LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door BreejKC »

De firma van Dijk is bijna een monopolist in het verstrekken van schoolboeken voor leerlingen in heel Nederland. Gezien het grote aantal leerlingen op het voortgezet onderwijs en het enorme aantal boeken dat hier jaarlijks voor nodig is moet dit wel uitgegroeid zijn tot een miljoenenbedrijf. Daardoor bezit firma van Dijk een machtspositie die zij maar al te graag naar de “gewaardeerde” klant uitspeelt. Zoals vaker op diverse fora te lezen is houdt firma van Dijk vrijwel met geen enkel argument van haar klanten rekening en betalen zullen zij, zij het niet goedschiks dan wel kwaadschiks. Geen middel laat firma van Dijk daartoe onbenut. Helaas zwichten veel klanten voor deze druk, ondanks het stuk onrechtvaardigheid dat zij voelen.

Gelukkig ligt aangehaalde uitspraak er, waarin duidelijk staat dat voorwaarden die firma van Dijk hanteert soms onredelijk bezwarend zijn. Ts zou ik aanraden, gewapend met deze uitspraak, op zo kort mogelijke termijn een kort geding tegen firma van Dijk te starten waarbij de rechter een afweging moet maken tussen de argumenten van Ts en argumenten die firma van Dijk hanteert om met de omstandigheden die Ts aangeeft weinig tot geen rekening te houden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

... dus ...

met deze uitspraken naar het plaatselijke juridisch loket of naar de rechtsbijstandsverzekering ... en de klacht duidelijk articuleren.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

JohnTheBassist schreef:
taxikemperman schreef:Ik kan niet copieren uit de tekst, maar kijk eens op pagina 16 van de leveringsvoorwaarden: https://www.vandijk.nl/webshop/download ... egory=none
De leerling is bij te laat inlevering van het lesmateriaal de nieuwwaarde van het lesmateriaal verschuldigd aan VDE vermeerderd met administratiekosten van max 25 euro.
Lijkt me toch heel duidelijk.
Verder staat op pagina 15 hoe de boeken ingeleverd kunnen worden via de school en eventueel nog bij VDE zelf tot 01 augustus.
Haha, de nieuwwaarde! Hoe verzinnen ze het. Veel van die boeken zijn al ettelijke malen verhuurd en zijn verre van nieuw. Nogmaals: bied ze gewoon €100 en een bos bloemen aan als excuses voor het ongemak. Als ze meer willen, maken ze er maar een zaak van. En die nieuwwaarde staat dan stomtoevallig gelijk aan €1000, wat na 1 telefoontje al wordt gehalveerd naar €500. Ach ja, ze kunnen het altijd proberen natuurlijk...
Vrij logisch. Men zal nieuwe boeken moeten kopen.

Verwijderd

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nijogeth schreef:
JohnTheBassist schreef:
taxikemperman schreef:Ik kan niet copieren uit de tekst, maar kijk eens op pagina 16 van de leveringsvoorwaarden: https://www.vandijk.nl/webshop/download ... egory=none
De leerling is bij te laat inlevering van het lesmateriaal de nieuwwaarde van het lesmateriaal verschuldigd aan VDE vermeerderd met administratiekosten van max 25 euro.
Lijkt me toch heel duidelijk.
Verder staat op pagina 15 hoe de boeken ingeleverd kunnen worden via de school en eventueel nog bij VDE zelf tot 01 augustus.
Haha, de nieuwwaarde! Hoe verzinnen ze het. Veel van die boeken zijn al ettelijke malen verhuurd en zijn verre van nieuw. Nogmaals: bied ze gewoon €100 en een bos bloemen aan als excuses voor het ongemak. Als ze meer willen, maken ze er maar een zaak van. En die nieuwwaarde staat dan stomtoevallig gelijk aan €1000, wat na 1 telefoontje al wordt gehalveerd naar €500. Ach ja, ze kunnen het altijd proberen natuurlijk...
Vrij logisch. Men zal nieuwe boeken moeten kopen.
Men moet helemaal niks. De boeken zijn gewoon terug bij Van Dijk, ook al is het een maandje later dan de bedoeling was.

