LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
spank015
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2017 23:20

Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Ongelezen bericht door spank015 »

hallo
ik heb beats x oortjes gekocht voor 125 euro in juni 2018 op mijn net begonnen fotografie bedrijfje om de btw terug te krijgen op mijn bedrijfs naam gezet .
ik heb ze 10 dagen gebruikt op vakantie en daarna zijn ze in de kast terecht gekomen en met corona ben ik gaan wandelen en dacht pak ik die oortjes voor wat muziek en wat denk je ze doen het niet meer.
terug gegaan na de winkel in uden omdat ik ZEKER weet dat er niks geks mee is gebeurd dus betaal ik 19.95 euro om te laten opsturen
na een paar weken krijg ik terug oortje zijn afgeschreven niet meer te maken als ik 100 euro bij betaal dan krijg ik een nieuw stel oortjes .

ik ben het hier natuurlijk niet mee eens en heb mailtje gestuurd en daar kwam uit ....
ik had de oortje zakelijk gekocht dus mijn garantie is dan maar 1 JAAR en geen 2 jaar zoals gewoon. ( dit is mijn niet gezegd bij de aankoop)
ik heb het met verschillende mensen over gehad en die zeggen er is ook nog een wettelijke garantie dat er een verwachte levensduur mag zijn aan een product en dat die verder gaat als 2 jaar garantie .
hierop hun dit laten weten

" Als zakelijke koper geniet je niet van dezelfde wettelijke bescherming omdat wordt verwacht dat je je in de aankoop en bijbehorende voorwaarden hebt verdiept"

Mijn vraag wat kan ik hier nou nog mee ... ik heb een gevoel dat er iets niet klopt .... kunnen jullie mij helpen ?

mvg Leon

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Ongelezen bericht door mahadma »

ik had de oortje zakelijk gekocht dus mijn garantie is dan maar 1 JAAR en geen 2 jaar zoals gewoon. ( dit is mijn niet gezegd bij de aankoop) Mijn vraag wat kan ik hier nou nog mee ... ik heb een gevoel dat er iets niet klopt .... kunnen jullie mij helpen ?

U wilde de btw verrekenen, dus zakelijk gekocht, dus 1 jaar garantie. Dit had u als "zakelijk koper" moeten/kunnen weten.
Wat u hiermee kunt? Of 100€ betalen en weer oortjes of goedkopere oortjes bestellen/kopen. Meer hulp als dit kan dit consumenten forum u niet bieden. Als u zakelijke vragen heeft gaat u naar www.higherlevel.nl.

Nagekomen, wish heeft ze vanaf 3 euro ex verzenden
Laatst gewijzigd door mahadma op 01 jul 2020 12:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29997
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook bij een zakelijke koop heb je recht op een conform product. Je probleem is alleen dat jij als koper moet bewijzen dat het product bij aanschaf nonconform was. Dat is een uitdaging.

Overigens, € 100,00 bijbetalen... dat is gewoon de nieuwprijs.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Ongelezen bericht door berndv »

maar was dat het antwoord van apple of van amac? Apple geeft namelijk zelf maar 1 jaar garantie op die oortjes, maar op zich heeft u gewoon recht op een werkend product. Het is alleen aan u om te bewijzen dat u daar ook recht op heeft.

En een beperking in garantie omdat het een zakelijke aankoop zou zijn? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

DeZevendeHenk
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een laptop die ik op de zaak had besteld bij Dell. Ze weigerden na een jaar categorisch garantie. Het is natuurlijk niet zo dat je zakelijk geen rechten hebt, maar de bewijslast en het feit dat als ze weigeren je echt naar de kantonrechter moet, maken het wel ontzettend lastig.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Ongelezen bericht door HADES2001 »

berndv schreef:
01 jul 2020 13:03
maar was dat het antwoord van apple of van amac? Apple geeft namelijk zelf maar 1 jaar garantie op die oortjes, maar op zich heeft u gewoon recht op een werkend product. Het is alleen aan u om te bewijzen dat u daar ook recht op heeft.

En een beperking in garantie omdat het een zakelijke aankoop zou zijn? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
dat is totaal niet nieuw, het is trouwens geen beperking in de garantie dit is de normale garantie. nederlandse wetgeving en organisaties hebben zich tot het uiterste gegeven om de consument beter te beschermen.
Maar het klopt, 1 jaar garantie en verder ligt de bewijslast bij TS om te bewijzen dat het product bij levering een defect had. Iets wat over het algemeen onmogelijk is.
Tips voor de toekomst, dit soort kleine aankopen voor die paar euro btw? koop het gewoon normaal als zonder BTW terug dan heb je consumenten rechten en sta je vaak veel sterker.

