LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mrvica88
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2020 21:29

Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Mrvica88 »

Goedenavond.
Ik ben nieuw hier.

Paar maanden terug heeft een oudere vrouw van de dirk mij ongeveer 8x beschuldigd van diefstal. Heb ongeveer 8x me rugzak gegeven voor tassencontrole. Nooit wat gevonden. Ze heeft het laten gaan. Eerlijk is eerlijk. Ik was iedere keer boos omdat ik vals beschuldigd was van diefstal. Nou heeft de dirk een nieuwe tiener medewerker. Die heeft mij al 4 a 5x gevraagd dat ik me rugtas geef voor controle binnen 3 a 4 weken. Ik ben echt boos. Vandaag opnieuw gebeurt door de nieuwe medewerker. Volgens mij was de manager erbij. Die zat te klagen dat ik al wekenlang ruzie maak. Ik zei ja tuurlijk ik wordt vals beschuldigd van diefstal! Hij zei dat ik me rugtas niet mee mag nemen. Ik zei dat die tas mee gaat want heb het als cadeautje gekregen van me zusje voor me verjaardag.
Prima dat ik wordt beschuldigd van diefstal wanneer het ook zo is. Dan wordt ik niet kwaad maar onderdanig uit schuld en schaamte.
Ik sta steeds voor schut bij al die mensen.. Controleren voor diefstal terwijl er geen diefstal is.
Is hier iets juridisch aan de hand? Ik heb het gevoel dat me goede naam en reputatie (direct als de pest) schade heb.
Kan ik eventueel mijn goede naam en eer herstellen? Voor de rest is het een goede supermarkt. Ik wil gewoon met rust worden gelaten.

Alvast dank u wel voor reageren.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door kuklos »

* Me is geen bezittelijk vooornaamwoord;
* Leeftijd van de medewerkers maakt niets uit;
* Jij neemt een rugzak mee waardoor je wel een stuk verdenking op je laadt en er is gezegd dat je deze niet mee mag nemen en toch doe je dat.

Hoe ging het trouwens? Werd er gezegd dat jij gestolen had, of werd je verzocht de tas open te maken ter controle?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Brahms »

Wat staat er in de huisregels qua tassenbeleid ? Een controle kan altijd als dit in de huisregels staat, heeft niets met een beschuldiging te maken. Bij de zelfscan gebeurd dit toch ook gewoon.

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Aygulf »

Wat is het probleem om je rugzak thuis te laten? Er zijn meerdere supermarkten waar je sowieso je tas open aan de medewerker moet laten zien of waar zelfs grote tassen verboden zijn. Ook al heb je die van je zusje gekregen (ik heb wel eens een koffer gekregen, neem ik ook niet mee naar een supermarkt) dat doet niet terzake. Hou op met dat uitdagen en neem gewoon een boodschappentasje mee. Winkel mag zelf zijn regels bepalen en jij zoekt bewust de confrontatie.

Undutchable
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Undutchable »

Dat doen ze bij Dirk hier ook. Bij de ingang staat een groot bord met daarop dat ze bij de kassa vragen je tas open te laten zien. Je weet dus van tevoren dat het gebeurt en als je het niet wilt ga je gewoon naar een andere winkel.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Moet wel een heel bijzondere rugtas zijn dat ze er zo vaak in willen kijken.
Maar je moet overigens helemaal niets:

Je hoeft ze overigens helemaal niet in je tas te laten kijken (ook niet als dat bij de ingang staat). Enige risico dat je loopt bij weigering is een winkelverbod maar hoe erg is dat bij een winkel die je continu van diefstal verdenkt.

Lees hier anders de regels eens:

https://www.richardhak.nl/rechten/nee-u ... as-kijken/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door moederslink »

Er zijn n.m.m nu nog maar 2 keuzes:
-of je gaat naar een andere supermarkt
-of je laat die vermaledijde rugtas thuis en winkelt met een ' gewone ' boodschappentas.