Speedy123
Berichten: 1055
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

vroem schreef:https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BO5678. was wel in nadeel van Dijk overigens, artikel aangemerkt als onnodig bezwarend. Dus voor laten komen zal waarschijnlijk niet heel snel gebeuren aangezien de voorwaarden blijkbaar niet essentieel gewijzigd zijn.
oftewel advies aan TS: Bezwaar maken tegen volle bedrag, onder verwijzing naar deze uitspraak.
Punt is natuurlijk ook dat je voor studieboeken niet zomaar kan kiezen uit meerdere aanbieders, je moet het doen met 1.
Iddink heeft ook dit soort voorwaarden. Uitspraak rechter zal ook daar toegepast kunnen worden denk ik
Er is in deze casus wel een groot verschil daar van Dijk haar vordering al met 50 procent heeft verminderd. Daarnaast is het taxatie bedrag van de boeken niet bekend in deze casus. In de zaak waarna verwezen wordt, taxeerde van Dijk zelf de boeken op minder dan 60 euro. Toch vroeg van Dijk een schadeloos stelling van bijna 500 euro. Dat is het punt waarop de rechter uiteindelijk de vordering afwees.

Uiteindelijk zal de datum waarop de boeken uiteindelijk ingeleverd zijn (als ze uberhaupt al ingeleverd zijn) belangrijk zijn. Aangezien TS na het plaatsen van haar klacht nimmer meer heeft gereageerd, weten we niet of de boeken ingeleverd zijn en wanneer dit gebeurt is.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

JohnTheBassist schreef:
Nijogeth schreef:
JohnTheBassist schreef: Haha, de nieuwwaarde! Hoe verzinnen ze het. Veel van die boeken zijn al ettelijke malen verhuurd en zijn verre van nieuw. Nogmaals: bied ze gewoon €100 en een bos bloemen aan als excuses voor het ongemak. Als ze meer willen, maken ze er maar een zaak van. En die nieuwwaarde staat dan stomtoevallig gelijk aan €1000, wat na 1 telefoontje al wordt gehalveerd naar €500. Ach ja, ze kunnen het altijd proberen natuurlijk...
Vrij logisch. Men zal nieuwe boeken moeten kopen.
Men moet helemaal niks. De boeken zijn gewoon terug bij Van Dijk, ook al is het een maandje later dan de bedoeling was.
Dus heeft men nieuwe boeken moeten kopen om voldoende boeken te hebben voor het nieuwe schooljaar.

Verwijderd

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nijogeth schreef:
JohnTheBassist schreef:
Nijogeth schreef: Vrij logisch. Men zal nieuwe boeken moeten kopen.
Men moet helemaal niks. De boeken zijn gewoon terug bij Van Dijk, ook al is het een maandje later dan de bedoeling was.
Dus heeft men nieuwe boeken moeten kopen om voldoende boeken te hebben voor het nieuwe schooljaar.
Het is doorgaans wel fijn als mensen zich verwittigen van de voortgang in een discussie, om herhaling van zetten te voorkomen. Dus ook voor jou:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BO5678

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

JohnTheBassist schreef:
Nijogeth schreef:
JohnTheBassist schreef: Men moet helemaal niks. De boeken zijn gewoon terug bij Van Dijk, ook al is het een maandje later dan de bedoeling was.
Dus heeft men nieuwe boeken moeten kopen om voldoende boeken te hebben voor het nieuwe schooljaar.
Het is doorgaans wel fijn als mensen zich verwittigen van de voortgang in een discussie, om herhaling van zetten te voorkomen. Dus ook voor jou:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BO5678
Dat heb ik gelezen. Het gaat er hierom dat er een lid in de algemene voorwaarden staat dat de rechtsgang tegenhoudt. Dit is uit 2010 en dat lid staat niet meer in de algemene voorwaarden. Dat hele gezever is dus niet meer van toepassing.

Ik kan je ook uitleggen waarom het lid is afgekeurd. Dat lid gaf aan dat teruggestuurde boeken na een bepaalde datum niet meer werden teruggestuurd naar de klant, terwijl de klant volgens het lid daarboven eigenaar zou worden na een bepaalde datum en dat Van Dijk de factuur op zou sturen. Dat laatste is wel toegestaan, maar dan moet men de boeken wel bewaren voor de klant, zodat er gekeken kan worden of de boeken echt dat geld waard zijn. Nu was dit niet mogelijk.

