LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

slaat nergens op iq test
ik kom op 175
Piet bedoeld zijn bloeddruk.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door witte angora »

Leo The Emperor schreef:
slaat nergens op iq test
ik kom op 175
Piet bedoeld zijn bloeddruk.
De bovendruk neem ik aan? De onderdruk zal hij dan voor het gemak wel vergeten zijn.

student538

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door student538 »

Autisten hebben doorgaans geen gevoel voor humor :lol:

Ik hoorde van iemand dat wanneer je laat onderzoeken op autisme en er komt geen diagnose uit voort: Dat dan de instantie geen geld krijgt van de zorgverzekeraar. Ik vroeg me af of dit ook daadwerkelijk zo is? Toen de diagnose werd vastgesteld zei ze gelijk je kunt een second opinion doen hoor!

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door witte angora »

student538 schreef:Autisten hebben doorgaans geen gevoel voor humor :lol:

Ik hoorde van iemand dat wanneer je laat onderzoeken op autisme en er komt geen diagnose uit voort: Dat dan de instantie geen geld krijgt van de zorgverzekeraar. Ik vroeg me af of dit ook daadwerkelijk zo is? Toen de diagnose werd vastgesteld zei ze gelijk je kunt een second opinion doen hoor!
Degene die mij onderzocht vertelde dat een diagnose nog niet zaligmakend is. Het is hem al eerder overkomen dat iemand die eerst voor autisme gediagnosticeerd werd, het 4 jaar later ineens niet meer was.

Het probleem is dat de diagnose voor een groot deel vastgesteld wordt aan de hand van ellenlange vragenlijsten. Het is maar net hoe de vragenlijsten ingevuld worden. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die echt autistisch is vragen niet goed begrijpt, en daardoor antwoorden geeft die de reële situatie niet goed weerspiegelen. En dan is de conclusie: niet autistisch, terwijl de persoon het eigenlijk wel is.

En ik kan me ook voorstellen dat iemand die niet autistisch is niet goed weet hoe bepaalde vragen te beantwoorden, en ook dan antwoorden geeft die een vertekend beeld geven. En dan is de conclusie: wel autistisch, terwijl de persoon het eigenlijk niet is.

Het is en blijft allemaal mensenwerk.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door S. »

Lap het allemaal maar aan je laars, al die testen en diagnoses en ga lekker werken/leren/leven.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik score (op internet) altijd tussen de 110 en de 115 redelijk hoog blijkbaar (nou zo slim voel ik me niet)

wat voor werk doe ik? ben een winkelmedewerkster... zo slim (ahum)
maar vind mn werk wel heel leuk,

dus hoog iq hoeft geen donder uit te maken hoe je leven loopt.
is gewoon een moment opnamen en de vragen moeten je maar net liggen (en je moet goed gokken)

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door seconds-out »

bianca82 schreef:ik score (op internet) altijd tussen de 110 en de 115 redelijk hoog blijkbaar (nou zo slim voel ik me niet)

wat voor werk doe ik? ben een winkelmedewerkster... zo slim (ahum)
maar vind mn werk wel heel leuk,

dus hoog iq hoeft geen donder uit te maken hoe je leven loopt.
is gewoon een moment opnamen en de vragen moeten je maar net liggen (en je moet goed gokken)
Hoog IQ is zeker geen garantie voor succes, maar dat het geen bliksem met je leven te maken heeft ?!:D
Gokken zeker niet...iedereen gokt evenveel goed/fout.
Momentopname is waar, vragen zijn te "oefenen", maar als je van een paar testen het gemiddelde neemt en daar er 20 vanaf trekt zit je aardig goed...en dan nog zegt het niks want voor de meesten zal dat rond de 100 zijn, dus heb je toch nog een beetje gelijk.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik zei hoe je leven zal lopen ;) niet dat het geen donder met je leven te maken heeft
zit toch wel een verschil in

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door seconds-out »

bianca82 schreef:ik zei hoe je leven zal lopen ;) niet dat het geen donder met je leven te maken heeft
zit toch wel een verschil in
Ja das waar.
Maar zelfs de stelling dat IQ geen donder te maken heeft met hoe je leven gaat lopen is mij al te kort door de bocht. 8)
Vaak wel natuurlijk, je mag veronderstellen dat studenten op een universiteit een redelijk hoog IQ hebben en later ook naverant werk vinden/krijgen, maar zoals gezegd...IQ is maar een onderdeel ervan, wilskracht en doorzettingsvermogen zijn ook heel belangrijk voor succes, om nog niet te spreken over EQ.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Allereerst wordt de schoolkeuze in principe niet bepaald door het IQ. Vaak zullen eerder de volgende dingen meespelen:
• Schoolresultaten van het kind
• Interesses van en algemene indruk over het kind
• (helaas in praktijk ook) de CITO score.
Er is (gelukkig nog geen) sprake van een verplichte IQ-test voor scholieren, hoewel de CITO-test meer en meer als een soort bindend plaatsingsexamen gebruikt wordt, tegen de bedoeling van de makers in.
Vaak ziet men met name bij kinderen die het van hard werken moeten hebben dat zee en matige CITO-score maar hoge cijfers hebben, en dan toch een HAVO- of VWO-advies krijgen. Hoewel het risico bestaat dat sommige van hen later vastlopen, komen deze kinderen vaak goed terecht.
Anderzijds ziet men bij kinderen met een hoog IQ vaak eveneens goede schoolresultaten, een hoge CITO-score, maar slechte of geen huiswerkvoorbereiding. Deze kinderen dragen het risico dat ze niet leren ergens hard voor te werken omdat het leren ze (te) gemakkelijk afgaat. Vaak komen ze op de middelbare school in de problemen omdat ze hun huiswerk niet maken, en het is niet voor niets dat huiswerkinstituten veel klandizie van dit soort leerlingen hebben.
Daarbij ligt het eraan waar je die test hebt gedaan. Online tests of tests via een of andere ‘adviseur’ zijn vaak niet betrouwbaar, in principe dient dit professioneel begeleid te worden. Ook worden beelddenkers over het algemeen benadeeld bij dit soort testen, omdat de test uitgaat van tekstdenkers. Een soortgelijk verhaal geldt voor mensen die (zwaar) dyslectisch zijn: die halen dus alle informatie uit de lessen en weinig tot niets uit tekstboeken waar ze moeite mee hebben.
In principe zegt de uitslag van een IQ test dus veel, maar zegt het ook veel niet.

KBD
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2013 17:03

Re: IQ test het onderzoek IQ 87 en toch HAVO niveau?

Ongelezen bericht door KBD »

Ik denk dat je pshychologen niet te serieus moet nemen. Die iq testen zijn niet zo heel erg succesvol in het voorspellen van iemands uiteindelijke opleidingsniveau. Daarbij is de iq-test zelf ook afhankelijk van motivatie (google 'iq test motivation'). Verder kan ik me voorstellen dat wanneer je naar een psycholoog gaat dat er een probleem is, wat er vaak op neer komt dat je al een beetje in een soort van burn-out toestand zit, en dit gaat je score vast niet ten goede komen. Harde conclusies naar aanleiding van zo'n test over doorzettingsvermogen en autisme (als dit al bestaat) op basis van zo'n test vind ik dus naief. Ik vraag me zoizo af of een psycholoog niet gewoon met je moet praten ipv oordelen en diagnostiseren.

Gesloten