VvE verwarming

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die meters geven een bepaalde stand aan na een jaar. Het totale verbruik in een appartement wordt gedeeld door al die standen. Dat levert een bedrag op. Een deel daarvan wordt per woning omgeslagen als vaste lasten, dus ook als u niets zou gebruiken,

Dan houd je min of meer een kostenpost per eenheid over. Aan de bewoners wordt per woning het aantal eenheden in rekening gebracht plus de vaste kosten.

Marian B.
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:51

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Marian B. »

Hallo Lady1234, dank voor een poging om een duit in het zakje te doen, maar je reactie klinkt precies als de vaak herhaalde emails die ik van 2 ISTA medewerkers kreeg. Er wordt niet ingegaan op het feit dat ik mijn TWIJFELS heb over hoe de jaarafrekening tot stand is gekomen. Hoe kan duidelijk worden of er een fout of vergissing in het spel is? Daar gaat het om.

Het is aan ISTA om aan mij duidelijk te maken hoe die jaarafrekening zo hoog uitpakt plotseling en tot verdubbeling van de maandnota leidt. Van 48 euro naar 84 euro per maand (!). Tot nu toe is er 1 praktisch besluit genomen (leek het) en kreeg ik op 3 augustus een melding, via email, met de belofte dat er een "mannetje" langs gaat komen om de warmtemeters na te kijken.

Dat "mannetje" was wel nog op vakantie en hij zou me over een paar weken bellen, beloofde ISTA me. Tot nu toe heb ik niets vernomen en gisteren ontving ik een email met bijlages waarin de meterstanden (voor de umpffste maal) worden getoond) en een melding dat het niet nodig is om een "mannetje" te sturen omdat de meters op afstand toch al uitgelezen worden. Er zijn ondertussen al minstens 100 klompen gebroken in de communicatie met ISTA. Eenmaal heb ik het debicasso bureau gebeld om te proberen in een korte lijn iets hiervan te bespreken en een voorstel te doen om de verhoogde maandnota bij te stellen naar een redelijker bedrag van bijv. 60 euro. Mijn argument was "Het ziet er naar uit dat ik sowieso een flink bedrag ga terugkrijgen als de volgende jaarafrekening komt".

De dame die me te woord stond was uiterst bits, op het agressieve af. "Nee, de maandnota kon NIET omlaag". Toen ik redelijk bleef en uitlegde hoe moeilijk ik het vond om wijs te worden uit de jaarafrekening, zei ze "Ja, die is ook ingewikkeld, daarom leggen de meest mensen hem direct naast zich neer en betalen gewoon". Nou, dat is bijna een bekentenis, toch? Na nog een paar woorden uitwisselen draaide de dame bij en zei "Ik kan voor U de maandnota van 84 euro naar 80 euro verlagen". Dat accepteerde ik natuurlijk meteen. Neemt niet weg dat e.e.a. nog niet uitgezocht is.

Een andere ISTA medewerkster, met wie ik een lange email uitwisseling heb gehad, zei me dat de jaarafrekening bewust heel LEESBAAR en HELDER is opgesteld. Nou vraag ik je!?

Wat ISTA ook heeft geprobeerd is mijn september maandnota boeken als afbetaling van het bedrag dat ISTA zegt tegoed te hebben van mij, m.b.t. de jaarafrekening 2020-2021. Dat bedrag is 328,72 euro. Ik ontving een email met dat bericht en de opdracht om de nota van september z.s.m. te betalen. Ik heb ze direct een veeg uit de pan gegeven en gezegd dat dit wettelijk strafbaar is en dat ze de betaling direct moesten omzetten naar die van de september maandnota. Dat hebben ze wel gecorrigeerd, de boeven! Nu heb ik ineens de nota van oktober niet ontvangen per email, wat normaal altijd rond de 5e van de maand daarvóór wordt toegezonden. Die nota betaal ik wel gewoon, want als het teveel is krijg ik straks toch een bedrag terug, is mijn redenering. Ik heb ISTA een officiele brief gestuurd en daarin gemeld dat ik bereid ben tot betaling van het bedrag dat de jaarafrekening laat zien, ALS duidelijk is HOE de warmtemeting tot stand is gekomen, als aangetoond wordt dat de cijfers kloppen met die van de warmtemeters.

