LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

hänschen klein schreef:
17 dec 2018 12:07
angel1978 schreef:
17 dec 2018 11:56
Erthanax schreef:
17 dec 2018 11:52
Al voor de introductie werd door sommigen gewaarschuwd voor dat risico. De handel ziet een gat in de markt en verkoopt afgeschermde pasjeshoezen (alu-hoesjes?), er worden wat Bulgaren (the usual suspects) opgepakt, maar ik heb nog nooit gelezen, gezien of gehoord, dat iemand op deze manier daadwerkelijk gerold is, laat staan dat het op grote schaal gebeurd.
Het is exact hetzelfde bericht wat NOG een keer gedeeld is, waarbij iemand er ook nog een keer zelf een zinnetje aan toegevoegd heeft, niet gestoeld op enig bewijs, dat het eerder is voorgekomen.
Bangmakerij dus.
U weet, dat persberichten via copy/paste overal gelijk gepubliceerd worden ... waarbij dan de teksten 1:1 identische zijn?

Misschien dan ter afwisseling de oudste link die ik kan vinden, van een onderzoeksjournalist, waarin al tegen digitaal-zakkenrollen wordt gewaarschuwd ... en dat was al in het jaar 2016!!
Ik dus denk niet dat we met een eenmalig incident te maken hebben en de Politie geloofd er ook niet in ... vandaar de officiële oproep.

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2 ... kkenrollen

Inmiddels heb ik de tekst van het mislukte bericht opgediept en die luidde:

Banken en beveiligingsonderzoekers waarschuwen al langer voor deze manier van zakkenrollen,
al komt het nog niet heel vaak voor.


@hk
Misschien dan even eerst lezen? Daar hebben de boeven dan ook nog de pincode voor nodig.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ding-dong
Wil degene die digitaal gerold is, of die een betrouwbaar nieuwsbericht daarover heeft gevonden, zich melden op het forum?
Herhaling: Wil degene die digitaal gerold is, of die een betrowbaar nieuwsbericht daarover heeft gevonden, zich melden op het forum?


Ik breng de boodschap met een knipoor, maar ik meen het serieus. Wie kan er een link vinden met een daadwerkelijk slachtoffer van digitaal rollen? Dus geen "proof of concept" maar een echte consument die gerold is?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door angel1978 »

@hk
Misschien dan even eerst lezen? Daar hebben de boeven dan ook nog de pincode voor nodig.
En als je die dan toch al hebt afgekeken en je weet dat de pinpas zich op een makkelijk bereikbare plek bevindt ( anders lukken contactloos betalen ook niet ), dan kun je beter gewoon de pas rollen en fysiek het geld opnemen.. Scheelt weer een hoop gedoe met registratie van bankrekeningen en accounts en veel minder kans op gepakt te worden.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:
17 dec 2018 12:09
Daarnaast lijkt me ouderwets zakkenrollen veel lucratiever en gemakkelijker dan dit hipppe moderne gedoe.
Zolang de mensen contant geld op zak hebben....heb je gelijk

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou moet ik zeggen dat er bij Dickens inderdaad aardig wat zakken zijn gerold en petten gestolen... Een van de boefjes probeerde bij mij meerdere keren de pet te pakken. Helaas voor het boefje had ik het al door, dus ze moesten het bij andere bezoekers proberen (wat overigens tot hilariteit van iedereen zeer regelmatig lukte).

En ja, 'zakkenrollertjes' waren er uiteraard ook. En bedelaartjes, en noem maar op...

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
17 dec 2018 12:27
breien schreef:
17 dec 2018 12:09
Daarnaast lijkt me ouderwets zakkenrollen veel lucratiever en gemakkelijker dan dit hipppe moderne gedoe.
Zolang de mensen contant geld op zak hebben....heb je gelijk
Alsof geld het enige is wat je kan rollen :roll:

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Laat ze het maar op die manier proberen. Zelf heb ik een secrid, dus succes. Bijkomend voordeel, voor die paar losse euro's in een portemonnee hoef ik nu geen nieuw rijbewijs, creditcard e.d. aan te vragen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Radar verandert in de nieuwsbrief van vandaag weliswaar de headline ...

maar komt (zonder nieuw onderzoek) uiteindelijk met dezelfde argumenten:

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... n=20181217

Een reden om dit topic (later) te blijven actualiseren!

