LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
DiederikDupont
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2012 04:49

Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Ongelezen bericht door DiederikDupont »

Mijn buurvrouw vroeg mij laatst advies omtrent het volgende. Haar vader is vijfentwintig jaar geleden overleden (zij was toen zeventien), en had een testament op de langstlevende afgesloten. Zij is enigst kind. Haar oom (broer van haar moeder) werd als voogd en executeur-testamentair aangesteld. Er werd geen boedelbeschrijving gemaakt en de erfenis bleef onverdeeld. Uit de diverse stukken maak ik op dat zij zeven jaar geleden haar legitieme 13.440,= Euro) portie heeft gekregen van haar moeder, omdat ze in de schulden zat. Om tot de juiste berekening te komen van deze legitieme portie is toen wel een boedelbeschrijving gemaakt. De buurvrouw vertelde ook dat ze heeft moeten tekenen om af te zien van welke vordering op haar moeder dan ook en dat haar moeder zonder haar toestemming het huis mocht verkopen. Toen haar oom (voornoemd) hier onlangs van hoorde en inzage kreeg in de boedelbeschrijving, stelde hij dat er heel veel geld niet opgenomen was in deze staat van bezittingen. Hij vertelde tevens dat hij daar al eerder van in kennis was gekomen maar dat hij dit, zoals hij stelde, de moeite van het vermelden niet waard vond omdat de buurvrouw toch als enigst kind alles zou krijgen.

Is er nog een kansrijke juridische weg te volgen voor haar om dit eventueel recht te trekken.

Bedankt.

Diederik

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Ongelezen bericht door aardjee »

Al het goed is is er aangifte gedaan na het overlijden van de vader. In die tijd konden kinderen hun kindsdeel in principe al opvragen. De legitieme portie in dit geval is 1/8 deel dus de gehele erfenis 25 jaar geleden zou 104.000,-- zijn geweest en dit was dan weer de helft indien ze in gemeenschap waren getrouwd.
het kindsdeel zou dus 26.880,-- zijn geweest.

DiederikDupont
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2012 04:49

Re: Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Ongelezen bericht door DiederikDupont »

Dank Aardjee,

Zoals reeds gesteld zit het volgens mij heel complex in elkaar. Er wordt gesproken over de "bloot-eigendom waarde" (zijn het bedrag eerder genoemd).

In de bescheiden die mij nu ter beschikking staan tref ik diverse onverenigbare zaken aan. De letterlijke tekst van de "Akte ter Verdeling" .

Boedelbeschrijving :

De bestandsdelen van de huwelijksgoederengemeenschap (leuk woord voor scrabble) worden in verdeling gebracht per drie september negentienhonderdnegenennegentig zijnde de sterfdag van de erflater, behoudens het tot de nalatenschap behorende registergoed, welke in verdeling zal worden gebracht naar de waarde per heden.

Overlijden

Op veertien juni negentienhonderd vier en tachtig is overleden ..........

Bepalingen

Als datum van de verdeling en de vaststelling van ieders rechten en verplichtingen aangaande de onverdeeldheid zal gelden veertien juni negentienhonderd vier en tachtig, doch wat het registergoed betreft zal gelden de waarde per heden.

Ik spit nog even door maar ik wilde dit toch alvast melden.

Dank,

Diederik

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Ongelezen bericht door aardjee »

Dat lijkt me vreemd dan zou de moeder 15 jaar lang eventuele banktegoeden hebben kunnen opmaken of spullen uit de boedel hebben kunnen verkopen zonder dat de verkrijging bepaald was. kinderen konden in die periode aanspraak maken op hun kindsdeel, en vaak werd er dan ook een berekening gemaakt van het vruchtgebruik. Nu wordt er 15 jaar na dato een berekening gemaakt met in eerste instantie 1999 als uitgangspunt en vervolgens wordt er gesproken over 1984 lijkt me een vreemde gang van zaken. Aan de andere kant zit er weel een waardevermeerdering v.w.b. de woning in de boedel. Normaal gesproken wordt er na overlijden een aangifte gedaan waarin ook het vermogen is vastgesteld. Misschien is het mogelijk deze aangifte op te vragen bij de belastingdienst.

