LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Obelix1 schreef:
09 feb 2020 11:16
Ik vind het onbegrijpelijk dat de aanval gericht moet zijn op Elle, ze is een juriste en zou juist gekoesterd moeten worden.
Je miskent dat de aanval niet gericht is op Elle, maar op hetgeen Elle schrijft. Voor velen blijkbaar een lastig onderscheid.

Iemand koesteren doe ik als iemand dat op basis van zijn bijdrage verdient. Need I say more?

Het advies waar de discussie om gaat helpt TS niet zijn probleem op te lossen, maar veroorzaakt zomaar extra problemen. Nou, goeie hulp... :lol:

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Zo lopen hier nog wel meer goede hulpjes rond, need I say more.
In dit geval draag je zelf ook niet bijzonder veel bij, laat mij dan maar begrijpen wat Elle bedoelt te schrijven.

Ik had gezegd, erfenis verwerpen en dat lijkt me in dit geval nog steeds niet verkeerd. Ik heb wel wat van het topic opgestoken in goede zin dan, ik verwerp in ieder geval wel de erfenis van mijn moeder als het zover komt, ik ga niet in de stress zitten en iedereen de koek laten opeten, en ik zelf op een houtje bijten.

Een erfenis moet wel leuk blijven toch? tenminste dat zie ik altijd in films.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een erfenis van de ouders is eigenlijk nooit "leuk", omdat de ouders dan overleden zijn, maar dit terzijde.

Nog afgezien van benificiair aanvaarden, als ú uw deel van de erfenis verwerpt, komt die waarschijnlijk aan uw kinderen toe. Die moeten op hun beurt ook verwerpen. Dan komen uw kleinkinderen aan de beurt.

Verwerping is alleen nodig als u zeker weet dat er geen batig saldo is, bv geen huis (of grotendeels onder hypotheek) en geen spaargeld, maar wel schulden.

Dat gedoe met oproepen van schuldeisers is bij "lichte vereffening" helemaal niet nodig. Hoe vaak ziet u dergelijke advertenties? Vrijwel nooit, toch? In verreweg de meeste gevallen kunnen de erven met een eenvoudige verklaring van erfrecht (de bank heeft die nu eenmaal nodig) de nalatenschap (geld en goederen) gewoon verdelen.

Een verklaring van erfrecht kost doorgaans niet meer dan een paar honderd euro. Er hoeft maar een klein beetje spaargeld te zijn, en de kosten kunnen uit de nalatenschap worden voldaan. U kunt dan ook roerende zaken verdelen die op zich weinig waard zijn, maar voor u grote waarde hebben (foto's, sieraden, een meubelstuk, noem maar op).

Mijn advies: Mocht uw moeder overlijden, doe uzelf dan niet tekort door lichtvaardig te verwerpen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts en zuster hebben/hadden blijkbaar niet goed inzicht in de financiën van hun overleden ouder, ik ga er maar even van uit dat zij van een ouder erven. En dan kan beneficiair aanvaarden heel verstandig zijn om aansprakelijkheid voor onbekende schulden te voorkomen. Er werd geklaagd over de notaris, maar uiteraard wil de notaris best “behulpzamer” zijn, maar daar hangt nog weer een prijskaartje aan.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Obelix1 schreef:
09 feb 2020 11:16
Ik vind het onbegrijpelijk dat de aanval gericht moet zijn op Elle, ze is een juriste en zou juist gekoesterd moeten worden.
Je kent haar?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Arizonakid schreef:
09 feb 2020 15:49
Obelix1 schreef:
09 feb 2020 11:16
Ik vind het onbegrijpelijk dat de aanval gericht moet zijn op Elle, ze is een juriste en zou juist gekoesterd moeten worden.
Je kent haar?
Nee..! hoezo?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door tttlocke »

Obelix1 schreef:
09 feb 2020 17:57
Arizonakid schreef:
09 feb 2020 15:49
Obelix1 schreef:
09 feb 2020 11:16
Ik vind het onbegrijpelijk dat de aanval gericht moet zijn op Elle, ze is een juriste en zou juist gekoesterd moeten worden.
Je kent haar?
Nee..! hoezo?
Omdat je nogal wat sympathie lijkt te koesteren voor haar.
Of omdat je vind dat iemand gekoesterd dient te worden louter vanwege het 'iets' zijn, niet vanwege de inhoud die te berde wordt gebracht.
Ik wil best in acht nemen dat iemand 'jurist' is als ik een bijdrage lees. Die wetenschap gebruik ik dan om extra kritisch te zijn ten aanzien van wat wordt geschreven. Niet minder kritisch. Juristen zouden beter moeten weten in juridische discussies.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik vind iemand te koesteren als juriste die haar bijdrage wilt leveren op dit forum, zo`n iemand kom je niet vaak tegen dus wees er een beetje zuinig op.

Ik koester haar niet omdat ik haar persoonlijk ken, maar wel voor haar inzet

Of zij slaagt in haar uitspraken kan ik niet beoordelen, maar wel voor haar inspanningen op dit forum.

Maar we kunnen altijd nog zeggen, ga naar het juridisch loket of neem een advocaat in de arm en de ombudsman sla je ook niet over. Deze termen kan je eigenlijk loslaten op elk topic gejammer, maar TS -ers zitten hier eigenlijk niet op te wachten, zij weten dat ook natuurlijk.

