Valse SMS en Fraudehelpdesk / Politie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jablan
Berichten: 2075
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49

Valse SMS en Fraudehelpdesk / Politie

Ongelezen bericht door Jablan »

Al een paar dagen achter elkaar komt op het meest gebruikte 06-nummer veel te vroeg 's morgens een SMS binnen met deze tekst:
[INTRUM] Uw openstaande schuld van EUR € 98x,xx (bedrag wisselt) is na meerdere herinneringen niet voldaan. Op (datum van volgende dag) zal de gerechtsdeurwaarder overgaan tot conservatoir beslag. U kunt de beslagprocedure voorkomen door direct het gehele bedrag te voldoen op IBAN: DE... en door een betaalbewijs te sturen naar bos(plus wisselend leesteken, punt of streep)[email protected]

Tot nu toe zijn deze bankrekeningen langsgekomen:
DE4400110012623316007
DE8700110012625247570

Het 06-nummer van de afzender wisselt per keer.

Het is een poging om mensen geld afhandig te maken. Afgezien van een hypotheek hebben wij geen schulden en elk fatsoenlijk incassobureau stuurt eerst post. Bovendien ontbreekt een betalingskenmerk in deze SMS, nog een signaal, dat dit niet kan kloppen.

Als je dit wilt doorgeven aan de fraudehelpdesk, kan dat niet. De formulieren op de website zijn hier niet op ingericht. Doe je het als melding bij de politie, dan komt het bureaucraten-antwoord: graag doorgeven aan de fraudehelpdesk.

Heerlijk effectief, dat boeven vangen :wink:
En daarom een eigen topic. Komt vast vaker voor.

hebra98
Berichten: 1325
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Valse SMS en Fraudehelpdesk / Politie

Ongelezen bericht door hebra98 »


hebra98
Berichten: 1325
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Valse SMS en Fraudehelpdesk / Politie

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik begrijp het niet helemaal. Ze hebben rekening nummers die duidelijk zijn.
Als je daar nu 1 eurocent aan overmaakt, weet je toch van wie die rekening is (als opsporingsinstantie)
Of is het dat criminaliteit wel georganiseerd is maar...... :evil:

J. Deltoer
Berichten: 247
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Valse SMS en Fraudehelpdesk / Politie

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Kwestie van prioriteiten. Ik ken zelf een hoge ome daar, die gasten zijn alleen bezig met vergaderen, nog meer vergaderen, snoepreisjes hoe werken de collegas in het buitenland, praatgroepen inclusie, bezoeken iftar, enz. Gewoon tijd voor de problemen van de burger is er niet.

Jablan
Berichten: 2075
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49

Re: Valse SMS en Fraudehelpdesk / Politie

Ongelezen bericht door Jablan »

Geen idee of het aan de prioriteiten ligt of gewoon niet buiten je boekje durven te gaan. Digitale meldingen bij de politie moeten natuurlijk beoordeeld worden, een eerste inschatting van gemaakt en als diegene direct reageert met een doorverwijzing naar de fraudehelpdesk, dan is dat waarschijnlijk helemaal volgens opdracht of functie-inhoud. Dat je dit niet bij de fraudehelpdesk kwijt kunt, is toch niet het probleem van de agent achter het scherm of wel? :mrgreen:

@Hebra:
Gegevens het idiote tijdstip waarop die SMS'jes binnenkomen, tussen 5 en 7 's morgens vermoed ik, dat er een hele stapel prepaidkaarten met Nederlandse nummers een tijdzone of wat naar het oosten is verhuisd en de berichten vanuit Polen/Baltische staten worden verstuurd (nog net binnen de EU, vanwege het eenheidstarief voor bellen en sms'en).
De bankrekeningnummers, die beginnen met DE-2 cijfers-00110012 wijzen naar de N26-bank uit Berlijn, waar je je nieuwe rekening direct op je smartphone kunt gebruiken, voordat alle gegevens gecontroleerd zijn. Zie https://n26.com/ of https://n26.com/de-de

hebra98
Berichten: 1325
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Valse SMS en Fraudehelpdesk / Politie

Ongelezen bericht door hebra98 »

Jablan schreef:
24 sep 2020 19:31
Geen idee of het aan de prioriteiten ligt of gewoon niet buiten je boekje durven te gaan. Digitale meldingen bij de politie moeten natuurlijk beoordeeld worden, een eerste inschatting van gemaakt en als diegene direct reageert met een doorverwijzing naar de fraudehelpdesk, dan is dat waarschijnlijk helemaal volgens opdracht of functie-inhoud. Dat je dit niet bij de fraudehelpdesk kwijt kunt, is toch niet het probleem van de agent achter het scherm of wel? :mrgreen:

@Hebra:
Gegevens het idiote tijdstip waarop die SMS'jes binnenkomen, tussen 5 en 7 's morgens vermoed ik, dat er een hele stapel prepaidkaarten met Nederlandse nummers een tijdzone of wat naar het oosten is verhuisd en de berichten vanuit Polen/Baltische staten worden verstuurd (nog net binnen de EU, vanwege het eenheidstarief voor bellen en sms'en).
De bankrekeningnummers, die beginnen met DE-2 cijfers-00110012 wijzen naar de N26-bank uit Berlijn, waar je je nieuwe rekening direct op je smartphone kunt gebruiken, voordat alle gegevens gecontroleerd zijn. Zie https://n26.com/ of https://n26.com/de-de
>>
Als je het hoofdbedrag nog kunt betalen kun je ook testen met 1 cent.
En natuurlijk, je moet er gewoon niets aan doen, dan heb je er nog lang plezier van.

redhead55
Berichten: 788
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:53

Re: Valse SMS en Fraudehelpdesk / Politie

Ongelezen bericht door redhead55 »

hebra98 schreef:
24 sep 2020 08:33
Meer over dit bij INTRUM zelf
https://www.intrum.nl/klanten/tips-advi ... s-bericht/
En er bestaat wel degelijk een Bos Incasso dat dan maar probeert de zaak zelf op te pakken:
https://www.bosincasso.nl/

Bob Schurkjens
Berichten: 8291
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Valse SMS en Fraudehelpdesk / Politie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Testen met 1 cent zal niet gaan, omdat het om een buitenlands Iban gaat.

Plaats reactie