LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zie het iets anders;

Als ik met iemand hier zou ruilen .......

Een Gerechtsdeurwaarder budget toestel waar hij ook nog alles moet leren?
En aan het einde van de dag niet even alles naar zijn laptop kan zetten, alles handmatig?
Verder nog moeten kiezen welke navigatie je moet hebben.....
Hij zal dat zeker niet doen!

Maar na wisselen moet ik de Micro SD kaart eerst wissen en formatteren naar dit Apple systeem...
Alle foto's weg en zit met met dure betaalde App en minder keuze.

Wel hebben beide voor en nadelen.
De gratis navigatie, en voor een vakantie park, als je daar iemand in een huisje moet hebben is niet naar receptie gaan,
plattegrond vragen en zoeken en stuk lopen nodig als je achterom er naast kon parkeren!
Ja, de betaalde had alleen het park, de dubieuze gratis met reclame zooi had alle huisjes en parkeerplaatsen er wel op.

Maar het grote voordeel van de duurdere Apple is, elke App word vooraf gecontroleerd en is veilig!
Ik zou niet graag een Deurwaarder met mijn onbetrouwbare zooi op pad sturen.

We willen beide niet ruilen, ik voor de bedragen, hij voor de betere veiligheid!
Beide hebben hiermee een recht op bestaan gekregen!

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Icasheb »

Apple is veel te duur voor wat het biedt. Gebruiksgemak van de interface is een wassen neus, het is puur wat je gewend bent. Bij Samsung kan je het meer naar jouw hand zetten hoe je het wilt hebben dan bij iPhone. Plus tegenwoordig kan je je Android telefoon koppelen aan windows 10. Zodra ik mijn laptop gebruik heeft die automatisch al mijn foto's, vides, kalenderafspraken e.d. geladen. Echt ideaal. Het enige wat apple een stuk beter doet is anti-virus. Het is dat betreft ondoordringbaar. Bij Android is het altijd opletten welke app je download.

Apple iPhone 11 pro met 64Gb intern geheugen is €1159,- (apple prijs)
Samsung galaxy S10 met 128GB intern geheugen is €899,- (Samsung prijs)

In de winkel zeg ik altijd. Ben je iOs gewend, blijf dan bij iPhone. Ben je Android gewend, blijf bij Android. Tegenwoordig stappen er wel meer mensen naar Android, vanwege de hoge prijs van de iPhones. Je hebt al goede samsungs met ook 128GB vanaf €300,-. Voor klein gebruikers is apple het niet meer.

sake1987

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

fonsflons schreef:
11 nov 2019 14:11
Ik denk dat je zoon daar toch prima antwoord op kan geven, hij werkt zelfs voor Apple.
Mijn zoon kan mij tot in detail het verschil tussen Android en Apple uitleggen, maar niet waarom deze zoveel duurder moet zijn

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik alles naar Windows 10 kan overzetten?,

Windows, die heb ik vele jaren terug al het raam uit gepleurd.

Weet dat Ubuntu zowel Android als Apple kan pakken, maar wel flink zoeken en aanpassen.

Niet alles in bij Android veilig en daarom begrijp ik vooral zakelijke gebruikers wel, nemen geen risico.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Icasheb schreef:
11 nov 2019 15:30
Apple is veel te duur voor wat het biedt. [/quote]
Volkomen eens. De prijzen zijn belachelijk.
Icasheb schreef:
11 nov 2019 15:30
Gebruiksgemak van de interface is een wassen neus, het is puur wat je gewend bent.
Niet mee eens. Ik heb/ gebruik beiden en ervaar een wereld van verschil. In het voordeel van Apple. Het is voor mij dus geen kwestie van "wat je gewend bent", maar vooral "een kwestie van wat je prettig vind".

