LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zalando houdt geld vast

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Hatice1
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2019 13:21

Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door Hatice1 »

Hallo

Ik heb een probleem met Zalando

Ik heb een tijd geleden bij zalando een bestelling geplaatst met achteraf betalen die ik erna door redenen niet meer kon betalen. Voorheen dit jaren gedaan ging prima. Nu is natuurlijk de rekening hoger geworden door incasso kosten en heb ik een regeling met de incasso lopen wat goed gaat.

Nu heb ik erna nog een bestelling bij zalando geplaatst en ideaal betaald. Ik bestel altijd meerdere maten dus ik wist al dat ik een groot deel weer terug zou sturen. Ik had bij het terug sturen al een vermoeden dat zalando het bedrag (€82) zou verrekenen met mijn schuld. Dit vond ik juist goed des te sneller mijn schuld bij hen afbetaald kon worden.
Toch kreeg ik van hun een mail dat mijn geld terug gestuurd zou worden binnen 5 werkdagen. 10 werkdagen later geen bericht ontvangen dus heb ik zelf gebeld. Nu zegt meneer dat ze het geld niet verrekenen, maar vast houden tot mijn schuld bij de incasso is afbetaald.
Dit is waar ik mij dan aan erger. Het is toch zonde om dat daar te laten staan?! Ik wil dat ze het verrekenen of alsnog terug sturen zoals ze hebben gezegd in hun mail. Overigens als ik zelf niet hierover had gebeld had Zalando ook niet laten weten dat het geld daar word vast gehouden.

Mag zalando dit doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 30 nov 2019 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, ze mogen alleen verrekenen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik zou me ergeren aan klanten die expres schulden maken, een regeling treffen en daarna ijskoud weer bestellen. Als je geen geld hebt, moet je niks kopen. Betaal nou eerst je schuld maar eens af.

taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Hatice1 schreef:
30 nov 2019 13:40
Ik bestel altijd meerdere maten dus ik wist al dat ik een groot deel weer terug zou sturen.
En u vindt dat normaal?
Sorry. Ik vind dat dus niet normaal
Koop in een stenen winkel, dan kan je passen en de juiste maat meenemen.
Betaal je ook niet teveel en kan jebook geen schuld opbouwen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door berndv »

Waar ik dan weer nieuwsgierig naar ben is het volgende. U geeft keurig weer hoeveel geld u van Zalando krijgt, maar u noemt geen bedrag dat Zalando nog van u krijgt.

Het vasthouden van het geld heeft naar mijn idee geen wettelijke grondslag en is derhalve niet toegestaan. Dat ze het niet verrekenen is enerzijds vreemd, maar aan de andere kant ook niet. Zalando heeft hun incasso uitbesteed aan een incassobureau.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door JozJan »

Miepje1 schreef:
01 dec 2019 19:48
Ik zou me ergeren aan klanten die expres schulden maken, een regeling treffen en daarna ijskoud weer bestellen. Als je geen geld hebt, moet je niks kopen. Betaal nou eerst je schuld maar eens af.
Wat een zinloze bijdrage weer. Waarom toch weer TS afbranden ipv inhoudelijk op zijn/haar vraag te antwoorden?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

taxikemperman schreef:
02 dec 2019 10:40
Hatice1 schreef:
30 nov 2019 13:40
Ik bestel altijd meerdere maten dus ik wist al dat ik een groot deel weer terug zou sturen.
En u vindt dat normaal?
Sorry. Ik vind dat dus niet normaal
Koop in een stenen winkel, dan kan je passen en de juiste maat meenemen.
Betaal je ook niet teveel en kan jebook geen schuld opbouwen
Waar kan ik ook alweer de fysieke winkel van Bonprix of Zalando vinden?

