Winkelverbod Lidl van 1 jaar

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
loekjager

Re: Winkelverbod Lidl van 1 jaar

Ongelezen bericht door loekjager » 14 feb 2020 16:42

@16again, dit stond NIET bij de ingang, wel andere huisregels....... ik heb dit later nogmaals gecontroleerd, terwijl ik de winkel niet meer in mag :p

loekjager

Ongelezen bericht door loekjager » 14 feb 2020 16:43

@16again, dit stond NIET bij de ingang, wel andere huisregels....... ik heb dit later nogmaals gecontroleerd, terwijl ik de winkel niet meer in mag :p

Bedankt voor de link en de regel die ik zocht:

"Het reglement moet duidelijk zichtbaar bij de ingang van de winkel hangen."

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 14 feb 2020 16:44

Ja, waarom zou ik niet in mijn tas laten kijken?

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 14 feb 2020 16:47

De kassamedewerker zal je toch gevraagd hebben om je tas te mogen inzien. Gebeurd mij ook wel soms. Zeker mogen ze de inhoud van mijn tas zien. Als er iets inzit uit een andere winkel heb ik ook een kassabon en zie je meteen dat Lidl andere huismerken heeft. Maar het blijft altijd bij een terloopse blik, meer om duidelijk te maken naar hun collega's dat ze er naar gekeken hebben alswel dat je van diefstal verdacht zou zijn. Misschien is dat jouw probleem. De vraag mag ik de inhoud van jouw tas zien betekent niet hetzelfde als volgens mij heb je gestolen.

Daar is geen filiaalmanager bij nodig.

Als we er niet al werken zijn we op zijn minst bijdehand!

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 14 feb 2020 16:49

Nijogeth schreef:
14 feb 2020 16:44
Misschien omdat u geen precaire boodschappen in uw tas hebt? :shock: :lol:

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 14 feb 2020 16:51

Voor mij ben je inmiddels ook af. Hier ben ik klaar mee! Doe maar aangifte voor discriminatie of zo, die kaart is nog niet gebruikt. Veel plezier er verder mee. Je zult het nog ver brengen!

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 14 feb 2020 16:53

16again schreef:
14 feb 2020 16:39
sylvesterb schreef:
14 feb 2020 16:29
De voorwaarden staan bij de zelf scankassa en u heeft dan de keus om hiermee akkoord te gaan of door de reguliere kassa te gebruiken. U koos akkoord te gaan maar als er controle plaats vond wilde u hier niet aan meewerken.

Welke wetgeving stelt dat dit bij de intree moet staan?
Is het voldoende als de politie ook die mening is toegedaan?
https://www.politie.nl/themas/ondernemers.html
Het reglement moet duidelijk zichtbaar bij de ingang van de winkel hangen.
Al sluit ik niet uit , dat reglement in dit geval gewoon bij de ingang hing, en daar werd gemist. Daar zou ik ook geen oog voor hebben
Een advies van de politie maakt het geen wet. Maar TS stelt dat ik aannames doe door te vragen welke wet het dan verbied. Al geeft die richtlijnen duidelijk aan dat de winkelier in zijn recht staat om een winkelverbod op te leggen.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 14 feb 2020 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 14 feb 2020 16:54

loekjager schreef:
14 feb 2020 16:31

@fonsflons Hoezo heeft Lidl 'gelukkig' ook zijn principes? werk jij bij de Lidl?
Nee, 2 dagen geleden werkte ik nog bij de Mediamarkt.

Maar goed, hoop stampij om niks, en net als van de werknemers in de winkel wilt je ook hier niks aannemen behalve gelijk krijgen. Het voordeel is dat je hier heel wat meer stampij moet maken om een verbanning van een jaar te krijgen. Het is denk ik genoeg gezegd, de regels zijn duidelijk en als je uit principe niet in je tas wilt laten kijken is het logisch dat de winkel dan het principe hanteert dat je dus iets te verbergen hebt. Daar laten ze je mooi de winkel mee uitlopen, maar zorgen er uit principe ook voor dat je voorlopig niet meer terugkomt. Probleem opgelost.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 14 feb 2020 17:01

loekjager schreef:
Ok stelling: laat jij je altijd in je tas kijken? OOK wanneer je daar precaire boodschappen in hebt die je elders hebt gekocht, indien ja, dan geloofd niemand je, dus m.a.w. je kan genoeg redenen hebben om niet in je tas te laten kijken.
Ik zit op het puntje van mijn stoel. Het wordt steeds spannender hier :D

