LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door witte angora »

webshopeigenaar14 schreef:
Dan blijft (volgens mijn bescheiden niet juridisch onderbouwde mening) over de vraag of de schadevergoeding reëel is.
Dat is dus maar zeer de vraag, aangezien de boeken meerdere keren gebruikt worden. Stel dat de nieuwwaarde inderdaad 1000 euro is, en stel dat boeken gemiddeld 4 x gebruikt worden. Als de boeken van TS gemiddeld 2 x zijn gebruikt, dan kan Van Dijk moeilijk de nieuwwaarde claimen. Dat zijn ze niet meer waard.

Daar blijft bij dat die 1000 euro blijkbaar natte vingerwerk is, als dat bedrag inderdaad geldt ongeacht het aantal boeken dat in bruikleen is afgegeven.

Eigenlijk denk ik er nog een keertje goed naar dit beleid moet worden gekeken. Als je het zo bekijkt dan is dit een flinke extra inkomstenbron terwijl er geen houdbare basis voor is.

Charlotte68
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 okt 2017 12:02

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

Zolang wij niet weten over hoeveel boeken het gaat is er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen. Ook om wat voor soort boeken het gaat is belangrijk.
Van het ene boek worden er meer gedrukt dan van andere. Het komt mij nu over dat het voor de klant eigenlijk het huren veranderd is in kopen van de boeken. Jammer dat de boeken toch terug gestuurd zijn, anders had u de boeken zelf kunnen verkopen.De ene mogelijkheid die ik nog zie is het proberen het via de belastingen terug te krijgen. Onder het mom van studieboeken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Brahms »

Charlotte68 schreef:De ene mogelijkheid die ik nog zie is het proberen het via de belastingen terug te krijgen. Onder het mom van studieboeken.
En denk je echt dat deze serieuse tip gaat werken, de belastingdienst welke wel even het schadebedrag voor te laat of beschadigd inleveren betaald omdat je dat zelf niet wilt betalen.

Of er nu veel of weinig klachten zijn over Van Dijk boeken, dat is nog geen reden om het schadebedrag maar even kwijt te laten schelden "omdat je het geld niet hebt".
Het blijft ook onduidelijk waarom de ouders de boeken niet hebben teruggezonden.

Misschien komt TS nog eens on-line.......

Speedy123
Berichten: 1051
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Er is teveel onduidelijk in deze case om advies te geven. De volgende vragen staan open:

1. Wanneer zijn de boeken ingeleverd en wanneer hadden ze ingeleverd moeten zijn?
2. Wat is de nieuw waarde van de ingeleverde boeken?
3. Wat zijn de buitengewone omstandig heden waarom de boeken niet tijdig ingeleverd zijn?

Pas als deze vragen beantwoord zijn, is het mogelijk om te kijken naar de juridische aspecten van deze case.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:Er is teveel onduidelijk in deze case om advies te geven. De volgende vragen staan open:

1. Wanneer zijn de boeken ingeleverd en wanneer hadden ze ingeleverd moeten zijn?
2. Wat is de nieuw waarde van de ingeleverde boeken?
3. Wat zijn de buitengewone omstandig heden waarom de boeken niet tijdig ingeleverd zijn?

Pas als deze vragen beantwoord zijn, is het mogelijk om te kijken naar de juridische aspecten van deze case.
4. Wat staat hierover in de overeenkomst/ voorwaarden?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Gezien het grote aantal (gelijkwaardige) klachten wordt het misschien tijd om het bedrijfsbeleid eens te overpeinsen ... want er ontstaat inderdaad de indruk, dat dit een extra verdienmodel is geworden!

taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ik kan niet copieren uit de tekst, maar kijk eens op pagina 16 van de leveringsvoorwaarden: https://www.vandijk.nl/webshop/download ... egory=none
De leerling is bij te laat inlevering van het lesmateriaal de nieuwwaarde van het lesmateriaal verschuldigd aan VDE vermeerderd met administratiekosten van max 25 euro.
Lijkt me toch heel duidelijk.
Verder staat op pagina 15 hoe de boeken ingeleverd kunnen worden via de school en eventueel nog bij VDE zelf tot 01 augustus.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:Gezien het grote aantal (gelijkwaardige) klachten wordt het misschien tijd om het bedrijfsbeleid eens te overpeinsen ... want er ontstaat inderdaad de indruk, dat dit een extra verdienmodel is geworden!
Uiteraard is dit onderdeel van het verdienmodel. Da's ook logisch. Waarom zou dat reden tot "overpeinzing" moeten zijn?

