LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verjaringstermijn en BKR Registratie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
rea
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 okt 2015 15:02

Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door rea »

Beste allemaal,

Ik heb even een vraag aan jullie, kom er op internet namelijk niet uit.
Hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven in jip en janneke taal :-)

Op 24-09-2017 heb ik een toestelkrediet afgesloten bij Tele2.
Door omstandigheden dit krediet niet kunnen afbetalen, maar al snel heb ik niets meer vernomen van Tele2 en Bos incasso (laatste communicatie is in 2019 geweest).

Naast de morele plicht die ik uiteraard heb om de schuld af te betalen, staat er nu nog een BKR-Registratie (code 2).
Hoe zit het nu precies met de verjaringstermijn? Start de verjaringstermijn op het moment dat de communicatie gestopt is? Of op het moment dat het krediet eigenlijk volledig betaald had moeten zijn (24-09-2019?)
En is de vordering dus in principe op 24-09-2021 verjaard?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door Emcede »

Code 2 betekent:
De kredietaanbieder heeft de betalingsachterstand en het krediet op geëist. Dit betekent dat de kredietaanbieder je gevraagd heeft om de betalingsachterstand en het krediet in één keer terug te betalen.

Als het krediet helemaal is afgelost, wordt de werkelijke einddatum (dus datum aflossen krediet) geregistreerd en dat blijft nog 5 jaar zichtbaar.

Om problemen in de toekomst (bijvoorbeeld bij het afsluiten van een hypotheek) te voorkomen is er maar 1 goede oplossing: neem zelf het initiatief en zorg voor het afbetalen van de achterstand.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Verjaring en de termijn waarbinnen de BKR-registratie zichtbaar blijft zijn twee verschillende zaken, die hier door elkaar lijken te lopen. Wat wil je weten, rea?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De verjaringstermijn voor dit toestelkrediet is twee jaar, omdat het krediet sterk gebonden is aan dat toestel.

Maar dat heeft weer niets van doen met het BKR.

rea
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 okt 2015 15:02

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door rea »

Dank voor jullie berichten allemaal!

Wat nu precies mijn vraag is, hoe kom ik van de BKR notering af? Kan ik al een beroep doen op de verjaringstermijn?

Omdat ik regels omtrent de verjaringstermijn totaal niet kan volgen (ligt aan mij waarschijnlijk haha), weet ik dus niet of en wanneer ik daar een beroep op kan doen.

Het klopt inderdaad dat deze vordering destijds aan een incassobureau is overgedragen. In 2019 heb ik het laatst contact met hen gehad over deze schuld.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

rea schreef:
01 apr 2021 22:29
Wat nu precies mijn vraag is, hoe kom ik van de BKR notering af? Kan ik al een beroep doen op de verjaringstermijn?
Nogmaals: de verjaring van een vordering is iets heel anders dan de registratie ervan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

rea schreef:
01 apr 2021 22:29
Wat nu precies mijn vraag is, hoe kom ik van de BKR notering af? Kan ik al een beroep doen op de verjaringstermijn?
Niet! De registratie is dat u een krediet heeft en deze niet heeft betaald, deze vordering is direct opeisbaar en is nog niet verjaard (termijn is 5 jaar na laatste sommatie). Wanneer u alles heeft betaald zal de status bij het BKR wijzigen en zal deze 5 jaar blijven staan en is zogenoemd negatief wat dus invloed heeft op een hypotheek aanvraag of andere kredieten.

Mijn advies zou zijn om de schuld z.s.m. af te betalen zodat de status hij het BKR afgemeld kan worden en je over 5 jaar dus geen negatieve registratie meer hebt.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
02 apr 2021 07:35
De registratie is dat u een krediet heeft en deze niet heeft betaald, deze vordering is direct opeisbaar en is nog niet verjaard (termijn is 5 jaar na laatste sommatie). Wanneer u alles heeft betaald zal de status bij het BKR wijzigen en zal deze 5 jaar blijven staan en is zogenoemd negatief wat dus invloed heeft op een hypotheek aanvraag of andere kredieten.
Zo is dat, behalve dan dat de verjaringstermijn geen 5, maar 2 jaar is. En na die verjaringstermijn gaat vervolgens de termijn van het BKR lopen (van 5 jaar). Per saldo ben je dus vanaf het moment van verjaring 7 jaar verder.

