Volmacht/erven

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lika75 »

Ik heb even voor mij een ingewikkelde kwestie.

Helaas is mijn vader zo goed als dement.
Daarom wordt nu een levenstestament door een notaris opgesteld zodat ik en zijn stiefkind zijn zaken kunnen regelen.

Nu ben ik er achter gekomen dat zijn stiefzoon mede eigenaar is van zijn bankrekening en mede eigenaar van zijn grond waar zijn huis op staat.

Het vertrouwen van mijn vader in hem is groot en dat is prima maar ik maak mij toch zorgen. Ik heb een aantal jaar geen contact gehad met mijn vader vandaar dat dit nieuw voor mij is.

De vragen die in mij opkomen zijn: kan hij bijvoorbeeld zomaar geld overmaken naar zijn eigen bankrekening? Wat gebeurd er bij overlijden? Ik neem aan dat ondanks dat hij mede eigenaar is van de bankrekening niet zomaar geld kan wegsluizen? Er is een testament waarin wij evenredig vermeld staan. Ik ben gewoon een beetje bang dat ondanks dat ik zelf ook een volmacht heb, hij als hij overleden is ineens geen vermogen meer heeft. Ik respecteer natuurlijk mijn vaders wensen maar het zit mij niet helemaal lekker.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Sannietje »

Als je vader een rechtsgeldig testament heeft is er ook een notaris. Als de notaris ook de executeur zal deze de erfenis afhandelen naar de wens van uw vader.

Als uw stiefbroer het geld van uw vader doorsluist en op het moment dat de executeur (Als dat de notaris is) dit verneemt...zal uw stiefbroer dit moeten terugstorten. Dit doorsluizen is namelijk diefstal en hiervan kunt u aangifte van doen. "Als u dit tenminste kunt aantonen".

Mocht uw stiefbroer de executeur zijn (wat ook mogelijk is) en u heeft een vermoeden van erfenisfraude kunt u dit bij de kantonrechter aanvechten ivm wantrouwen. U heeft zo en zo recht op inzage omdat u mede erfgenaam bent.

https://www.google.com/amp/s/www.infota ... en-inzage/

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U heeft dus al enige jaren geen contact gehad met uw vader en nu hij meer en meer dement aan het raken is gaat u twijfelen aan uw stiefbroer met wie uw vader wel een goed contact heeft...
Sorry, e.e.a. komt bij mij (ik zeg expres geen wij/ons) niet integer over.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Sannietje »

J. Deltoer schreef:
31 jul 2021 01:40
U heeft dus al enige jaren geen contact gehad met uw vader en nu hij meer en meer dement aan het raken is gaat u twijfelen aan uw stiefbroer met wie uw vader wel een goed contact heeft...
Sorry, e.e.a. komt bij mij (ik zeg expres geen wij/ons) niet integer over.
Er wordt nergens gevraagd: " wat vinden jullie van mij?"
De reden dat TS geen contact had met vader kan van alles zijn maar niet relevant.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Jawel, het geeft verduidelijking van de positie van TS. Maar uiteraard mag u weer iets anders vinden.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Sannietje »

J. Deltoer schreef:
31 jul 2021 08:20
Het wordt opgenomen in het verhaal dus wie maakt uit dat wij daar geen mening over mogen hebben.
TS zoekt een antwoord op haar vraag en om dat antwoord te krijgen kwam ze bij Radar terecht. Volgens mij is dat hier ook de bedoeling. Als meningen geven ook hier een gewoonte gaat worden krijgen we een Facebook en Twittergehalte hier en neemt het serieusheidsgehalte af.

[De moderatie heeft hierna enkele berichten weggehaald die ruis in het topic opleverden.]

Lika75
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2020 19:28

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lika75 »

Ik zal hier even op reageren; ik heb inmiddels al ruim 8 jaar weer goed contact met mijn vader en nee het is absoluut niet relevant voor dit verhaal en heeft niets met geld te maken.

Het is juist zo dat ik eerder uit respect naar hem toe (stiefzoon) te makkelijk misschien ben, maar ik wil niet naïef zijn en gewoon op de hoogte zijn van de regelgeving nu dat er buiten het feit dat als een dierbare dement wordt (wat al zwaar genoeg is) straks wel vreemde dingen met zijn vermogen gebeuren.

