LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
16 dec 2018 20:18
Technische is het ook niet mogelijk om op deze wijze de NFC chip uit te lezen via een pin automaat. Los dat je niet zomaar een pin automaat meer krijgt, hieraan zitten zeer strenge eisen (deze zijn alleen maar strenger geworden).
Die bulgaren zullen niet met een compleet pinapparaat hebben rondgelopen, dat valt wel erg op.
Wellicht is er iets geknutseld met dit soort kastjes
https://www.alibaba.com/showroom/nfc-chip-reader.html

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Revoked »

Zo'n apparaat is vrij eenvoudig uit elkaar te halen en de antenne kan aan een hand worden geplakt. Standaard programma erop dat de sequentie herhaald.
Technisch gezien zeer haalbaar. Maar de verwerking van de data daarna is eenvoudig naar een persoon te herleiden, aantal transacties is ook verdacht. Maar goed, het kàn, daar ging het geloof ik om. Dat de dienders zelf ook niet al te snugger zijn is een publiek geheim.

mh73

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door mh73 »

Strenge eisen aan het verkrijgen van een pinapparaat? Leg eens uit? Je schaft zo een pinapparaat aan waarmee je digitaal kunt pinnen. Klein apparaatje dat zo in je handtasje past. Zo neem ik hem vaak mee naar een kinderfeestje, beurs of workshop op locatie.

Waarmee je trouwens nog niet zomaar geld van iemand afhandig kunt maken, want het pasje moet er echt bovenop liggen om contact te maken.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
17 dec 2018 08:35
Strenge eisen aan het verkrijgen van een pinapparaat? Leg eens uit? Je schaft zo een pinapparaat aan waarmee je digitaal kunt pinnen. Klein apparaatje dat zo in je handtasje past. Zo neem ik hem vaak mee naar een kinderfeestje, beurs of workshop op locatie.

Waarmee je trouwens nog niet zomaar geld van iemand afhandig kunt maken, want het pasje moet er echt bovenop liggen om contact te maken.
Maar die miet je dus koppelen aan een bankrekening en zakelijk account om pinbetalingen op mogelijk te maken.. dat lijkt me nu net niet de bedoeling van een zakkenroller :wink:

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Henk Toeter schreef:
16 dec 2018 18:59
In het 'pinnen bij apotheker'-topic ging het over niet met cash geld kunnen betalen en u heeft het over contactloos pinnen. 2 totaal verschillende dingen, alleen al omdat je bij contactloos pinnen zelf de vrijheid heb om het aan of uit te zetten.

Daarnaast vind ik 'ZÓmaar gepiep ... piep ...piept!' een hele onduidelijk titel.
OPMERKING: De redactie!! heeft tweemaal mijn oorspronkelijke titel veranderd ... !!

Moderator-edit: Ja, nu is het tenminste duidelijk waar het over gaat. Kun je gebruiken als inspiratie voor toekomstige topics :wink:

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door witte angora »

De redactie heeft het er maar druk mee. Maar zullen we het nu weer hebben over de (on)mogelijkheid dat er contactloos 'gerold' kan worden?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
17 dec 2018 09:45
OPMERKING: De redactie! heeft tweemaal de oorspronkelijke titel veranderd!
En terecht: nu weten we tenminste waar het over gaat.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Met het plaatsen van het krantenbericht op dit forum was het inderdaad de bedoeling om de meningen te horen van de deelnemers.
Mijn oorspronkelijke titel werd door de redactie (stilzwijgend) "ver-slecht-beterd" en was afgeleid van de originele reclametekst.

https://www.youtube.com/watch?v=sbeFMF1zH8E

"Zo piep ...piep...gepiept!" werd mijnerzijds "ZOmaar, piep ... piep ... gepiept!"

Is het een nu fake-bericht?
Wie heeft er dan baat bij?
Wordt de Politie gepromoot?
Wie leverde de perstekst?
Wordt het aangekondigde onderzoek gepubliceerd?
Hoeveel 'slachtoffers' hebben zich later nog gemeld?
Is de Stentor dan een eerder onserieuze krant?
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 17 dec 2018 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Goed dat ze zo opletten. Piep als onderwerp snapt alleen de betrokken reclame tekst ontwerper. Nu is het duidelijk.

mh73

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door mh73 »

angel1978 schreef:
17 dec 2018 08:47
Maar die miet je dus koppelen aan een bankrekening en zakelijk account om pinbetalingen op mogelijk te maken.. dat lijkt me nu net niet de bedoeling van een zakkenroller :wink:
Ze zijn niet moeilijk verkrijgbaar in ieder geval. En die apparaatjes worden ook zat tweedehands verkocht. Er zijn vast wel mensen die de regeltjes zouden weten te omzeilen. Maar dan nog zie ik het niet 1,2,3 gebeuren.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het nieuwe zakkenrollen ...

Volgens dit bericht (link) wordt er al langer gewaarschuwd tegen het digitale zakkenrollen:

https://www.telecompaper.com/nieuws/pol ... s--1273541

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij staat in die link nu al voor de derde keer hetzelfde verhaal... Waarbij die link ook al eerder is gegeven.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

witte angora schreef:
17 dec 2018 11:36
Volgens mij staat in die link nu al voor de derde keer hetzelfde verhaal... Waarbij die link ook al eerder is gegeven.
[/quot

Ik heb deze link niet eerder voorbij zien komen, maar zie bij het opnieuw oproepen, dat er een abonnement voor nodig is, terwijl ik bij de eerst keer inderdaad een gelijkluidend per-bericht heb gelezen met een extra tekst aangevuld waarin werd aangegeven dat banken al langer waarschuwen tegen deze manier van zakkenrollen

... en daarmee waren meteen eerdere vragen beantwoord of dit gebeuren in Deventer eerder een incident is. Nee dus!

