LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
birgitske
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 okt 2014 17:17

Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door birgitske »

Beste iedereen,


Ik heb een jaarcontract gehad bij een werkgever. Deze liep van 1-1-2014 t/m 31-12-2014, 1 jaar dus.
Na mijn vertrek heb ik geen vakantiegeld ontvangen waar ik wel recht op had.

Elke keer hadden ze een excuus waardoor ze niet konden betalen. Begin juni dacht ik eindelijk een duidelijke afspraak met ze te hebben gemaakt over de betaling, namelijk dat ze mij op 1 juli (vandaag) zouden betalen.

Vandaag gebeld (voor de zekerheid) om te informeren of ze de afspraak niet vergeten waren en jawel... opnieuw een excuus dat er niet voldoende saldo op de bank stond om mij uit te betalen. Ik moet nog een paar dagen geduld hebben want... ze verwachten heel binnenkort een betaling van klant(en) zodat ze mij vervolgens kunnen betalen.

Mij geduld is op! Dit heb ik aangegeven maar ze kunnen er niets aan doen. Geen geld op de bank betekend niet uit kunnen betalen.

Ik ben mijn vertrouwen volledig kwijt in deze zaak. Wie kan mij een goed advies geven?

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Mogelijk kan een vakbond iets voor je betekenen, tenminste als je lid bent.

birgitske
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 okt 2014 17:17

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door birgitske »

Geen lid helaas.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door sjoegel »

Naar binnen stappen en niet weggaan voordat er is betaald. In dit stadium krijgt diegene die het hardste schreeuwt het eerst zijn geld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door sjohie »

Of zelf een incassobureau inhuren? Je hebt dat geld gewoon van ze te goed.

Janet010
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2015 20:23

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door Janet010 »

Hallo Birgitske,
Schrijf ze nog eenmaal een aangetekende brief waarin je ze sommeert om het bedrag van het vakantiegeld binnen een x-aantal weken over te maken en dat je na het verlopen van deze termijn aanspraak maakt op de wettelijke rente. Verwijs hierbij naar de (telefonische) gesprekken die je hebt gehad (desnoods aan de hand van je telefoonrekening). Je kan deze ook per email sturen, maar zorg er dan wel voor dat je een bewijs krijgt dat ze jouw mail geopend hebben. Natuurlijk kun je wel begrip tonen voor hun financiële situatie en geef aan dat je eventueel bereid bent tot een betalingsregeling die je samen met hen afspreekt. Daarna kunnen zij een voorstel doen.

Kijk ook naar juridische mogelijkheden. Een juridisch loket kan je hier bijvoorbeeld wel bij helpen, al is het maar met het opstellen van de brief en het helpt vaak ook als een advocaat een brief stuurt.

Als ze zich blijven beroepen op betalingsonmacht (geen geld om te kunnen betalen), dan kun je vragen of ze dit aan kunnen tonen. Het is immers eenvoudig gezegd, maar wie zegt dat dit waar is?

Ter plekke stennis maken helpt geen fluit. Zij kunnen dan de politie bellen en aangifte doen tegen je. En dan is het nog maar de vraag of je jouw vakantiegeld krijgt.

birgitske
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 okt 2014 17:17

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door birgitske »

Incassobureau inhuren? Kan dat als particulier?

birgitske
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 okt 2014 17:17

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door birgitske »

Misschien een stomme vraag, maar ik heb nog geen afspraken of iets op papier staan en naar ze toegestuurd. Alles is via de telefoon verlopen. Moet ik ze nog een aangetekende brief sturen? Is mailen ook voldoende?

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt een aangetekende brief versturen waarin je ze in gebreke stelt en sommeert het bedrag binnen 14 dagen te betalen (wel de specificatie meegeven). Mocht er dan nog niet betaald worden, dan heeft een deurwaarder/incassoburo ook daadwerkelijk iets in handen. Alhoewel je het beter daar niet op aan kunt laten komen; als er nu al geld tekort is, en de boel gaat failliet, dan kun jij als particulier achteraan sluiten bij de schuldeisers.