Ze willen gewoon praktische respons wat Elle eigenlijk gewoon doet, wat wil je nog meer dan? en dat voor gratis?

Ik ben geen jurist, maar ik zou blij zijn met Elle...samen met haar denk ik dat je er zeker uitkomt. Maar dat is mijn gevoel ,en kan het niet onderbouwen, ik vind haar gewoon prima.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een jurist zou bijvoorbeeld het onderstaande niet moeten neerzetten, ook al is haar richting niet het erfrecht.


“Weet wel dat schuldeisers vaak geen weet hebben van handelingen die op aanvaarding lijken. Indien ze je als erfgenaam aansprakelijk stellen zou ik zeggen dat je geen idee hebt waar ze het over hebben en de erfenis niet zuiver hebt aanvaardt uberhaupt”

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Obelix1 schreef:
09 feb 2020 18:31
Ze willen gewoon praktische respons wat Elle eigenlijk gewoon doet, wat wil je nog meer dan? en dat voor gratis?
Geloof me: beter géén advies dan slecht advies.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Nogmaals daar heb ik de ballen verstand van, zoek dat a.ub. uit met Elle de jurist.
Ik onderschrijf haar relaas niet, maar ze spant zich wel in zoals een ieder ( forrumlid) zich dat betaamt.

Daar kan je over in discussie gaan, maar niet op voorhand kraken. Vraag haar dan gewoon netjes waarom ze dat zo zie of meent te zeggen.

Na de reactie`s van de bemanning kan ik ook wel weer begrijpen waarom @Elle zegt, doei..doei bekijk het maar. Zou ik ook doen en vele Topic starters.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
09 feb 2020 18:51
Geloof me: beter géén advies dan slecht advies.
Wat is dan het goede advies? Door iets als slecht te kwalificeren, moet je beter weten.

Bij een batig saldo van 10.000 euro acht ik de kans op lijken in de kast overigens vrij beperkt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts en zuster hebben blijkbaar al beneficiair aanvaard. Hier is al het advies gegeven om na te gaan of een lichte vereffening mogelijk is. Want hoe je het wendt of keert, er moet vereffend worden. Blijkbaar had de Ts redenen om te veronderstellen dat beneficiair aanvaarden verstandig was.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Blijkbaar, blijkbaar....blijkbaar.

Niets is een feit.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Obelix1 schreef:
09 feb 2020 19:30
Blijkbaar, blijkbaar....blijkbaar.

Niets is een feit.
Dat er goede adviezen zijn gegeven (ook door mij aan u :wink:) staat vast, en wat vast staat, is een feit.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
09 feb 2020 19:02
Moneyman schreef:
09 feb 2020 18:51
Geloof me: beter géén advies dan slecht advies.
Wat is dan het goede advies? Door iets als slecht te kwalificeren, moet je beter weten.
Onzin.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Obelix1 schreef:
09 feb 2020 19:30
Blijkbaar, blijkbaar....blijkbaar.

Niets is een feit.
Ik heb niet de indruk dat u de OP hebt gelezen en de reacties.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door Obelix1 »

@Elle nu jij ... maak er gehakt van ik heb mijn best gedaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door moederslink »

Wanneer je een erfenis aanvaardt , aanvaard je alle consequenties , zowel de voordelen als de nadelen en je bent wel degelijk dan ook aansprakelijk, ook voor eventuele openstaande schulden.
En dus zul je de eventuele schuldeisers moeten benaderen en dat is gedoe en uitzoekerij en kost tijd en geld. Je kunt je er niét van afmaken door te zeggen :" mijn naam is haas en ik weet van niks en ik heb de erfenis niet zuiver aanvaard", wanneer je ter verantwoording wordt geroepen.

Dit vind ik daarom geen goede reactie , zeker juridisch niet , want je liegt dan.
Elle schreef:Weet wel dat schuldeisers vaak geen weet hebben van handelingen die op aanvaarding lijken. Indien ze je als erfgenaam aansprakelijk stellen zou ik zeggen dat je geen idee hebt waar ze het over hebben en de erfenis niet zuiver hebt aanvaardt uberhaupt”
en iemand daarop corrigeren is niet verkeerd.
Daarmee wordt Elle niet aangepakt maar haar reactie wordt onder de loep genomen.
Dat betekent niet dat er moet worden doorgekat en gesneerd , want dan wordt het wel erg vervelend onderling.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vragen over erfenis en schuldeisers (notaris weinig behulpzaam)

Ongelezen bericht door tttlocke »

Obelix1 schreef:
09 feb 2020 20:06
@Elle nu jij ... maak er gehakt van ik heb mijn best gedaan.
Elle doet niet mee. Het interesseert haar niet. Elle duldt namelijk geen tegenspraak.
ElleFlowers schreef:
06 jan 2020 03:57
Mocht iemand het er hier niet mee eens zijn, een moraal hebben die niet conform is, niet voor de TS opkomen, mij een aso vinden is dat prima. Ik help vraagstellers en ga voor mensen door het vuur als het nodig is. Meningen van anderen zijn niet belangrijk. Dus je hoeft niet op mijn post te reageren, interesseert me niet.
Dag.
[Passage verwijderd door de Moderator]

Gesloten