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth » 14 feb 2020 17:04

Lady1234 schreef:
14 feb 2020 16:49
Nijogeth schreef:
14 feb 2020 16:44
Misschien omdat u geen precaire boodschappen in uw tas hebt? :shock: :lol:
Ik laat meestal zelf mijn tas al zien als ik eerst ergens anders ben geweest. Net als dat ik mijn id altijd al vast heb als ik drank ga afrekenen. Maar ik heb dan ook vanaf mijn 15e 7 jaar in de supermarkt gewerkt.

Offtopic: collega's, hebben jullie het loon van januari al binnen? Ik mis ook dat van Ziggo en Energie Direct. Ik hoop niet dat ik de carnaval volgende week op water en brood moet leven.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 14 feb 2020 17:06

Nijogeth schreef:
14 feb 2020 17:04
Offtopic: collega's, hebben jullie het loon van januari al binnen? Ik mis ook dat van Ziggo en Energie Direct. Ik hoop niet dat ik de carnaval volgende week op water en brood moet leven.
Ja, vandaag ontvangen. Maar de Mediamarkt was eerst, ongetwijfeld vanwege de fantastische service.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 14 feb 2020 17:24

Begrijp ik nu goed dat je uit principe niet in je tas wilde laten kijken omdat er geen plakkaat met huisregels hing of omdat jij dat in ieder geval niet gezien hebt ?
Deze regels zijn toch al jaaaren gemeengoed ?
En winkelmedewerkers schreeuwen natuurlijk écht niet meteen.

Wat een treurigheid, jij kunt niet meer in de Lidl en je hebt voor schut gestaan.
En wat moet ik mij voorstellen bij ' precaire ' boodschappen ? Sexboekjes? Condooms? Maandverband?
Een piemel of dildo van chocola voor Valentijnsdag ☺

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 14 feb 2020 17:28

loekjager schreef:
Nogmaals als je beter had gelezen: het gaat mij om het principe hoe de regels zijn in een supermarkt, nu zit ik me te verdedigen tegenover leden van dit forum, terwijl die mijn kant niet willen begrijpen.

Ok stelling: laat jij je altijd in je tas kijken? OOK wanneer je daar precaire boodschappen in hebt die je elders hebt gekocht, indien ja, dan geloofd niemand je, dus m.a.w. je kan genoeg redenen hebben om niet in je tas te laten kijken.
Verbaast het je dan dat een supermarkt als regel heeft dat ze in je tas mogen kijken? Dat is al zoveel jaren in alle supermarkten.

Maar welke 'precaire' boodschappen heb jij in je tas zitten die je zowel bij de Lidl kunt kopen als elders? Het meeste van de Lidl is van merken die je nergens anders kunt krijgen. Maar waarom zou je sowieso die 'precaire' boodschappen van elders een andere winkel in sjouwen? Als ik meerdere supermarkten bezoek stop ik alles ofwel in mij auto, ofwel in mijn fietstas, en ga daarna naar de volgende winkel. En dan nog, als je het bonnetje hebt, wat is je probleem?

Of... er was natuurlijk een reden dat er een tassencontrole was. Ik heb dat eigenlijk nog nooit meegemaakt. Weet je zeker dat de betreffende 'precaire' artikelen niet bij de Lidl vandaan kwamen?

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 » 14 feb 2020 17:43

loekjager schreef:
hoe de regels zijn in een supermarkt, nu zit ik me te verdedigen tegenover leden van dit forum, terwijl die mijn kant niet willen begrijpen.

Moet je niet op een forum schrijven, daar krijg je antwoorden of je ze leuk of niet vindt.

Ja ik laat altijd mijn tas zien, uit mijzelf al.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 14 feb 2020 17:44

Ik stop al jaren stiekem precaire zaken in de tas van mijn vrouw, hopend dat ze een controle krijgt. En ik weet zeker dat zij het hardst van iedereen zou lachen mocht het gebeuren (niet waar)

Ik plak ook regelmatig stickertjes met xxxxxs durex op pakketjes die naar bekenden gaan (wel waar)

PietertjeTwee

Ongelezen bericht door PietertjeTwee » 14 feb 2020 17:48

Het is denk ik goed om een aantal zaken uit elkaar te houden.

