LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door kapenga »

Beste lezers,

Om via een 'witte' manier aan een schoonmaakster te komen, hebben we een bemiddelingsbureau ingeschakeld. De bemiddeling ging prima. Binnen een paar dagen hadden we een schoonmaakster.
Deze gaf alleen aan dit bedrijf niet te kennen en benaderd te zijn na aanleiding van een advertentie die ze op internet had gezet.
Het bedrijf doet verder niets. Betaling, afspraken, aansprakelijk etc. zijn allemaal voor onze conto.
Nu blijken we, naast de bemiddelingskosten, ook 10 euro per maand te moeten betalen voor de schoonmaakster. Hiermee hebben we 'recht op een gratis nieuwe bemiddeling indien de huidige schoonmaakster niet bevalt of niet meer op komt dagen.'
De bemiddelingskosten heb ik zonder morren betaald. Achteraf had ik zelf ook wel op het internet kunnen zoeken, maar goed...
Alleen het abonement vind ik wel te gortig. Deze heb ik, inclusief 1 maand opzegtermijn, opgezegd en afbetaald.
Nu geeft het bemiddelingsbureau aan dat ik dan ook het contact met de schoonmaakster moet stoppen, want die zou ik via het bemiddelingsbureau verkregen hebben en daarom zouden ze recht hebben op 10 euro per maand.
Mag dit juridisch gezien? Ik heb inmiddels in hun algemene voorwaarden gelezen dat dit bureau denkt hier recht op te hebben...
Maar juridisch zou dat niet uit hoeven maken als het wettelijk gewoon niet mag.

Hierbij de relevante stukken uit de voorwaarden:
Artikel 5 – Aansprakelijkheid
Opdrachtnemer staat niet in voor de bereikbaarheid van de Kandidaat, voor het
verschijnen van de Kandidaat op een gemaakte afspraak tussen Opdrachtgever en de
Kandidaat en de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden.
Indien Opdrachtnemer een mail als vermeld onder artikel 3.4. van Opdrachtgever heeft
ontvangen, gaat Opdrachtnemer kosteloos op zoek naar een nieuwe Kandidaat.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die wordt opgelopen door de aanvraag,
een afspraak of de uitvoering van de werkzaamheden.
Artikel 6 – Beëindiging overeenkomst
Opdrachtgever is gerechtigd de Overeenkomst per mail te annuleren, mits de annulering
plaatsvindt voordat Opdrachtnemer een voorstel voor een kennismakingsafspraak met
een Kandidaat die aan de door Opdrachtgever opgegeven wensen voldoet heeft gedaan
of in geval van doorgeving van de contactgegevens, voordat Opdrachtnemer de
contactgegevens van de Kandidaat naar het door Opdrachtgever opgegeven mailadres
heeft verstuurd.
Indien Opdrachtgever de Overeenkomst niet annuleert, gaat Opdrachtgever door met het
zoeken van een Kandidaat die aan de door Opdrachtgever opgegeven wensen voldoet.
Indien Opdrachtnemer binnen 6 maanden na indiening van de aanvraag door
Opdrachtgever geen (beschikbare) Kandidaat heeft kunnen vinden die aan de door
Opdrachtgever opgegeven wensen voldoet eindigt de Overeenkomst automatisch.
Indien Opdrachtgever niet antwoordt binnen veertien dagen op een informatieverzoek
van Opdrachtnemer dan kan Opdrachtnemer de opdracht als ingetrokken beschouwen.
Opdrachtnemer zal de opdracht beëindigen en de bemiddelingskosten bij
Opdrachtgever in rekening brengen.
Het abonnement loopt door tot wederopzegging per e-mail. Het opzegtermijn is een
maand. Opzegging van het abonnement is niet toegestaan als Opdrachtgever blijft
gebruik maken van de diensten van de door Opdrachtnemer geselecteerde Kandidaat.

Artikel 7 - Misbruik
Onder 'Misbruik' wordt verstaan: het afspraak maken met een door [..]
verwezen kandidaat zonder het schriftelijke toestemming van het bureau. Hetzelfde geldt
ook na de beëindiging van de Overeenkomst.
[..] is gerechtigd zonder nadere waarschuwing of ingebrekestelling, en
zonder dat daartoe rechterlijke tussenkomst is vereist, een direct opeisbare boete van
EUR 1.000,- (zegge: een duizend euro) per feit van misbruik aan de Opdrachtgever in
rekening te brengen.
Alvast bedankt voor jullie reactie!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door berndv »

Ik heb even de volledige algemene voorwaarden en ook de informatie omtrent het aanmelden doorgelezen. Het was namelijk niet heel moeilijk om te achterhalen dat het hier gaat om IVA Schoonmaakdiensten :wink:

Voor zover ik lees gaat u een overeenkomst aan met een bedrijf. Dit bedrijf levert een dienst aan u en daar betaalt u voor. De kosten die daarvoor staan zijn vooraf aan u bekend gemaakt en daar bent u klaarblijkelijk mee akkoord gegaan. Ik lees namelijk gewoon openlijk op de aanmeldpagina onder welke condities u de diensten daar afneemt. Namelijk eenmalig de bemiddelingskosten en daarnaast een maandabonnement. Dit maandabonnement zorgt voor kosteloos een nieuwe schoonmaker bij vertrek van de huidige en vervanging bij ziekte.