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat hij dat niet kan uitleggen komt dat dit ook niet uit te leggen is als men het heeft over een normale gebruiker. Zoals Icasheb schrijft, het is een kwestie van wat je gewent bent. Maar dat Apple ver voorop loopt is allang niet meer het geval.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
11 nov 2019 15:01
Lijkt me ook wel logisch, ik bedoel een Macbook Pro kost ten minste 1500 euro (13"scherm, i5, 8GB ram, en een128 GB), en vermoedelijk nog wel wat meer dan dat, want die instapper kopen niet veel zakelijk. Voor "macbook pro geld" heb je bijvoorbeeld ook een Lenovo ThinkPad X1 Carbon, die qua bouwkwaliteit de Macbook wel bij kan houden.
En die Lenovo kost dan ook al gauw tussen de € 1.500,00 en de € 2.000,00. Voor de prijs hoef je dus die Mac niet te laten staan.

Toen ik jaren geleden mijn Ipad Air II uitzocht, heb ik me ontzettend ingelezen omdat ik eigenlijk liever een niet-Apple product wilde. Conclusie: er waren wel concurrenten die in de buurt kwamen qua specs, maar die misten de kwaliteit van het (toen net nieuwe) Retina-display (voor mij een belangrijke eis!) en waren bovendien niet noemenswaardig goedkoper. Ben voor de Ipad gegaan en heb nooit spijt gehad. In tegendeel, want sindsdien zijn er in huize Moneyman naast de Adroid- en Windowsproducten ook heel wat aangevreten Appeltjes binnen gekomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
11 nov 2019 15:50
Icasheb schreef:
11 nov 2019 15:30
Gebruiksgemak van de interface is een wassen neus, het is puur wat je gewend bent.
Niet mee eens. Ik heb/ gebruik beiden en ervaar een wereld van verschil. In het voordeel van Apple. Het is voor mij dus geen kwestie van "wat je gewend bent", maar vooral "een kwestie van wat je prettig vind".
Ik werk ook met beide en ervaar ook een wereld van verschil. Bij mij echter juist niet in het voordeel van Apple. De Apple geeft mij toch regelmatig een hoop frustratie en 'machteloosheid'. Als die bijvoorbeeld niet doet wat je wilt (of verwacht), dan heb je het er vaak maar mee te doen omdat je een heleboel niet kunt aanpassen.

Maar dit is natuurlijk wel persoonlijk. Mijn ervaring is wel dat een Apple vaak goed spul is en langer mee gaat. Vergeleken met ander vergelijkbaar spul wel iets duurder, maar doordat het in de praktijk vaak langer mee gaat, is het 'per jaar' toch niet zo duur.

Maar het moet wel bij je behoefte passen. Even als analogie, het lijkt een beetje op een discussie tussen bijvoorbeeld Audi en BMW. Je kunt daar ook eindeloos over discussiëren, maar als jouw behoefte gewoon een veel voordeliger boodschappenwagentje is, dan zal niemand je overtuigen waarom die BMW of Audi nou zo veel duurder moet zijn.

Dus voor een voordelige keus zou ik niet voor Apple kiezen

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
11 nov 2019 16:14
Maar het moet wel bij je behoefte passen. Even als analogie, het lijkt een beetje op een discussie tussen bijvoorbeeld Audi en BMW. Je kunt daar ook eindeloos over discussiëren, maar als jouw behoefte gewoon een veel voordeliger boodschappenwagentje is, dan zal niemand je overtuigen waarom die BMW of Audi nou zo veel duurder moet zijn.
Dit is een heel aardige samenvatting denk ik. En tegelijk de reden dat een discussie niet heel zinvol is - je moet zelf ervaren wat er bij je past.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door RamsesII »