Verwijderd

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

taxikemperman schreef:Ik kan niet copieren uit de tekst, maar kijk eens op pagina 16 van de leveringsvoorwaarden: https://www.vandijk.nl/webshop/download ... egory=none
De leerling is bij te laat inlevering van het lesmateriaal de nieuwwaarde van het lesmateriaal verschuldigd aan VDE vermeerderd met administratiekosten van max 25 euro.
Lijkt me toch heel duidelijk.
Verder staat op pagina 15 hoe de boeken ingeleverd kunnen worden via de school en eventueel nog bij VDE zelf tot 01 augustus.
Haha, de nieuwwaarde! Hoe verzinnen ze het. Veel van die boeken zijn al ettelijke malen verhuurd en zijn verre van nieuw. Nogmaals: bied ze gewoon €100 en een bos bloemen aan als excuses voor het ongemak. Als ze meer willen, maken ze er maar een zaak van. En die nieuwwaarde staat dan stomtoevallig gelijk aan €1000, wat na 1 telefoontje al wordt gehalveerd naar €500. Ach ja, ze kunnen het altijd proberen natuurlijk...

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
hänschen klein schreef:Gezien het grote aantal (gelijkwaardige) klachten wordt het misschien tijd om het bedrijfsbeleid eens te overpeinsen ... want er ontstaat inderdaad de indruk, dat dit een extra verdienmodel is geworden!
Uiteraard is dit onderdeel van het verdienmodel. Da's ook logisch. Waarom zou dat reden tot "overpeinzing" moeten zijn?
...omdat teveel klanten dezelfde klachten hebben, komt meer dan een verdenking op, dat het procedere bij de logistiek niet duidelijk genoeg gecommuniceerd wordt. Meestal een reden voor een bedrjfsleiding om per ommegaande voor verbeteringen te zorgen, maar wanneer het onderdeel van een extra inkomen is geworden, ... peinst geen manager erover om iets te veranderen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door vroem »

eigen overmacht is eigen overmacht. Is niets onredelijks aan dat daar kosten aan zijn in deze maatschappij, zeker niet waar deze zijn opgenomen in algemene voorwaarden en derhalve op voorhand bekend. . Ik vind het pas onredelijk dat verwacht wordt dat een andere partij die er niets aan heeft kunnen doen de rekening wel zal dragen.

Verwijderd

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

breien schreef:
JohnTheBassist schreef: Haha, de nieuwwaarde! Hoe verzinnen ze het. Veel van die boeken zijn al ettelijke malen verhuurd en zijn verre van nieuw. Nogmaals: bied ze gewoon €100 en een bos bloemen aan als excuses voor het ongemak. Als ze meer willen, maken ze er maar een zaak van. En die nieuwwaarde staat dan stomtoevallig gelijk aan €1000, wat na 1 telefoontje al wordt gehalveerd naar €500. Ach ja, ze kunnen het altijd proberen natuurlijk...
Als huurder van de boeken gaat men akkoord met de algemene voorwaarden. Die kan men niet zo maar aan de laars lappen als het de huurder/ consument even wat beter uitkomt. Straks gaan hier nog bedrijven over consumenten klagen.
En als er in die algemene voorwaarden stond dat het je een miljoen euro kost als je die boeken ook maar 1 dag te laat inlevert? De nieuwwaarde doorberekenen van tweedehands boeken die 1 dag te laat zijn ingeleverd is verre van redelijk te noemen. Dat er een boete op staat snap ik en vind ik gerechtvaardigd. Het bedrag niet.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Brahms »

JohnTheBassist schreef:En als er in die algemene voorwaarden stond dat het je een miljoen euro kost als je die boeken ook maar 1 dag te laat inlevert? De nieuwwaarde doorberekenen van tweedehands boeken die 1 dag te laat zijn ingeleverd is verre van redelijk te noemen. Dat er een boete op staat snap ik en vind ik gerechtvaardigd. Het bedrag niet.
Dan moet je niet akkoord gaan met de algemene voorwaarden van Van Dijk !
Maar door wel zaken te doen met Van Dijk ga je akkord met de algemene voorwaarden.

Het is ook niet voor niets de nieuwwaarde, immers lever je de boeken niet in dan kan Van Dijk nieuwe boeken gaan kopen als vervanging. Immers het verhuren is hun verdienmodel. Door de boeken meermalen te verhuren ontstaat pas enige opbrengst.......