Vermoedelijk sta je nu op een soort van " zwarte " lijst en zien ze op camera dat je binnenstapt en houden ze je " in de smiezen " . Erg vervelend dit wanneer je geen dief bent .

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Veldt01 schreef:
26 okt 2020 14:28
Lees hier anders de regels eens: https://www.richardhak.nl/rechten/nee-u ... as-kijken/
Die Richard zet wel heel grote stappen, dat artikeltje mist nogal wat noodzakelijke nuances.

Zijn voorbeeld van "redelijk vermoeden van schuld", namelijk het gezien hebben dat er iets in de tas wordt gestopt, is een voorbeeld waarbij dat vermoeden vrijwel een zekerheid is. Het is echter niet zo zwart of wit, maar er is ook een stuk grijs. Uit houding en gedrag kan ook een redelijk vermoeden afgeleid worden.

En natuurlijk, je kunt niet meewerken en wachten tot de politie arriveert, en/of je een winkelverbod op je dank krijgt. Maar TS geeft aan hier te willen blijven winkelen. Dan is er maar één logische oplossing: stoppen met de confrontatie zoeken. Blijft het dan nog steeds voorkomen, omdat TS inmiddels een naam heeft opgebouwd, dan zou ik een goed gesprek met de bedrijfsleider voeren. Als dat ook niet helpt, wordt het tijd om conclusies te trekken.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door hebra98 »

Er zit wel een groot verschil tussen het controleren van de tas en het uitmaken voor dief.

Uiteraard mag een controle van een meegenomen tas altijd, daar is geen bezwaar tegen.
Maar je uitmaken voor dief en dan wil je in de tas kijken, dat is gewoon niet normaal.

En als dat zo is, heeft TS volgens mij wel degelijk een punt dat dat niet kan en mag.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik heb het vermoeden dat er wat meer speelt. Als u zo vaak wordt gecontroleerd door verschillende medewerkers kan het zijn dat de winkelier mogelijk uw gegevens in de bedrijfskantine of bedrijfsruimte heeft hangen.
Uiteraard is dat niet toegestaan aangezien u niet een keer bent betrapt op winkeldiefstal. Ook hebben ze u geen winkelverbod gegeven.
Ik zou eens een paar keer naar de winkel gaan zonder tas en dan kijken hoe vaak andere klanten worden gecontroleerd, Daarna zou ik eens met een andere tas naar de winkel gaan en kijken of u weer gecontroleerd wordt. Op dat moment de medewerker vragen of zij soms uw gegevens/foto ergens hebben opgehangen (dus niet gelijk vragen aan de manager). Mocht dat het geval zijn kunt u de manager aanspreken in verband met het schenden van uw privacy.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Jablan »

Het is ook afhankelijk van je eigen opstelling. Ik heb wel eens de volgorde drogisterij - supermarkt en bij de kassa van de supermarkt laat ik de medewerker de andere boodschappen zien. Wordt op prijs gesteld (sowieso scheelt het enorm als je zelf vriendelijk, beleefd en vrolijk bent tegen winkelpersoneel).

In dit geval: Je neemt de rugtas mee om de boodschappen in te doen? Dan is het een kleine moeite om de cassière je geopende tas te laten zien voordat je je boodschappen inpakt. Na een paar keer ben je ervan af.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik zie elke persoon voor mij bij de Dirk zelf al zijn/haar tas openen om te laten zien. Sporadisch laat iemand het niet zien en wordt er door de caissière gevraagd of de tas even open mag. Kleine moeite. Maar in een tas kijken staat niet gelijk aan beschuldigen van diefstal.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ha, dat geintje heb ik ook een keer aan de hand gehad alleen bij de Vomar. Stond in de rij bij de kassa als tweede. Kassière zat dom voor zich uit te staren, een oud moedertje was voor mij. Iedereen was aan het wachten, niemand wist waarop dus ik vraag er naar. We wachten op wisselgeld?