Dat zij iemand voor u gezocht hebben op het internet doet naar mijn idee niet echt ter zake. Er staat nergens dat zij een bestand hebben met schoonmakers, op hun site staat letterlijk:
Indien u als hulpzoekende zich aanmeldt via ons aanvraagformulier, gaan wij direct op zoek naar een hulpverlener die u de juiste hulp kan bieden. Hierbij selecteren wij kandidaten aan de hand van de wensen die u bij de inschrijving kunt opgeven.
Zij gaan voor u op zoek, dat is letterlijk wat er staat. Dat u dit ook zelf had kunnen doen is zondermeer waar, maar geldt dit niet voor meer diensten? Ik ken hier ook topics over visumdiensten die opeens duurder zijn dan het rechtstreeks aanvragen. En dat klopt, maar voor dienstverlening betaalt u nu eenmaal.

Of het boetebeding van 1000 euro stand houdt in de rechtszaal betwijfel ik wel, maar als u tegen de voorwaarden in opzegt en toch de schoonmaakster blijft aanhouden, zal daar wellicht wel een schadevergoeding tegenover kunnen staan.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door Costnix »

De schoonmaakster ontslaan en geluk weer aannemen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hulp ontslaan, abonnement opzeggen, hulp weer aannemen.

kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door kapenga »

Beste bernvd,

Dank voor je reactie. Ik had juist de naam van het bedrijf vermeden te vermelden om te voorkomen dat ze onnodig op de 'zeurafdeling' van Radar terecht zouden komen, terwijl ik misschien gewoon fout zat. Niet om geheimpjes te hebben ofzo.

Overigens had ik geen moeite met de bemiddelingskosten. Een bedrijf moet omzet maken etc. Dat snap ik allemaal.
Het gaat meer om de abonnementsconstructie waarbij er na de bemiddeling er in feite geen dienst geleverd meer wordt dan enkel de belofte indien nodig een nieuwe bemiddeling te doen. Er is geen contract, contact of iets dergelijks met de schoonmaakster en dit bedrijf. En nu zouden we moeten blijven betalen totdat we stoppen met de schoonmaakster?

Hoe zou je het vinden als je via een verhuurbemiddelingsbedrijf een appartement huurt en verplicht elke maand ook abonnementsgeld aan dat bedrijf blijft betalen zolang je in dat appartement blijft, met als tegenprestatie dat ze iets nieuws voor je zoeken als je uit het appartement gaat? Ik vind het gewoon een gekke constructie.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

De algemene voorwaarden zijn niet van toepassing, omdat deze niet zijn opgenomen in deze overeenkomst. Op het formulier komt nergens een zin voor dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn, alleen dat de betalingsvoorwaarden van toepassing zijn.
http://www.ivaschoon.com/huishouden/ik_ ... _hulp.html

Los daarvan kun je aangeven dat de voorwaarden onredelijk bezwarend is, omdat het concurrentiebeding geen termijn is gekoppeld. Het boetebeding regelt dat je tot in de eeuwigheid deze personen niet meer mag inhuren.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door k2p »

Even een simpele vraag. Is deze schoonmaker voor zakelijk gebruik of voor particulier gebruik?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door berndv »

kapenga schreef:
25 feb 2019 14:31
Beste bernvd,

Dank voor je reactie. Ik had juist de naam van het bedrijf vermeden te vermelden om te voorkomen dat ze onnodig op de 'zeurafdeling' van Radar terecht zouden komen, terwijl ik misschien gewoon fout zat. Niet om geheimpjes te hebben ofzo.
maar alleen de voorwaarden zelf zeggen niet zo heel veel. Zoals alfa al terecht opmerkt zit er nergens een akkordering voor de algemene voorwaarden. Als het bedrijf niet vermeld was, was deze info niet zichtbaar. Bij het aangaan van de overeenkomst is het namelijk zaak dat u ook akkoord geeft voor deze voorwaarden voordat u de overeenkomst sluit. Gebeurt dit niet, zijn de voorwaarden niet van toepassing.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door k2p »

alfatrion schreef:
25 feb 2019 14:38
De algemene voorwaarden zijn niet van toepassing, omdat deze niet zijn opgenomen in deze overeenkomst. Op het formulier komt nergens een zin voor dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn, alleen dat de betalingsvoorwaarden van toepassing zijn.
http://www.ivaschoon.com/huishouden/ik_ ... _hulp.html

