LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Winkel regelt de retour, wie is verantwoordelijk?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Winkel regelt de retour, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door MrMancunian »

Goedemiddag,

Ik heb vorig jaar drie producten in een winkel gekocht. De winkel biedt een zichtperiode van 120 dagen en ik heb binnen die periode besloten dat ik de producten niet wil houden. Ik heb ze retour gemeld en de winkel heeft DHL opdracht gegeven om de producten hier op te komen halen. Zo gezegd, zo gedaan. DHL heeft ze meegenomen. Nu is DHL één van die producten kwijtgeraakt in het proces. Bij wie ligt nu de verantwoordelijkheid hiervoor? In principe ben ik als consument verantwoordelijk voor het retourneren, maar aangezien de winkel de vervoerder opdracht heeft gegeven het op te halen ben ik niet degene die een overeenkomst met die vervoerder heeft.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Winkel regelt de retour, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door riddert »

De winkel is verantwoordelijk. Deze is immers opdrachtgever.
Zou anders liggen als u zelf een transport of pakket dienst geregeld had.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Winkel regelt de retour, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het risico blijft bij de koper blijft liggen tenzij de verkoper dat risico heeft overgenomen. Daarvoor zal meer nodig zijn dan enkel en alleen dat de verkoper de gene is die de opdracht verstrekt.
alfatrion schreef:
21 jan 2019 16:35
De geschillencommissie DigiDispuut is van mening dat het risico retour bij de consument ligt, ook als gebruik wordt gemaakt van een antwoordnummer. De uitspraak is deugdelijk gemotiveerd.
https://digidispuut.nl/wp-content/uploa ... ethode.pdf

Gesloten