Ok, dat duurt blijkbaar 15 minuten. Toen kreeg deze kassière de opdracht om alle tassen te controleren van de mensen in de rij. Beginnend met moedertje met haar roltas die ze krampachtig op moest tillen. Daarna was ik aan de beurt. Ik heb kenbaar gemaakt dat 1, ze het mogen vragen en ik het mag weigeren, 2 ze het alleen mogen vragen als er goede aanleiding toe is, 3 dat ik verdorie al 20 minuten sta te wachten, ik wil afrekenen en naar huis.

Nou meneer, als u zo gaat doen bent u helemaal verdacht, was de reactie. Ik heb toen mijn boodschappen aan de kant geschoven gemeld dat ze er in mogen stikken en ben naar de concurrent gegaan. Ze hebben mij een jaar lang niet meer gezien.

-----

Ja, ze mogen je weigeren als het aangegeven staat bij de winkelvoorwaarden bij de ingang, etc. En normaal ben ik de beroerdste niet maar in dit geval, de manier waarop en de omstandigheden, totaal de plank mis geslagen.

Voor de duidelijkheid, ik heb serieus altijd een rugtas bij me en ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad. Een keer bij de Mediamarkt vroegen ze of ik die in een kluis wou stoppen, waarna ik aangaf dat niet te willen. Ik vind het niet fijn om op voorhand verdacht te worden en dat is een hele goeie tactiek om een klant kwijt te raken.

En de gedachtegang rugtas = verdacht, is natuurlijk van de zotte. Ik ken zat mensen die boodschappen doen met een rugtas en nooit problemen hebben.

petervanaard
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2020 16:04

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door petervanaard »

Vervelend dat je zovaak verdacht wordt van diefstal. Zal eens proberen zonder die rugtas te gaan winkelen daar, als ze je dan nog steeds verdenken van diefstal is het raar, nu zal het gewoon het rugtassenbeleid zijn. Bevalt het je niet zou ik gewoon een andere supermarkt uitzoeken, zal vast wel een AH in de buurt zijn niet? Succes ermee verder!

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Je bent dus niet beschuldigd van diefstal je tas wordt gewoon gecontroleerd. Dat je dat vervelend vindt is te begrijpen, maar wat is de aanleiding, weet je dat?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door reggie2 »

Methusalah schreef:
26 okt 2020 17:23
Ha, dat geintje heb ik ook een keer aan de hand gehad alleen bij de Vomar. Stond in de rij bij de kassa als tweede. Kassière zat dom voor zich uit te staren, een oud moedertje was voor mij. Iedereen was aan het wachten, niemand wist waarop dus ik vraag er naar. We wachten op wisselgeld?

Ok, dat duurt blijkbaar 15 minuten. Toen kreeg deze kassière de opdracht om alle tassen te controleren van de mensen in de rij. Beginnend met moedertje met haar roltas die ze krampachtig op moest tillen. Daarna was ik aan de beurt. Ik heb kenbaar gemaakt dat 1, ze het mogen vragen en ik het mag weigeren, 2 ze het alleen mogen vragen als er goede aanleiding toe is, 3 dat ik verdorie al 20 minuten sta te wachten, ik wil afrekenen en naar huis.

Nou meneer, als u zo gaat doen bent u helemaal verdacht, was de reactie. Ik heb toen mijn boodschappen aan de kant geschoven gemeld dat ze er in mogen stikken en ben naar de concurrent gegaan. Ze hebben mij een jaar lang niet meer gezien.



Geweldig joh, in plaats van dat je nou meteen gewoon in je tas laat kijken , maak je het voor het winkel personeel ook wat makkelijker. Ik snap dit soort dingen niet hoor , er wordt zoveel gejat in winkels dat ik denk.... kleine moeite uit jezelf je tas te laten zien.

Viktorbrandsma
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 sep 2020 15:27

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Viktorbrandsma »

Lijkt wel alsof ze jou op de een of andere manier expres targeten. Misschien hebben ze een bepaald beleid waardoor jij er elke keer uitgepikt wordt. Bij mij wordt er nooit moeilijk gedaan om mijn rugtas

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door Methusalah »

reggie2 schreef:
26 okt 2020 18:49
Methusalah schreef:
26 okt 2020 17:23
Ha, dat geintje heb ik ook een keer aan de hand gehad alleen bij de Vomar. Stond in de rij bij de kassa als tweede. Kassière zat dom voor zich uit te staren, een oud moedertje was voor mij. Iedereen was aan het wachten, niemand wist waarop dus ik vraag er naar. We wachten op wisselgeld?

