LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Ongelezen bericht door bprosman »

ze moeten aantonen dat die opties eerlijk en billijk zijn
En hoe moeten ze dat aantonen ?

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Ongelezen bericht door Student90 »

Cro schreef:Ik moet toch wel zeggen dat ik dit soort wetten zelfs als consument toch wel een beetje vreemd c.q. te beschermend vind worden.

Ik moet toch als consument zelf kunnen weten of ik een 1 of 2 Jaring contract af wil sluiten en dan van die keuze de consequenties dragen zonder dat ik via een bepaalde wet er alsnog onderuit kan komen terwijl ik met mijn volle verstand de overeenkomst aangegaan ben.

Bescherming van de consument vind ik erg logisch en belangrijk, maar naar mijn mening moet het niet teveel handje vasthouden worden, de consument moet ook een eigen verantwoordelijkheid houden.
Ik vraag mij af of de gemiddelde consument wel weet wat die consequenties dan zijn.

Daarnaast vraag ik mij af of de gemiddelde consument stilstaat bij de vraag waarom een contract voor 2 jaar (of langer) wordt aangeboden. En of de gemiddelde consument weet waar de ondernemer het meest baat bij heeft (de consumenten die voor 1 jaar kiezen of de consumenten die voor 2 jaar kiezen) en wat dit voor de consument betekent.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Ongelezen bericht door bprosman »

Daarnaast vraag ik mij af of de gemiddelde consument stilstaat bij de vraag waarom een contract voor 2 jaar (of langer) wordt aangeboden.
Nee , die stopt met denken als ze "Gratis iPad" of "Korting" horen. Overigens best hypocriet, we willen nergens lang aan vast zitten maar komt er een werkgever die alleen jaarcontracten zou willen is Leiden in last.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:we willen nergens lang aan vast zitten maar komt er een werkgever die alleen jaarcontracten zou willen is Leiden in last.
Ook hier helpt de wet een handje: 3 tijdelijke contracten achter elkaar, of tijdelijke contracten gedurende 2 jaar = automatisch vast arbeidscontract

Met alle bijbehorende rechten

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:Ik moet toch wel zeggen dat ik dit soort wetten zelfs als consument toch wel een beetje vreemd c.q. te beschermend vind worden.

Ik moet toch als consument zelf kunnen weten of ik een 1 of 2 Jaring contract af wil sluiten .....
Tot thuis situatie ineens verandert, en gedongen verhuizing naar gebied waar Ziggo niet levert nodig is. Je 1 jarige contract loopt stilzwijgend door, en is daarna maandelijks opzegbaar. Lijkt me niks mis mee

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Ongelezen bericht door bprosman »

of tijdelijke contracten gedurende 2 jaar = automatisch vast arbeidscontract
Lijkt me voor de werkgever tamelijk "onredelijk bezwarend" :wink:

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Ongelezen bericht door Student90 »

16again schreef:
bprosman schreef:we willen nergens lang aan vast zitten maar komt er een werkgever die alleen jaarcontracten zou willen is Leiden in last.
Ook hier helpt de wet een handje: 3 tijdelijke contracten achter elkaar, of tijdelijke contracten gedurende 2 jaar = automatisch vast arbeidscontract

Met alle bijbehorende rechten
Off-topic bijdrage, maar je kunt bij cao de termijn nog verlengen. Als je daarna nog niet weet of vindt dat je werknemer een vaste contract verdiend, is het misschien beter om afscheid te nemen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Ongelezen bericht door bprosman »

Off-topic bijdrage
Niet helemaal, ik probeer het eenzijdige (hypocriete) in ons aan te tonen dat als wij een contract met een leverancier afsluiten we ons niet langer dan 1 jaar aan die leverancier of dat bedrijf willen binden , maar als een werkgever met ons een contract afsluit willen we het liefst zekerheid tot ons pensioen.
Een bedrijf met lang(er) lopende contracten is financieel zekerder en kan meer risico nemen met investeringen.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ziggo kan echt wel een pakket in de markt zetten met een 'gratis' iPad die in 12 maanden wordt afgelost.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BK9662

"Telefoonzaak. Mobiel telefooncontract aangegaan voor 24 maanden. Algemene voorwaarde die tussentijds opzegging uitsluit wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt (art.237 k BW). Dat een 'gratis' telefoon is verstrekt doet daar niet aan af, nu de aanbieder de daarmee gemoeide kosten ook binnen een jaar kan terugverdienen, al dan niet met aanpassing van de tarieven."

stofzuigertje

Re: 2-Jarig contract mogelijk toch eerder op te zeggen ?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor elk contract geld de volgende wettelijke regel;

1 Tijdens de contract periode is weggaan een boete mogelijk.

2 Bij tussentijdse verhogingen is dit contractbreuk en mag je zonder boete weg!

3 Verhogingen door de overheid zoals BTW verhoging of Energie belasting vallen hier altijd buiten.

4 Bij een onduidelijk alles in 1 contract zal de telefoon gratis worden!

5 Bij duidelijke specificatie zullen alleen belkosten hoger worden en blijft afbetaling toestel gelijk en word het een half contract dat door bleef lopen!

Bovenstaande geld uitsluitend voor contracten met Vaste Looptijd en Vaste prijs afspraken!
Bij tussentijds weglopen moet je wel de reden van tussentijdse verhoging als opzeg reden opgeven, als je dat vergeet krijg je gewoon de afgesproken boete!

Gesloten