LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
GrdM
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2018 13:51

Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door GrdM »

Iedereen die tussentijds wil stoppen met een opleiding aan een soortgelijke instelling en daarbij tegengewerkt wordt, wil ik graag wijzen op de uitspraak van de Hoge Raad van 27 oktober 2017: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2775

Kort gezegd betekent dit dat een cursusovereenkomst gezien wordt als een overeenkomst van opdracht en dus tussentijds opzegbaar is.
De overeenkomst kan niet helemaal kosteloos worden opgezegd. Het opleidingsinstituut heeft immers ook kosten gemaakt. In artikel 7:411van het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat de opdrachtnemer (het opleidingsinstituut) aanspraak kan maken op een naar redelijkheid vast te stellen loon en onkosten. Gemaakte kosten moeten door de cursist vergoed worden. Het opleidingsinstituut moet hier zelf werk van maken én aantonen wat deze kosten zijn.

Ik ben geen jurist maar enkel een zeer ontevreden klant van de NTI.
Bijlagen
Hugo-Boom-Bb-Annuleringsbeding-in-onderwijsovereenkomst-vernietigbaar.pdf
Bijgevoegd bestand heb ik van internet gehaald van de site van Barents Krants.
https://www.barentskrans.nl/nieuws/annuleringsbeding-onderwijsovereenkomst/

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2016:1419
(63.71 KiB) 363 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

stofzuigertje

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als het voor deze persoon zo is uitgesproken geld het nog niet voor alle klanten.
Dat is het risico van dit soort leuk en goed bedoelde links hier zetten dat het toch anders uitpakt.

Je doet het of niet en stoppen kost veel geld, contractbreuk.

Speedy123
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door Speedy123 »

stofzuigertje schreef:Als het voor deze persoon zo is uitgesproken geld het nog niet voor alle klanten.
Dat is het risico van dit soort leuk en goed bedoelde links hier zetten dat het toch anders uitpakt.

Je doet het of niet en stoppen kost veel geld, contractbreuk.
Als je de uitspraak van de hoge raad bestudeerd, dan gaat er wel degelijk een precedent werking van uit. Er zit geen risoco aan het plaatsen van een link naar deze informatie. Het is juist er handig voor studenten aan dergelijke opleidingen die gestopt zijn, maar wel het volledige cursusgeld moeten betalen.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door Appie83 »

GrdM schreef:Iedereen die tussentijds wil stoppen met een opleiding aan een soortgelijke instelling en daarbij tegengewerkt wordt, wil ik graag wijzen op de uitspraak van de Hoge Raad van 27 oktober 2017: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2775

Kort gezegd betekent dit dat een cursusovereenkomst gezien wordt als een overeenkomst van opdracht en dus tussentijds opzegbaar is.
De overeenkomst kan niet helemaal kosteloos worden opgezegd. Het opleidingsinstituut heeft immers ook kosten gemaakt. In artikel 7:411van het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat de opdrachtnemer (het opleidingsinstituut) aanspraak kan maken op een naar redelijkheid vast te stellen loon en onkosten. Gemaakte kosten moeten door de cursist vergoed worden. Het opleidingsinstituut moet hier zelf werk van maken én aantonen wat deze kosten zijn.

Ik ben geen jurist maar enkel een zeer ontevreden klant van de NTI.
Het gaat hier niet om toepassing van 7:411, maar om vernietiging van het annuleringsbeding omdat deze onredelijk bezwarend is. Er moet sprake zijn van een aanzienlijke verstoring van het evenwicht tussen rechten en verplichtingen van partijen. Het argument hiervoor wordt onder andere gevonden in artikel 7:411 omdat het hier gaat om een overeenkomst van opdracht.

Het gaat er om dat er de reële mogelijkheid moet zijn om op te zeggen en die is er niet als je opzegt maar je vervolgens wel het hele jaar moet betalen. Belangrijke omstandigheden die meespeelden waren de lange duur (1jaar) en de hoogte van het cursusgeld (12000).

Oftewel, ja ook anderen hebben hier wat aan, maar niet iedere opzegging heeft als gevolg dat je het cursusgeld terug krijgt.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door witte angora »

GrdM schreef:Ik ben geen jurist maar enkel een zeer ontevreden klant van de NTI.
En heb je zelf met succes van deze informatie gebruik kunnen maken? Vertel...

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door witte angora »

