LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Oriejj50
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2018 15:18

Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door Oriejj50 »

Ik heb op 28 mei 2018 een auto geleast. Het gaat om een Tweedehandse Financial Lease VW Transporter 2010 model,km stand 135.000. Bij de aankoop reed ik de auto er was geen enkel probleem alles zag er perfect uit. De eigenaar zei dat de auto olie VERBRUIKT. Het is eenmaal zo dat een Transporter veel olie verbruikt en ik ging hiermee akkoord. (Dit staat ook op mijn contract). Nadat ik de auto ging gebruiken moest ik om de 700KM olie bijvullen. Nou het verbruikt wel maar dit is een beetje TE. Ik ging naar een VW Dealer en hij bekeek de auto en daar bleek dat de olie VERBRAND. Hij zei dat de motor vervangen moet worden en dat kost 10.000 euro. Volgende dag ging ik naar de garagebedrijf om te vragen waarom ze mij onvoldoende informatie hebben gegeven en om een oplossing te vinden maar hij zei dat hij het zelf ook niet wist (daar geloof ik niks van) en vond dat ik het zelf moest regelen. Ik heb daarna een aangetekende ingeberekestelling opgestuurd en wilde binnen 14 dagen een antwoord. Maar nee niks gehoord. Wat vinden jullie ? ik weet niet waarom de eigenaar zo 'chill' doet alsof hij gelijk heeft. En ik weet ook niet wat mijn volgende stap moet zijn :( verbruiken en verbranden zijn 2 aparte dingen of heb ik het verkeerd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door scontra »

Oriejj50 schreef:Ik heb op 28 mei 2018 een auto geleast. .
Wat staat er over reparaties in uw "leasecontract" :?:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat voor leasecontract is het? Financial lease of operationele lease? Wie is de eigenaar en wat is afgesproken over kosten van onderhoud?

Meint
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:50

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door Meint »

Zal wel financial lease zijn bij de 'normale' variant is dit geen probleem voor de klant.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Oriejj50 schreef:Ik heb op 28 mei 2018 een auto geleast. Het gaat om een Tweedehandse Financial Lease
Ehh, het gaat om een financial lease.
Normaal gesproken zit onderhoud/reparatie niet in het contract, is dus voor eigen risico.
Het flauwe in dit geval is dat de verkoper u heeft vemeld en schriftelijk bevestigd dat de auto olie verbruikt. Niet aangegeven hoeveel, maar u bent ermee akkoord gegaan.
En olie verbranden is olie verbruiken. Met een dermate hoog olieverbruik (1 liter op 700km) moet het zichtbaar zijn doordat de auto bovengemiddeld rookt.
Waarschijnlijk (maar dat is een aanname mijnerzijds) heeft u de auto bedrijfsmatig geleased, waardoor er andere rechten en plichten zijn dan wanneer u een particuliere klant zou zijn.

v.d.Heyden

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door BL2 »

Oriejj50 schreef:Ik heb op 28 mei 2018 een auto geleast..........Bij de aankoop reed ik de auto er was geen enkel probleem
Geleast of gekocht ?
Een hoog olieverbruik is meestal dat de olie door slechte afdichting in het verbrandingsgedeelte komt, bv lekke koppaking, maar hoog verbruik zou ook komen door een lekkage. Zijn er lekplekken onder de auto zichtbaar ?

De motor vervang en is wel een erg forse ingreep, maar wat is de oorzaak olieverbruik dan door de dealer aangegeven ?
Laatst gewijzigd door BL2 op 21 jul 2018 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welke Olie?

De 0W30 is te dun, 5W30 voorgeschreven en ik zou eens 5W40 proberen, gewoon verversen en voor deze auto vaste klant worden bij de Action, 4 liters halen en dan moet het minder worden.

De 10W40 olie durf ik niet te adviseren, vooral na koude start moet je dan erg voorzichtig warm draaien.
Maar vraag eens iemand die een Vag-Com kabel heeft + laptop om de ECU uit te lezen, een terug gedraaide teller is niet uitgesloten!

Met jaarlijks een 20.000 km terug draaien krijg je na afloop meer voor een weinig gebruikte 8 jaren jonge auto met NAP die klopt tenzij je mij of mijn dochter laat uitlezen.... Bij handelaar in Audi's in Amsterdam was het weer raak, van de 8 voertuigen 7 flink terug gedraaide....

stofzuigertje

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nee, geen Transporter maar Crafter van 2013, en die heeft na aankoop bij 216.384 Km volgens bon door mij 5W40 gekregen.
Nu inmiddels 402.938 op te teller en omdat ik elke 3000 Km bijvullen 1 liter teveel werk vond nu 10W40 erin gedaan....
Nu bij 405.592 is een hele Liter niet nodig, ik kan maar kwart bijvullen dus met dikkere olie kun je dure revisie wel uitstellen!