Zie je hoe ISTA met alle mogelijke toeters en bellen bezig is om gedaan te krijgen wat ze moeten of willen? ISTA werkt in opdracht van..... en is geen op zichzelf staande business die geld wil verdienen. Wat zit er voor druk achter van verhuurbedrijven bijv. die maakt dat er bij ISTA onder hoge druk gewerkt wordt? Ik vraag me af waarom er zoveel kwesties zijn met ISTA en waarom daar geen duidelijkheid in komt. Al meer dan 15 jaar zijn er kwesties aan de gang, geweest of nog.

Het bedrijf binnen ISTA voelt aan alsof ze daar aan een machinerie werkzaam zijn die in zichzelf vastloopt door verkeerd gebruikte schroeven en bouten. Ondeugdelijk materiaal o.i.d. Is hier iemand die eenzelfde ervaring heeft als die ik omschrijf (met veel woorden? 😉)

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is geen “duit in het zakje”, zo is gewoon de gang van zaken.

Er zal ongetwijfeld een geschillencommissie zijn. Maak daar uw zaak aanhangig.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Lady1234 schreef:
26 sep 2021 22:31

Er zal ongetwijfeld een geschillencommissie zijn. Maak daar uw zaak aanhangig.
Nee. TS zal naar de kantonrechter moeten gaan (eventueel via rechtsbijstandverzekering). Maar hoe ga je de rechter overtuigen dat je te veel betaald?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er is een Geschillencommissie Energie. Zie verder https://www.consuwijzer.nl/stadsverwarm ... warmtenota

Uitspraken inzake warmtemeter:
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... s_submit=1

Sinds jaar en dag is het gezeur met die warmtemeters. Zag laatst nog een aflevering van BOOS over (o.a.) dit onderwerp:

https://youtu.be/hgIxhR33Am4

Marian B.
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:51

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Marian B. »

Even voor allen die gereageerd hebben op mijn uitvoerige verhaal omtrent de jaarafrekening van ISTA en mijn poging om ISTA de twijfel te laten wegnemen, daarover, waar ISTA geen millimeter is in geslaagd overigens, de knurften, heb ik (nogal laat) mijn medebewoner geraadpleegd, die bij periodes alleen in mijn huis verbleef, en hem gevraagd hoe hij de verwarming gebruikte.

Wat hoorde ik? 2 x per dag draaide hij de radiatorknop gedurende 1 uur open om het huis te verwarmen, 's ochtends vroeg en rond het vallen van de avond. Om issues te voorkomen met warmtemeting en jaarafrekeningen. Hahaha, wat een humor, en ook een beetje zuur wel, dat ik achteraf zolang gewacht heb om op het idee te komen hem te raadplegen.

Nu ja, ik ben er maar gewoon eerlijk over hoor. Mijn radiatoren-gebruik, geadviseerd ooit door een Eneco-adviseur die aan huis kwam daarvoor, omdat de thermostaat bij mij in huis niet te repareren schijnt te zijn, is zo afgesteld dat ik dag-en-nacht 2 radiatoren ietsje open heb staan. 1 kleine radiator bij de voordeur in de hal en 1 grote radiator onder het woonkamer- raam. Stadsverwarming is gloeiend heet, het komt met 80 graden Celsius binnen in mijn huis.

Mijn voorkeur voor in huis is 19 graden Celsius, ik hoef niet warmer, want dan val ik in slaap. Bij wijze van doe ik liever een dikke trui aan, dan dat ik zit te suffen in een voor mij te warme kamer. Enfin, de kwestie is opgelost en het dossier bij ISTA is gesloten, hebben ze gemeld. Zij blij en ik ook, maar ook een beetje zuur omdat ik het afrekeningsbedrag van 328 euro nog moet betalen. In delen hoor, dat is te doen. Mijn maandnota is bijna het dubbele van wat ik voorheen betaalde, dus ik ga denk ik deze winter ook es doen wat mijn medebewoner deed. Beetje experimenteren en zo. Dat de energiekosten hoger worden is voor mij wel heel merkbaar! 😉

Marian B.
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:51

Re: VvE verwarming

Ongelezen bericht door Marian B. »

Lady1234 schreef:
26 sep 2021 22:31
Het is geen “duit in het zakje”, zo is gewoon de gang van zaken.

Er zal ongetwijfeld een geschillencommissie zijn. Maak daar uw zaak aanhangig.
Ja, Lady1234, je hebt volkomen gelijk, voor mij is een duit in het zakje niets anders dan "gewoon de gang van zaken".
Er is alleen verschil tussen niet ACCEPTEREN hoe de warmtemeting tot stand komt en twijfel uitspreken over de wijze waarop die tot stand komt, juist met de wil om het te accepteren, snap je? De kwestie is inmiddels opgelost en het dossier bij ISTA is gesloten.

Gesloten