LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
T.H. van Aarle
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2018 17:16

Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door T.H. van Aarle »

Ik weet niet of het bij u bekend is en het is overduidelijk bij de overheid al helemaal niet doorgedrongen, maar er is sinds de dubbele beveiliging van DigiD een groot probleem ontstaan. Voor verificatie is naast een wachtwoord ook een SMS bericht noodzakelijk dan wel een App. Het probleem hierbij is dat lang niet iedereen in het bezit is van een mobieltje. Het probleem word nog groter als je je beseft dat er daarnaast ook vele mensen zijn met een grote variatie aan beperkingen die het gebruik van een mobieltje onmogelijk maken. Sinds de invoering van deze wijziging zijn alle betrokkenen definitief van alle voor hen beschikbare voorzieningen afgesloten. Zonder mobieltje is het onmogelijk geworden om bijvoorbeeld kwijtschelding belastingen, aanvraag of verlenging identiteitskaart of rijbewijs, aanvragen voor bijstand of andere voorzieningen, aangifte internet criminaliteit, indienen declaraties bij zorgverzekeraars enzovoorts, enzovoorts te kunnen doen.
Zeer recent waren al deze handelingen niet alleen online maar ook aan de desbetreffende balies te doen, maar in de meeste gevallen kan dat al enige jaren niet meer.
In al deze gevallen en nog vele anderen is online inloggen met DigiD noodzakelijk, en dat kan nu dus ook niet meer.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door Lowieze »

"Het probleem word nog groter als je je beseft dat er daarnaast ook vele mensen zijn met een grote variatie aan beperkingen die het gebruik van een mobieltje onmogelijk maken."

En deze mensen zijn wel in staat hun financiën zelf te regelen door op de oude manier in te loggen met DiGiD?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb nog nooit van de keuze voor sms-code gebruik moeten maken, terwijl ik toch recent nog een flink aantal verschillende handelingen met DigiD heb gedaan.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door piet987654 »

Het probleem is dat veel mensen niet kunnen lezen. Bij inloggen bij DigiD kunt U namelijk kiezen met of zonder SMS. Ook ik heb een "ouderwets" mobieltje, zonder internet erop. Ik heb nog nooit een SMS of een App nodig gehad.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook op een oud mobieltje kan men een sms ontvangen.

Als men bijvoorbeeld bij het Zilveren Kruis verzekerd is, moet men inloggen met digid en sms.

stofzuigertje

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je mag elk nummer opgeven en dan iemand anders die dan de ontvangen code doorgeeft, zo simpel is het op te lossen......

Of heb je geen familie, buren of vrienden in je buurt die betrouwbaar zijn?
Voor sommige zoals de zorgverzekeraars eist onze zelf gekozen overheid dat het verplicht is met extra beveiliging in te loggen!

Dus maar net waar je met Digid moet of mag inloggen.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door Lowieze »

"Zeer recent waren al deze handelingen niet alleen online maar ook aan de desbetreffende balies te doen, maar in de meeste gevallen kan dat al enige jaren niet meer."

U spreekt uzelf hier tegen door 'zeer recent' en 'al enige jaren' te gebruiken.

Maar zit het probleem nou echt in het aanschaffen van een mobieltje van 3 tientjes?
Of is het meer problemen hebben met de vooruitgang?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door tttlocke »

T.H. van Aarle schreef:..... Zonder mobieltje is het onmogelijk geworden om bijvoorbeeld kwijtschelding belastingen, aanvraag of verlenging identiteitskaart of rijbewijs, aanvragen voor bijstand of andere voorzieningen, aangifte internet criminaliteit, indienen declaraties bij zorgverzekeraars enzovoorts, enzovoorts te kunnen doen. .....
Ik geloof er niets van.
Kunt u enkele concrete, specifieke voorbeelden geven van wat onmogelijk is?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door sjohie »

T.H. van Aarle schreef:Ik weet niet of het bij u bekend is en het is overduidelijk bij de overheid al helemaal niet doorgedrongen, maar er is sinds de dubbele beveiliging van DigiD een groot probleem ontstaan. Voor verificatie is naast een wachtwoord ook een SMS bericht noodzakelijk dan wel een App. Het probleem hierbij is dat lang niet iedereen in het bezit is van een mobieltje. Het probleem word nog groter als je je beseft dat er daarnaast ook vele mensen zijn met een grote variatie aan beperkingen die het gebruik van een mobieltje onmogelijk maken. Sinds de invoering van deze wijziging zijn alle betrokkenen definitief van alle voor hen beschikbare voorzieningen afgesloten. Zonder mobieltje is het onmogelijk geworden om bijvoorbeeld kwijtschelding belastingen, aanvraag of verlenging identiteitskaart of rijbewijs, aanvragen voor bijstand of andere voorzieningen, aangifte internet criminaliteit, indienen declaraties bij zorgverzekeraars enzovoorts, enzovoorts te kunnen doen.
Zeer recent waren al deze handelingen niet alleen online maar ook aan de desbetreffende balies te doen, maar in de meeste gevallen kan dat al enige jaren niet meer.
In al deze gevallen en nog vele anderen is online inloggen met DigiD noodzakelijk, en dat kan nu dus ook niet meer.
De overheid heeft besloten, ism betrokken partijen/bedrijven, om bepaalde soorten gegevens, denk aan die over je gezondheid bij je zorgverzekeraar, extra te beveiligen middels 2-factor authenticatie. Dat is dus een login + wachtwoord, aangevuld met een sms-code of code via de app. Die tweede stap maakt het een stuk zekerder dat de persoon die in wil loggen, ook de houder van de login+wachtwoord is, immers heb je je mobiele telefoon of app op je telefoon van te voren aan je login+wachtwoord gekoppeld.