1. Er zijn concrete aanwijzingen dat er sprake zijn van diefstal, en TS kan als verdachte worden aangemerkt. Een medewerker van de Lidl (of eender welke andere burger) had in dat geval TS kunnen aanhouden, en TS zal daarna moeten worden overgedragen aan de politie. De Lidl kan de TS niet dwingen de inhoud van de tas te laten zien (de politie/OvJ onder voorwaarden natuurlijk wel), maar kan uiteraard wel een winkelverbod opleggen. Er is geen reden om aan te nemen dat hier in deze situatie sprake van was.
2. Er is sprake van huisregels op grond waarvan de TS, indien daarom verzocht wordt, de inhoud van zijn tas te laten zien. Deze huisregels zijn op de juiste manier kenbaar gemaakt. De klant is op grond hiervan civielrechtelijk verplicht om aan de tassencontrole mee te werken. Doet hij dat niet, dan zal de politie hier natuurlijk niets mee doen; zij is er immers niet om civielrechtelijke verbintenissen af te dwingen. In theorie kan de Lidl naar de civiele rechter stappen, maar dat is ook niet meer dan een theoretische mogelijkheid. Wel kan zij in dit geval een winkelverbod opleggen.
3. De klant is op geen enkele wijze verplicht om mee te werken. Er zijn geen huisregels, of deze zijn niet op de juiste wijze kenbaar gemaakt. De Lidl kan de TS nog steeds verzoeken om de inhoud van zijn tas te mogen bekijken. De TS kan dit weigeren, en daar is in dit geval ook helemaal niks mis mee. Hij is immers op geen enkele wijze verplicht om mee te werken. Wel kan Lidl nog steeds besluiten om een winkelverbod op te leggen; daar is ook helemaal niks mis mee. De Lidl is immers op geen enkele wijze verplicht om TS in haar winkel toe te laten, of zaken met TS te doen.

Ik zie eigenlijk geen enkele situatie waarin TS de Lidl kan dwingen van het winkelverbod af te zien. Wellicht dat een normaal gesprek zou helpen, maar ik denk dat de TS daar moeite mee heeft. Dat is immers hoogstwaarschijnlijk de reden dat het überhaupt zo ver gekomen is.

En om nog op een ander argument van TS in te gaan: nee, ik laat ook niet zonder meer naar de inhoud van mijn tas kijken. Een jaar of 10 geleden werd mij door een kassamedewerker verzocht mijn tas (die overigens leeg was) open te doen en te laten zien, en dat heb ik in eerste instantie (op een normale manier) geweigerd. Ik ben toen met die medewerker en een toegesnelde beveiliger in gesprek gegaan, en zij hebben mij toen uitgelegd waarom dat nodig was, en ik heb uiteindelijk besloten alsnog mijn medewerking te verlenen. Er werd niet geschreeuwd, er werd niet gedreigd, er werd geen manager bijgehaald en het was al helemaal niet nodig om de politie te bellen. De keren dat ik daarna in de winkel was werd ik zeer vriendelijk door zowel de kassamedewerker als de beveiliger gegroet.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 14 feb 2020 17:52

Er moest werkelijk aan u uitgelegd worden waarom men in uw tas wilde kijken?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos » 14 feb 2020 17:53

@loekjager, als je in de winkel op dezelfde manier reageerde als hier is wel duidelijk waarom dat uit de hand liep. De behoefte om je bij te staan met advies ontbreekt volledig foor jouw houding hier. het enige advies dat ik je kan geven: zoek maar een advocaat. Die mag je betalen, maar je kan daar wel vervelend tegen doen. Zolang je maar betaalt voor zijn hulp.
Onze hulp ben je wel kwijt na jouw gedrag hier.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 14 feb 2020 17:56

Zul je straks zien dat het om de inzage in de boodschappentas gaat, oftwel de steek controle😀
Laatst gewijzigd door fonsflons op 14 feb 2020 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

PietertjeTwee

Ongelezen bericht door PietertjeTwee » 14 feb 2020 17:57

Lady1234 schreef:
14 feb 2020 17:52
Er moest werkelijk aan u uitgelegd worden waarom men in uw tas wilde kijken?
Supergrappig natuurlijk.

Gesloten