LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door omega19 »

De andere bezoekers in de winkel hebben volgens TS steeds meegekregen dat hij beschuldigd werd van diefstal.
Dus toch ruchtbaarheid, en dus smaad?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nope, lees de definitie anders nog eens door. Die ruchtbaarheden is geen kennelijk doel, hooguit een bijkomstigheid.

Het is geen smaad, laat staan laster.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door omega19 »

Moneyman schreef:
31 okt 2020 19:07
Nope, lees de definitie anders nog eens door. Die ruchtbaarheden is geen kennelijk doel, hooguit een bijkomstigheid.

Het is geen smaad, laat staan laster.
De supermarkt had ook TS kunnen meenemen naar een kantoortje en daar de rugzak controleren.
Dat ze dit echter voor iedereen zichtbaar in de winkel doen is een bewuste keuze, waardoor er m.i. van smaad kan worden gesproken.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door alfatrion »

omega19 schreef:
31 okt 2020 18:50
De andere bezoekers in de winkel hebben volgens TS steeds meegekregen dat hij beschuldigd werd van diefstal.
Dus toch ruchtbaarheid, en dus smaad?
Als je tegen iemand zegt dat hij of zij een dief is terwijl er anderen staan die dat meekrijgen dan is dat inderdaad smaad, maar hoe waarschijnlijk acht jij dat? Een medewerker vraagt dan of je mee wilt komen en dan hoor je dat daar.

TS verklaard:
Mrvica88 schreef:
25 okt 2020 21:40
Paar maanden terug heeft een oudere vrouw van de dirk mij ongeveer 8x beschuldigd van diefstal. Heb ongeveer 8x me rugzak gegeven voor tassencontrole. Nooit wat gevonden.
Ik geloof niet dat de winkelmedewerker TS heeft uitgemaakt voor dief. Ik geloof dat de medewerker heeft verzocht om in de tas te mogen kijken en dat TS daar het label dief aan heeft gehangen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door omega19 »

nu ja, TS geeft deze beschuldiging wel aan in zijn posting, en dat is het enige wat we concreet hebben.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Moneyman »

omega19 schreef:
31 okt 2020 19:41
Moneyman schreef:
31 okt 2020 19:07
Nope, lees de definitie anders nog eens door. Die ruchtbaarheden is geen kennelijk doel, hooguit een bijkomstigheid.
Het is geen smaad, laat staan laster.
De supermarkt had ook TS kunnen meenemen naar een kantoortje en daar de rugzak controleren.
Dat ze dit echter voor iedereen zichtbaar in de winkel doen is een bewuste keuze, waardoor er m.i. van smaad kan worden gesproken.
Dat mag jij natuurlijk vinden, maar blijft gewoon onjuist. In deze casus is het kennelijke doel de tassencontrole, niet de ruchtbaarheid.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
31 okt 2020 19:43
omega19 schreef:
31 okt 2020 18:50
De andere bezoekers in de winkel hebben volgens TS steeds meegekregen dat hij beschuldigd werd van diefstal.
Dus toch ruchtbaarheid, en dus smaad?
Als je tegen iemand zegt dat hij of zij een dief is terwijl er anderen staan die dat meekrijgen dan is dat inderdaad smaad...
Zelfs dan nog niet. Het vereiste is niet dat er sprake is van ruchtbaarheid, maar het gaat verder: die ruchtbaarheid moet het doel zijn.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
31 okt 2020 20:44
alfatrion schreef:
31 okt 2020 19:43
Als je tegen iemand zegt dat hij of zij een dief is terwijl er anderen staan die dat meekrijgen dan is dat inderdaad smaad...
Zelfs dan nog niet. Het vereiste is niet dat er sprake is van ruchtbaarheid, maar het gaat verder: die ruchtbaarheid moet het doel zijn.
Nee, ruchtbaarheid moet het kennelijke doel zijn. Als je er publiek bij is dan is ruchtbaarheid kennelijk je doel, omdat je het anders wel zonder publiek had gedaan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door sylvesterb »

omega19 schreef:
31 okt 2020 18:50
De andere bezoekers in de winkel hebben volgens TS steeds meegekregen dat hij beschuldigd werd van diefstal.
Dus toch ruchtbaarheid, en dus smaad?
Het is hoe je het leest:
Ik sta steeds voor schut bij al die mensen.. Controleren voor diefstal terwijl er geen diefstal is.
Haar tas wordt gecontroleerd en TS stelt zelf dat ze daarmee direct wordt beschuldigd en gaat zoals ze zelf aangeeft dan ruzie maken, hiermee veroorzaakt ze zelf de ruchtbaarheid en niet de winkel.

Maar waarom zijn we na zoveel tijd nog bezig met dit topic terwijl het duidelijk is wat er speelt:

Dirk staat geen rugzakken toe en neem je deze wel mee dan loop je het risico op een controle. TS ziet de controle als een beschuldiging van diefstal en gaat dan ruzie maken. De winkel blijft haar echter controleren.