Deze optie kan je ook aanzetten voor elke vorm van digiD inloggen, maar dat is dan een eigen keus.

Verder heeft ~90% van de Nederlanders toegang tot een mobiele telefoon aldus het CBS, en dus de mogelijkheid tot het ontvangen van een sms. Uw gevoelde probleem is dus niet zo wijdverspreid als u hierboven schrijft, dat maakt het in individuele gevallen niet minder vervelend, maar het betreft verre van een meerderheid.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door bprosman »

Volgens mij kun je ook nog steeds SMS'jes laten versturen naar je vaste telefoon (bij KPN).
Deze worden dan voorgelezen , er zijn ook DECT telefoons met SMS functie :
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/sm ... ijn-440182

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat zal niet voor alle verzekeraars gelden en ook steeds minder mogelijk zijn (terecht overigens).

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Bij Menzis kan je alleen nog inloggen met code. Het lastige vind ik dat je die code, die uit een aantal willekeurige letters en cijfers bestaat, razendsnel moet intypen. Maar aangezien ik slechtziend ben, moet ik veel goochelen om die code te kunnen lezen. En nee, bril helpt niet, en nee, cijfers groter maken op de mobiel kan niet. Ik zou het fijn vinden als je 10 minuten had in plaats van slechts 5. Een 'gewone' TAN-code bijvoorbeeld is altijd 6 cijfers. Daar kijk je een keer naar en dan weet je die, zodat je die sneller kan intypen.
Verder ben ik wel blij met die extra beveiliging.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Cijfers groter maken op de mobiel gaat dus. Elk besturingssysteem heeft mogelijkheid om het standaard lettertype aan te passen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Miepje1 schreef:Bij Menzis kan je alleen nog inloggen met code. Het lastige vind ik dat je die code, die uit een aantal willekeurige letters en cijfers bestaat, razendsnel moet intypen. Maar aangezien ik slechtziend ben, moet ik veel goochelen om die code te kunnen lezen. En nee, bril helpt niet, en nee, cijfers groter maken op de mobiel kan niet. Ik zou het fijn vinden als je 10 minuten had in plaats van slechts 5. Een 'gewone' TAN-code bijvoorbeeld is altijd 6 cijfers. Daar kijk je een keer naar en dan weet je die, zodat je die sneller kan intypen.
Verder ben ik wel blij met die extra beveiliging.
Maar men kan bij Menzis nog steeds gewoon inloggen met digid. En één keer dubbel met sms, dan kan men daarna gewoon blijven inloggen met alleen digid. Dus die code hoeft helemaal niet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door bprosman »

Cijfers groter maken op de mobiel gaat dus. Elk besturingssysteem heeft mogelijkheid om het standaard lettertype aan te passen
Mits het een smartphone is natuurlijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door renewouters »

bprosman schreef:
Cijfers groter maken op de mobiel gaat dus. Elk besturingssysteem heeft mogelijkheid om het standaard lettertype aan te passen
Mits het een smartphone is natuurlijk.
Als je een handicap hebt pas je wel meer dingen aan. Niemand vindt het raar om een wandelstok te kopen als lopen lastiger wordt. Dus waarom niet als je slechter ziet een oplossing aanschaffen waarmee je die problemen kunt verzachten?

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door Appie83 »

Deze methodes (sms of met een app) zijn wel veiliger. Aangezien je met DigiD al veel zaken kan regelen die ingrijpende gevolgen hebben als de inloggegevens in verkeerde handen vallen lijkt me dit toch wel de beste oplossing. Men gebruikt namelijk nog steeds dezelfde wachtwoorden, heeft malware op de computer staan, laat zich in de luren leggen door zogenaamde Windows medewerkers of maakt verbinding met een Wifi hotspot zonder dat ze hun verbinding hebben beveiligd.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door Cro »

Ik zie eigenlijk geen groot probleem hier. Eigenlijk alleen maar een voordeel dat er eindelijk eens voor veiligheid gekozen wordt.

T.H. van Aarle
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2018 17:16

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door T.H. van Aarle »

Lowieze schreef:"Zeer recent waren al deze handelingen niet alleen online maar ook aan de desbetreffende balies te doen, maar in de meeste gevallen kan dat al enige jaren niet meer."

U spreekt uzelf hier tegen door 'zeer recent' en 'al enige jaren' te gebruiken.

Maar zit het probleem nou echt in het aanschaffen van een mobieltje van 3 tientjes?
Of is het meer problemen hebben met de vooruitgang?
Enige jaren is voor de meeste mensen boven de dertig best nogal recent.
Het probleem is niet de kosten, laat staan de "vooruitgang".
Voor mensen die met hulpmiddelen via de PC hun eigen boontjes konden doppen, en het plotseling niet meer kunnen omdat het bedienen van een mobieltje helaas nou net niet gaat is dat bepaald géén vooruitgang.

T.H. van Aarle
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2018 17:16

Re: Groot probleem sinds dubbele beveiliging DigiD

Ongelezen bericht door T.H. van Aarle »

sjohie schreef: Verder heeft ~90% van de Nederlanders toegang tot een mobiele telefoon aldus het CBS, en dus de mogelijkheid tot het ontvangen van een sms. Uw gevoelde probleem is dus niet zo wijdverspreid als u hierboven schrijft, dat maakt het in individuele gevallen niet minder vervelend, maar het betreft verre van een meerderheid.
10% van Nederland heeft dus geen mobieltje?
Dat zijn 1.8 miljoen mensen.

Gesloten