De conclusie uit de bron is dat er nog wel wat haken en ogen zitten aan het beëindigen van de studie...
6. Conclusie
Zoals het er nu voor staat zijn annuleringsbedingen, met
de strekking dat voortijdige opzegging niet afdoet aan de
verplichting tot betaling van het volledige cursusgeld, aan
te tasten op grond van de Richtlijn 93/13/EEG in verbinding
met de dwingendrechtelijke bepalingen van de overeenkomst
van opdracht. Voor particuliere onderwijsinstellingen is dat geen goed nieuws, omdat zij hun investeringsrisico
tot nog toe afdekten met zo’n annuleringsbeding. Zij
zullen zich daarom moeten beraden op aanpassing van hun
overeenkomsten.
In de casus die leidde tot het hiervoor besproken arrest van
de Hoge Raad is die uitkomst niet onredelijk, nu de student
vanwege psychische problemen genoodzaakt was om met
de opleiding te stoppen. Voor van overheidswege gefinancierde
onderwijsinstellingen geldt eveneens dat zij het
cursusgeld gedeeltelijk moeten restitueren bij onder meer
overlijden en (in het MBO) ziekte, bijzondere familieomstandigheden
of het overstappen naar een andere opleiding.
Deze uitzonderingsgronden gelden voor particuliere onderwijsinstellingen
echter niet. Daarom kan de vraag worden
gesteld of het nog redelijk is wanneer studenten de overeenkomst
te allen tijde tussentijds kunnen opzeggen en daarbij
slechts een deel van het cursusgeld verschuldigd zijn. Onderwijsinstellingen
zoals Tio lopen daardoor risico’s, omdat
zij verplichtingen aangaan voor een geheel onderwijsjaar.
Wellicht zorgt het substantiële bedrag dat particuliere instellingen
aan cursusgeld vragen (vaak meer dan € 10.000
per jaar) ervoor dat het aantal tussentijdse opzeggingen
laag blijft, omdat dit hoge bedrag tot een weloverwogen
studiekeuze zou moeten bewegen.

stofzuigertje

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor bovenstaande tekst die niet bepaald prettig en eenvoudig te lezen en te begrijpen is heb je vermoedelijk een studie nodig,
maar daarvoor moet je deze voorwaarden wel accepteren!

Lubberiaanse teksten en ik zou een opleiding niet nemen als niet vooraf duidelijk is wat het gaat kosten als je halverwege moet stoppen omdat
het te zwaar voor je is.
Alle 3 aanbieders hebben dit soort voorwaarden die nauwelijks goed interpreteerbaar zijn.

GrdM
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2018 13:51

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door GrdM »

Meest actuele uitspraak van Hoge Raad:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2775

stofzuigertje

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dus ik moet een Juridische Cursus bij een van deze 3 aanbieders nemen voor ik weet of ik een totaal andere kan volgen en tussentijds kan opzeggen?

Bij een Universitaire studie zijn de kosten wel duidelijk, van college geld en boeken....
Na 4 maanden is het vooraf op de cent nauwkeurig zonder rechtszaak mogelijk te berekenen er vanuit gaande dat VWO of HBS voldoende is.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door witte angora »

GrdM schreef:Meest actuele uitspraak van Hoge Raad:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2775
Gelezen. En het is ook duidelijk dat de cursist gestopt is vanwege overmacht: psychische problemen. Dat is iets heel anders dan bijvoorbeeld 'geen zin meer' of 'andere studiekeuze gemaakt'.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door Student90 »

witte angora schreef:
GrdM schreef:Meest actuele uitspraak van Hoge Raad:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2775
Gelezen. En het is ook duidelijk dat de cursist gestopt is vanwege overmacht: psychische problemen. Dat is iets heel anders dan bijvoorbeeld 'geen zin meer' of 'andere studiekeuze gemaakt'.
Dat neemt de Hoge Raad niet mee in de overweging; de reden dat de cursist is gestopt is niet van belang. Het gaat erom dat het annuleringsbeding onredelijk bezwarend is en dat de overeenkomst heeft te kwalificeren als een overeenkomst van opdracht.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:De conclusie uit de bron is dat er nog wel wat haken en ogen zitten aan het beëindigen van de studie...
Als je een dergelijke tekst overneemt, dan komt het de leesbaarheid ten goede als je het formaat corrigeert. Zoals het er nu bijstaat zullen velen deze vast niet lezen.

GrdM
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2018 13:51

Re: Stoppen opleiding NTI, LOI, NCOI, etc

Ongelezen bericht door GrdM »

Het spijt me dat sommige geplaatste links zo moeilijk te lezen zijn vanwege de juridische taal. Ik ben geen jurist en nog steeds op zoek naar wat er wettelijk mogelijk is om voortijdig te stoppen met een GESUBSIDIEERDE!!! SPH opleiding van de NTI.
Gelukkig heb ik niet vooraf betaald en moeten zij het resterende bedrag bij mij zien te halen. Het gaat om twee van de zes betaaltermijnen. Niet veel geld, maar door de reacties van de NTI wordt het een principiële zaak.

Hierbij plaats ik een link die een rechtszaak tegen het NCOI uit 2016 betreft:
https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspr ... :2016:5331

"
Kan een studieovereenkomst worden gekwalificeerd als overeenkomst van opdracht? Ja. De studieovereenkomst kan daarom op ieder moment worden opgezegd. Het annuleringsbeding in de algemene voorwaarden is in strijd met deze dwingende wettelijke regeling en is daarom vernietigbaar.
Instantie: Rechtbank Midden-Nederland Uitspraakdatum 2016-10-05
Publicatiedatum 2016-10-05 Zaaknummer 4768785 UC EXPL 16-1555 MCE/30660"
Voor diegenen die ook voortijdig met een schriftelijke opleiding willen stoppen raad ik aan om te googelen op "cursus overeenkomst van opdracht".
Er zien diverse advocaten die daar blogs over hebben geschreven.

Gesloten