Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Stel dat blijkt dat iemand onrechtmatig grote bedragen van de rekening van mijn vader heeft gehaald - kan die persoon dan onterft worden? En is dit dan een civiele kwestie, of kan zelfs een aangifte binnen de mogelijkheden liggen?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit gaat nu wel een heel andere kant op.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Allereerst gecondoleerd met het verlies. In December 2021 overleed mijn vader en ik was de persoon die, in overleg met mijn broer, de contactpersoon was om alles af te werken. Voor de verkoop van zijn woning werd de lokale makelaar ingeschakeld, die heeft alles van het huis afgewerkt, zoals aanvraag energie label, technische keuring, etc. Navraag bij de plaatselijke notaris leerde mij dat zijn inboedel geen noemenswaardige waarde meer had gezien de leeftijd daarvan. Het meeste hebben we verkocht op MP. Voor de verklaring van erfrecht zorgde ook de plaatselijke notaris. Kreeg een lijstje mee wat die allemaal kopietjes van moest hebben. Totaal ongeveer 100 bladzijden. Ik zegde alles op zoals onder andere zijn vaste telefoon, kabel tv, krant, verzekeringen, verkoop van zijn auto, etc. Heb in eerste instantie al zijn spaar rekeningen over laten boeken naar zijn betaal rekening, daarvan werd alles betaald, zoals de uitvaart, notariskosten etc. Pas toen de laatste nota's afgewerkt waren is zijn bankrekening ook opgeheven. Op de website www.notaris.nl staat heel veel nuttige info en heel veel uitleg hierover.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
03 feb 2023 21:47
BL2 schreef:
03 feb 2023 21:44
witte angora schreef:
03 feb 2023 20:57
Ik onderzoek de mogelijkheden om mijn vermogen te verkleinen.
En waarom zou je dat willen ?
Ken alleen maar mensen welke hun vermogen willen vergroten.
Als je het topic had gelezen, dan had je gezien waarom. Een eventuele renteopbrengst dekt bij lange na niet het verlies aan huurtoeslag. Dat wordt dus maand na maand interen tot de huurtoeslag weer in zicht komt, of het vermogen een handje helpen.
Het idee van huurtoeslag is om mensen te helpen die te weinig hebben. Jij hebt nu blijkbaar genoeg volgens de regels. En is het niet lekkerder om dingen zelf te kunnen betalen dan dat je hulp van anderen nodig hebt?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Denk dat er veel meer speeld dan deze eenvoudige erfenis verdelen onder wat erfgenamen.
Maar vermogen wegsluizen om toch maar huurtoeslag (ons belastinggeld) te krijgen, daar heb ik ook een bepaalde mening over.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Duc »

witte angora schreef:
03 feb 2023 20:34
Lady1234 schreef:
03 feb 2023 20:31
Lees hier over dat loon na overlijden.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... overlijden
Duidelijk. Dan rest alleen de vraag of dat 'postume loon' in de aangifte van 2022 mee kan worden genomen, of dat er nog een aangifte van 2023 moet worden gedaan op naam van mijn vader. Dat laatste lijkt me niet helemaal logisch.
Gecondoleerd met het overlijden van je vader.

Wij hadden een soortgelijk probleem.

Mijn moeder is op 27 dec overleden en kreeg nog een deel uitkering in het jaar erop. Bij de uiteindelijke aangifte bij de belasting van mijn moeder kon ik de uitkering in het erop volgende jaar erbij verwerken. Deze uitkering valt onder erfenis en zal als zodanig behandeld worden (erfbelasting). Bel anders zelf de belasting dienst met dit soort vragen. De inboedel is verdeeld tussen mijn zus en mij en was van weinig waarde. Wel een lijst gemaakt van wat er was en hoe oud het was.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Lady1234 schreef:
03 feb 2023 20:21
Die inkomsten van de overledene kunnen gewoon toegedeeld worden aan die overledene.

En wat zal dat zijn: beetje AOW en wat vakantiegeld, plus misschien beetje pensioen.

