Digitale Nalatenschap

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo’n ramp is het niet als mijn kinderen niet in mijn account bij Bol of Coolblue zouden kunnen, maar de ontgrendeling van mijn telefoon of pincode simkaart, plus banken, is toch wel heel handig. Ook al hebben ze een notariële volmacht.

Om maar niet te spreken over de paar euro op mij Apple/Google account.😁

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens, Lady. Maar zelfs dat doorlopende Bol- of Coolbue-account kan heel pijnlijk zijn. Want beide winkels sturen mailtjes "gefeliciteerd met uw verjaardag" enz. En dát kan nu juist weer heel confronterend zijn.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, niet aan gedacht. Of, een berichtje, u bent al zoveel jaar klant, u krijgt dit of dat. Pijnlijk.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Moneyman »

't Is ook wel typisch een onderwerp waarvan de impact (en het belang ervan) pas duidelijk wordt als je hebt ervaren wat er allemaal kan gebeuren. Was voor mij ook een eye-opener.

Simpel voorbeeld, nog niet zo lang geleden overleed m'n zwager. Zijn telefooncode was bekend bij zijn partner. Bewuste keus, juist omdat daar allerlei informatie opstond en omdat het nummer gebruikt werd door en voor een aantal instanties. Niets aan de hand, zou je zeggen. Tot in de hectiek na het overlijden vergeten werd de telefoon op te laden en de telefoon ineens om de SIM-code vroeg. En die wist ze niet. Zoveel gedoe, voordat zoiets simpels en kleins geregeld is... juist in een tijd dat je daar helemaal niet mee bezig wilt zijn.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heb de laatste jaren helaas heel vaak de afwikkeling moeten verzorgen na een overlijden. Maar dat waren, over het algemeen nog bejaarden die nauwelijks iets op internet deden en hun digid’s had ik al. Dus de problemen bleven beperkt. Maar die zullen in de tijd beslist toenemen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
16 jul 2021 16:43
(...) Tot in de hectiek na het overlijden vergeten werd de telefoon op te laden en de telefoon ineens om de SIM-code vroeg. (...)
Heel herkenbaar! Ik wist gelukkig de code, maar maakte de eerste keer kennelijk een fout bij het intikken: "PIN-code ongeldig. Nog 2 pogingen resterend." Dat was toch een ernstig stressmoment.

Het forum staat vol met allerhande problemen (bv incasso's) vanwege oude accounts, oude telefoonnummers, her-identificatie, enz. Zelfs dán is het soms lastig op te lossen. Na een overlijden is het alleen maar moeilijker, vooral als het onverwacht is, bv door een ongeval. Lang niet iedereen krijgt de kans nog iets te regelen "als het zover is."

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ik.heb mijn google account zo ingesteld dat deze iedere 3 maanden een teken van leven van mij wil hebben. Reageer ik niet dan krijg ik een herinnering, reageer ik nog niet dan wordt al mijn data bij google gewist. Incl google drive, foto's,locaties enz. Dit kan iedereen instellen. Je kunt ook voor een langere tussentijd kiezen. Bijvoorbeeld 1 jaar

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door grun »

Erthanax schreef:
16 jul 2021 17:58
Heel herkenbaar! Ik wist gelukkig de code, maar maakte de eerste keer kennelijk een fout bij het intikken: "PIN-code ongeldig. Nog 2 pogingen resterend." Dat was toch een ernstig stressmoment.
Geen paniek, dan is er nog de PUK code die je kreeg bij de SIM kaart. Hopelijk is die PUK code voor de nabestaanden nog wel ergens te achterhalen, in de administratie van de overledene?
Hieronder nog wat aandachtspuntjes voor nabestaanden met betrekking tot mobiele telefoons.

https://i-finish.nl/tag/toestelcode/
https://i-finish.nl/

Borg Queen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 sep 2017 14:52

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Borg Queen »

Een goede vriend van ons is begin april overleden. Hij was alleen, had wel een testament, maar die erflater is ook overleden. Geen testament dus en momenteel is men nog steeds aan het zoeken naar erfgenamen. Volgens ons loopt alles nog door, abonnementen, gas, licht, water: er kan niets worden opgezegd, voordat er erfgenamen zijn gevonden. Zelfs de notaris kan niets doen. Zelfs de begrafenis is via de gemeente gedaan. Zeer frustrerend voor zijn naaste vrienden, maar we kunnen en mogen niets doen.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die goede vriend is dus de erflater. Niet degene die in zijn testament genoemd is om te erven.

Die vrienden hadden wel de uitvaart kunnen regelen, als ze de rekening maar betalen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Erthanax »

Borg Queen schreef:
19 jul 2021 13:52
Een goede vriend van ons is begin april overleden. Hij was alleen, had wel een testament, maar die [erfgenaam] is ook overleden. Geen testament dus en momenteel is men nog steeds aan het zoeken naar erfgenamen. (...)
Daarom is het zo belangrijk dat men met enige regelmaat controleert of het eigen testament nog up to date is.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Revoked »

Justmeagain schreef:
16 jul 2021 23:53
Ik.heb mijn google account zo ingesteld dat deze iedere 3 maanden een teken van leven van mij wil hebben. Reageer ik niet dan krijg ik een herinnering, reageer ik nog niet dan wordt al mijn data bij google gewist. Incl google drive, foto's,locaties enz. Dit kan iedereen instellen. Je kunt ook voor een langere tussentijd kiezen. Bijvoorbeeld 1 jaar
Google wist niets. Ze maken je data ontoegankelijk, dat is heel wat anders. Bovendien gaat die dienst pas in na 3 maanden aaneengesloten inactiviteit van al de bij Google bekende IMEIs en MACs.

Bep GvH
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 aug 2017 13:54

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Bep GvH »

Ik heb een testament via mijn Googleaccount staan over mijn digitale zaken en accounts. Er is een brief die mijn kinderen krijgen als ik niet meer reageer binnen de 90 dagen en 3 waarschuwingen.

infotaris
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:52
Contacteer:

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door infotaris »

Borg Queen schreef:
19 jul 2021 13:52
Een goede vriend van ons is begin april overleden. Hij was alleen, had wel een testament, maar die erflater is ook overleden. Geen testament dus en momenteel is men nog steeds aan het zoeken naar erfgenamen. Volgens ons loopt alles nog door, abonnementen, gas, licht, water: er kan niets worden opgezegd, voordat er erfgenamen zijn gevonden. Zelfs de notaris kan niets doen. Zelfs de begrafenis is via de gemeente gedaan. Zeer frustrerend voor zijn naaste vrienden, maar we kunnen en mogen niets doen.
Daar zijn wel degelijk opties voor. Een belanghebbende (bijv. de woningstichting) kan een briefje aan de kantonrechter sturen met het verzoek om een nieuwe executeur te benoemen. Dit is een optie als de overleden erfgenaam dat zou gaan doen en in het testament staat dat de kantonrechter een vervanger mag benoemen. Staat dat niet in het testament dan kan er een vereffenaar worden benoemd door de rechter. Een schuldeiser (bijv. de woningstichting) kan dat via een advocaat aan de rechter vragen als een nalatenschap onbeheerd is. Vervolgens kan de executeur of de vereffenaar de afwikkeling oppakken. De notaris kan "officieel niks doen" inderdaad maar hij of zij kan natuurlijk wel de belanghebbenden de juiste richting aanwijzen.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Digitale Nalatenschap

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand komt te overlijden zonder, op het eerste gezicht, nabestaanden of erven, wordt de afwikkeling door de gemeente overgedragen aan het Rijksvastgoedbedrijf.

Gesloten