LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fikse factuur VvE Beheerder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Gerdine v
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2018 22:21

Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Gerdine v »

De VvE beheerder heeft in juli 2018 een fikse factuur opgesteld voor de VvE. Ruim €13.000 voorbereidingswerkzaamheden logchies.

V.a. 2013 is het bestuur samen met de VvE beheerder bezig geweest met een project voor de kozijnenvervanging. Dit werd steeds vooruit geschoven. V.a. 2017 kwam er een nieuwe asbest regel en werd het project opeens twee maal het oorspronkelijke bedrag. Eind 2017 was duidelijk dat dit geen realistisch project was en het werd afgekapt. Bij de afgelopen ALV in 2018 werd er toch nog over gesproken alsof het volledig in gang was, door zowel de VvE Beheerder als de woningcorporatie (woningcorporatie zou ook subsidie verzoek bij de gemeente doen). Wij hebben gestemd voor kosten: herijking MJOB, asbestonderzoek in alle woningen ivm kozijnenvervanging €9.000 en eventueel €14.500 max voor klachtonderhoud aan de kozijnen. Nooit werd de 2.5% voorbereidingswerkzaamheden logchies besproken en dit kwam ook als een ongename verrassing.

Ik zit in de kascommissie en heb de beheerder naar deze factuur gevraagd. O.a. VvE overeenkomst (stamt uit 2004) en het liefst een expliciete overeenkomst voor deze werkzaamheden. Ondanks meerdere verzoeken van de kascommissie, verwijst de beheerder simpelweg naar de notulen ALV 2015 waarin de leden hebben gestemd voor de kozijnen.

Ik heb aangegeven dat dit niet voldoende is. De beheerder geeft aan dat dit wel voldoende is.

Wie is correct?

Alvast super bedankt voor het meedenken! Steun wordt echt gewaardeerd!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Eh... ik begrijp 'voorbereidingswerkzaamheden logchies' niet. En ook niet hoe dat te maken heeft met kozijnen. Misschien kunt u dat een beetje toelichten?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Miepje1 schreef:Eh... ik begrijp 'voorbereidingswerkzaamheden logchies' niet.
Een onderhoudsbedrijf: https://www.logchies.nl

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Gerdine v schreef:Bij de afgelopen ALV in 2018 werd er toch nog over gesproken alsof het volledig in gang was, door zowel de VvE Beheerder als de woningcorporatie (woningcorporatie zou ook subsidie verzoek bij de gemeente doen).
De woningcorporatie is eigenaar van een aantal appartementen? Van een deel? Een meerderheidsdeel?
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 08 aug 2018 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Aha! Daar was ik dan weer niet op gekomen, dat het een bedrijf kon zijn. Nu is de vraag iets duidelijker, al kan ik die zelf helaas niet direct beantwoorden. Volgens mij kan het niet zo zijn dat er 'zomaar' een factuur binnenkomt waar niet over gesproken is toen er over kosten werd gesproken. Maar er zijn hier volgens mij wel mensen die echt verstand hebben van VVE's.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door yan »

Simpel: zonder opdracht wordt er niks betaald.
Zou mooi worden als iedereen zo maar facturen kan gaan sturen

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door renewouters »

Is die 2,5% wellicht een vast percentage wat bij alle projecten wordt doorberekend? Bij onze VvE krijgt de technische beheerder een percentage van alle projecten als vergoeding voor de begeleiding. Daar worden geen aparte offertes voor gemaakt want dat is contractueel afgesproken. Misschien is dit ook zoiets?

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het is inderdaad goed mogelijk dat een vast percentage begeleidingskosten onderdeel is van het contract met de VvE beheerder.

Dat neemt niet weg dat wanneer de vordering betwist wordt, de partij die de factuur heeft opgesteld deze zal moeten onderbouwen met documentatie waaruit blijkt dat de VvE het gefactureerde bedrag verschuldigd is. Aan de andere kant zal de VvE ook reeds in het bezit zijn van het contract met en de algemene voorwaarden van de VvE beheerder. Dat het contract uit 2004 stamt of zelfs van nog langer geleden is, maakt verder niets uit

Gerdine v
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2018 22:21

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Gerdine v »

De factuur: "2,5% Voorbereidingstoeslag werkzaamheden Logchies"

Aah, nu snap ik dat gedeelte van Logchies ook. Geen idee dat het een bedrijf was. Vreemd want wij hebben nooit diverse offertes gezien.
Woningcorporatie is eigenaar van 12 van de 30 appartementen. In het verleden 14 van de 30.
In het VvE contract valt niets te lezen over een percentage voor zulke werkzaamheden. Wel staat er in een artikel dat bij additioneel werk "vooraf schriftelijk overeengekomen vergoeding".

Deze week weer een e-mail gestuurd.. Aangekaart dat er op deze manier niet sprake is van samenwerking. Nu zegt de account manager dat ze erop gaat terugkomen.

