LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gestolen laptop gekocht.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
lizardking77
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2010 22:06

gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door lizardking77 »

Graag julie advies:

Ik heb te goeder trouw een laptop via een bekende website gekocht. van de verkoper heb ik alleen een telefoonnummer, hij is het product komen afleveren.
nu blijkt echter dat deze laptop gestolen is. Mijn vraag aan jullie wat te doen.
Ik kan de laptop teruggeven aan de oude eigenaar en het aankoopbedrag (marktconform) verliezen en tevens aangifte doen, ik ben alleen bang dat ik represailles kan verwachten omdat de verkoper/dief mijn adres heeft. Wat is de kans dat ik juridisch in de problemen kom als ik geen verdere stappen meer onderneem maw de laptop gewoon hou?

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door Guusje61 »

behalve de goeder trouw, was de prijs ook redelijk tov deze laptop?
En hoe ben je er achter gekomen dat deze gestolen was?

lizardking77
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2010 22:06

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door lizardking77 »

Prijs was redelijk, 50 euro goedkoper dan een andere die ik 4 dagen eerder had gekocht en deze is 1 jaar ouder. De rede dat ik weet dat deze gestolen is dat er gegevens van iemand anders op staan dan de verkoper. google deed de rest.

Arie Boom
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 nov 2003 17:50

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door Arie Boom »

Via marktplaats gekocht natuurlijk :D

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Sowieso heb je al een probleem omdat je 'm via internet (ik neem aan via Marktplaats oid) hebt gekocht. Zie onderstaande wettekst, en dan met name lid 3.

Daarin worden de eisen genoemd waaraan je moet voldoen om te voorkomen dat de eigenaar zijn gestolen goed kan opeisen:

- je moet een natuurlijk persoon zijn (dus geen bedrijf);
- je moet 'm gekocht hebben van iemand die daarvan zijn beroep maakt (dus niet de dief op de hoek);
- die verkoop moet plaatsvinden vanuit een bedrijfsruimte (dus niet het café op de hoek, en ook geen marktplaats);
- die verkoop moet bij de normale uitoefening van het bedrijf horen (dus geen laptop in een fietsenwinkel);
- het mag niet om geld oid gaan.

De eigenaar kan tot drie jaar na dato zijn laptop opeisen, als hij erachter komt dat jij 'm hebt. Sowieso is het natuurlijk de vraag of jij 'm wel wilt hebben als je weet dat'ie gestolen is.

Maar hoe weet jij dat'ie gestolen is en wie de oude eigenaar is?

Artikel 3:86 BW
1. Ondanks onbevoegdheid van de vervreemder is een overdracht overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 van een roerende zaak, niet-registergoed, of een recht aan toonder of order geldig, indien de overdracht anders dan om niet geschiedt en de verkrijger te goeder trouw is.
2. Rust op een in het vorige lid genoemd goed dat overeenkomstig artikel 90, 91 of 93 anders dan om niet wordt overgedragen, een beperkt recht dat de verkrijger op dit tijdstip kent noch behoort te kennen, dan vervalt dit recht, in het geval van overdracht overeenkomstig artikel 91 onder dezelfde opschortende voorwaarde als waaronder geleverd is.
3. Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij:
a. de zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde; of
b. het geld dan wel toonder- of orderpapier betreft.

lizardking77
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2010 22:06

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door lizardking77 »

het ziet er dus niet goed uit voor deze aankoop.
dus twee opties

1. laptop terug geven aan de oude eigenaar met verlies van het aankoopbedrag.

2. laptop houden met een slecht gevoel.

of weten jullie nog een alternatief?

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Het andere alternatief is de verkoper aanspreken en kijken hoe die reageert. Maar daarmee loop je het risico een crimineel tegen je in het harnas te jagen. Toch zou ik voor die optie gaan, die doet het meeste recht aan mijn rechtvaardigheidsgevoel. KOm je er met hem niet uit, kun je altijd nog kiezen uit je andere opties.

lizardking77
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2010 22:06

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door lizardking77 »

Heb ik reeds gedaan maar hij wil echter de dief aanpakken. daar heb ik echter geen zin in om bovengenoemde reden.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

De verkoper en de dief zijn dus niet een en dezelfde persoon? Dan zou ik júist de verkoper aanspreken... wat die met de dief doet, is zijn probleem!

lizardking77
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2010 22:06

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door lizardking77 »

sorry ik heb je verkeerd begrepen. ik heb met de oude eigenaar gebeld. Verkoper en dief zijn (denk ik) dezelfde persoon.

stofzuigertje

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als dit telefoon nummer van verkoper nog werkt kan de Politie hem vinden.
Laat iemand anders hem bellen met vraag over fiets...
Dan weet je of hij dit nummer nog heeft en zou je de schade misschien op hem kunnen verhalen.

