LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apple Big Sur installeren op Macbook Air 2019

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Douwe1963
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 dec 2017 09:09

Apple Big Sur installeren op Macbook Air 2019

Ongelezen bericht door Douwe1963 »

Wie heeft er een eenvoudige tip? Wil graag Big Sur installeren op mijn 1 jaar oude MacBook.
Daarvoor is - lees ik - 50 GB aan vrije ruimte nodig.... Ik zie onder Opslag dat ik van de 121 GB nog 13 GB vrij heb. Alle apps nemen 17 GB in beslag. Mail+doc 8, systeem 11 en ‘overige 70 GB (!).
Hoe kan dat laatste en wat is dat allemaal? Via een tip on internet kan ik zien waar dat allemaal is (‘ga naar de map ~bibliotheek/caches’). Daar zou ik dan voorzichtig wat moeten verwijderen. Ik heb geen idee wát ik voorzichtig kán verwijderen (omschrijvingen allemaal zeer cryptisch).
Help. Wie heeft een suggestie/idee hoe ik verder moet? Dank.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Apple Big Sur installeren op Macbook Air 2019

Ongelezen bericht door Revoked »

Een macbroek heeft toch ook een M.2?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Apple Big Sur installeren op Macbook Air 2019

Ongelezen bericht door Cro »

Revoked schreef:
14 nov 2020 18:36
Een macbroek heeft toch ook een M.2?
Daar zijn ze al een paar jaar vanaf gestapt, is tegenwoordig allemaal gesoldeerd.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Apple Big Sur installeren op Macbook Air 2019

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat die overige 70GB in beslag neemt, dat kan ik wel gokken. Een heel groot deel zal in beslag genomen worden door OS X. Het ligt eraan welke functies er allemaal zijn bij geïnstalleerd, maar het minimum van Catalina is 12,5 GB en het minimum als je van een oudere OS geüpdate hebt is 18,5 GB. Maar de meesten hebben geen kale installatie erop staan, voor zover ik weet.


Douwe1963
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 dec 2017 09:09

Re: Apple Big Sur installeren op Macbook Air 2019

Ongelezen bericht door Douwe1963 »

Dag @Kolibrie: deze site had al nagelopen. Brengt niet de oplossing :-)
Bedankt @Fonsflons. MacKeeper gekocht. Die heeft 10 GB gevonden en verwijderd. Nog 21 GB te gaan, geeft de Mac aan... Nog 61 GB 'overig'. En van de 17 GB is ruim 12 GB... de update Big Sur. Die kan je niet verwijderen, heb je nodig,
Wat een drama, wie bedenkt dit/een update met deze omvang.... Iemand nog een goed idee? (zou er erg blij mee zijn)

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Apple Big Sur installeren op Macbook Air 2019

Ongelezen bericht door queenfan »

Heel simpel alle belangrijke dingen zoals foto's, video's en andere dingen wat je wil bewaren zet dat op een of meerdere externe harde scijven, ook om hierna een extra backup te hebben. Bekijk welke programma's heb op je MacBook staan heb buiten de standaard apps om, deze moet je staks weer opnieuw installeren.

Eenmaal dat gedaan ga een wat men noemt een schone installatie uitvoeren, dit is goed omschreven in onderstaande link. Als alles weer geinstalleerd is installeer de app die je al eerder had.

Een tip kopieers eventueel de fotobibliotheek naar een externe harde schijf.

Succes.

https://www.appletips.nl/clean-install-mac/

p.s. MacKeeper moet je nooit installeren heel veel mensen hebben in het verleden veel prolemen gehad doordat dingen verwijderd zijn wat niet moest.


Gesloten