Als iemand in 2022 is overleden is de WOZ beschikking van 2022 van toepassing.

Ik ken geen gids die specifiek over erfrecht gaat, maar persoonlijk vind ik die hele bijlage van de belastingdienst met uitleg, erg duidelijk.
Ik denk dat dit wat kort door de bocht is. Er zijn tegenwoordig genoeg ouderen die ook na hun pensionering (deels) (blijven) doorwerken.
(w.o. ikzelf). En als je dan komt te overlijden ontstaat toch een ander beeld. Dan kunnen er bijvoorbeeld nog aftrekposten als hypotheekrente zijn.
Dus dan is het niet meer een beetje AOW en pensioentjes. Nog even los van de overwaarde die er op de woning kan zijn.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@albert1955

Wat heeft de overwaarde van doen met de aangifte inkomstenbelasting?

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

rwolters schreef:
04 feb 2023 09:16
witte angora schreef:
03 feb 2023 21:47
BL2 schreef:
03 feb 2023 21:44


En waarom zou je dat willen ?
Ken alleen maar mensen welke hun vermogen willen vergroten.
Als je het topic had gelezen, dan had je gezien waarom. Een eventuele renteopbrengst dekt bij lange na niet het verlies aan huurtoeslag. Dat wordt dus maand na maand interen tot de huurtoeslag weer in zicht komt, of het vermogen een handje helpen.
Het idee van huurtoeslag is om mensen te helpen die te weinig hebben. Jij hebt nu blijkbaar genoeg volgens de regels. En is het niet lekkerder om dingen zelf te kunnen betalen dan dat je hulp van anderen nodig hebt?
Dank voor je feedback! Eigenlijk is 'eigen vermogen' een soort van 'voorliggende voorziening'. Zo had ik het nog niet eens bekeken.

Toen ik nog werkte kon ik alles zelf betalen, had geen subsidies niks nodig. Was inderdaad heerlijk, gewoon voor je eigen centen werken en alles zelf kunnen betalen. Handje ophouden vind ik niks. Waar ik nu tegen aan ga lopen is, als de knop om is, dat 'vermogen op de bank' iets heel anders is dan een maandelijks inkomen. Maar daar is vast wel een mouw aan te passen, daar ga ik zeker naar kijken.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zet het tzt op een spaarrekening, en stel daar een maandelijkse overschrijving in. Elke maand beetje inkomen.

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
04 feb 2023 21:18
Zet het tzt op een spaarrekening, en stel daar een maandelijkse overschrijving in. Elke maand beetje inkomen.
Zoiets, maar er zijn volgens mij ook deposito's of wat dan ook die maandelijks uitkeren. Dat moet ik dus even uitzoeken. Het gaat heel anders worden dan ik gewend ben, maar iets nieuws kan ook verfrissend zijn, of niet dan?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben helemaal verbijsterd, iemand die een vermogen min of meer als een last beschouwt.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Bij een looptijd van 7 of 10 jaar en een inleg van €20.000 of meer, kan je ook kiezen voor een maandelijkse rentebetaling.

Is bij een Nederlandse bank. U vindt vast wel welke.

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
04 feb 2023 23:28
Ik ben helemaal verbijsterd, iemand die een vermogen min of meer als een last beschouwt.
Wie heeft het over een last? Ik heb het over iets nieuws, iets verfrissends. Maar we hebben intussen het punt bereikt dat ze van mij die hele erfenis in de plomp mogen gooien, geloof me. Geef mij maar mijn armoetje zoals het was, wat moet ik met al die **** en dat geruzie in de familie...