Los daarvan kun je aangeven dat de voorwaarden onredelijk bezwarend is, omdat het concurrentiebeding geen termijn is gekoppeld. Het boetebeding regelt dat je tot in de eeuwigheid deze personen niet meer mag inhuren.
Juist. Betalingsvoorwaarden en privacybeleid. Dus dat zijn de dingen waar je je aan moet houden. Daar staat nergens bij dat je bij het opzeggen van het abonnement ook de overeenkomst met de schoonmaakhulp moet opzeggen.

Je zal de algemene voorwaarden ook wel per mail hebben ontvangen. Maar de vraag is wanneer. Voordat de overeenkomst tot stand kwam, of pas toen deze tot stand kwam? De gang van zaken is mij niet duidelijk, omdat er staat:
1. Een inschrijving is geheel kosteloos en vrijblijvend.
2. ...... In eerste instantie betaalt u niets voor het aanmelden op onze site. Pas op het moment dat wij een beschikbare huishoudelijke hulp aan u hebben voorgesteld, brengen we u de fee in rekening.
Het is mij niet duidelijk of er na het inschrijven nog een handeling van de afnemer vereist is, voordat ze een hulp gaan voorstellen. Zo nee, dan snal ik niet hoe het inschrijven vrijblijvend kan zijn.

Ook wordt nergens genoemd wanneer het (betaalde) abonnement ingaat. Bij de vrijblijvende inschrijving? Bij een voorstel voor een hulp? Bij het aanvaarden van een hulp?

*Edit:* Nog als toevoeging. De misbruik-regel lijkt me niet op te gaan. "Onder 'Misbruik' wordt verstaan: het afspraak maken met een door IVA Adviesbureau verwezen kandidaat zonder het schriftelijke toestemming van het bureau. Hetzelfde geldt ook na de beeindiging van de Overeenkomst."
Er wordt geen afspraak met een kandidaat gemaakt na het beeindigen van de overeenkomst. Er is een afspraak gemaakt met de kandidaat voordat de Overeenkomst was beëindigd. Dat deze afspraak na beëindigen van de overeenkomst doorloopt, maakt het dus nog geen misbruik conform artikel 7.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens die voorwaarden kan je het abonnement niet opzeggen als je van de aangeboden hulp gebruik blijft maken.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

k2p schreef:
25 feb 2019 15:25
Je zal de algemene voorwaarden ook wel per mail hebben ontvangen. Maar de vraag is wanneer. Voordat de overeenkomst tot stand kwam, of pas toen deze tot stand kwam?
Je vult je e-mail adres in op het moment dat je het aanbod aanvaard. Op dat moment is er dus een overeenkomst tot stand gekomen.
k2p schreef:
25 feb 2019 15:25
De gang van zaken is mij niet duidelijk, omdat er staat:
1. Een inschrijving is geheel kosteloos en vrijblijvend.
2. ...... In eerste instantie betaalt u niets voor het aanmelden op onze site. Pas op het moment dat wij een beschikbare huishoudelijke hulp aan u hebben voorgesteld, brengen we u de fee in rekening.
Het is mij niet duidelijk of er na het inschrijven nog een handeling van de afnemer vereist is, voordat ze een hulp gaan voorstellen. Zo nee, dan snal ik niet hoe het inschrijven vrijblijvend kan zijn.
Ik denk dat je pas moet betalen op het moment dat je een voorstel accepteert.
k2p schreef:
25 feb 2019 15:25
Ook wordt nergens genoemd wanneer het (betaalde) abonnement ingaat. Bij de vrijblijvende inschrijving? Bij een voorstel voor een hulp? Bij het aanvaarden van een hulp?
Dat laatste denk ik.
berndv schreef:
25 feb 2019 15:22
Bij het aangaan van de overeenkomst is het namelijk zaak dat u ook akkoord geeft voor deze voorwaarden voordat u de overeenkomst sluit.
Een akkoord is netjes, maar niet vereist. Wel vereist is dat de voorwaarden van toepassing worden verklaard en een redelijke mogelijkheid wordt geboden om daarvan kennis te nemen. Aan beide criteria is niet voldaan.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
25 feb 2019 15:39
Volgens die voorwaarden kan je het abonnement niet opzeggen als je van de aangeboden hulp gebruik blijft maken.
Via de niet-van-toepassing-verklaarde Algemene Voorwaarden, ja. Daar mag je inderdaad niet opzeggen als je de hulp nog gebruikt. Maar die Algemene Voorwaarden zijn dus niet van toepassing. En al zou dat wel het geval zijn, kan een 1000 euro boete conform artikel 7 dus niet opgaan.