Is dit reden genoeg om naar de rechter te stappen?

stofzuigertje

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De vermoedelijk ooit 100% eigenaar heeft 12 stemmen van de 30 huidige maar als er maar 15 woningen op komen dagen dus 3 kopers en hun 12?
Daarom is de opkomst belangrijk en stemgedrag.

Met 12 van de 18 kopers is er geen meerderheid maar 50/50 uitslag.
Dus tenminste 13 kopers + woningbouw mits alle kopers jou volgen en niet de grote vertrouwde oude en vaak zijn enkele kopers ex huurders.....

Een 12 woningen belang is nog altijd een risico en de notulen en aanwezigen opvragen lijkt me eerste stap.
Als je met deze groot aandeelhouder van 12 stemmen niet aanwezig bent loop je groot risico...
Mijn ervaring is dat minder dan de helft opkomt en dan is het 9 kopers en hun 12... dus jammer en daarom mede kopers overtuigen van het belang lijkt me nu handiger dan deze zaak tot nu toe.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door BL2 »

Gerdine v schreef:De factuur: "2,5% Voorbereidingstoeslag werkzaamheden Logchies"
Aah, nu snap ik dat gedeelte van Logchies ook.
U zit in de "kascommissie" en weet dus helemaal niet dat Logchies een bedrijf is welke schijnbaar al ruim langere tijd "diensten" verleend aan de VVE.
Wat heeft dat bedrijf dan gedaan en hoe is de opdracht aan dat bedrijf gegeven.
Het gaat immers niet om een paar Euro.......

Verder is je tekst zo onduidelijk dat ik er weinig mee kan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik snap de entiteit "de VvE beheerder" niet echt.

Een Vereniging van Eigenaren is precies dat, een vereniging, bij wet bestaand uit alle eigenaren van de appartementen. Die stichting heeft een dagelijks bestuur, en doorgaans een kascommissie ter controle en een technische commissie. Het bestuur en de commissies worden bemenst door leden ván de VvE. Het bestuur kán, na dit ter stemming te hebben gebracht in een vergadering, het dagelijkse reilen en zeilen, denk aan het regelen van de schoonmaak van de algemene ruimten, het verrekenen van stookkosten, het plannen en op de markt zetten van periodiek onderhoud, etc, uitbesteden aan een commerciële partij. Die regelen dan voor een bepaald bedrag een aantal overeengekomen dingen, schoonmaak, klein onderhoud, het uitschrijven en notuleren van vergaderingen, en storingsdiensten voor GWE via installateurs etc. Wat niet in dat contract staat, regelen ze niet, of brengen ze extra in rekening.

Is dat Logchies de "VvE beheerder"?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door sylvesterb »

sjohie schreef: Is dat Logchies de "VvE beheerder"?
De VvE beheerder heeft de tijd die ze besteed aan Logchies in rekening gebracht. Lijkt me ook logische immers wordt in 2015 besloten dit in gang te zetten en hierna alsnog besluiten en niet door te zetten. Dan valt dit niet onder de VvE vergoeding die je betaald. Immers zal dit traject alsnog ingezet moeten worden en zou de VvE beheerder 2 maal hetzelfde werk uitvoeren.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ik denk dat TS een paar termen door elkaar gebruikt. De VvE heeft het MJOP (en eventuele andere taken) uitbesteed aan een beheerder en TS noemt dat VvE beheer (?). Het bedrijf Logchies doet weer onderhoudswerk (en voorbereidingen) aan het pand in opdracht van de beheerder.

Dat zijn allemaal commerciële partijen die elkaar de bal toespelen en uiteindelijk de rekening bij de bewoners/eigenaren neerleggen

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niet lullig bedoeld, maar als je zo weinig verstand hebt van de gang van zaken, is het dan verstandig om in een kascommissie deel te nemen?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door BL2 »

Een rekening indienen van E 13.000,00 is natuurlijk makkelijk, er moet wel een factuur getoond kunnen worden waarop deze forse kostenpost verantwoord wordt.
Is de "kascommisie" nog aanwezig alhier ?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:Een rekening indienen van E 13.000,00 is natuurlijk makkelijk, er moet wel een factuur getoond kunnen worden waarop deze forse kostenpost verantwoord wordt.
Is de "kascommisie" nog aanwezig alhier ?
Wat is dan het verschil tussen rekening en factuur?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door renewouters »

BL2 schreef:Een rekening indienen van E 13.000,00 is natuurlijk makkelijk, er moet wel een factuur getoond kunnen worden waarop deze forse kostenpost verantwoord wordt.
Is de "kascommisie" nog aanwezig alhier ?
Bedoel je offerte waar je faktuur schreef?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor 13.000 euro zou ik wel graag een duidelijk gespecificeerde factuur zien. Met een uurtarief van 75 euro zijn dat ruim 170 manuren; dat is nogal wat.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fikse factuur VvE Beheerder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:Voor 13.000 euro zou ik wel graag een duidelijk gespecificeerde factuur zien. Met een uurtarief van 75 euro zijn dat ruim 170 manuren; dat is nogal wat.
Het gaat niet om manuren, maar om een percentage (2,5%). Daaraan valt niet zoveel te specificeren.

Gesloten