Zoals ik al aangaf wordt ik zelf ook gevolmachtigde van zijn levenstestament maar omdat hij in principe toegang al heeft tot zijn bankzaken etc zal dat gewoon door hem geregeld blijven worden. Het gaat hier echter wel om een flink vermogen en ik wil niet dat dit verdwenen is op het moment dat mijn vader er straks niet meer is en ik te goed van vertrouwen ben geweest.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door witte angora »

Lika75 schreef:
31 jul 2021 00:22
Nu ben ik er achter gekomen dat zijn stiefzoon mede eigenaar is van zijn bankrekening en mede eigenaar van zijn grond waar zijn huis op staat.
Stiefzoon/broer kan nooit mede-eigenaar van een bankrekening zijn. Het zal vermoedelijk een en/of rekening zijn. Dat betekent niet dat hij er zomaar geld van af kan halen; wat er op staat is nog altijd van je vader, en van je vader alleen. Ik vermoed zo dat dit gedaan is om de bankzaken makkelijker te maken. Dat heeft mijn vader precies zo gedaan na het overlijden van mijn moeder, omdat hij van bankzaken niks weet, en het hem ook niet interesseert. Bij ons is mijn zus degene die op de en/of rekening staat.

Hoe het met de grond zit weet ik niet. Niemand hier overigens.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
31 jul 2021 08:58
Stiefzoon/broer kan nooit mede-eigenaar van een bankrekening zijn. Het zal vermoedelijk een en/of rekening zijn. Dat betekent niet dat hij er zomaar geld van af kan halen; wat er op staat is nog altijd van je vader, en van je vader alleen. Ik vermoed zo dat dit gedaan is om de bankzaken makkelijker te maken. Dat heeft mijn vader precies zo gedaan na het overlijden van mijn moeder, omdat hij van bankzaken niks weet, en het hem ook niet interesseert. Bij ons is mijn zus degene die op de en/of rekening staat.

Hoe het met de grond zit weet ik niet. Niemand hier overigens.
Het wordt misschien wat ongelukkig geformuleerd, maar waarschijnlijk wordt dit bedoeld:

“Je kunt iemand machtigen om de Betaalrekening te beheren. De gemachtigde kan vervolgens alleen (geld)handelingen verrichten voor producten die direct aan de Betaalrekening zijn gekoppeld. De gemachtigde kan geen producten aanvragen of wijzigen en de rekening blijft altijd op naam van de rekeninghouder staan.”

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door grun »

witte angora schreef:
31 jul 2021 08:58
Stiefzoon/broer kan nooit mede-eigenaar van een bankrekening zijn. Het zal vermoedelijk een en/of rekening zijn. Dat betekent niet dat hij er zomaar geld van af kan halen; wat er op staat is nog altijd van je vader, en van je vader alleen.
Ben je niet in de war met een en/en rekening? Bij een en/of rekening kan een van beide rekeninghouders juist wel al het geld eraf halen zonder dat toestemming van de ander nodig is, bij een en/en rekening moeten beide rekeninghouders akkoord zijn.
https://www.geld.nl/sparen/service/en-of-rekening

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij mijn vader is het een en/of rekening, hij heeft zelfs geen idee wat er op staat.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens kan uw vader, nu hij zo goed als dement is, geen levenstestament meer op laten stellen.

Er is blijkbaar wel een (gewoon) testament en dan hebt u het ook nog over een volmacht. Wat is daar in geregeld?

Uw stiefbroer zal waarschijnlijk een en/of rekening hebben samen met uw vader voor het gemak, maar dat maakt niet dat de gelden van hem zijn.

En hoe uw stiefbroer mede-eigenaar kan zijn van de grond waar het huis van uw vader op staat, is mij onduidelijk.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Hopelijk gaat dat levenstestament nog lukken.
Afhankelijk wat daarin beschreven wordt kunt u samen met uw stiefbroer recht hebben om tijdens het leven van uw vader alle zaken van hem te behartigen, ook het beheren van zijn bankrekening. Hiervoor zult u wel een verklaring van een arts moeten hebben van uw vader’s dementie en met het levenstestament naar de bank moeten gaan.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 31 jul 2021 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nu nog een levenstestament opstellen is misschien moeilijk. In principe mag/moet de notaris zelf vaststellen of uw vader dasrtoe in staat is.