Oh ja...niet iedere winkel heeft die waarmee TS dus moeilijk anders kan...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door tttlocke »

Miepje1 schreef:
01 dec 2019 19:48
Ik zou me ergeren aan klanten die expres schulden maken, een regeling treffen en daarna ijskoud weer bestellen. Als je geen geld hebt, moet je niks kopen. Betaal nou eerst je schuld maar eens af.
Als Zalando daar een probleem mee heeft, zouden ze kunnen weigeren te leveren.
Er is voor Zalando echter geen reden zich te ergeren. De klant met schuld bestelt weer en, boter bij de vis, betaalt direct via iDEAL. Dat is ideaal voor Zalando. Allesbehalve ergerniswekkend. Voor Zalando kan dit niet vaak genoeg gebeuren.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door Moneyman »

taxikemperman schreef:
02 dec 2019 10:40
Hatice1 schreef:
30 nov 2019 13:40
Ik bestel altijd meerdere maten dus ik wist al dat ik een groot deel weer terug zou sturen.
En u vindt dat normaal?
Sorry. Ik vind dat dus niet normaal
Dat kan jij wel vinden, maar grote schoenenwebshops attenderen je tijdens het bestellen zélf op deze mogelijkheid. Je veroordeling is dus misplaatst.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
02 dec 2019 12:33
taxikemperman schreef:
02 dec 2019 10:40
Hatice1 schreef:
30 nov 2019 13:40
Ik bestel altijd meerdere maten dus ik wist al dat ik een groot deel weer terug zou sturen.
En u vindt dat normaal?
Sorry. Ik vind dat dus niet normaal
Dat kan jij wel vinden, maar grote schoenenwebshops attenderen je tijdens het bestellen zélf op deze mogelijkheid. Je veroordeling is dus misplaatst.
Dat de mogelijkheid bestaat wil niet zeggen dat iedereen dat maar normaal moet vinden..

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door tttlocke »

fonsflons schreef:
02 dec 2019 12:30
tttlocke schreef:
02 dec 2019 12:25
Als Zalando daar een probleem mee heeft, zouden ze kunnen weigeren te leveren.
Er is voor Zalando echter geen reden zich te ergeren. De klant met schuld bestelt weer en, boter bij de vis, betaalt direct via iDEAL. Dat is ideaal voor Zalando. Allesbehalve ergerniswekkend. Voor Zalando kan dit niet vaak genoeg gebeuren.
Hmm, ik denk dat het schoolvak 'economie' lang geleden was voor jou.
Dat is inderdaad zo.
Kunt u laten zien waar ik het mis heb?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door tttlocke »

fonsflons schreef:
02 dec 2019 13:04
tttlocke schreef:
02 dec 2019 12:46
fonsflons schreef:
02 dec 2019 12:30
Hmm, ik denk dat het schoolvak 'economie' lang geleden was voor jou.
[...]
Een klant die altijd meerdere producten besteld met intentie een gedeelte retour te sturen, en niet aan zijn betalingsvoorwaarden kan voldoen waardoor incasso met regeling nodig is. Hoe dat vertaald wordt naar 'dit kan Zalando niet vaak genoeg gebeuren.' is mij een raadsel.[...]
Natuurlijk. Die 'vertaling' maakte ik dan ook niet.
Daar ging mijn reactie helemaal niet over. Gelieve naar de context te kijken, alvorens te oordelen.

Het schoolvak 'economie' mag dan inderdaad voor mij lang geleden zijn, ik krijg de indruk dat op uw school 'begrijpend lezen' hoogstens slechts mondjesmaat onderwezen werd.
:wink:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door tttlocke »

Mijn opmerking was een reactie op een bijdrage van Miepje1, vandaar, expres, de quote. Mijn antwoord had daar alles mee te maken.
In de bijdrage van Miepje1 staat een algemene opmerking over het zich ergeren aan klanten die hun betalingsverplichting niet nakomen en daarna doorgaan met bestellen. Nergens in die bijdrage wordt het aspect van 'veel terugsturen' genoemd. Met reactie gaat daar dus ook niet over.
Als je iemand ten onrechte op de vingers tikt en daarmee bovendien een verkeerde indruk geeft van wat hij gezegd heeft, krijgt je, vooral als dat gebeurt door middel van een zgn. bijdehante opmerking ('Hmm, ik denk dat het schoolvak 'economie' lang geleden was voor jou.'), natuurlijk een reactie. Dat is dan, net als uw opmerking, gewoon 'on topic'.

