LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Formateren SSD schijf.

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door hvff »

Mijn PC start traag op ik heb een 250GB Samsung EVO schijf. Kan ik die formatteren
en dan via een backup herstellen ? De schijf is ongeveer 18 maanden oud. Of moet W10 dan eerst opnieuw geïnstalleerd worden ?

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Beter lijkt mij een nieuwe SSD schijf laten plaatsen : Of de PC opstarten en in de sluimerstand zetten. Bespaart je geld en de PC is snel weer in actie. Net zoals de vroegere stand-by knop.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door 16again »

lies-oostveen schreef: Of de PC opstarten en in de sluimerstand zetten.
Dat doet windows10 al voor je als je de optie "afsluiten" kiest !
Gebruiker wordt dan afgelogd , en systeem in slaapstand gezet. Daarom is systeem zo snel terug na opnieuw opstarten.
Pas bij optie herstarten wordt system echt herstart, en zie je de echte herstart tijd

Als TS zijnde zou ik eerst logboeken afstruinen naar oorzaak voor langzame werking. En SMART waarden SSD disk uitlezen, om te zien hoe "gezond" deze nog is.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door Dirkie »

hvff schreef:Mijn PC start traag op ik heb een 250GB Samsung EVO schijf. Kan ik die formatteren
en dan via een backup herstellen ? De schijf is ongeveer 18 maanden oud. Of moet W10 dan eerst opnieuw geïnstalleerd worden ?
Ik lees dat de PC traag opstart. Behalve dat 'traag' een relatief begrip lees ik niet dat de PC verder 'traag' is. Als deze aanname klopt dan worden er bij het opstarten waarschijnlijk heel veel zaken gedaan (opgestart) die dat proces vertragen. Het lijkt me dan ook beter om dat eens te onderzoeken. Als dit namelijk de werkelijke oorzaak is dan heeft het terugzetten van een backup (zowel op een SSD als een gewone HD) geen zin omdat je er dan niets aan veranderd.
Het opnieuw installeren van Windows zal zeker helpen omdat dan die extra zaken bij het opstarten niet aanwezig zijn, Als je daarna weer vrolijk alles gaan installeren zal het probleem waarschijnlijk wel weer terug komen helaas.
Advies is dan ook om alleen die zaken te installeren die nodig zijn.

Verwijderd

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door Verwijderd »

hvff schreef:Mijn PC start traag op ik heb een 250GB Samsung EVO schijf. Kan ik die formatteren
en dan via een backup herstellen ? De schijf is ongeveer 18 maanden oud. Of moet W10 dan eerst opnieuw geïnstalleerd worden ?
Installeer eens een programma als CCleaner en ga dan via de knop Gereedschap naar Opstarten. Daar kun je alles aan en uit vinken waarvan je niet wil dat het mee opstart. Bekijk hierna eens of je computer nog steeds traag is met opstarten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door olaf79 »

lies-oostveen schreef:Beter lijkt mij een nieuwe SSD schijf laten plaatsen : Of de PC opstarten en in de sluimerstand zetten. Bespaart je geld en de PC is snel weer in actie. Net zoals de vroegere stand-by knop.
Wow dat gaat wel heel snel. Als je banden niet op spanning zijn raad je dan ook aan maar nieuwe banden te kopen?

Je kunt de software samsung Magician downloaden op de samsung website. Deze kan een volledige diagnose (en snelheidstest) draaien die laat zien of de disk nog in orde is. Dan weet je dat het wel of niet aan de hardware ligt.

Als het probleem software is zijn er diverse hulpprogramma's die je helpen de boel te versnellen. Als niks afdoende helpt is het een goed idee windows opnieuw te installeren.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

JohnTheBassist schreef:Installeer eens een programma als CCleaner...
en SAS; gebruik ik zelf al jaren.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ja je kunt formatteren, ja je kunt nog beter met Diskpart Cleanen als je Windows opnieuw zou willen installeren. In het kort: met een SSD kan je alles wat met een normale HDD ook kan, alleen wordt afgeraden teveel schrijfactiviteit te gebruiken omdat SSD's maar een relatief beperkt aantal keren beschreven kunnen worden. Daarom wordt defragmentatie en virtueel geheugen (pagefile.sys) afgeraden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Zombiemaster schreef:...alleen wordt afgeraden teveel schrijfactiviteit te gebruiken omdat SSD's maar een relatief beperkt aantal keren beschreven kunnen worden.
Weet/wist ik niet; hoe verder daarmee om te gaan??