Als hij erg veel gestolen spullen verkoopt zal het voor Uw rekening komen.
Als je dit in toekomst wilt voorkomen, schrijf eerst het model en serie nummer op en ga bellen, je informeer zogenaamd naar diefstal en dan zie je aan de verkoper of dit eerlijke waar of gestolen spul is.
Dus voor je betaalde even serie nummer navragen is meestal voldoende.
Dit geld dus voor alle 2e hands spullen die je ooit gaat kopen.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 01 feb 2012 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Ridouan
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 jan 2010 18:30

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door Ridouan »

Ik denk niet dat aangifte doen veel nut heeft in Nederland, het verpest vooral de statistieken. Maar natuurlijk is het wel zo netjes omdat wel te doen, vooral aangezien je een redelijke prijs hebt betaald en nog zelf naonderzoek hebt verricht na aankoop, zou je redelijkerwijs de laptop gewoon mogen houden. En om de dief hoef je je niet echt zorgen over te maken, dat soort types houd al rekening met een korte gevangenisstraf. En ze hebben ook niet het lef om iets aan jou aangifte te doen.

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

heb je enige vorm van bewijs van de aankoop?
Want als de dief en verkoper zelfde persoon zijn, loop je de kans dat ze je de politie op je dak sturen alszijnde jij hebt hem gestolen.

Doe aangifte en laat politie met hoofdeigenaar contact opnemen, kijk wat hieruit voortvloeit.
Mag je hem houden dan is probleem opgelost.
Wil eigenaar hem terug, probeer dan verhaal te halen op verkoper.

succes

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door Athoz »

als hij hem via marktplaats verkregen heeft staat de advertentie er misschien nog wel.. Als je hier een uitdraai van maakt word het al moeilijker om aan te tonen dat TS hem gestolen zou hebben..

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

[quote="seconds-out]
Je weet dus nu dat de verkoper en de dief dezelfde persoon zijn en je hebt zijn telefoonnummer.
Ondanks dat je bang bent voor represailles zou ik je toch adviseren om aangifte te doen bij de politie.

Of durf je alleen aangifte te doen als de dief bv een lief oud mannetje zou zijn?[/quote]


Durven?
Je vergeet dat criminelen tegenwoordig snel geweld gebruiken, en politie/justitie regelmatig de fout ingaan door verdachten naam en adresgegevens van de aangever rustig te overhandigen.

Ik zou dus inderdaad wel even twee keer nadenken voordat ik aangifte ging doen.
Of ben je de berichten over de "anonieme" meldlijn al weer vergeten?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door seconds-out »

Guardian72 schreef: Durven?
Je vergeet dat criminelen tegenwoordig snel geweld gebruiken, en politie/justitie regelmatig de fout ingaan door verdachten naam en adresgegevens van de aangever rustig te overhandigen.

Ik zou dus inderdaad wel even twee keer nadenken voordat ik aangifte ging doen.
Of ben je de berichten over de "anonieme" meldlijn al weer vergeten?
Ja precies.
Je denkt na over de conseqenties van eventuele represailles en besluit daarna om maar geen aangifte te doen.
Je durft het dus niet aan.

De dader gaat daarmee vrijuit omdat angst een aangifte in de weg staat.

bas074
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jan 2010 19:00

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door bas074 »

Heb je het geld via internetbankieren overgemaakt, of contant betaald aan de deur?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door Guardian72 »

seconds-out schreef:
Ja precies.
Je denkt na over de conseqenties van eventuele represailles en besluit daarna om maar geen aangifte te doen.
Je durft het dus niet aan.

De dader gaat daarmee vrijuit omdat angst een aangifte in de weg staat.
De vraag is dus volgens mij niet een kwestie van durven - maar afwegen of het risico dat je loopt, je leven waard is.

Echt, op politie hoeven we niet te rekenen - en helaas - de regering vind bescherming daders nog steeds belangrijker dan van slachtoffers en getuigen.

Daarom is het vaak een bewuste keuze om geen aangifte te doen - omdat je door nagenoeg iedereen in de kou gezet word.

Of dat een kwestie van moed of gezond verstand is - is mischien de vraag - maar aangifte doen loont gewoon niet, is mijn ervaring.

Ridouan
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 jan 2010 18:30

Re: gestolen laptop gekocht.

Ongelezen bericht door Ridouan »

Ja precies.
Je denkt na over de conseqenties van eventuele represailles en besluit daarna om maar geen aangifte te doen.
Je durft het dus niet aan.

De dader gaat daarmee vrijuit omdat angst een aangifte in de weg staat.
Ik denk niet dat jij vaak slachtoffer van diefstal bent geweest, anders zou je wel weten dat de politie bij inbraken al niet eens meer standaard langskomt en ook verder niets met de aangifte doet. Dus voor een gestolen laptop lijkt het me niet dat ze nu gelijk achter de dief aan zullen gaan.

Gesloten