U heeft al ik het goed heb ervaring als ondernemer? Ik begrijp best dat klanten die notoire wanbetalers zijn en klanten die er een gewoonte van maken belachelijk veel te retourneren je als ondernemer de das om kunnen doen. Dat soort 'klanten' wil je niet.
Maar in zijn algemeenheid is een klant die al een schuld heeft die nog afbetaald moet worden (want verplichting niet nagekomen), en die nog meer wil bestellen en bereid is vooraf, voordat geleverd wordt, te betalen, geen slechte zaak: meer omzet en niet meer schuld. Wat wil je nog meer? Zelfs als de klant, helaas, besluit het nodige terug te sturen, kan mogelijk het aan de klant terug te betalen bedrag verrekend worden met de openstaande schuld. Geluk bij een ongeluk (of misschien wel gewoon een flinke meevaller).

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
02 dec 2019 12:37
Moneyman schreef:
02 dec 2019 12:33
taxikemperman schreef:
02 dec 2019 10:40
En u vindt dat normaal?
Sorry. Ik vind dat dus niet normaal
Dat kan jij wel vinden, maar grote schoenenwebshops attenderen je tijdens het bestellen zélf op deze mogelijkheid. Je veroordeling is dus misplaatst.
Dat de mogelijkheid bestaat wil niet zeggen dat iedereen dat maar normaal moet vinden..
Maar het wil wel zeggen dat een moreel oordeel over een ander forumlid die gebruik maakt van een aanbod wat webwinkels expliciet doen misplaatst is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zalando heeft gelijk, verrekenen kan niet, en de nu bestelde komt niet overeen met de huidige schuld met vermoedelijk nog enige kosten.
Ze hebben al moeite om de verliezen beperkt te houden en dit soort klanten die te laat of niet betaalden, en ook nog veel retour sturen zijn ze graag kwijt kreeg ik de indruk.

Ik zou gratis retour omzetten in na pas 1 maand je geld terug.... dan worden ze voorzichtiger en verwacht ik dat ze minder verlies gaan maken, minder werk en meer winst, daar gaat toch elk gezond bedrijf voor!

Maar ik heb niets daar te vertellen, gelukkig niet, liever bij Zeeman, binnen uurtje terug wat niet paste en geld contant terug... ook handig als je iets met Pin betaalde en de automaat stuk of leeg is! :P .

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
02 dec 2019 16:43
Zalando heeft gelijk, verrekenen kan niet,
Zalando heeft geen gelijk, verrekenen kan wel.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het past niet in hun systeem, dat is het grote probleem vermoed ik.

Tussen niet willen of kunnen, ze hebben bepaalde software en blokkeren kan nog wel blijkbaar.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door alfatrion »

Verrekenen zou alleen iet kunnen als de vordering is verkocht, maar daar zou TS dan bericht van hebben gehad. TS mag overigens ook zelf tot verrekening overgaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door tttlocke »

De aankoop van TS die geleid heeft tot een schuld waarvoor op dit moment kennelijk een betalingsregeling loopt, was op basis van 'betalen achteraf'. Als je op dit moment kiest voor die betaalwijze ('betalen op rekening') ben je verplicht tijdens het bestelproces (dus nog voordat je je bestelling afrondt) in te stemmen met het volgende:
Je stemt in met de overdracht van de vorderingen van de verkoper tot betaling van de aankoopprijs aan derden, in het bijzonder aan Zalando Payments GmbH'.
Dus op hetzelfde moment dat de overeenkomst tot stand komt, wordt de bijbehorende vordering overgedragen. Je betaalt dus niet aan de verkoper.
Bij vooraf betalen (zoals TS via iDEAL bijvoorbeeld), betaal je zo te zien wél aan de verkoper.
Dat zal verklaren waarom er niet verrekend wordt. Het kan niet.
Het geld 'vasthouden' tot een bepaalde schuld aan derden voldaan is, kan natuurlijk ook niet.
Het geld zou gewoon volgens de gangbare procedure bij retourneren moeten worden terugbetaald.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zalando houdt geld vast

Ongelezen bericht door Moneyman »

Stel dat de constructie zo opgetuigd zou zijn dat verrekening niet mogelijk is, dan is het al helemáál niet mogelijk om bedragen gewoon vast te houden.

Gesloten