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een artikel van de Consumentenbond van februari 2016, echt actueel.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door bprosman »

Het brein achter zo'n actie stuurt wat zakkenrollers op pad met een kastje, die allen gekoppeld zijn aan hetzelfde rekingnummer....van een katvanger
Katvangers zijn over het algemeen mensen met financieel niet zo'n ideale positie, hoe groot acht je de kans dat zo een katvanger een contract af kan sluiten met een pin-provider ?

Bovendien zal het geld ook ergens verzilverd moeten worden.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door angel1978 »

bprosman schreef:
17 dec 2018 18:33
Het brein achter zo'n actie stuurt wat zakkenrollers op pad met een kastje, die allen gekoppeld zijn aan hetzelfde rekingnummer....van een katvanger
Katvangers zijn over het algemeen mensen met financieel niet zo'n ideale positie, hoe groot acht je de kans dat zo een katvanger een contract af kan sluiten met een pin-provider ?

Bovendien zal het geld ook ergens verzilverd moeten worden.
En stel dat dat toch zou lukken.. bij de afschrijving van de eerste bedragen wordt dit account en deze katvanger geblokkeerd en ook meteen het pinapparaat.. wil je dit dus meermaals doen ( stel dat je niet wordt ontdekt ), dan moet je weer een katvanger, account en apparaat regelen en registreren..

Hoe langer je er over nadenkt hoe logischer dat zakkenrollers er gewoon niet aan begonnen zijn.. teveel gedoe voor te weinig opbrengst en de ouderwetse methode is veel eenvoudiger en minder kans op ontdekking. Geen digitaal spoor.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als ze die zakken rollen, komen ze ook nog wel een mobieltje enzovoort tegen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Conclusie: in theorie kan het, in de praktijk gebeurt het niet.
Slotje er op dan maar 🔒?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ondertussen zijn de personen vrij gelaten, zijn er geen aangiftes gedaan en is er niets gevonden wat er op wijst dat mensen digitaal gerold zijn. Storm in een glas water dus.

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn pas werkt pas op 3 cm of minder afstand tot het pinapparaat. Aangezien mijn pinpas tussen mijn ID en rijbewijs in mijn portemonnee zit, is die 3 cm al gehaald voordat ik mijn portemonnee in mijn broek stop. Geen enkel risico dus.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is er al een stichting Slachtoffers Contactloos Rollen? Is er eigenlijk wel een slachtoffer?

Er wordt al jaren voor gewaarschuwd, maar meer dan "zou" of "mogelijk" is het niet. Als het echt zo gemakkelijk zou gaan, dan zouden er in die paar jaar toch ten minste enkele tientallen slachtoffers moeten zijn. En dan ook nog geclusterd rond de locatie waar de dader rondliep. Dat moet zo opvallen, dat het in de media wordt gemeld en besproken. Wie helpt mij aan een link?

Zonder slachtoffers blijft het bangmakerij / een broodje aap / indianenverhalen. (Doorhalen wat niet van toepassing is.)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is mij nog nooit gelukt om contactloos te betalen zonder de pas uit mijn portemonnee te halen. Het zou knap zijn als het dan deze zakkenrollers wel zou lukken. Dat zou betekenen dat ze blijkbaar een grote sprong in de techniek kunnen maken.


hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Er werd eerder gevraagd om concrete voorbeelden van diefstal op afstand ...

https://goedkoop-treinkaartje.nl/trein- ... l-in-trein

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld stelen met contactloos pinnen, kan het?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

hänschen klein schreef:
17 dec 2018 23:16
Er werd eerder gevraagd om concrete voorbeelden van diefstal op afstand ...

https://goedkoop-treinkaartje.nl/trein- ... l-in-trein
Tja, door de inflatie is het bedrag van € 20,00 in 2015 al gestegen naar € 25,00 in 2018. Maar nog hetzelfde onzin verhaal.

Allemaal gepromoot door de vervaardigers van speciale hoesjes voor uw pasjes,
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 17 dec 2018 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten