LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voornaam aanpassen in aankoopakte

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
yeva2212
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2019 10:42

Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door yeva2212 »

Ik heb een huis gekocht. Daarna ontving ik een nieuw nationaal paspoort met verschillende spelling van mijn voornaam, dus ik moet mijn naam op mijn Belgische ID gewijzigen. Ik heb een brief van de ambassade dat "ieva" en "yeva" gelijk zijn en tot dezelfde persoon behoren. Als ik het huis zou verkopen, moet ik het dan in het contract wijzigen en zo ja, hoeveel kost het ongeveer ??
P.S.: ik ben geen belg, ik heb F-kart + nationale paspoort van Oekraine.
Alvast bedankt!!

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ben bang dat je verkeerd zit. Je moet je vraag aan een belg stellen op een belgisch forum.

Dit is een nederlands forum.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Neem aan dat uw naam in het koopcontract wel goed staat vermeld.
Heeft u bij de notaris uw paspoort hiervoor gebruikt dan kunt u bij verkoop toch ook weer uw paspoort gebruiken lijkt mij.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Vermoedelijk is hier geen probleem mee. Maar inderdaad beter bij een Belgische instantie, notaris misschien navragen. Ik geloof dat er in België gratis inloopavonden georganiseerd worden door de rechtbank waar je voor advies terecht kunt.
Maar let alvast op als je ooit een vliegreis of een scheepsreis boekt. Dit is zeer kritisch en wijzigingen zijn soms nog duurder dan de reis zelf.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door grun »

U bent geen Belg maar hebt wel een Belgische ID. In welk land woont u nu? Als dat geen Nederland is, kunt u op dit forum waarschijnlijk geen advies krijgen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door sjohie »

In Nederland staat er volgens mij ook altijd het BSN bij, wat in uw land het rijksregisternummer is. Zo ja, dan is er altijd onlosmakelijk te herleiden om welk natuurlijk persoon het gaat.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het Russische alfabet is iets anders, daar komen wel vaker afwijkende / foute vertalingen voor.

Of ik nu met Ljuba, Liuba , Ljoeba of Luba, alle komen regelmatig voor.
Люва weet het ook zelf niet meer, maar het hoorde Ljubov te zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door scontra »

yeva2212 schreef:
31 jul 2019 10:49
Ik heb een huis gekocht. Daarna ontving ik een nieuw nationaal paspoort met verschillende spelling van mijn voornaam, dus ik moet mijn naam op mijn Belgische ID gewijzigen. Ik heb een brief van de ambassade dat "ieva" en "yeva" gelijk zijn en tot dezelfde persoon behoren. Als ik het huis zou verkopen, moet ik het dan in het contract wijzigen en zo ja, hoeveel kost het ongeveer ??
P.S.: ik ben geen belg, ik heb F-kart + nationale paspoort van Oekraine.
Alvast bedankt!!
Ga er vanuit dat u in Nederland een huis heeft gekocht.
Dan moet de naam van de koper reeds correct zijn vermeld op het koopakte en de (eventuele) hypotheekakte.
Mocht de verkoop inmiddels al geregeld zijn en beide akten bij de notaris zijn gepasseerd, dan dient u onverwijld contact op te nemen met de notaris.
Deze kan u verder informeren over hoe verder.
Mogelijk moet u voor de eventuele hypotheek ook nog in contact treden met de geldverstrekker.

Stel dit vooral niet uit !!!

Over de eventuele kosten valt niets zinnigs te zeggen, dat ligt aan het tarief van de notaris en de geldverstrekker !

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Komkommertijd schreef:
31 jul 2019 13:43
Het Russische alfabet is iets anders, daar komen wel vaker afwijkende / foute vertalingen voor.

Of ik nu met Ljuba, Liuba , Ljoeba of Luba, alle komen regelmatig voor.
Люва weet het ook zelf niet meer, maar het hoorde Ljubov te zijn.
Maar dan is het geen vrouw meer.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door piet987654 »

"Het Russische alfabet is iets anders, daar komen wel vaker afwijkende / foute vertalingen voor. "
Ook hier in de Europese landen komen erg veel afwijkende / foute / onnodige vertalingen voor.
Dit doet mij denken aan mijn vroegere leraar Nederlands. Die leerde iedere leerling dat het vertalen van namen
helemaal, maar dan ook helemaal verkeerd is. Hij leerde iedere leerling dat de enige goede schrijfwijze van een naam
is zoals in dat land wordt geschreven. Als voorbeeld geen "Parijs" maar "Paris" want zo wordt dat daar geschreven.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voor Keulen is gekozen want Koln is fout... waar zitten die puntjes nu weer? Even Hans Böhm vragen.!

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja Piet, de Russen, en ook anderen, hebben een ander schrift.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door Erthanax »

Translitereren is iets anders dan vertalen.
Verder heb ik niet de indruk dat er veel Nederlanders naar Firenze gaan. Florence is wel populair. Hetzelfde geldt voor Roma, Napoli, Berlin, Köln, Aachen en een hele rits andere steden en landen waar van oudsher betrekkingen mee zijn.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Voornaam aanpassen in aankoopakte

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
31 jul 2019 15:28
Komkommertijd schreef:
31 jul 2019 13:43
Het Russische alfabet is iets anders, daar komen wel vaker afwijkende / foute vertalingen voor.

Of ik nu met Ljuba, Liuba , Ljoeba of Luba, alle komen regelmatig voor.
Люва weet het ook zelf niet meer, maar het hoorde Ljubov te zijn.
Maar dan is het geen vrouw meer.
KKT valt door de mand :-)

Gesloten