Als ik Van Dijk was geweest had ik het bedrag gewoon op E 1000,- laten staan.

Immers TS is zeker niet de laatste klant welke wel "zeer zwaar wegende redenen" weet te bedenken om niet te hoeven betalen. Als bedrijf ben je daar gauw klasr mee, lijkt mij.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door vroem »

Er is al gereduceerd tot 500,-. Bedrijf heeft de boeken niet meer kunnen verhuren aan een ander, en daarmee inkomstenderving. Daarnaast is het maar de vraag of ze ook al zijn ze nu wel teruggestuurd volgend jaar nog bruikbaar zijn, wanneer er wellicht (deels) overgestapt wordt op andere boeken, of een nieuwere druk.

Verwijderd

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Brahms schreef: Als ik Van Dijk was geweest had ik het bedrag gewoon op E 1000,- laten staan.
En als ik TS was geweest dan had ik je brieven waarin je me vraagt die €1000 te betalen lachend en hoofdschuddend bij het oud papier gegooid en gewacht tot je het voor zou laten komen en kijken wat er dan van die €1000 overbleef.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door vroem »

tja. de vraag is of je als ouder , of als in een zorginstelling verblijvend student zit te wachten op de stress van een rechtzaak, of alleen al de dreiging daarvan. tevens denk ik dat men , gezien de schaal waarop dit soort bedrijven werkt, de voorwaarden al eerder bij de rechter heeft laten toetsen. is niet meer dan een vermoeden, maar toch.

Verwijderd

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

vroem schreef:tja. de vraag is of je als ouder , of als in een zorginstelling verblijvend student zit te wachten op de stress van een rechtzaak, of alleen al de dreiging daarvan. tevens denk ik dat men , gezien de schaal waarop dit soort bedrijven werkt, de voorwaarden al eerder bij de rechter heeft laten toetsen. is niet meer dan een vermoeden, maar toch.
Mwa, ik denk dat ze er vooral een schrikwekkende werking van uit willen laten gaan.

Aangezien TS bij een zorginstelling werkt vermoed ik (als ik terugdenk aan de cliënten waar ik in de jeugdhulpverlening mee gewerkt heb vroeger) dat cliënt waar ze het over heeft een MBO-opleiding niveau 1 of misschien 2 doet. Zelfs op het HBO heb ik al mijn boeken altijd zelf (tweedehands) betaald en ik kan me niet herinneren ooit meer dan €400 per jaar aan schoolboeken uitgegeven te hebben. Theologische boeken op de uni waren ook vrij duur, maar ook door maximaal €500 per jaar voor betaald. Dus ik geloof helemaal niks van dat bedrag van €1000. Zal ongetwijfeld in hun algemene voorwaarden zo staan, maar het klinkt ook als nergens op gebaseerd. Ik neem aan dat Van Dijk de (te laat) teruggestuurde boeken dan ook niet in ontvangst heeft genomen maar ze terug gestuurd heeft naar wat in hun ogen nu de eigenaar van de boeken is. Het slaat nergens op om de nieuwwaarde door te berekenen en ik kan me niet voorstellen dat dat in een rechtszaak stand gaat houden.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door vroem »

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BO5678. was wel in nadeel van Dijk overigens, artikel aangemerkt als onnodig bezwarend. Dus voor laten komen zal waarschijnlijk niet heel snel gebeuren aangezien de voorwaarden blijkbaar niet essentieel gewijzigd zijn.
oftewel advies aan TS: Bezwaar maken tegen volle bedrag, onder verwijzing naar deze uitspraak.
Punt is natuurlijk ook dat je voor studieboeken niet zomaar kan kiezen uit meerdere aanbieders, je moet het doen met 1.
Iddink heeft ook dit soort voorwaarden. Uitspraak rechter zal ook daar toegepast kunnen worden denk ik
Laatst gewijzigd door vroem op 16 okt 2017 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door kiz »

Brahms schreef: Dan moet je niet akkoord gaan met de algemene voorwaarden van Van Dijk !
Maar door wel zaken te doen met Van Dijk ga je akkord met de algemene voorwaarden.
Je hebt geen keus. De school kiest ervoor zaken te doen met Van Dijk. Als leerling/ouder/consument heb je je maar te schikken. En nee, je krijgt geen inzage in een boekenlijst o.i.d. met ISBN nummers (zodat je zelf je boeken via Marktplaats, Bol.com of weet ik veel waar kan bestellen).
Dus je stelling is een beetje kort door de bocht.
vroem schreef:Daarnaast is het maar de vraag of ze ook al zijn ze nu wel teruggestuurd volgend jaar nog bruikbaar zijn, wanneer er wellicht (deels) overgestapt wordt op andere boeken, of een nieuwere druk.
In dat geval lijdt het bedrijf in het geheel geen schade. Het vervangen van leermethodes (en/of de gemiddelde tijd dat een bepaalde leermethode mee kan) is verdisconteerd in de afschrijving en daarmee de restwaarde van de boeken. Tegen nieuwwaarde beboeten is dan helemaal bespottelijk.

