LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat zijn mijn rechten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, mensen hebben vaak geen idee waarom er geen contact is. Dat weet je pas als je de pantoffels van de ander aan hebt gehad, eerder niet.

Maar volgens mij gaat het nu off-topic. Ridder vroeg naar zijn rechten, niet naar meningen die weinig tot niets met die rechten te maken hebben. Sterker nog, hij vroeg niet eens naar zijn rechten, maar hoe het met 2 koopwoningen moet in geval van overlijden.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door kuklos »

reggie2 schreef:
17 jun 2020 17:43
Oh nee??? ik vind dit een principe kwestie, als je bij leven niet naar je ouders omkijkt , vind ik dat je je rechten verspeeld. Vind het zelfs achterbaks om dan te incasseren.

maar nogmaals......zo denk ik er dus over. Dat is mijn mening en zal altijd mijn mening blijven

Net zoals mensen dan achterbaks naar een uitvaart gaan, sodemieter op met die schijnheiligheid.
*verspeelt

Die mening mag je hebben. Ieder zijn mening.

Doch juridisch ligt het anders. Geen contact meer heeft geen juridische waarde. Daar wordt gekeken naar een eventueel testament, of de kinderen onterfd zijn en of er nog andere erfgenamen zijn.

@Ridder777, Zijn je ouders nog getrouwd, of zijn ze gescheiden? Als ze getrouwd zijn gaat het over het algemeen naar de langstlevende partner en de kinderen. Sowieso dienen eerst eventuele schulden afgelost te worden en als er daarna nog wat overblijft dan erf je pas iets.

sake1987

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door sake1987 »

reggie2 schreef:
17 jun 2020 17:43
jonis schreef:
17 jun 2020 17:11


Wacht maar totdat een brief van de overheid op je deurmat ligt van een erfenis en waar het bedrag zelfs bij staat.
Uit eigen ervaring afgelopen jaar.....dan zegt niet 1 iemand uit de hele familie dat wat jij nu zegt.....
Overheid gaat zelfs actief op zoek naar officiële erfgenamen; of er nu contact bij leven was of niet doet er niet toe.
Oh nee??? ik vind dit een principe kwestie, als je bij leven niet naar je ouders omkijkt , vind ik dat je je rechten verspeeld. Vind het zelfs achterbaks om dan te incasseren.

maar nogmaals......zo denk ik er dus over. Dat is mijn mening en zal altijd mijn mening blijven

Net zoals mensen dan achterbaks naar een uitvaart gaan, sodemieter op met die schijnheiligheid.
Nou voor een groot bedrag, wil ik wel even schijnheilig en achterbaks zijn😀 betaal al genoeg aan de belastingdienst.

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Jark »

Volgens mij gaat alles dan naar je dochter uit Vietnam. :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees 't niet maar vermoed gescheiden!

Als ze beide een eigen huis hebben, zit er nog Hypotheek op?
Zou die erfenis met jou Zus samen nooit zomaar accepteren.

Een koop huis/appartement kan leuk bedrag opleveren maar ook hoge schulden.
Als een woning een overwaarde heeft is accepteren te overwegen.
Jij of jou Zus mogen verkopen of een van beide gaat er zelf wonen, en betaalde de andere maar de helft van die waarde!
Een huis kopen voor 50% waarde minus de schulden?

Of wil je daar helemaal niet wonen?
En kijk of je geen krot koopt op die manier, oude huizen is soms veel werk en hoge verbouw kosten en energie gebruik.
Ook zul je dan nog jarenlang post en reclame van hun krijgen terwijl je alleen maar nieuwe bewoner bent....

Vertel maar eens een Deurwaarder dat je vader met zelfde naam, maar geen idee wat of hoe?
Je weet de leeftijd en gezondheid? Vermoedelijk weet ik net zoveel als jij... niets dus.

Gewoon afwachten en als Notaris jou benaderde als nabestaande erfenis of uitvaart niet gelijk op je nemen!
Het gebeurde vaker dat vele graag een Koophuis willen, soms ruzie maken en de persoon die uitvaart regelde met hoogste kosten bleef zitten, meestal is er geld maar soms alleen maar hoge schulden!

Hopelijk is jou zus het hier mee eens en op 1 lijn gaan zitten door onder voorbehoud te accepteren lijkt me slim.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door scontra »

Ridder777 schreef:
17 jun 2020 12:20


Ik heb al jaren lang geen contact meer met mijn vader en moeder.
Mijn moeder en vader wonen alle 2 in een koophuis.
Stel als ze overlijden hoe gaat het dan verder met die huizen?
Ik weet dat er niks is vastgelegd door een notaris.
Hoe kan je dat weten als er geen onderling contact is ?

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wellicht van zusje of een ander familielid, dat even wellicht nog wel (licht) contact heeft met de ouders?

Ridder777

Re: wat zijn mijn rechten

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Mijn ouders zijn uit elkaar.
Ze zijn dus gescheiden.
Mijn moeder woont in een koop appartement.
Mijn vader woont in een koophuis (hoek)
Dat van de notaris vertelde mijn zusje.
Ik wil best wel contact met mijn ouders maar ze willen geen contact meer met mij.
Dus ik laat het erbij zitten.

Ik was laatst bij mijn zusje op bezoek en ik hoorde dat mijn vader een nieuwe motor had gekocht en hij liet hem zien aan mijn zusje. Mijn vader groette mij en vroeg aan mijn zusje wie ik was....

Als ze overlijden kom ik ook niet op de begrafenis.
Ik ben er klaar mee.

Gesloten