Moneyman schreef:
11 nov 2019 16:17
kweenie schreef:
11 nov 2019 16:14
Maar het moet wel bij je behoefte passen. Even als analogie, het lijkt een beetje op een discussie tussen bijvoorbeeld Audi en BMW. Je kunt daar ook eindeloos over discussiëren, maar als jouw behoefte gewoon een veel voordeliger boodschappenwagentje is, dan zal niemand je overtuigen waarom die BMW of Audi nou zo veel duurder moet zijn.
Dit is een heel aardige samenvatting denk ik. En tegelijk de reden dat een discussie niet heel zinvol is - je moet zelf ervaren wat er bij je past.
Eens, volgens is het dusdanig persoonafhankelijk dat een objectief advies niet mogelijk is.
Zelf al jaren tevreden met meerdere modellen van Sony (Ericsson). Het kan dus verkeren.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Icasheb »

Moneyman schreef:
11 nov 2019 15:50
Icasheb schreef:
11 nov 2019 15:30
Apple is veel te duur voor wat het biedt.
Volkomen eens. De prijzen zijn belachelijk.
Icasheb schreef:
11 nov 2019 15:30
Gebruiksgemak van de interface is een wassen neus, het is puur wat je gewend bent.
Niet mee eens. Ik heb/ gebruik beiden en ervaar een wereld van verschil. In het voordeel van Apple. Het is voor mij dus geen kwestie van "wat je gewend bent", maar vooral "een kwestie van wat je prettig vind".
[/quote]

Ik kan het goed begrijpen. Maar daarom kan je bij Android zoveel aanpassen. Ik vond de interface van mijn Xiaomi totaal niet prettig in gebruik. Ik downloadde de poco-launcher van Xiaomi zelf uit de play store en nu is het wel naar mijn wensen. Dit geld ook voor veel anderen. Maar iedereen vind weer iets anders prettig, dat is logisch. Maar om te zeggen dat de 1 per se gebruiksvriendelijker is dan de andere, ben ik niet mee eens. Ook ik vind Apple een prettigere interface hebben dan de meeste samsungs, maar dat ligt voor mij vooral in het minimalisme ervan, iets waar samsung nog iets van kan leren. Vandaar dat ik naar Xiaomi ben gegaan i.c.m. de poco-launcher.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben zelf tevreden met met mijn pauper android (motorola moto g6).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door sjohie »

sake1987 schreef:
11 nov 2019 15:34
fonsflons schreef:
11 nov 2019 14:11
Ik denk dat je zoon daar toch prima antwoord op kan geven, hij werkt zelfs voor Apple.
Mijn zoon kan mij tot in detail het verschil tussen Android en Apple uitleggen, maar niet waarom deze zoveel duurder moet zijn
Oh maar dat is vrij duidelijk, Apple heeft een marge op hun producten waar Samsung, eigenlijk álle makers van android toestellen, alleen maar van kunnen dromen. Dat geldt dan zowel op hun eigen hardware, als op wat zij afromen van de verdiensten van de app-makers binnen hun app-store. Apple heeft door marketing en productplacement hún klanten zover gekregen dat ze veel meer uitgeven, zowel aan hardware als aan apps per persoon, dan een gebruiker binnen het Android ecosysteem. Hier zie je een vergelijk tussen Apple en Samsung qua gemiddelde toestelprijs, en Apple verdient ~3x meer per toestel dan Samsung.

Zowel Apple als Samsung knijpen de partners in hun hele productie- en logistieke keten overigens even hard uit, daar wint Apple niet ál dat geld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je link gaat over de omzet. Dat zegt helemaal niets over de winst die een bedrijf maakt of de marge die het heeft.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit artikeltje (is nog een jaar recenter ook) geeft een aardig beeld.
De brutomarge was 38% (vergeleken met 38,4% in Q1 2018). De marge op apparatuur is 34%, terwijl de marge op diensten maar liefst 63% is. Geen wonder dat Apple steeds meer inzet op diensten en niet alleen meer op de verkoop van apparaten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Apple verdient natuurlijk leuk aan de iPhones etc. Maar de grootste winst bij de toestellen zit hem er in dat ze vooral in het dure segment zitten en dat ze maar een beperkt aantal types op de markt brengen.

