mijn andere zak een pakje gesneden oude kaas .
Mijn zakken puilen dus niet uit. :wink:
Zelf bewaar ik kaas in de koelkast.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het mooie is dat ik in mijn tijd als werknemer bij de supermarkt redelijk wat mensen gepakt heb op diefstal. Weet je wat de grootste groep was? Ouderen die met pensioen waren. Juist de mensen die je echt niet verdacht, waren de personen die onder de neus van alles jatten. Was wel een eyeopener. Overigens zijn het vaak types die netjes groeten, want dat hoort bij het onverdacht blijven.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

uiteraard mag je niet zomaar beschuldigd worden van diefstal, dat is smaad en daar kun je dan ook aangifte van doen, je hoeft geen inzage in de tas te geven als je dat niet wilt maar dan moet je wel de komst van de politie afwachten zodat deze de tas kan controleren....

als het kan, neem eens een andere tas mee, een die je op kan vouwen in je jaszak kunt doen en haal deze pas bij de kassa tevoorschijn, kijken wat ze dan doen!!!!

Moneyman
Berichten: 29995
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
29 okt 2020 11:08
uiteraard mag je niet zomaar beschuldigd worden van diefstal, dat is smaad...
Onjuist. Dit heeft niets met het strafrechtelijke "smaad" te maken.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
29 okt 2020 10:43
Het mooie is dat ik in mijn tijd als werknemer bij de supermarkt redelijk wat mensen gepakt heb op diefstal. Weet je wat de grootste groep was? Ouderen die met pensioen waren. Juist de mensen die je echt niet verdacht, waren de personen die onder de neus van alles jatten. Was wel een eyeopener. Overigens zijn het vaak types die netjes groeten, want dat hoort bij het onverdacht blijven.
Waren dat uw oma’s? :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, gelukkig niet. Die woonden niet in dat dorp. Het was overigens wel een dorp waar heel veel rijkere en oudere mensen wonen. Dat maakte het eigenlijk nog vreemder dat wij met veel diefstal te maken hadden, dus was het ook iets waarop wij veel gingen letten. Aangezien ik veel direct in de winkel was of juist op kantoor in de buurt van de camera's, kon ik dus veel mensen betrappen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door moederslink »

Sommigen doen het juist voor de kick misschien , oftewel kleptomanie.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De meest gebruikte oplossing in ons geval was trouwens een mandje pakken, aan de persoon in kwestie geven en zeggen 'zou u een mandje willen gebruiken voor de spullen die u in uw jas/tas aan het stoppen bent?'.

Heel vreemd, maar in de meeste gevallen gingen ze de spullen uiteindelijk terug in de schappen leggen, op 1 na, die haalde zo verschrikkelijk veel uit zijn jas én tas, maar nam het allemaal mee naar de kassa om het af te rekenen.

In de meeste gevallen zijn het vooral heel goedkope dingen die gestolen worden of juist cosmeticaproducten.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hawk-Eye schreef:
29 okt 2020 11:08
uiteraard mag je niet zomaar beschuldigd worden van diefstal, dat is smaad en daar kun je dan ook aangifte van doen
Dat zou hooguit belediging zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12303
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

moederslink schreef:
29 okt 2020 13:43
Sommigen doen het juist voor de kick misschien , oftewel kleptomanie.
Vandaar dat het om ouderen gaat, kleptOMAnie. Maar is dat niet discriminerend naar opa’s die stelen?

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan wordt het 'klept opa niet'. Nee, opa klept niet.

Maar daar heeft de TS natuurlijk niks aan. ;)

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

alfatrion schreef:
30 okt 2020 02:28
Hawk-Eye schreef:
29 okt 2020 11:08
uiteraard mag je niet zomaar beschuldigd worden van diefstal, dat is smaad en daar kun je dan ook aangifte van doen
Dat zou hooguit belediging zijn.
nee toch niet, het is zelfs laster, nog zwaarder dan smaad....

Wat is laster

Laster is het moedwillig iemand beschuldigen van een onwaar feit. Het verschil tussen smaad en laster is dus dat het bij laster altijd gaat om beweerde feiten die niet waar zijn. Dus enkel wanneer u iemands goede naam aantast door onware feiten bent u strafbaar op grond van laster. Wanneer u de waarheid vertelt en iemands goede naam aantast, kan dit smaad zijn. Op het plegen van laster is een maximale straf gesteld van twee jaren gevangenisstraf of een boete van de vierde categorie.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tegen iemand zeggen dat hij een dief is is geen smaad, omdat daarmee geen ruchtbaarheid (tegen anderen vertellen) wordt gegeven aan deze uitlating, en dus kan het geen smaad zijn. Voor laster moet je ook kunnen aantonen dat de verkoper wist dat het niet waar was.
Artikel 261 Sr
1. Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

(...)

Artikel 262 Sr
1. Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

(...)

Gesloten