LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volmacht bij verkoop eigen huis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
titven
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2019 16:01

Volmacht bij verkoop eigen huis

Ongelezen bericht door titven »

We hebben ons huis verkocht, maar door het verschuiven van de afspraak van notaris / makelaar kunnen we niet bij de overdracht van ons huis aanwezig zijn. We wilden onze zoon met een onderhandse volmacht machtigen voor deze overdracht. Info gehaald van website Makelaarsland. Echter de volmacht wordt niet geaccepteerd door de notaris van onze kopers. We werden gedwongen om een 'volmacht tot levering' te komen tekenen tegen betaling! Mag en kan dit zomaar??

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Volmacht bij verkoop eigen huis

Ongelezen bericht door berndv »

titven schreef:
07 okt 2019 16:11
Info gehaald van website Makelaarsland. Echter de volmacht wordt niet geaccepteerd door de notaris van onze kopers.
Niet alleen door de notaris van de verkopers, door geen enkele notaris. U had even 1 alinea verder moeten lezen:
Notariële volmacht
Voor Makelaarsland is een onderhandse volmacht voor het tekenen van de koopovereenkomst voldoende, maar dat geldt niet als je als gevolmachtigde wilt tekenen bij de notaris tijdens het passeren van de woning. Is dat het geval, dan moet je over een notariële volmacht beschikken. De notariële volmacht wordt vastgelegd in een notariële akte. Zoals het woord al zegt, moet je hiervoor wel naar de notaris. De akte levert bewijs op van het bestaan van de volmacht. De notaris controleert je identiteit en of je wilsbekwaam bent zodat achteraf vaststaat dat je in staat was om te bepalen zoals je dat hebt gedaan.
https://www.makelaarsland.nl/blog/volmacht-uitleg/

Staat op dezelfde pagina als de uitleg voor de onderhandse volmacht.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Volmacht bij verkoop eigen huis

Ongelezen bericht door criticus2 »

volgens mij kan ook een medewerker van het notaris kantoor gevolmachtigde worden. En wat ik op internet tegen kom kost een dergelijke volmacht geven voor overdracht eigendom ook niet de kop. (zeker in relatie tot de andere bedragen die ermee gemoeid zijn.) Overigens zou ik het niet meer dan logisch vinden dat degenen die verantwoordelijk zijn voor het verschuiven van die afspraak deze kosten dragen. Of alsnog verschuiven naar een datum dat u wel kunt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Volmacht bij verkoop eigen huis

Ongelezen bericht door berndv »

criticus2 schreef:
07 okt 2019 16:49
volgens mij kan ook een medewerker van het notaris kantoor gevolmachtigde worden.
klopt, gebeurt ook vaak. Bij ons tekende de receptioniste als gevolmachtigde namens de bank die de hypotheek verstrekte.

Gesloten