TS neemt geen moeite om te reageren, dus we kunnen nog weken lang doorgaan over smaad/laster/rugbaarheid geven, maar als ik het zo lees is TS juist het probleem en niet de winkel.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Niemand van het personeel kijkt in mijn tas of wat dan ook.....Bel de politie maar.

Mijn toen bejaarde moeder moest haar handtas open maken. Daar zat een nieuw rolletje King pepermunt in....mijn moeder helemaal in paniek en vertelde dat ze dat van huis had mee genomen. Ze geloofde haar niet. Ik zal niet vertellen hoe ik die winkel de zelfde dag nog volledig op zijn kop heb gezet waar heel veel klanten binnen waren.
Ze mochten toen al geen handtassen controleren, dat was te privé, vandaar mijn enorme woede. Duizend x excuus.. Het heeft wel even geduurd voor zij alleen weer een winkel in wilde...

Met al die camera's is het onmogelijk om wat te pikken.....Dus de rugzak mag hier overal mee naar binnen..

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door kuklos »

Irene van Houte schreef:
31 okt 2020 22:53
Met al die camera's is het onmogelijk om wat te pikken
Dat geloof je toch zelf niet? Winkels zouden de vlag uithangen als er geen winkeldiefstal meer zou zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
31 okt 2020 22:18
Moneyman schreef:
31 okt 2020 20:44
alfatrion schreef:
31 okt 2020 19:43
Als je tegen iemand zegt dat hij of zij een dief is terwijl er anderen staan die dat meekrijgen dan is dat inderdaad smaad...
Zelfs dan nog niet. Het vereiste is niet dat er sprake is van ruchtbaarheid, maar het gaat verder: die ruchtbaarheid moet het doel zijn.
Nee, ruchtbaarheid moet het kennelijke doel zijn. Als je er publiek bij is dan is ruchtbaarheid kennelijk je doel, omdat je het anders wel zonder publiek had gedaan.
Dat is een onjuiste uitleg van “kennelijk doel”. In casu is die ruchtbaarheid niet meer dan een bijkomende omstandigheid. De lat ligt een heel stuk hoger, het moet dan echt gaan om het moedwillig en gericht willen bed handigen van de reputatie.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door omega19 »

Je mag er van alles van vinden, maar TS zegt dit in OP :
Paar maanden terug heeft een oudere vrouw van de dirk mij ongeveer 8x beschuldigd van diefstal.
Dat is niet hetzelfde als alleen een tassencontrole.

Verder speelt ook het aantal keren een rol. Volgens TS is het nu 12 of 13 keer gebeurd, en dan steeds in het openbare gedeelte van de winkel, zodat hij/zij voor schut staat bij de rest van de bezoekers. Dat is een bewuste keuze

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door sylvesterb »

omega19 schreef:
01 nov 2020 08:05
Je mag er van alles van vinden, maar TS zegt dit in OP :
Paar maanden terug heeft een oudere vrouw van de dirk mij ongeveer 8x beschuldigd van diefstal.
Dat is niet hetzelfde als alleen een tassencontrole.
Je trekt nu veel conclusies op basis van 1 stukje tekst van een TS die nooit meer reageert. Ik lees, maar dat is een aanname, dat TS een tassen controle aanziet als een beschuldiging.
omega19 schreef:
01 nov 2020 08:05
Verder speelt ook het aantal keren een rol. Volgens TS is het nu 12 of 13 keer gebeurd, en dan steeds in het openbare gedeelte van de winkel, zodat hij/zij voor schut staat bij de rest van de bezoekers. Dat is een moedwillige actie
Moedwillig is je rugzak iedere keer meenemen. Moedwillig is om bij elke tassen controle te doen of je wordt uitgemaakt voor dief.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door omega19 »

Ik ga ook meestal met een rugzakje de Jumbo in en heb nog nooit mijn rugzak open hoeven te maken, laat staan 12 keer achter elkaar. Dat is niet normaal, en gevoelsmatig zit er iets anders achter, maar idd als TS niet meer reageert stopt het hier

(Voor de goede orde. Het is gewoon toegestaan om bij Dirk om met een tas of rugzak naar binnen te gaan, je moet wel alleen een tassencontrole gedogen)

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
31 okt 2020 23:33
In casu
Ik heb het niet over deze casus. Ik beantwoorde de vraag abstract. Hoe ik denk over deze casus lijkt mij wel duidelijk.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar de essentie van mijn reactie geldt natuurlijk generiek, niet uitsluitend voor deze ene casus.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Van een winkelmedewerker mag je in het algemeen verwachten dat deze een dergelijke beschuldiging niet uit als er publiek bij is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op zich mag je kiesheid verwachten inderdaad. Maar dat gaat niet zo ver dat het, als de beschuldiging van diefstal (zo daar al sprake van is) kenbaar is voor anderen, het ook smaad oplevert.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Topicstarter heeft inmiddels een week niet meer gereageerd. Hij beschuldigt supermarkt Dirk dat ze hem vals beschuldigen van diefstal. Nou, het zal allemaal wel.

Gesloten