Dus misschien is het nog het beste: ingebrekestelling persoonlijk afgeven en niet eerder weggaan dan nadat je je geld hebt. Misschien dat Moneyman (de man met kennis van zaken) hierin nog advies kan geven. Hij komt vanzelf wel een keertje langsdwarrelen, denk ik.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door moederslink »

Advies : alles sowieso via de mail of per brief afhandelen , dan heb je afspraken zwart op wit.
Even een vraagje , waarom is dit niet gelijk ad orde gekomen , na het ontslag op 31 dec 2014?
Er staan toch ook afspraken hierover in zo.n contract?
Er wordt toch ook maandelijks vakantietoeslag gereserveerd en uitbetaald in mei/ juni?
We zijn nu ruim 6 maanden verder, ik bedoel , het had ook met de bulk eind mei 2015 meegenomen kunnen worden. Is het een eenmanszaak of een wat groter bedrijf? Of familie misschien?

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef: Alhoewel je het beter daar niet op aan kunt laten komen; als er nu al geld tekort is, en de boel gaat failliet, dan kun jij als particulier achteraan sluiten bij de schuldeisers.
Bij mijn weten keert het UWV bij faillisement enkele maanden loon en achterstallig vakantiegeld uit.

Mogelijk kan TS ook bij UWV informeren hoe betaling af te dwingen.

birgitske
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 okt 2014 17:17

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door birgitske »

Het is een BV en er zijn meer dingen misgegaan. Elke maand was er idd geld gereserveerd op de loonstrook maar bij de jaaropgave ontbrak het vakantiegeld. Achteraf heb ik na veel zeuren een extra loonstrook gekregen waarop het vakantiegeld stond verwerkt. Dat zou ook voldoende moeten zijn begreep ik.

Lijkt mij inderdaad slim om een aangetekende brief te sturen waarbij ik ze in gebreke stel en ze sommeer om binnen 14 dagen alsnog het bedrag uit te keren waar ik recht op heb.

birgitske
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 okt 2014 17:17

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door birgitske »

Kan ik nog wettelijke rente eisen of kan ik dat beter niet doen om de zaak sneller te laten verlopen? Of wellicht rente eisen na een termijn van 14 dagen?

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door witte angora »

birgitske schreef:Kan ik nog wettelijke rente eisen of kan ik dat beter niet doen om de zaak sneller te laten verlopen? Of wellicht rente eisen na een termijn van 14 dagen?
Voor dat soort dingen kun je, denk ik, beter even afwachten of Moneyman langs komt, die kan het je precies vertellen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens met 16again: contact opnemen met het UWV. Die moeten er immers uiteindelijk ook voor opdraaien als de onderneming failliet zou gaan en zij zullen veel vaker met dit bijltje hebben gehakt. Lijkt mij beter dan zelf proberen het wiel uit te vinden of jezelf - mogelijk - op hoge kosten te jagen terwijl dat misschien niet nodig is.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt informatie inwinnen bij het UWV, maar zolang er geen sprake is van een faillissement zullen ze ook niet in actie komen. Beter is het om naar de SZW te gaan. Zie link (er wordt specifiek over achterstallig vakantiegeld gesproken):

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... mloon.html

Een andere mogelijkheid is langs lopen bij het juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis. Hier een link met informatie:
https://www.jurofoon.nl/loon/achterstallig-loon.asp

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door sjoegel »

Mijn ervaring is dat je snel en doortastend moet handelen. Ingebrekestellingen krijgen ze dagelijks wellicht en daar liggen ze in dit stadium echt niet wakker van. Wanneer ze merken dat je het alleen op de administratieve manier doet weten ze dat ze nog een paar maanden hebben. Mogelijk is het dan te laat.

Dus, drinken meenemen, wat te eten en er naar toe, papieren mee, bouw ook een dossier op en gaan met die banaan.

Je hebt er recht op, het is jouw geld !

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zou wel iets meer achtergrondinformatie willen zien van dit " bedrijf " ....
*de grootte
*het CAO en het contract met daarin de afspraken
+ de stappen die er in de afgelopen 6 maanden zijn gezet door TS
En waarom moet je bij het UWV zijn? TS is misschien nu niet eens werkloos , maar heeft weer een andere baan...

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door witte angora »

sjoegel schreef:Mijn ervaring is
Mijn ervaring is dat je op fora als dit niet altijd de beste en correcte informatie krijgt. :wink:

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Werkgever betaalt geen vakantiegeld uit

Ongelezen bericht door sjoegel »

Maar ja, gratis ...

Gesloten