Met het verwijderen van dat lid uit de algemene voorwaarden, is die uitspraak hier dus niet meer van toepassing. Ook ik vind het doorgaans wel fijn dat mensen zich verwittigen van de waarde van een rechterlijke uitspraak voordat men deze meerdere keren herhaalt als argument, terwijl dit helemaal niet van toepassing is.

ing63
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:41

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door ing63 »

Met enorme dank voor alle reacties. Vanwege vakantie niet eerder kunnen reageren....alle reacties ondertussen met belangstelling gelezen.
De stap die morgen gezet gaat worden is dat we contact opnemen met de school van inschrijving en kijken of zij wat kunnen bewerkstelligen bij van Dijk.
Vanuit leerling/ouders en zorginstelling is een vroegtijdig stadium al contact opgenomen hoe de boeken alsnog te kunnen inleveren. Het is niet zo dat hierover geen contact is geweest met van Dijk.
En zal school ook verwijzen naar reacties op dit forum. Ik zal de uitkomst ook nog terugkoppelen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door thecure »

Maar wat waren nou die buitengewone omstandigheden dat de boeken niet eerder ingeleverd konden worden?

Cedante
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 okt 2018 14:13

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Cedante »

van dijk educatie is waardeloos bezig het is klacht na klacht op internet. Ook wij hebben een klacht ingediend. Van Dijk heeft zonder vragen een bedrag van 52 euro afgeschreven plus 5.95 servicekosten van een product (blijkbaar een cd achter in het boek) wat nooit is geleverd en nooit wordt gebruikt in de klas. Er waren meerdere kinderen in de klas die de cd niet hadden. Ten tweede de schandalige klantenservice waar ze niet eens in gaan op de klacht, maar met een standaard antwoord komen, is verbijsterd. Wat ik ook totaal niet begrijp dat er 48 euro in rekening wordt gebracht voor een missende cd. Het was een vierde hands boek en het boek nieuw kost 48,- Waarom het hele bedrag terwijl er een cd mist die werkelijk nooit meer wordt gebruikt in geen enkele klas.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik lever (of eigenlijk ons kind) levert de boeken tegenwoordig alleen nog maar in met een aantekening door mij dat schade reeds aanwezig was op moment van ophalen begin van het schooljaar (tenzij het dus echt beschadigd is) en de boeken worden benoemd die al 10e hands waren. Ik maak er op moment van ontvangst ook foto's van ,mn van de aanwezige gebruikssporen, en vermeld ook dat die fotos er zijn. Kost even een klein beetje werk, maar nooit gezeur mee. (itt andere ouders die die moeite niet nemen ).

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door mahadma »

Cedante schreef:
04 okt 2018 16:18
Waarom het hele bedrag terwijl er een cd mist die werkelijk nooit meer wordt gebruikt in geen enkele klas.
Als ik een auto huur of koop en de 5 e versnelling nooit gebruik, moet ik er toch voor betalen.
Als dat boek met cd een set is, zult u bij vermissing/schade moeten betalen.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door criticus2 »

het is behoorlijk onheus nieuwprijs te rekenen op iets wat al 4 jaren in gebruik is geweest, en wat dus zeer waarschijnlijk gewoon al afgeschreven was . Ik vind dat een behoorlijk vergaand bijna asociaal verdienmodel van de boekenleveranciers. (het gaat om schoolboeken voor kinderen, geen luxe artikel waar men voor kan kiezen het wel of niet te doen).

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

criticus2 schreef:
04 okt 2018 18:58
het is behoorlijk onheus nieuwprijs te rekenen op iets wat al 4 jaren in gebruik is geweest, en wat dus zeer waarschijnlijk gewoon al afgeschreven was . Ik vind dat een behoorlijk vergaand bijna asociaal verdienmodel van de boekenleveranciers. (het gaat om schoolboeken voor kinderen, geen luxe artikel waar men voor kan kiezen het wel of niet te doen).
Waarom denk je dat het zeer waarschijnlijk is dat het al afgeschreven is? Een boek gaat wel langer dan 4 jaar mee. Het is asociaal om een boek incompleet in te leveren en daarna via chantage (ik ga het bij Tros Radar plaatsen) te verwachten dat Van Dijk de kosten voor het incomplete boek op zich neemt.

Wat ook asociaal is.... Het kapen van iemand anders zijn verhaal omdat toevallig het bedrijf waarmee je het niet eens bent te kapen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schadebedrag Van Dijk-boeken laten kwijtschelden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad... zeker als je daarnaast ook al je eigen topic hebt geopend.

Gesloten