LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Callcenter terreur

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Roos000
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:27

Callcenter terreur

Ongelezen bericht door Roos000 »

Sinds ruim twee weken word ik driemaal daags gebeld door een anoniem nummer. Na de melding bij Vodafone voor telefonisch overlast, werd ik al vrij snel gebeld door een aardige dame uit Maastricht.
Ik vreesde aanvankelijk voor een stalker maar het bleek een callcenter te zijn. Pak voor mijn hart weliswaar maar nu het volgende:

Het schijnt zo te zijn dat veel callcenters thans werken met een zogezegd voor hún efficiënt systeem om meerdere particulieren gelijktijdig te bellen met een anoniem nummer. Wie het eerst opneemt krijgt de Callcenter agent aan de lijn en bij de overige word dan de verbinding verbroken. Dus als je kennelijk steeds te laat opneemt en/of helemaal niet opneemt blijft dit proces zich herhalen.

Ik neem aan dat er nu veel telefonie bedrijven meldingen krijgen van telefonisch overlast. Zou het niet wat zijn dat de telefonie bedrijven zich hard moeten maken dat dit callcenter multibel systeem verboden moet worden? Kijk, bel me niet register is een optie evenals alle anonieme nummers blokkeren (kan alleen nog niet voor de i-Phone). Maar ik vind het echt niet heel erg om een keer een anonieme beller aan de lijn te krijgen. Tevens bellen ook bepaalde instanties die ik wél wil spreken ook vaak anoniem.

Wat vinden jullie van dit 'Multi-bel systeem' (even zelfverzonnen woord) ;)
NB: de enige manier is nu dus heel snel die anonieme beller op te nemen, aanbod af te wijzen anders blijft het maar doorgaan ;P

stofzuigertje

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat ik niet zo snel opneem, tenminste 3x krijg ik ze zelden aan de lijn, en na niet opnemen of eerst even kijken of het nummer weergave heeft....
Dan stoppen ze omdat het wel geld en ruimte kost en ik toch niet bereikbaar was....
Helaas is er verder weinig tegen te doen....

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door puma73 »

Roos000 schreef:Sinds ruim twee weken word ik driemaal daags gebeld door een anoniem nummer. Na de melding bij Vodafone voor telefonisch overlast, werd ik al vrij snel gebeld door een aardige dame uit Maastricht.
Ik vreesde aanvankelijk voor een stalker maar het bleek een callcenter te zijn. Pak voor mijn hart weliswaar maar nu het volgende:

Het schijnt zo te zijn dat veel callcenters thans werken met een zogezegd voor hún efficiënt systeem om meerdere particulieren gelijktijdig te bellen met een anoniem nummer. Wie het eerst opneemt krijgt de Callcenter agent aan de lijn en bij de overige word dan de verbinding verbroken. Dus als je kennelijk steeds te laat opneemt en/of helemaal niet opneemt blijft dit proces zich herhalen.

Ik neem aan dat er nu veel telefonie bedrijven meldingen krijgen van telefonisch overlast. Zou het niet wat zijn dat de telefonie bedrijven zich hard moeten maken dat dit callcenter multibel systeem verboden moet worden? Kijk, bel me niet register is een optie evenals alle anonieme nummers blokkeren (kan alleen nog niet voor de i-Phone). Maar ik vind het echt niet heel erg om een keer een anonieme beller aan de lijn te krijgen. Tevens bellen ook bepaalde instanties die ik wél wil spreken ook vaak anoniem.

Wat vinden jullie van dit 'Multi-bel systeem' (even zelfverzonnen woord) ;)
NB: de enige manier is nu dus heel snel die anonieme beller op te nemen, aanbod af te wijzen anders blijft het maar doorgaan ;P
Gewoon aanmelden bij het bel me niet register.

https://www.bel-me-niet.nl/

Roos000
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:27

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door Roos000 »

Weet iemand hoe de standaard instellingen werken van dat Multi-belsysteem? Ze bellen zoals Vodafone zei ca. 10 nummers tegelijk. De eerste die opneemt krijgt een medewerker aan de lijn en de overige 9 mensen krijgen als ze opnemen na 2 seconde dat de verbinding verbreekt. Mijn vraag is hoe vaak word er geprobeerd te bellen of is dat eindeloos totdat je een keer iemand hebt gesproken? Ik merk dat er nu dagelijks 3x gebeld word en al twee weken lang. Hoe lang gaat dat door?