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Al voor de introductie werd door sommigen gewaarschuwd voor dat risico. De handel ziet een gat in de markt en verkoopt afgeschermde pasjeshoezen (alu-hoesjes?), er worden wat Bulgaren (the usual suspects) opgepakt, maar ik heb nog nooit gelezen, gezien of gehoord, dat iemand op deze manier daadwerkelijk gerold is, laat staan dat het op grote schaal gebeurd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
17 dec 2018 11:52
Al voor de introductie werd door sommigen gewaarschuwd voor dat risico. De handel ziet een gat in de markt en verkoopt afgeschermde pasjeshoezen (alu-hoesjes?), er worden wat Bulgaren (the usual suspects) opgepakt, maar ik heb nog nooit gelezen, gezien of gehoord, dat iemand op deze manier daadwerkelijk gerold is, laat staan dat het op grote schaal gebeurd.
Het is exact hetzelfde bericht wat NOG een keer gedeeld is, waarbij iemand er ook nog een keer zelf een zinnetje aan toegevoegd heeft, niet gestoeld op enig bewijs, dat het eerder is voorgekomen.
Bangmakerij dus.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

hänschen klein schreef:
17 dec 2018 11:51
witte angora schreef:
17 dec 2018 11:36
Volgens mij staat in die link nu al voor de derde keer hetzelfde verhaal... Waarbij die link ook al eerder is gegeven.
[/quot

Ik heb deze link niet eerder voorbij zien komen, maar zie bij het opnieuw oproepen, dat er een abonnement voor nodig is, terwijl ik bij de eerst keer inderdaad een gelijkluidend per-bericht heb gelezen met een extra tekst aangevuld waarin werd aangegeven dat banken al langer waarschuwen tegen deze manier van zakkenrollen

... en daarmee waren meteen eerdere vragen beantwoord of dit gebeuren in Deventer eerder een incident is. Nee dus!
@HK

Blijkbaar leest u uw eigen linken niet, waardoor u steeds hetzelfde verhaal plaatst.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

hänschen klein schreef:
17 dec 2018 11:16
Het nieuwe zakkenrollen ...

Volgens dit bericht (link) wordt er al langer gewaarschuwd tegen het digitale zakkenrollen:

https://www.telecompaper.com/nieuws/pol ... s--1273541

Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar het nieuwe zakkenrollen. Dat geld krijg ik tenminste nog terug. En kijk eens naar wat jij allemaal moet gaan regelen als je portemonnee gevuld met ouderwets papier geld en de nodige pasjes gerold wordt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

angel1978 schreef:
17 dec 2018 11:56
Erthanax schreef:
17 dec 2018 11:52
Al voor de introductie werd door sommigen gewaarschuwd voor dat risico. De handel ziet een gat in de markt en verkoopt afgeschermde pasjeshoezen (alu-hoesjes?), er worden wat Bulgaren (the usual suspects) opgepakt, maar ik heb nog nooit gelezen, gezien of gehoord, dat iemand op deze manier daadwerkelijk gerold is, laat staan dat het op grote schaal gebeurd.
Het is exact hetzelfde bericht wat NOG een keer gedeeld is, waarbij iemand er ook nog een keer zelf een zinnetje aan toegevoegd heeft, niet gestoeld op enig bewijs, dat het eerder is voorgekomen.
Bangmakerij dus.
U weet, dat persberichten via copy/paste overal gelijk gepubliceerd worden ... waarbij dan de teksten 1:1 identische zijn?

Misschien dan ter afwisseling de oudste link die ik kan vinden, van een onderzoeksjournalist, waarin al tegen digitaal-zakkenrollen wordt gewaarschuwd ... en dat was al in het jaar 2016!!
Ik dus denk niet dat we met een eenmalig incident te maken hebben en de Politie geloofd er ook niet in ... vandaar de officiële oproep.

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2 ... kkenrollen

Inmiddels heb ik de tekst van het mislukte bericht opgediept en die luidde:

Banken en beveiligingsonderzoekers waarschuwen al langer voor deze manier van zakkenrollen,
al komt het nog niet heel vaak voor.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 17 dec 2018 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
17 dec 2018 08:47
Maar die miet je dus koppelen aan een bankrekening en zakelijk account om pinbetalingen op mogelijk te maken.. dat lijkt me nu net niet de bedoeling van een zakkenroller :wink:
De crimineeltjes zullen het dan ook als volgt organiseren:
Het brein achter zo'n actie stuurt wat zakkenrollers op pad met een kastje, die allen gekoppeld zijn aan hetzelfde rekingnummer....van een katvanger

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
17 dec 2018 12:15
angel1978 schreef:
17 dec 2018 08:47
Maar die miet je dus koppelen aan een bankrekening en zakelijk account om pinbetalingen op mogelijk te maken.. dat lijkt me nu net niet de bedoeling van een zakkenroller :wink:
De crimineeltjes zullen het dan ook als volgt organiseren:
Het brein achter zo'n actie stuurt wat zakkenrollers op pad met een kastje, die allen gekoppeld zijn aan hetzelfde rekingnummer....van een katvanger
Dat had men jaren geleden al bedacht dat het zo zou kunnen.. Vooralsnog is er NIETS dat er op wijst dat dit in de praktijk werkt.
Broodje aap verhalen.

het is ook gewoon zo dat fysiek zakkenrollen gewoon en veel eenvoudiger werkt en veel effectiever is.. Geen registratie nodig, geen digitaal spoor en net zoveel moeite ( of weinig ). Het is gewoon onzinnig om al die moeite te doen, terwijl het in de praktijk gewoon veel eenvoudiger kan.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 17 dec 2018 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten