Waar heb ik recht op?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als uw ouders geen testamenten hebben, geldt de wettelijke verdeling: van elke ouder zijn de beide kinderen gezamenlijk erfgenaam. Als een van beide oyders overlijdt, erven u en uw zus samen het huis. Als het huis verkocht wordt, kunt u de opbrengst delen. Als een van u in het huis wil wonen, moet de ander uitgekocht worden (de helft van de wasrde betalen). Wellicht is het ook mogelijk "de andere helft van het huis" te huren van de zus/broer. Hoe dat uitpakt qua erfbelasting en inkomstenbelasting (voor de verhurende zus/broer) valt zo niet te zeggen.
Als de tweede ouder overlijdt, erft u beiden nogmaals een huis.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door kuklos »

Kinderen hebben recht op hun wettelijk erfdeel. Hetgeen overblijft wordt verdeeld onder allen die benoemd staan in het testament. Als er een testament is opgemaakt tenminste. Is dat niet opgemaakt gaat de erfenis naar eventuele partner en kinderen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door Jablan »

Randstad schreef:
29 mar 2022 19:31
Nu is mijn vraag als mijn ouders overlijden, naar wie gaan die 2 huizen dan?
Ik weet dat er niks is vastgelegd bij notaris.
Als er geen testament is, dan geldt de verdeling volgens de wetgeving op het moment van overlijden.

Discussie over het erfrecht is van alle tijden, net zoals over de erfbelasting. Daarom een voorbehoud in verband met eventuele wetswijzigingen.

In aanvulling op Erthanax en Kuklos: Je hebt de mogelijkheid om de erfenis te verwerpen. Als er bezit is, dan zal de Staat der Nederlanden de lachende derde zijn, omdat de erfenis dan over minder personen wordt verdeeld, waardoor er meer erfbelasting betaald moet worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door scontra »

Hetgeen u niet vermeld, maar wel van belang is op uw erfrecht, is of uw vader en/of moeder hertrouwd is/zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door kweenie »

Randstad schreef:
29 mar 2022 19:31
Ik heb geen contact meer met mijn ouders.
...
Ik weet dat er niks is vastgelegd bij notaris.
Hoe weet je dat zo zeker als je geen contact hebt met je ouders? Als ik naar mezelf kijk, ik heb wel contact met mijn ouders, maar zelfs ik weet eerlijk gezegd niet of ze een testament hebben en wat er in staat.

Maar als er niets is vastgelegd, en er is geen nieuwe partner, dan erven de kinderen gewoon hun kindsdeel. Als er wel een nieuwe partner is, en er is een samenlevingscontract, dan kan daarin zijn vastgelegd dat de nieuwe partner in de woning mag blijven wonen (verblijvingsbeding).

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou(den) uw ouder(s) komen te overlijden, dan kunt u bij het Centraal Testamenten Register gratis opvragen of er een testament is op hun naam.

Moneyman
Berichten: 30089
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Stuur je het geld daarna niet naar Oosterse landen?

witte angora
Berichten: 30792
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door witte angora »

Randstad schreef:
30 mar 2022 19:21
Ik begrijp u niet.
Ik wel. Vietnam, om wat te noemen. :wink:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Waar heb ik recht op?

Ongelezen bericht door scontra »

Topic vanuit Schiedam ?

Gesloten