Maar na 200.000 km met verkeerde en te dikke 5W40 en nu 10W40 is het wel voor eigen risico, maar ik ben met rustig warm draaien, want anders....
Ja dan kan het langer mee gaan!

stofzuigertje

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De in 2013 nieuwe afgeleverde was volgens de asbak productie code 02-2012.....
Een lastige en dus geen witte en die moesten ze ook kwijt.

Ik zal na weekje flink olie verbruik na aankoop en van ruim boven Max tot dicht bij Min.... en dus maar ververst met 5W40....
Ik kocht deze gebruikt en diverse sporen van goede gebruikte op zijn Vlaams...
Wel weiger ik hem zomaar uit te lenen, vooral ik nu 10W40 gebruik en bij koude start gelijk gas geven en dan die lading nog...
dat is vragen om revisie en de dikke olie kan mits je er elke dag bij elke koude start er goed rekening mee houd!

De door mijn enkele jaren terug betaalde aanschafprijs was voordeliger dan revisie!
Prima werkpaard die het langer vol hield dan ik op rekende!

Oriejj50
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2018 15:18

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door Oriejj50 »

Ik heb woensdag afspraak met Rechtsagent en daarna gaan we kijken hoe we het kunnen oplossen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door scontra »

stofzuigertje schreef:Welke Olie?

De 0W30 is te dun, 5W30 voorgeschreven en ik zou eens 5W40 proberen, gewoon verversen en voor deze auto vaste klant worden bij de Action, 4 liters halen en dan moet het minder worden.
In de jaren '60 had ik een bijbaantje bij een grote autosloperij/autohandel.
Een regelmatig toegepaste manier om een hoog olieverbruik op te lossen was het toevoegen van een (ruim) half litertje cardanolie.
Resultaat was verbluffend, maar heb nooit meegekregen hoe het de kopers daarna is vergaan.

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door piet44m »

meestal ligt het olieverbruik bij motoren aan het feit dat de veren vast gaan zitten door roet ,de olie reinigt niet genoeg ,kan door ontwerp komen ,er komt niet genoeg olie bij de zuigerveren .Of de olie reinigt niet

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door piet44m »

0W30 het eerste getal geeft de dikte in koude toestand aa(meer zegt het niet ,het tweede de dikte in warme toestand. en de goedkeurings nr op de olie verpakking van de motoren fabrikant daimler ,vw etc,en kwaliteits letters zeggen wat over de kwaliteit cc se sf etcetera of het voor diesel of benzine motoren is vanwege de reiniging beginnend met s is benzine ,met c diesel

top-of-FLOP
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2018 15:50

Re: Volkswagen Transporter verbruikt veel olie

Ongelezen bericht door top-of-FLOP »

Dit is de angst van iedere occasion koper. Ik heb net een Caddy occasion gekocht, vandaar mijn reactie (ik ben trouwens blij met m'n occasion).

De wet onderscheidt drie situaties op grond waarvan overeenkomsten kunnen worden ontbonden: dwang, dwaling en bedrog.

Er is een essentieel verschil tussen 'verbruiken' en 'verbranden'. Hier is duidelijk sprake van 'dwaling'. Wanneer je van tevoren had geweten dat deze auto zoveel olie zou verbruiken, dan had je de auto niet gekocht. Wanneer je van tevoren had geweten dat deze auto olie zou 'verbranden' dan had je de auto sowieso niet gekocht. Motor olie is immers niet bedoeld als 'brandstof' maar als smering voor de motor. Met een beroep op dwaling kan je de overeenkomst (laten) ontbinden.

"Hij zei dat hij het zelf ook niet wist". Dat is nog maar de vraag. Van een garagehouder mag worden verwacht dat hij dat juist wel weet, dat is zijn vakgebied. Hij wordt geacht te onderzoeken wat voor auto's hij inkoopt. Hij is de expert en jij bent de consument. De clausule in een koopovereenkomst dat een auto olie verbruikt is niet gebruikelijk. Het doet vermoeden dat de garagehouder wel degelijk op de hoogte was. In dat geval spreekt de wetgever van bedrog.

Nadat de termijn van ingebrekestelling is verstreken, is het gebruikelijk dat je een 2e aangetekende brief verstuurt met een nieuwe termijn en met de mededeling dat de koopovereenkomst wordt ontbonden wanneer er niet adequaat wordt gereageerd.

Wanneer je de auto met Bovag garantie hebt gekocht, kun je een klacht indienen bij de Bovag. Het schijnt dat 80% van de klachten wordt toegewezen. Wanneer je geen Bovag garantie hebt, dan zou je de klacht kunnen voorleggen bij Klachtenkompas van de Consumentenbond. Een lidmaatschap van de Consumentenbond is goedkoper dan een rechtsbijstandverzekering of zelf een advocaat in de arm nemen.
De Consumentenbond kent voor dit soort praktijken standaard correspondentie.

Succes

Gesloten