Uberhaupt blijft de vraag "welk abonnement" ? Wanneer gaat ie in? Wat is de initiële periode? Hoe loopt die af? Wordt die stilzwijgend verlengd of is deze voor onbepaalde tijd? Als het een particuliere afnemer (consument) betreft, moet deze een abonnement voor onbepaalde tijd kunnen opzeggen met maximaal 1 maand opzegtermijn. Dus een clausule die hem verbiedt op te zeggen, zoals in de Algemene Voorwaarden onder artikel 6 kan dan niet.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

k2p schreef:
25 feb 2019 15:51
Uberhaupt blijft de vraag "welk abonnement" ?
Het abonnement om zonder extra kosten (noemen ze ten onrechte kosteloos) een andere hulp te krijgen.
k2p schreef:
25 feb 2019 15:51
Wat is de initiële periode?
Die is er niet.
k2p schreef:
25 feb 2019 15:51
Wordt die stilzwijgend verlengd of is deze voor onbepaalde tijd?
De overeenkomst wordt dus aangegaan voor onbepaalde duur.
k2p schreef:
25 feb 2019 15:51
Als het een particuliere afnemer (consument) betreft, moet deze een abonnement voor onbepaalde tijd kunnen opzeggen met maximaal 1 maand opzegtermijn. Dus een clausule die hem verbiedt op te zeggen, zoals in de Algemene Voorwaarden onder artikel 6 kan dan niet.
Artikel 6 bevat geen opzegverbod, maar een opzegverplichting.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door Costnix »

Er worden ook schoonmaakproducten geleverd bij twee van de aangeboden abonnementen.
Toch vind ik de prijs heel redelijk. Ik betaal voor mijn schoonmaakster ongeveer het zelfde bedrag. Deze heb ik zelf gevonden zonder eindige bemiddeling.
Laatst gewijzigd door Costnix op 25 feb 2019 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door k2p »

alfatrion schreef:
25 feb 2019 16:00
Artikel 6 bevat geen opzegverbod, maar een opzegverplichting.
Opzegging van het abonnement is niet toegestaan als Opdrachtgever blijft gebruik maken van de diensten van de door Opdrachtnemer geselecteerde Kandidaat.
Dat is een opzegverbod. Impliciet kun je stellen dat daar een opzegverplichting uit voort komt. Maar dan gaat de wet gewoon voor: er moet bij abonnementen voor onbepaade duur voor particulieren maandelijks opgezegd kunnen worden. punt.

De rest van mijn vragen waren om aan te geven dat de basisgegevens niet duidelijk zijn. Uiteraard kan ik zelf ook wel her en der een aanname doen.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bemiddelingsbureau schoonmaakster & abonnementskosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie nu hoe je op de algemene voorwaarden uitkomt. Je moet eerst op de link naar betaalvoorwaarden en daarin zit dan onderaan een link naar de algemene voorwaarden. Je moet van algemene voorwaarden op een eenvoudige wijze kennis kunnen nemen. Je moet één keer op de algemene voorwaarden uitkomen. Het opnemen van een link in een algemene voorwaarden naar nog meer algemene voorwaarden is niet de bedoeling. (Nog steeds worden die algemene voorwaarden niet van toepassing verklaart.)
Costnix schreef:
25 feb 2019 16:07
Er worden ook schoonmaakproducten geleverd bij twee van de abonnementen.
Toch vind ik de prijs heel redelijk. Ik betaal voor mijn schoonmaakster ongeveer het zelfde bedrag. Deze heb ik zelf gevonden zonder eindige bemiddeling.
Je betaalt:
- € 29,- voor een geslaagde bemiddeling;
- € 10,- per uur voor de hulp in de huishouding;
- € 9,95 per maand omdat zij je ooit aan de hulp in de huishouding hebben geholpen.
k2p schreef:
25 feb 2019 16:09
alfatrion schreef:
25 feb 2019 16:00
Artikel 6 bevat geen opzegverbod, maar een opzegverplichting.
Opzegging van het abonnement is niet toegestaan als Opdrachtgever blijft gebruik maken van de diensten van de door Opdrachtnemer geselecteerde Kandidaat.
Dat is een opzegverbod. Impliciet kun je stellen dat daar een opzegverplichting uit voort komt. Maar dan gaat de wet gewoon voor: er moet bij abonnementen voor onbepaade duur voor particulieren maandelijks opgezegd kunnen worden. punt.
Dat kan ook. Er moet op ieder moment kunnen worden opgezegd met een opzegtermijn van max 1 maand. Deze bepaling doet geen afbreuk aan dat criterium.

Gesloten