Moneyman
Berichten: 29997
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Ongelezen bericht door Moneyman »

HADES2001 schreef:
01 jul 2020 14:47
berndv schreef:
01 jul 2020 13:03
maar was dat het antwoord van apple of van amac? Apple geeft namelijk zelf maar 1 jaar garantie op die oortjes, maar op zich heeft u gewoon recht op een werkend product. Het is alleen aan u om te bewijzen dat u daar ook recht op heeft.

En een beperking in garantie omdat het een zakelijke aankoop zou zijn? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
dat is totaal niet nieuw, het is trouwens geen beperking in de garantie dit is de normale garantie. nederlandse wetgeving en organisaties hebben zich tot het uiterste gegeven om de consument beter te beschermen.
Maar het klopt, 1 jaar garantie en verder ligt de bewijslast bij TS om te bewijzen dat het product bij levering een defect had. Iets wat over het algemeen onmogelijk is.
Dat klopt helemaal niet. Er is niet "één jaar garantie". De wettelijke (non)conformiteitsregels gelden gewoon onverkort, ook bij zakelijke aankopen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Ongelezen bericht door berndv »

HADES2001 schreef:
01 jul 2020 14:47
dat is totaal niet nieuw, het is trouwens geen beperking in de garantie dit is de normale garantie. nederlandse wetgeving en organisaties hebben zich tot het uiterste gegeven om de consument beter te beschermen.
Maar het klopt, 1 jaar garantie en verder ligt de bewijslast bij TS om te bewijzen dat het product bij levering een defect had. Iets wat over het algemeen onmogelijk is.
daar klopt niets van. Er zijn geen vastegesteld termijnen voor garantie. Garantie voor een consument en een eenmanszaak, of ander bedrijf zijn gewoon gelijk. Het is een koopovereenkomst en de verkoper dient gewoon een conform product te leveren. Daarnaast liggen de termijnen voor bewijslast niet op 1 jaar maar op 6 maanden.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Ongelezen bericht door HADES2001 »

berndv schreef:
01 jul 2020 15:13
HADES2001 schreef:
01 jul 2020 14:47
dat is totaal niet nieuw, het is trouwens geen beperking in de garantie dit is de normale garantie. nederlandse wetgeving en organisaties hebben zich tot het uiterste gegeven om de consument beter te beschermen.
Maar het klopt, 1 jaar garantie en verder ligt de bewijslast bij TS om te bewijzen dat het product bij levering een defect had. Iets wat over het algemeen onmogelijk is.
daar klopt niets van. Er zijn geen vastegesteld termijnen voor garantie. Garantie voor een consument en een eenmanszaak, of ander bedrijf zijn gewoon gelijk. Het is een koopovereenkomst en de verkoper dient gewoon een conform product te leveren. Daarnaast liggen de termijnen voor bewijslast niet op 1 jaar maar op 6 maanden.
"Er zijn geen vastegesteld termijnen voor garantie." al mijn leveranciers hebben vastgestelde garantie op producten die ik koop
"Garantie voor een consument en een eenmanszaak, of ander bedrijf zijn gewoon gelijk." ik beweer nergens dat garantie termijnen anders zijn, graag niet mijn woorden verdraaien. (nederlandse wetgeving en arganisaties was een verkeerde woordkeuze dat moest eigenlijk alleen organisaties zijn)
"Daarnaast liggen de termijnen voor bewijslast niet op 1 jaar maar op 6 maanden." ik heb nergens een termijn genoemd wederom verdraai niet mijn woorden.

voor de rest kom ik met de bron
https://www.cbm.nl/nieuws/garantie-hoe- ... %20rechter.

in dit topic lees ik alleen dat TS de aankoop heeft gedaan zakelijk voor eigen gebruik en is er geen consumenten verkoop eindgebruiker. alleen B2B verkoop/aankoop

Moneyman
Berichten: 29997
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beats X Earphones gekocht bij AMAC Uden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat je (HADES) eigen bedoelt te zeggen, vermoed ik, is dat je in een B2B-overeenkomst van de wettelijke bepalingen mbt garantie kunt afwijken. Nergens blijkt echter uit dat dat in deze casus is gebeurd. En als dat niet het geval is, geldt gewoon -zoals ik al eerder schreef- het (non)conformiteitsbeginsel.

Gesloten