LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VVE houdt servicekosten onterecht in depot bij notaris

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
soluna
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2008 08:53

VVE houdt servicekosten onterecht in depot bij notaris

Ongelezen bericht door soluna »

Op 24 oktober heb ik mijn flat verkocht. Medio 2008 is de VVE overgestapt op een nieuwe beheerder. Dit bracht veel administratieve rompslomp met zit mee, dat is te begrijpen.

De servicekosten voor de maanden juli en augustus zijn nog geincasseerd door de vorige beheerder. De nieuwe beheerder stuurde ineens rekeningen voor een hoger bedrag, zonder dat me duidelijk werd verteld waarom de bijdrage verhoogd was. Ik heb daarom voor de maanden september en oktober het 'oude' maandbedrag overgemaakt (wat achteraf ook juist blijkt te zijn).

Nu hebben zij notaris verwittigd dat ik een achterstand zou hebben. De 2 maanden die door de vorige beheerder zijn geincasseerd, plus het verschil van de laatste 2 maanden. Dat maakt 508 euro!
De notaris heeft dit bedrag tijdens de overdracht in depot gehouden.

Ik ben nu al bijna 2 maanden bezig middels telefoontjes en mailtjes de beheerder ervan te overtuigen dat ik GEEN achterstand heb. Ze geven het excuus dat ze nog bezig zijn met de verwerking van de administratie (waarschijnlijk hebben ze nog 300 dozen weg te werken oid), maar kunnen ze mij geen voorrang geven? De andere eigenaren en huurders hebben er op dit moment geen last van omdat zij er voorlopig nog wel wonen. Alleen de mensen die hun flat verkopen in deze periode zijn de dupe!

Ik wil niet langer wachten! Ik heb recht op dat geld en ze nu al lang genoeg de tijd gegeven.

Wat zijn mijn rechten? Kan ik ze in gebreke stellen oid? Hoe doe ik dat? En hoe kan ik, ook als ik wederom geen reactie krijg, de notaris ertoe bewegen het bedrag op mijn rekening te storten?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: VVE houdt servicekosten onterecht in depot bij notaris

Ongelezen bericht door marcel75 »

Allereerst wil ik stellen dat het niet mogelijk is om zonder uw handtekening en een handtekening van de administrateur van de VvE geld in depot te houden door een notaris. Een notaris mag namelijk geen geld in depot houden zonder depotovereenkomst. Als u die niet hebt getekend op het moment van de overdracht, dan kunt u eventueel een klacht indienen tegen de notaris bij de Kamer van Toezicht.

Het kan ook heel goed zijn dat de notaris het geld heeft ingehouden en heeft overgemaakt naar de administrateur. Dat is hij op grond van de wet ook verplicht. Als een appartementsrecht wordt overgedragen, moet de notaris (mits die gegevens bekend zijn) met de administrateur contact opnemen om onder meer na te gaan of er achterstanden in de betaling van de servicekosten zijn. Als de administrateur daar een bericht van geeft, moet de notaris zich daar ook aan houden, beter gezegd: hij mag niet op de stoel van de rechter gaan zitten en beoordelen of die opgave juist is. Als er achterstanden zijn, moet de notaris die inhouden op de opbrengst en overmaken naar de vereniging omdat anders de nieuwe eigenaar hiervoor aansprakelijk is.

Mijn vraag is dus eigenlijk: is er een depotovereenkomst getekend waardoor het geld nog bij de notaris op de rekening mag staan of niet?

soluna
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2008 08:53

Re: VVE houdt servicekosten onterecht in depot bij notaris

Ongelezen bericht door soluna »

De notaris heeft mij de opgave van VVE beheer doen toekomen waarin stond dat ik hen nog 508 euro schuldig zou zijn. Ik heb hiertegen bezwaar gemaakt en tijdens de overdracht een mail van de notaris ondertekend. Hierin stelt hij dat het geld in depot blijft totdat beide partijen tot overeenstemming zijn gekomen. Maar die overeenstemming is nog niet in zicht, aangezien de beheerder de administratie niet op orde heeft. Naar ik gisteren heb vernomen, liggen er nu een flink aantal stukken bij de directie van WPM Metea en dient er door het management getekend te worden. De vraag is: hoe lang gaat dit nog duren? Ondertussen zijn verschillende bewoners van deze flat gedupeerd. Zo ook bewoners van andere woningen die onder deze beheerder vallen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: VVE houdt servicekosten onterecht in depot bij notaris

Ongelezen bericht door marcel75 »

Je zult de notaris in elk geval voor keuze moeten stellen: ofwel hij keert nu uit aan jou of aan de vereniging. Het depot mag hij namelijk op grond van de voor de notaris geldende regels niet aanhouden. Dat hoort hij te weten. Om zo snel mogelijk iets van de vereniging te vernemen, zou je een brief kunnen sturen waarin je ze een termijn stelt van 2 weken en ingebreke stelt. Heb je dan nog geen geld gehad, dan kun je na die 2 weken ook wettelijke rente eisen. Stuur die brief wel aangetekend met handtekening retour.

Gesloten