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@Chrisd1. Daarover is veel info te vinden op internet. Bv bij SchoonePC en hardware.info.
https://www.schoonepc.nl/instal/instell ... chijf.html
https://nl.hardware.info/reviews/1635/3 ... agmenteren

Windows 8 en 10 zal automatisch het Defragmenteren veranderen in Optimaliseren (trimmen) als het een SSD ontdekt ipv een HDD.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door hvff »

olaf79 schreef:
lies-oostveen schreef:Beter lijkt mij een nieuwe SSD schijf laten plaatsen : Of de PC opstarten en in de sluimerstand zetten. Bespaart je geld en de PC is snel weer in actie. Net zoals de vroegere stand-by knop.
Wow dat gaat wel heel snel. Als je banden niet op spanning zijn raad je dan ook aan maar nieuwe banden te kopen?

Je kunt de software samsung Magician downloaden op de samsung website. Deze kan een volledige diagnose (en snelheidstest) draaien die laat zien of de disk nog in orde is. Dan weet je dat het wel of niet aan de hardware ligt.

Als het probleem software is zijn er diverse hulpprogramma's die je helpen de boel te versnellen. Als niks afdoende helpt is het een goed idee windows opnieuw te installeren.
@olaf79 bedankt voor de link er is een nieuwe Firmware uitgevoerd en de schijf is"good" verder iedereen bedankt.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door harkja »

lies-oostveen schreef:Beter lijkt mij een nieuwe SSD schijf laten plaatsen : Of de PC opstarten en in de sluimerstand zetten. Bespaart je geld en de PC is snel weer in actie. Net zoals de vroegere stand-by knop.
Ik laat de PC altijd in de slaapstand staan. Alleen moet je dan wel eens je updates checken.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door GJS »

hvff schreef:
@olaf79 bedankt voor de link er is een nieuwe Firmware uitgevoerd en de schijf is"good" verder iedereen bedankt.
Gaat zeker over een 840 EVO, met de originele firmware werd dat ding na 3 maanden nog trager dan een gewone harde schijf.
Pas na 2 firmware updates hebben ze het probleem eindelijk opgelost.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door Revoked »

Zombiemaster schreef:Ja je kunt formatteren, ja je kunt nog beter met Diskpart Cleanen als je Windows opnieuw zou willen installeren. In het kort: met een SSD kan je alles wat met een normale HDD ook kan, alleen wordt afgeraden teveel schrijfactiviteit te gebruiken omdat SSD's maar een relatief beperkt aantal keren beschreven kunnen worden. Daarom wordt defragmentatie en virtueel geheugen (pagefile.sys) afgeraden.
Dit.
Ach...laat maar.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Formateren SSD schijf.

Ongelezen bericht door grun »

Zombiemaster schreef:In het kort: met een SSD kan je alles wat met een normale HDD ook kan, alleen wordt afgeraden teveel schrijfactiviteit te gebruiken omdat SSD's maar een relatief beperkt aantal keren beschreven kunnen worden. Daarom wordt defragmentatie en virtueel geheugen (pagefile.sys) afgeraden.
Ik heb wel eens gelezen dat een (kleine) pagefile.sys soms noodzakelijk is, ook als er verder genoeg geheugen aanwezig is. Dit omdat sommige programma's zoals die van Adobe een pagefile.sys verwachten.

Verder, ook al zou je per dag 20GB willen wegschrijven op een ssd, dan nog gaat die ssd vele jaren mee. Belangrijker nog is het om de ssd niet helemaal tot de rand toe vol te schrijven.
Defragmentatie heeft inderdaad geen zin. Sterker nog, de firmware van de ssd zorgt ervoor dat alle cellen min of meer even vaak gebruikt wordt, ook al weer vanwege die relatieve beperkte keren dat een cel beschreven kan worden. Daardoor wordt fragmentatie juist in de hand gewerkt, maar bij een ssd maakt dat niks uit omdat er geen koppen verplaatst hoeven te worden want een ssd heeft die immers niet. Bij een gewone harde schijf duurt het daarentegen wel langer dat een bestand ingeladen is naarmate dat bestand meer gefragmenteerd is.

Gesloten