DiederikDupont
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2012 04:49

Re: Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Ongelezen bericht door DiederikDupont »

Naar ik aanneem is de datum 1999 en fout van de notaris want dat slaat helemaal nergens op. Echter ik vind hier nog een brief(je) van een andere notaris (gedateerd 12-11-1997) aan de buurvrouw waarin hij zegt. "Dat de boedel onverdeeld is gebleven had helemaal niet gemogen maar is natuurlijk niet ongunstig voor je want jouw deel is de afgelopen 15 jaar alleen maar in waarde gestegen, dus had je initieel recht op bijvoorbeeld 25.000,= Hfl. kan dit nu wel opgelopen zijn tot het tienvoudige (huis/spaarbankboekjes/effecten etc.)

En de boer hij ploegde voort.

Dank,

Diederik

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Ongelezen bericht door aardjee »

Nou er is zoals ik al zei een aangifte gedaan, die moet als uitgangspunt dienen.

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Ongelezen bericht door keizerin »

Er is een testament gemaakt en uw buurvrouw heeft haar legitieme portie gekregen. Dat klinkt alsof uw buurvrouw onterft is, maar haar recht op het legitieme (de helft van) portie blijft. Dit gaat over geld en niet over goederen. Daar komt bij dat er een verjaringstermijn is, en deze is waarschijnlijk ruim overschreden. Tenslotte heeft uw buurvrouw getekend dat ze nergens aanspraak op zou maken....
Of het zin heeft juridische stappen te nemen....? Nou, persoonlijk denk ik van niet.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Ongelezen bericht door aardjee »

@Keizerin dat wat u schrijft is niet juist de legitieme portie kan alleen in geld worden uitbetaald, maar het gaat wel degelijk om de totale waarde van de nalatenschap.

DiederikDupont
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jan 2012 04:49

Re: Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Ongelezen bericht door DiederikDupont »

Misschien moeten we niet voorbij gaan aan de essentie van deze casus. Zowel direct na het overlijden van erflater als bij de akte van verdeling dd mei 2003 blijkt nu dat er (zeer waarschijnlijk) veel zaken buiten de boedel gehouden zijn. Verder zie ik niet waarop verjaring in deze zaak gebaseerd zou kunnen worden. Het zwakke punt in deze zaak lijkt mij dat erfgename in 2003 haar blote eigendom heeft ontvangen en getekend heeft voor finale kwijting. Echter, dit alles was gebaseerd op de toen voorliggende bescheiden, waarvan de inhoud (zeer waarschijnlijk) onjuist is geweest.

Dank,

Diederik

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Verzwegen gelden bij verdeling erfenis *Complex*

Ongelezen bericht door aardjee »

@keizerin dit was een reactie op jouw stukje, ik zie dat je deze verwijderd hebt

Na het overlijden dient er een aangifte gedaan te worden, daarin wordt het vermogen ook vermeld. Dit bedrag is normaal gesproken ook de waarde van de nalatenschap. Dat er na het overlijden niet mee gedaan is ligt aan de moeder en de notaris. Ik denk dat wanneer je dit aankaart je wel een kans hebt, de notaris heeft zijn werk niet na behoren gedaan. De dochter had schulden en heeft een bedrag gekregen op voorwaarde dat ze verder overal van afzag, en dat de moeder het huis mocht verkopen, onder druk wordt alles vloeibaar. De dochter heeft in principe nog steeds een vordering op haar moeder en het huis valt nog steeds onder de onverdeelde boedel. De moeder heeft het vruchtgebruik van de woning gehad. Ik zou juridisch advies inwinnen en denk wel dat er nog wat te halen is.

Gesloten