U heeft groot gelijk dat u alles goed wil regelen. Als de verhoudingen goed zijn, is het misschien mogelijk om u gemachtigde te makenvoor die en/of rekening. U kunt dan zelf zien hoe het saldo zich ontwikkelt.
Als uw stiefbroer daar huiverig voor is (u kunt dan immers ook bij zijn geld) is het misschien mogelijk om maandelijks bankafschriften te krijgen.

Een andere mogelijkheid is misschien om de rekening te splitsen, waarbij u en uw stiefbroer beiden gemachtigde wordt op de rekening van uw vader.

Een uitstekend advies is al gegeven: bespreek de mogelijkheden met uw notaris.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dit verhaal heeft wat "haken en ogen", een klein verschil kan een andere uitkomst hebben. Bijvoorbeeld, een testament voor wettelijke regels. Ook zijn er 2 andere partijen in het spel.

De notaris is het enige persoon die alles kan regelen. Ook kan je vaak bij de notaris terecht voor je vragen.


Een bezoek aan de notaris kan (toekomstige) problemen verkomen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
31 jul 2021 10:19
Mijns inziens kan uw vader, nu hij zo goed als dement is, geen levenstestament meer op laten stellen.
Exact. Voor een levenstestament is het nu te laat. Als er een (voor de dementie getekende!) algehele volmacht is, kom je al een heel eind. En als die er niet is, rest slechts het onder bewind stellen.

Groot voordeel van dat laatste is dat de kantonrechter meekijkt en toezicht houdt via de jaarlijkse rekening en verantwoording.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Let op: er is een groot verschil tussen een en/of rekening (dan kunnen allebei over het geld op de rekening beschikken) en een machtiging om betalingen te doen namens de (enige) rekeninghouder. In het laatste geval kan het geld niet ongestraft doorgesluisd worden. De eerste vraag is dus: wat is het voor bankrekening?
Verder is onder-bewind stellen wsl de meest haalbare en enige optie op dit moment voor het financiële gedeelte; tenzij een notaris hem nog in staat acht daarnaast een levenstestament te ondertekenen. Een levenstestament is voor zover ik weet vooral bedoeld voor beslissingen over medische handelingen, als hij zelf niet meer kan aangeven wat hij wil en dat daarom in een vroeg stadium laat vastleggen, en aangeeft wie als overlegpartner(s) voor de artsen moet(en) optreden.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Moneyman schreef:
31 jul 2021 14:54
Lady1234 schreef:
31 jul 2021 10:19
Mijns inziens kan uw vader, nu hij zo goed als dement is, geen levenstestament meer op laten stellen.
Exact. Voor een levenstestament is het nu te laat. Als er een (voor de dementie getekende!) algehele volmacht is, kom je al een heel eind. En als die er niet is, rest slechts het onder bewind stellen.

Groot voordeel van dat laatste is dat de kantonrechter meekijkt en toezicht houdt via de jaarlijkse rekening en verantwoording.
Hoe kunt u dat nu zo stellig zeggen, het is aan de notaris om te bepalen of de vader nog wilsbekwaam is.
U gaat af op wat de TS hierover zegt. Zou een notaris dat ook doen of zou hij de vader toch wel willen spreken?

kuklos
Berichten: 9726
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door kuklos »

Kolibrie schreef:
31 jul 2021 17:23
Hoe kunt u dat nu zo stellig zeggen, het is aan de notaris om te bepalen of de vader nog wilsbekwaam is.
Het lijkt me dat een arts dat doet, dat is immers een medisch professional. Een notaris is dat niet.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Volmacht/erven

Ongelezen bericht door Kolibrie »

kuklos schreef:
31 jul 2021 17:28
Kolibrie schreef:
31 jul 2021 17:23
Hoe kunt u dat nu zo stellig zeggen, het is aan de notaris om te bepalen of de vader nog wilsbekwaam is.
Het lijkt me dat een arts dat doet, dat is immers een medisch professional. Een notaris is dat niet.
Dat denkt u verkeerd, als de notaris twijfelt wordt pas een arts ingeschakeld.
https://www.notaris.nl/files/Widgets/kn ... 0e5e8711dc

Gesloten