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
04 feb 2023 22:58
Zoiets, maar er zijn volgens mij ook deposito's of wat dan ook die maandelijks uitkeren. Dat moet ik dus even uitzoeken. Het gaat heel anders worden dan ik gewend ben, maar iets nieuws kan ook verfrissend zijn, of niet dan?
Ik zou hier eens goed over nadenken. Stel u wilt uw auto vervangen op termijn en uw geld staat op een deposito rekening, dan kunt u niet bij uw eigen geld.
Misschien is het voor u een idee om eens advies te vragen aan een financieel adviseur, ik heb de indruk dat u wat rare sprongen gaat maken omdat uw leven er nu ineens anders gaat uitzien door deze financiële verandering.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hallo "witte angora" Dat vermogen iets heel anders is dan ervoor werken dat weet ikzelf ook maar al te goed. Ook ik zit in die situatie, Sociale huurwoning, Salaris was passend voor een sociale huurwoning maar ik hield altijd fors over. Heb nooit toeslagen gekregen. Heb nu mijn baas vaarwel gezegd. Heb meer dan genoeg om mijn AOW te halen. Mijn opgebouwde pensioen en over zoveel jaar ook nog mijn AOW is veel hoger dan mijn uitgaven. Daarom mijn tip: Zet al uw gegevens eens op rijtje, zoals: Uw leeftijd, uw jaarlijkse uitgave, uw toekomstplannen, hoogte van uw opgebouwde pensioenrechten bekijken. houdt toeslag grenzen in de gaten, vergeet geen aftrekposten bij uw belasting opgave. Ga desnoods part time werken om aftrek posten kwijt te kunnen.
Verdiep U, als dat binnen uw kennis ligt, in alle financieele voor en nadelen van uw keuzes, zodat U niet blindelings dingen gaat doen die een "deskundige"
U heeft beloofd, maar die in werkelijkheid alleen maar op uw geld uit is.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
05 feb 2023 00:55

Wie heeft het over een last? Ik heb het over iets nieuws, iets verfrissends. Maar we hebben intussen het punt bereikt dat ze van mij die hele erfenis in de plomp mogen gooien, geloof me. Geef mij maar mijn armoetje zoals het was, wat moet ik met al die **** en dat geruzie in de familie...
Die ruzie was er volgens u toch al, dan maakt u het toch niets uit als u de erfenis accepteert? U hoeft niet in armoede te leven, u bent op dit moment de kluts kwijt. Laat u goed adviseren.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

witte angora schreef:
03 feb 2023 23:35
Stel dat blijkt dat iemand onrechtmatig grote bedragen van de rekening van mijn vader heeft gehaald - kan die persoon dan onterft worden? En is dit dan een civiele kwestie, of kan zelfs een aangifte binnen de mogelijkheden liggen?
die word niet onterft maar er zal wel "afgerekend" moeten worden oftewel, dit zal terug gestort moeten worden, je hebt ook het wettelijke recht op inzage trouwens!

https://advocaaterfrecht.nl/verdwenen-v ... verstrekt.

https://www.wolfsknopsnotarissen.nl/per ... en-pincode

tevens raad ik je aan een financieel deskundige in de arm te nemen om een en ander af te handelen, zo te lezen heb je nogal wat vragen en bedenkingen terwijl dit soort mensen dit soort voor hen eenvoudige dingen even meenemen zo tussen neus en lippen door.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Welke gids/handleiding is het meest geschikt voor het afhandelen van erfenissen?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
05 feb 2023 00:55
Lady1234 schreef:
04 feb 2023 23:28
Ik ben helemaal verbijsterd, iemand die een vermogen min of meer als een last beschouwt.
.....Maar we hebben intussen het punt bereikt dat ze van mij die hele erfenis in de plomp mogen gooien, geloof me. Geef mij maar mijn armoetje zoals het was, wat moet ik met al die **** en dat geruzie in de familie...
Het komt over dat je overzicht en de gevolgen op het moment absoluut niet overziet.
Vergeet niet, jou armoede is de rijkdom van de andere erfgenamen.
Gewoon eerlijk de erfenis verdelen onder de erfgenamen, hoe moeilijk kan het zijn. Nogmaals, laat je heel goed adviseren.
Waarom voor armoede en huursubsidie kiezen als je het ook zelf kan betalen.....

Plaats reactie