LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
SaskiaO
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2020 15:30

Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door SaskiaO »

Onlangs heb ik een vrijblijvende offerte aangevraagd bij een bouwbedrijf ivm een lekkage. In de bevestigingsmail met het tijdstip van de afspraak die ik ontving van het bedrijf stond vermeld dat een offerte vrijblijvend is. Tevens stond vermeld dat een indien het euvel direct opgelost kon worden, dit direct gedaan zou worden en dat indien er een onderzoek plaats moest vinden, dat dit gefactureerd zou worden.
Ik vroeg de vrijblijvende offerte aan. Dit was de tweede offerte waardoor ik inmiddels wist, hoe de lekkage verholpen zou kunnen worden, wat ik ook meedeelde aan de medewerker van het bedrijf. Deze deelde mee, even te gaan kijken, voelde her en der, nam een foto en de maat op en was binnen 8 minuten weer weg.
De dag erna ontving ik een rekening voor een onderzoek. Het bedrag was 70 euro. Toen ik met het bedrijf belde, gaf de receptioniste(echtgenote?) aan dat er een bekwaam iemand langs was gekomen. Zo iemand kost volgens haar geld. Het onderzoek was noodzakelijk om een goede offerte te maken. De offerte zelf is gratis en vrijblijvend.
Ik was het niet eens met deze vreemdsoortige gang van zaken. Mijn inziens was dit gewoon het voorwerk voor de offerte. Er is niet meegedeeld dat dit voorwerk per definitie een onderzoek is, noch is er over de kosten gesproken van het onderzoek.
Overigens wordt de offerte pas over een week of vier toegestuurd ivm drukte.
Mijn vraag:
1. hoe sterk sta ik als ik deze nota niet betaal
2. is dit misleidende reclame/informatie
Laatst gewijzigd door Radar op 15 jan 2020 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door mahadma »

In de bevestigingsmail met het tijdstip van de afspraak die ik ontving van het bedrijf stond vermeld dat een offerte vrijblijvend is. Tevens stond vermeld dat een indien het euvel direct opgelost kon worden, dit direct gedaan zou worden en dat indien er een onderzoek plaats moest vinden, dat dit gefactureerd zou worden.

Mijninziens zult u die onderzoekkosten moeten betalen, .......... tenzij zij de opdracht van u krijgen.
Ik lees in de bevestigingsmail dat het onderzoek geld zou kosten, ergo, wat is hier onduidelijk aan?

juliomariner
Berichten: 4803
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door juliomariner »

4 weken wachten op een offerte? Wat een prutsers. Voor de rest sluit ik me bij Mahadma aan

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door 16again »

Vrijblijvend betekent dat de aannemer de offerte weer kan intrekken…..niet dat het je niets kost

Aannemer had van te voren duidelijk moeten maken hoeveel onderzoekskosten bedragen, en wanneer deze ingaan.

kuklos
Berichten: 9762
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik ben het oneens met de anderen die gereageerd hebben en ben van mening dat je niet hoeft te betalen. Ze hebben geen onderzoek gedaan, en ze hebben niet aangegeven dat dit wel onderzoek is, en dat je dus moet betalen.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door witte angora »

SaskiaO schreef:
15 jan 2020 15:49
Onlangs heb ik een vrijblijvende offerte aangevraagd bij een bouwbedrijf ivm een lekkage. In de bevestigingsmail met het tijdstip van de afspraak die ik ontving van het bedrijf stond vermeld dat een offerte vrijblijvend is. Tevens stond vermeld dat een indien het euvel direct opgelost kon worden, dit direct gedaan zou worden en dat indien er een onderzoek plaats moest vinden, dat dit gefactureerd zou worden.
Ik vroeg de vrijblijvende offerte aan. Dit was de tweede offerte waardoor ik inmiddels wist, hoe de lekkage verholpen zou kunnen worden, wat ik ook meedeelde aan de medewerker van het bedrijf.
Even selectief quoten.

Je hebt een lekkage, en ik neem aan dat die lekkage zo spoedig mogelijk verholpen moet worden.

Je hebt een eerste offerte aangevraagd.
Vervolgens vraag je een tweede offerte aan, maar... je vertelt aan het bedrijf dat je al een eerdere offerte hebt. Vervolgens lees je: als de oorzaak van het lek direct opgelost kan worden, dan zou dit direct gedaan worden, zo niet, dan worden er onderzoekskosten in rekening gebracht.