Ok, dat duurt blijkbaar 15 minuten. Toen kreeg deze kassière de opdracht om alle tassen te controleren van de mensen in de rij. Beginnend met moedertje met haar roltas die ze krampachtig op moest tillen. Daarna was ik aan de beurt. Ik heb kenbaar gemaakt dat 1, ze het mogen vragen en ik het mag weigeren, 2 ze het alleen mogen vragen als er goede aanleiding toe is, 3 dat ik verdorie al 20 minuten sta te wachten, ik wil afrekenen en naar huis.

Nou meneer, als u zo gaat doen bent u helemaal verdacht, was de reactie. Ik heb toen mijn boodschappen aan de kant geschoven gemeld dat ze er in mogen stikken en ben naar de concurrent gegaan. Ze hebben mij een jaar lang niet meer gezien.



Geweldig joh, in plaats van dat je nou meteen gewoon in je tas laat kijken , maak je het voor het winkel personeel ook wat makkelijker. Ik snap dit soort dingen niet hoor , er wordt zoveel gejat in winkels dat ik denk.... kleine moeite uit jezelf je tas te laten zien.

Principekwestie, ten eerste mag het niet de manier waarop ze het deden en ten tweede, het was waardeloze manier om je klanten te behandelen. Je laat niet je klanten die in een rij voor de kassa staan een kwartier wachten zonder uitleg. Ja, dan heb ik geen zin meer om mee te werken. Ik had al een lange werkdag achter de rug en hier totaal geen behoefte aan.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mrvica88 schreef:
25 okt 2020 21:40
Eerlijk is eerlijk. Ik was iedere keer boos omdat ik vals beschuldigd was van diefstal.
Daar zit het probleem. Jij voelt je in je eer aangetast en zij er voor zorgen dat er geen spullen worden gejat. Probeer dit te zien als een willekeurige tassen controlle.

Jij staat in je recht om de controle te weigeren en zij om jou dan niet meer in de winkel te hebben (winkelverbod).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vals beschuldigd van diefstal door de Dirk

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik sla toch wat aan op het volgende zinnetje van TS;

"Prima dat ik wordt beschuldigd van diefstal wanneer het ook zo is. Dan wordt ik niet kwaad ". Dat voelt en leest bijna alsof dit al eens voor is gevallen, of ligt dat aan mij?

Dit hele relaas vertelt goed 1/3e van het hele verhaal, los van de kant van de supermarkt die we nooit zullen horen, zijn er ook nog de objectieve omstandigheden. Denk in dat laatste geval aan de locatie van de supermarkt, als daar zo'n grote scholenfabriek in de buurt is, en er sjouwen dagelijks vele scholieren met rugzakken door de tent, dan zal het rugzakkenbeleid net wat stringenter zijn, dan als het een buurtsupertje is, met wat aanleunwoningen er om heen.

Verder bekruipt mij het gevoel dat TS 8x vragen om in de tas te mogen kijken, vertaalt naar 8x beschuldigen van winkeldiefstal. In de super waar ik werkte, werden weliswaar wel supermarktverboden afgegeven aan echt betrapte winkeldieven, maar tenzij die hele sprekende uiterlijke kenmerken hadden, en niet zo leep waren om het in drukke periodes te proberen, was die tegenhouden, eigenlijk onbegonnen werk, daarvoor lopen er teveel mensen in en uit. Wij hadden toentertijd niet iemand die permanent de camera's bewaakte met een stapel foto's om de mensen met winkelverboden er uit te pikken. Sommigen kenden we, omdat die het bleven proberen, maar er zijn meer doorheen geglipt was altijd ons gevoel.

Gesloten