LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verlenging rijbewijs: 5 jaar in plaats van 10 jaar

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
Pluimpie48
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2017 21:12

Verlenging rijbewijs: 5 jaar in plaats van 10 jaar

Ongelezen bericht door Pluimpie48 »

Verlenging van de rijbewijs
[Persoonlijke informatie verwijderd]
Normaal is de verlenging 10 jaar en omdat ik in 2018 70 jaar hoop te worden is de verlenging 8 jaar ipv 10 jaar.
Nu is bekend dat niet bij 70 jarige leeftijd de keuring verplicht is maar bij 75 jarige leeftijd.
Stichtse Vecht (gemeente Maarssen) heb ik gevraagd om die 2 jaar erbij te zetten.
Nee dat is niet mogelijk, en nu in 2018 verlenging tot mijn 75e (dat is 5 jaar ipv 10 jaar) en dat vind ik niet eerlijk.
Mag de gemeente dat doen is mijn vraag?
Mvg Nanda van der Pluijm
[Persoonlijke informatie verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 07 nov 2017 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast, persoonsgegevens verwijderd

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verlenging rijbewijs: 5 jaar in plaats van 10 jaar

Ongelezen bericht door mahadma »

Verlengen rijbewijs 65+

Het rijbewijs is in principe 10 jaar geldig. Dit ligt bijvoorbeeld anders bij iemand die ouder is dan 65 jaar. Vanaf 75 jaar moet voor een nieuw rijbewijs altijd een medische keuring worden ondergaan.

van 65 tot 70 jaar

Het rijbewijs wordt afgegeven tot de leeftijd van 75 jaar wordt bereikt. Dus bij verlenging als je 65 jaar bent, wordt het rijbewijs afgegeven voor 10 jaar (tot 75ste verjaardag). Bij verlenging op 69 jarige leeftijd, wordt het rijbewijs afgegeven voor de duur van 6 jaar (tot 75ste verjaardag). De procedure voor het verlengen van het rijbewijs blijft zoals het was.

van 70 tot 75 jaar

Ben je tussen de 70 en 75 jaar dan wordt het rijbewijs afgegeven voor maximaal vijf jaar. Ben je bijvoorbeeld 74 jaar, dan krijg je een rijbewijs voor maximaal 5 jaar. Je mag dus blijven rijden tot je 79ste zonder medische keuring.

75 jaar of ouder

Ben je 75 jaar of ouder dan moet je bij het aanvragen van een rijbewijs een Eigen Verklaring invullen en een medische keuring ondergaan. De keuring is bedoeld om ook ouderen veilig en verantwoord aan het verkeer deel te laten nemen. Soms worden er aan de gezondheidstoestand voorwaarden voor het rijden gesteld, zoals bijvoorbeeld het dragen van een bril of het rijden met automatische versnelling.

Aan de hand van deze Eigen Verklaring en de medische keuring wordt bepaald of je rijgeschikt bent. Indien je rijgeschikt bent bevonden wordt het rijbewijs verlengd voor maximaal 5 jaar.

Ook al vervallen alle andere rijbewijs categoriën omdat je niet rijgeschikt bent, je behoudt altijd het AM rijbewijs. Hiermee mag onder andere een brommobiel worden bestuurd.

Bron: ANWB.

Persoonlijk ben ik voor tot 65 een termijn van 10 jaar met een verplichte keuring en opfriscursus met examen. Zakken is dag rijbewijs. Boven de 65 elke 5 jaar keuring.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verlenging rijbewijs: 5 jaar in plaats van 10 jaar

Ongelezen bericht door scontra »

Pluimpie48 schreef:Verlenging van de rijbewijs

Nee dat is niet mogelijk, en nu in 2018 verlenging tot mijn 75e (dat is 5 jaar ipv 10 jaar) en dat vind ik niet eerlijk.
Mag de gemeente dat doen is mijn vraag?
Mvg Nanda van der Pluijm
[Persoonlijke informatie verwijderd]
@Pluimpie48,

Voor uw 75e verjaardag moet u, net als iedere Nederlander met een rijvaardigheidsbewijs, worden gekeurd of u nog wel voldoende vaardig bent om uw rijvaardigheidsbewijs te mogen/kunnen behouden.
Wordt u goedgekeurd dan is de volgende keuring weer voor 80e verjaardag, dus ook dan is het maar 5 jr. geldig.
Dat u dat niet eerlijk vindt is toch echt uw probleem, maar het e.e.a. rond deze keuringen is wel "wettelijk" vastgelegd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verlenging rijbewijs: 5 jaar in plaats van 10 jaar

Ongelezen bericht door grun »

mahadma schreef:van 70 tot 75 jaar
Ben je tussen de 70 en 75 jaar dan wordt het rijbewijs afgegeven voor maximaal vijf jaar. Ben je bijvoorbeeld 74 jaar, dan krijg je een rijbewijs voor maximaal 5 jaar. Je mag dus blijven rijden tot je 79ste zonder medische keuring.
Klopt dit wel dan? Als je 68 bent wordt je rijbewijs verlengd met 7 jaar, omdat je gekeurd moet worden op je 75e, maar waarom wordt het rijbewijs van iemand die 74 is dan niet met 1 jaar verlengd?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verlenging rijbewijs: 5 jaar in plaats van 10 jaar

Ongelezen bericht door mahadma »

Grun, ik heb deze info van de ANWB site.

Nerva
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2019 14:09

Re: Verlenging rijbewijs: 5 jaar in plaats van 10 jaar

Ongelezen bericht door Nerva »

Hm, ik vind dat bij verlenging voor vijf jaar de prijs ook de helft moet zijn.

Gesloten