Er zijn regelmatig leuke onderzoekjes gedaan naar de verhouding tussen verkoopprijs en de kosten van de onderdelen. Daaruit blijkt dat de duurdere Samsungs etc. zeker niet minder vaak over de kop gaan dan iPhones. Maar bij de goedkopere toestellen is die marge in de regel natuurlijk veel lager. En ook al zou een goedkoop toestel even vaak over de kop gaan, dan nog zou je er veel meer van moeten verkopen voor de zelfde winst. Even heel simpel, als een iPhone aan onderdelen 350 euro kost en voor 1000 euro verkocht wordt, dan heb je daar als fabrikant meer aan dan een toestel van 100 euro dat aan onderdelen 35 euro kost.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Apple verpakt voor een fors deel dezelfde hardware, denk aan bijvoorbeeld beeldscherm, accu's, antenne's en camerasensoren als Samsung in een toestel, echter verkopen zij dat toestel voor rond de 800 euro, en blijven dat ook relatief lang doen, waarbij het vergelijkbare nieuwste Galaxy S type met ~5% per maand in prijs daalt nadat deze is uitgekomen. Na een maand of 8 à 10 is een Samsung zeker 30% goedkoper, en een iPhone ~15%. En beiden zitten op een releasecyclus van 1 modeljaar. Apple doet meestal 2 types iPhone, en Samsung de S en note serie in hetzelfde segment. In Q3 2019 verkocht Apple 216 miljoen toestellen, en Samsung 293. Nou zitten daar bij Samsung wel wat meer toestellen, oa de "A" serie bij, maar bij Apple zijn het ook meerdere toestellen (iPhone 8, 10 en verse 11 worden allemaal nog nieuw gemaakt en verkocht).

Maar goed, qua totaalvolume zitten ze samen in een eigen klasse, en dus hebben ze vergelijkbare schaalvoordelen in de inkoop van onderdelen en productie door Foxconn etc.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij Samsung gaat het bij tweederde van de toestellen om de goedkope A-serie. Die zijn allemaal nog een stuk goedkoper dan de goedkoopste Apple die nog te koop is.

Het 'slimme' van Apple is dat ze bewust alleen de wat duurdere (of betere) versies van de onderdelen kopen. Een Apple met een gelikt scherm van 60 euro inkoop zullen ze zo voor 100 euro meer kunnen verkopen dan de concurrent die een iets minder gelikt scherm van 50 euro inkoop gebruikt. Als ze dat voor ieder onderdeel doen, dan heb je dus een 'super' telefoon voor 350 euro aan onderdelen die je met gemak voor 1000 euro kunt verkopen, terwijl de concurrent voor 250 of 300 euro aan onderdelen op alle punten net wat tekort komt. En die ze dus 'maar' voor bijvoorbeeld 800 of 900 euro kunnen verkopen.

Uiteraard zijn er altijd ook types van concurrenten die op afzonderlijke punten beter scoren. Maar daar staan dan in de regel altijd wel weer andere punten tegenover waarop ze minder scoren. Apple zorgt er altijd wel voor dat de diverse onderdelen 'gewoon goed' zijn. Door dat uitgangspunt, dat je als klant eigenlijk nooit teleurgesteld wordt, krijg je een ijzersterk merk en zeer trouwe klanten.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
13 nov 2019 13:37
Door dat uitgangspunt, dat je als klant eigenlijk nooit teleurgesteld wordt, krijg je een ijzersterk merk en zeer trouwe klanten.
Als ze dat nou ook nog zouden koppelen aan goede service en garantie, zouden ze helemaal onoverwinnelijk zijn :wink:

Arizonakid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Apple versus Android: waarom zou ik overstappen?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Vroeger, toen niemand nog een Apple had, ja, toen wilde ik mensen nog overtuigen van hun ongelijk om iets anders dan Apple te willen. Tegenwoordig snap ik dat de wereld opgedeeld is in Apple gebruikers, en slachtoffers van andere systemen. 😉

Gesloten