Seinhuis
Berichten: 2374
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ook met een negatieve BKR registratie kan je een lening of hypotheek afsluiten, al is het wel moeilijker. Het beste kan je naar een tussenpersoon die meerdere hypotheken verkoopt. Belangrijk is om eerlijk te vertellen dat je een negatieve BKR registratie hebt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door grun »

Moneyman schreef:
02 apr 2021 09:56
Zo is dat, behalve dan dat de verjaringstermijn geen 5, maar 2 jaar is. En na die verjaringstermijn gaat vervolgens de termijn van het BKR lopen (van 5 jaar).
Als ik het goed begrijp, is de datum van belang om te bepalen of de vordering verjaard is. TS schrijft dat ze in 2019 voor het laatst contact heeft gehad met het incassobureau. Als dat contact voor 2 april 2019 was, dan is de vordering verjaard. Was het erna, dan (nog) niet. Stel dat het laatste contact pas in september 2019 was, dan zou het incassobureau tussen nu en september een herinnering of aanmaning kunnen sturen waardoor de twee jaar verjaringstermijn weer bij 0 begint (stuiting).

Hoe weet de BKR eigenlijk wanneer de vordering verjaard is, wie geeft dat aan hen door?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

grun schreef:
02 apr 2021 14:16
Moneyman schreef:
02 apr 2021 09:56
Zo is dat, behalve dan dat de verjaringstermijn geen 5, maar 2 jaar is. En na die verjaringstermijn gaat vervolgens de termijn van het BKR lopen (van 5 jaar).
Als ik het goed begrijp, is de datum van belang om te bepalen of de vordering verjaard is. TS schrijft dat ze in 2019 voor het laatst contact heeft gehad met het incassobureau. Als dat contact voor 2 april 2019 was, dan is de vordering verjaard. Was het erna, dan (nog) niet. Stel dat het laatste contact pas in september 2019 was, dan zou het incassobureau tussen nu en september een herinnering of aanmaning kunnen sturen waardoor de twee jaar verjaringstermijn weer bij 0 begint (stuiting).
Dat klopt helemaal.
grun schreef:
02 apr 2021 14:16
Hoe weet de BKR eigenlijk wanneer de vordering verjaard is, wie geeft dat aan hen door?
De registrant is verantwoordelijk voor de registratie. Maar die zal dat nooit spontaan doen, dus die gaat pas een aanpassing doen nadat je je succesvol op verjaring hebt beroepen. Om dat te doen, moet je natuurlijk wel zeker van je (verjarings)zaak zijn.

En de mooiste manier om de 5-jaars-termijn te laten starten, is natuurlijk gewoon de vordering betalen.

rea
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 okt 2015 15:02

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door rea »

Dank voor jullie antwoorden, dit begrijp ik beter dan de teksten die op internet staan.
Ik ga contact opnemen met het incassobureau! :-)

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door pedro714 »

Je hebt nog een schuld of niet??. Van je BKR notering kom je NOOIT af. Dit is om toekomstige geldverschaffers te waarschuwen voor de moraliteit/kredietwaardigheid van de geldnemer. Als je nog schuld hebt, is het m.i. zaak deze snel in te lossen. Blijkbaar kan dit gezien het feit dat ik uit je verhaal opmaak dat je voornemens bent opnieuw (hypotheek?) een krediet te nemen. Deze zal je toch ook moeten betalen!.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verjaringstermijn en BKR Registratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

pedro714 schreef:
02 apr 2021 16:10
Van je BKR notering kom je NOOIT af.
Onzin.

Gesloten