Dan is het toch duidelijk? Je hebt opdracht gegeven tot een onderzoek, dat misschien zou resulteren in een reparatie, en misschien in een offerte, waarbij de offerte weliswaar gratis is, maar het onderzoek niet. En dat laatste is niet zo gek, aangezien je ook elders een offerte hebt aangevraagd. De offerte is in die zin vrijblijvend dat je niet verplicht bent met het bedrijf in zee te gaan, je mag ook naar een ander. Of het zelf doen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 15 jan 2020 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door grun »

SaskiaO schreef:
15 jan 2020 15:49
Onlangs heb ik een vrijblijvende offerte aangevraagd bij een bouwbedrijf ivm een lekkage. In de bevestigingsmail met het tijdstip van de afspraak die ik ontving van het bedrijf stond vermeld dat een offerte vrijblijvend is. Tevens stond vermeld dat een indien het euvel direct opgelost kon worden, dit direct gedaan zou worden en dat indien er een onderzoek plaats moest vinden, dat dit gefactureerd zou worden. Ik vroeg de vrijblijvende offerte aan.
U legt nogal de nadruk op het woord 'vrijblijvend', waarbij ik de indruk krijg (kan aan mij liggen) dat u in de veronderstelling bent dat vrijblijvend gratis betekent. Maar het is precies andersom, dat woord is niet voor u bedoeld maar voor degene die de offerte uitbrengt.
https://www.zaleco.nl/vrijblijvende-offerte/

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hoe wil men een offerte voor een reparatie kunnen opmaken als niet eerst onderzocht is wat er aan de hand is?

Dus ze komen langs om een offerte op te kunnen maken, maar als ze het meteen kunnen verhelpen doen ze dat. Zonder dat daar een prijs voor afgesproken is?

Rare voorwaarden heeft dat bedrijf.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door moederslink »

SaskiaO schreef:
15 jan 2020 15:49
(...)
Deze deelde mee, even te gaan kijken, voelde her en der, nam een foto en de maat op en was binnen 8 minuten weer weg.
De dag erna ontving ik een rekening voor een onderzoek. Het bedrag was 70 euro.
(...)
Het onderzoek was noodzakelijk om een goede offerte te maken. De offerte zelf is gratis en vrijblijvend. (...)
Het onderzoek bestond uit : even kijken/ wat voelen/ een foto maken/ de maat nemen en dat binnen 10 minuten...... €70 inclusief voorrijdkosten .
Dat is toch het eea " onderzoeken " vóór je een offerte kunt aanbieden?
Ik denk dat je dit gewoon moet betalen. Hij is tenslotte wel gekomen en de offerte straks is gratis en vrijblijvend.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
15 jan 2020 19:16
Dus ze komen langs om een offerte op te kunnen maken, maar als ze het meteen kunnen verhelpen doen ze dat. Zonder dat daar een prijs voor afgesproken is?

Rare voorwaarden heeft dat bedrijf.
Dit is niet ongewoon hoor. Stel dat het om een kleine reparatie gaat, dan wordt dat ter plekke overlegd en gerepareerd. Dit om te voorkomen dat voor een eenvoudig klusje een apart team heen moet. Voor de klant zou het anders ook extra kosten betekenen.
Het komt wellicht een beetje zwart/wit over, maar het is nooit zo dat er ongevraagd en zonder te weten wat reparaties uitgevoerd worden.

juliomariner
Berichten: 4803
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wel vreemd dat bedrijf wel tijd heeft om factuur te maken maar dat het sturen van offerte maand moet duren

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan moet er aangegeven worden dat het uitbrengen van een offerte geld kost.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door moederslink »

TS heeft de " onderzoeker " verteld dat dit de 2e offerte aanvraag was.
Ik heb zo.n vermoeden dat dit bedrijf daarom niet eens meer met TS in zee gaat , maar wel dit ' onderzoek' rekent....hup ....in ieder geval dus wél € 70 in de pocket .
Zo.n offerte aanbieden na onderzoek hoeft echt geen 4 weken te duren.

juliomariner
Berichten: 4803
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies dus ver weg blijven van deze prutsers

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik hou het er op dat het bedrijf het zekere voor het onzekere neemt: er zijn meer kapers op de kust, en die 70 euro voor voorrijden en 10 minuten werk hebben we al binnen.

En misschien heeft het bedrijf helemaal geen zin in die klus, om wat voor reden dan ook.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door alfatrion »

SaskiaO schreef:
15 jan 2020 15:49
Onlangs heb ik een vrijblijvende offerte aangevraagd bij een bouwbedrijf ivm een lekkage. In de bevestigingsmail met het tijdstip van de afspraak die ik ontving van het bedrijf stond vermeld dat een offerte vrijblijvend is. Tevens stond vermeld dat een indien het euvel direct opgelost kon worden, dit direct gedaan zou worden en dat indien er een onderzoek plaats moest vinden, dat dit gefactureerd zou worden.
Je bent daar niet mee akkoord gegaan en hoeft dus niet te betalen.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ze is er toch mee akkoord gegaan dat er een onderzoek plaats zou vinden en dit gefactureerd mag worden?

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, heel raar dat dit dan letterlijk in de eerste post staat.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vrijblijvende offert aangevraagd, nota ontvangen voor onderzoek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou de letterlijke tekst van die e-mail wel eens willen zien. De tekst uit de OP is voor meerdere uitleg vatbaar.

Gesloten