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door encore »

Het heet een "bel-server" en het kan ingesteld worden naar gelang men wensen heeft.. Ik ken belservers die 100 nummers tegelijk bellen, 5 gelijk doorschakelen naar agents en 95 in de wacht gooien. Duurt het wachten langer dan 5 minuten hangt-ie vanzelf op en probeert-ie het later opnieuw. En daar hij al 95 nummers heeft...worden er een boel mensen meerdere malen gebeld.

Roos000
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:27

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door Roos000 »

Beste Encore,

Dank voor je reactie! Het heet een 'bel-server', fijn om te weten ;) Ik word wel angstig van het feit dat de server ook ca. 100 nummers tegelijk belt. Is dat voor 1 agent? Poehee! Echt de wet van de grote aantallen dus. De grote hamvraag is echter nog niet beantwoord. Stel dat je 3x p/d gebeld word en nooit opneemt. Is er een limiet waarin ze de poging wagen? Of is dat ook instelbaar in het belserver systeem? En wat is doorgaans de meest voorkomende frequentie? Ja, sorry deze materie heeft nu ook mijn interesse gewekt ;)

Roos000
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:27

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door Roos000 »

NB: Tot op heden ben ik ca. 36 x gebeld (i.e. 3x dagelijks gedurende 2 weken m.u.v. zondag)

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door encore »

Het hangt er gewoon vanaf wie de belserver gebruikt. Er is geen regelgeving voor. Het is een machine die rekening houdt met zijn opdracht. Niet dat het 03:00 is en er dus niet gebeld moet worden...Alleen zijn de belservers die worden gebruikt door betrouwbare bedrijven zo ingesteld dat ze niemand ophangen of in de wacht moeten zetten. Meestal gebruiken alleen onbetrouwbare, buitenlandse bedrijfjes de irritante belservers...

Roos000
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:27

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door Roos000 »

Ok, ik heb kennelijk te maken met een malafide (:-O) callcenterbedrijf die kennelijk genoeg geld heeft gehad om het belserversysteem aan te schaffen. Ik word namelijk niet in de 'wacht' gezet. Er word gewoonweg opgehangen. De frequentie kan dus eindeloos zijn. Buitenlands bedrijf zeg je wat het wellicht kan zijn. Ik neem aan dat zij geen rekening houden met een bel-me-niet.

stofzuigertje

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als we allemaal een leuke aanbieding die je meestal krijgt zegt deze graag te willen maar omdat ze een ongewenst overlastgevende callcenter gebruiken deze toch niet wilt nemen.

Dus je zegt eerst dat je graag wilt maar omdat ze de verkeerde manier U benaderen het toch niet doet en nooit zal doen.
Dan zullen ze na enkele van deze toch vermoedelijk de regels aanpassen....

nibt
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jul 2009 21:32

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door nibt »

Als je een Android telefoon hebt, en überhaupt geen trek hebt in anonieme bellers is dit probleem heel simpel op te lossen.

Je kunt gratis een appje installeren die anonieme bellers direct doorschakelt naar je voicemail of ophangt, dat kun je zelf instellen.

Je kunt dat ook voor specifieke bellers instellen, of juist uitzonderingen voor specifieke bellers instellen.

Ik heb zelf mrnumber geinstalleerd, maar er zullen vast wel meer soortgelijke apps bestaan voot Android en Iphone.

Het werkt vele malen effectiever dan een falend bel me niet register.

nibt
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jul 2009 21:32

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door nibt »

Oh ja,

Een bijkomend voordeel van de app ten opzichte van een Bel me niet registratie is het feit dat je telefoonnummer wel telkens zinloos in databases van callcenters wordt meegenomen, en zinloos wordt gebeld.

Dat verlaagt het rendement van de investeringen die zo'n callcenter doet. Hoe meer mensen zo'n appje ingesteld hebben, hoe minder geld het callcenter terreur oplevert.

En dus... minder callcenterterreur!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door GJvdZ »

nibt schreef: Je kunt gratis een appje installeren die anonieme bellers direct doorschakelt naar je voicemail of ophangt, dat kun je zelf instellen.
Ik zou niet voor de "ophang" optie kiezen. Het kan immers ook wel eens zo zijn dat bekenden via een anoniem nummer bellen. Die kunnen dan tenminste nog een voicemail inspreken.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door encore »

nibt schreef:Oh ja,

Een bijkomend voordeel van de app ten opzichte van een Bel me niet registratie is het feit dat je telefoonnummer wel telkens zinloos in databases van callcenters wordt meegenomen, en zinloos wordt gebeld.