Verwijderd

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BO5678

4.5. [gedaagde] beroept zich echter tevens op de onredelijke bezwarendheid van de algemene voorwaarden, nu er sprake is van een onevenredig voordeel voor Van Dijk.

4.6. Dit verweer treft doel.
Uit art. 6:136 aanhef en onder n BW volgt dat onredelijk bezwarend is een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voorziet in de beslechting van een geschil door een ander dan hetzij de rechter die volgens de wet bevoegd zou zijn, hetzij door een of meer arbiters, tenzij het de wederpartij een termijn gunt van tenminste een maand nadat de gebruiker zich schriftelijk jegens haar op het beding heeft beroepen, om voor beslechting van het geschil door de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen.

In het onderhavige geval beroept Van Dijk zich op art. 7.1.4 van haar algemene voorwaarden, dat bepaalt dat bij te laat inleveren van de gehuurde boeken de waarde daarvan bindend door Van Dijk wordt vastgesteld en dat de leerling deze boeken niet retour kan vragen. Aldus heeft Van Dijk de beslechting van ieder geschil omtrent de waarde van de te laat ingeleverde boeken geheel aan zich gehouden, welke situatie gelijk te stellen is aan het in voormeld artikel geregelde geval waarin de beslechting van het geschil aan een ander is opgedragen dan aan de rechter die volgens de wet bevoegd zou zijn. Weliswaar bepaalt art. 8.7 van de algemene voorwaarden dat eventuele geschillen zullen worden voorgelegd aan de daartoe volgens de wet bevoegde rechter, maar dat maakt deze conclusie niet anders. Art. 7.1.4 van de algemene voorwaarden bepaalt immers (tevens) ongeclausuleerd dat de waarde bindend door Van Dijk wordt vastgesteld, zodat de rechter in het voorkomende geval bij instandlating van art. 7.1.4 van de algemene voorwaarden niet anders kan doen dan de door Van Dijk getaxeerde waarde overnemen.

Voor zover omtrent het voorgaande anders geoordeeld zou moeten worden is art. 7.1.4 van de algemene voorwaarden van Van Dijk vernietigbaar op grond van art. 6:133 aanhef en onder a BW, welke artikel moet worden uitgelegd conform Richtlijn 93/13/EEG van 5 april 1993 betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten. De Bijlage bij deze richtlijn vermeldt onder q als een oneerlijk beding een beding dat tot gevolg heeft: “het indienen van een beroep of het instellen van een rechtsvordering door de consument te beletten of te belemmeren, met name door de consument te verplichten zich uitsluitend tot een niet onder een wettelijke regeling ressorterend scheidsgerecht te wenden, door de bewijsmiddelen waarop de consument een beroep kan doen op ongeoorloofde wijze te beperken of hem een bewijslast op te leggen die volgens het geldende recht normaliter op een andere partij bij de overeenkomst rust”.

Het beding dat de ingeleverde boeken bindend door Van Dijk worden getaxeerd is naar het oordeel van de kantonrechter aan te merken als een belemmering van het instellen van een rechtsvordering althans als een beperking van de bewijsmiddelen waarop de consument een beroep kan doen. De eventueel benaderde rechter is op grond van de algemene voorwaarden immers gebonden aan de taxatie van Van Dijk. Bovendien wijkt art. 7.1.4 af van de algemene regel dat de partij die stelt schade te hebben geleden door een tekortkoming van de wederpartij, die schade zal hebben aan te tonen althans aannemelijk te maken. Op grond van dit artikel is Van Dijk van deze bewijslast ontheven. Dat Van Dijk deze bepaling ook aldus toepast leidt de kantonrechter af uit de omstandigheid dat Van Dijk de berekening van zijn schade ook na het verweer van [gedaagde] in deze procedure in het geheel niet nader onderbouwd heeft.


Heldere taal. Kennelijk heeft Van Dijk er niets van geleerd.

Gesloten