Dat verlaagt het rendement van de investeringen die zo'n callcenter doet. Hoe meer mensen zo'n appje ingesteld hebben, hoe minder geld het callcenter terreur oplevert.

En dus... minder callcenterterreur!
Dat is pas een kromme redenatie. Het "rendement" boeit ze totaal niet, dit soort belservers draaien op absolute cijfers. En of er nou 1 nummer 1000 keer wordt gebeld of 1000 nummers 1 keer..zal ze een zalige zorg zijn...

artenan
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jan 2010 09:57

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door artenan »

Het Centraal Bureau voor Statistiek gebruikt ook iets dergelijks.
Het is me niet bekend of dit een belserver of callcenter is maar het blijft wel net zolang anoniem bellen/proberen tot het contact krijgt. Het is bij ons weken lang gebeurt totdat ik toevallig wel opnam. Ze wilden ALLES van ons weten. Helaas voor hen hadden we daar niet zoveel zin in om allemaal prijs te geven.
Het stopte pas toen we melden te gaan verhuizen. Waren we blijkbaar ineens niet meer interessant.

nibt
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jul 2009 21:32

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door nibt »

encore schreef:Dat is pas een kromme redenatie. Het "rendement" boeit ze totaal niet, dit soort belservers draaien op absolute cijfers. En of er nou 1 nummer 1000 keer wordt gebeld of 1000 nummers 1 keer..zal ze een zalige zorg zijn...
Als deze callcenters de enige commerciële bedrijven ter wereld zouden zijn die niet geïnteresseerd zijn in rendement wel ja. Maar dat is niet erg waarschijnlijk.

De inkomsten van het bedrijf zijn afhankelijk van mensen die wel opnemen. Aan telefoons die direct doorschakelen naar een voicemail verdienen ze niets, terwijl de belautomaat, de software, de agents, de verwarming, de huur en de koffieautomaat wel betaald moeten worden. Een nummer 1000 keer bellen is niet gratis voor een bedrijf.

Als zulke bedrijven om dat te compenseren vervolgens, laten we zeggen dagelijks 300.000 keer uitgaand bellen gaan ze het telefonie netwerk zwaar belasten. Het is niet onwaarschijnlijk dat de telefonieprovider daar een pittig geprijsd abonnement aan gaat hangen waarmee de onkosten toenemen.

Roos000
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 dec 2014 15:27

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door Roos000 »

Deze tool heeft trouwens 'predictive dailing' ben ik achter gekomen. Het is te koop bij een callcenter software pakket. Ik vraag me alleen af- zijn er regels aan verbonden. Hoe vaak mag je iemand zomaar bellen achter elkaar (frequentie) enz. Zou toch een norm aan gesteld moeten worden.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door encore »

nibt schreef:
encore schreef:Dat is pas een kromme redenatie. Het "rendement" boeit ze totaal niet, dit soort belservers draaien op absolute cijfers. En of er nou 1 nummer 1000 keer wordt gebeld of 1000 nummers 1 keer..zal ze een zalige zorg zijn...
Als deze callcenters de enige commerciële bedrijven ter wereld zouden zijn die niet geïnteresseerd zijn in rendement wel ja. Maar dat is niet erg waarschijnlijk.

De inkomsten van het bedrijf zijn afhankelijk van mensen die wel opnemen. Aan telefoons die direct doorschakelen naar een voicemail verdienen ze niets, terwijl de belautomaat, de software, de agents, de verwarming, de huur en de koffieautomaat wel betaald moeten worden. Een nummer 1000 keer bellen is niet gratis voor een bedrijf.

Als zulke bedrijven om dat te compenseren vervolgens, laten we zeggen dagelijks 300.000 keer uitgaand bellen gaan ze het telefonie netwerk zwaar belasten. Het is niet onwaarschijnlijk dat de telefonieprovider daar een pittig geprijsd abonnement aan gaat hangen waarmee de onkosten toenemen.
Over het internet kost het geen drol, en die twee dames in dat leegstaande pand kosten ook niks. Er zit geen callcenter achter, er is geen bedrijf.

nibt
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jul 2009 21:32

Re: Callcenter terreur

Ongelezen bericht door nibt »

Doe mij dan ook maar zo'n gratis pand, en als die dames voor niks er soignant uit zien wil ik die er ook graag bij hebben!

Gesloten