Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Een gevoelig item: weg met je smartphone. WEL serieus bedoeld !!! Vooral mensen welke privacy nog belangrijk vinden. Een telefoon was bedoeld om te bellen, te sms'en soms een eenvoudig spelletje (snake). Als voorbeeld noem ik de oude versie van de Nokia 3310. Toen moesten er plots nieuwe functies komen (het geld moet immers rollen) en nu zijn de z.g. smartphones er: Een draagbare computer met uiteraard een camera.Maar hoe zit het dan met de privacy van de gebruik(st)er ? Nou, simpelweg gezegd: heb je zo goed als niet meer. Microfoon en camera kunnen op afstand worden ingeschakeld zonder dat je het merkt. De locatie van het ding is bijna tot op de meter na te gaan. Veel is ook afhankelijk van het merk/type en geinstalleerde soft en bloatware.
Ook de overheid maakt dankbaar misbruik van jouw smartphone. Denk aan de QR toegangscodes en straks je digitale id.
Zeg je: ik vindt het allemaal wel best; negeer dan bovenstaande waarschuwingen. Moet je nou perse een smartphone maar wil je toch je privacy nog wat beschermen: Er is een telefoon welke op een uitgeklede versie van android werkt; waar in principe alle privacy schendende soft- en bloatware zijn uitgehaald. Daar hangt dan wel weer een stevig prijskaartje aan. Een mobieltje om mee te bellen, sms'en een simpel spelletje en zelfs een simpel cameraatje koop je voor zo'n 20 Euro. Heb ik zelf ook. Wordt op den duur alles uitgeschakeld wat lager is dan 4G zijn er nog altijd alternatieven waar je dan wel even om moet zoeken, zoals een draadloze telefoon met een bereik van 25km of desnoods een 27mc bakkie met selective call.

Veel winkels en bedrijven gaan er tegenwoordig maar doodleuk van uit dat hun klanten over een smartphone beschikken. Wanneer ik bij zo'n winkel kom of via b.v. een website, krijgen ze van mij op een nette manier op hun donder: Houd er rekening mee dat er nog genoeg mensen zijn die niet kunnen/willen beschikken over "app's". Zo zie je in veel gemeenten de bordjes "BUURTPREVENTIE Bij onraad app nummer....." Waarom niet gewoon: bel bij onraad......

Ik verwacht geen ellenlange discussie met voor- en tegenstanders van smartphones. Zie dit maar als informatief.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ook een simpele telefoon is te volgen via de chip!

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Op zich ben ik het met U eens, ook ik heb nog steeds een Gewoon Simpel Mobieltje van 20 Euro die ik alleen gebruik om te
bellen. Helaas zal iedereen eind 2025 moeten kiezen tussen ofwel toch een smartphone kopen of geen mobieltje meer hebben.
Nu kan er nog gebeld worden via het 2G netwerk maar volgens de site van KPN zal dit netwerk eind 2025 uit de lucht gaan.
Dan werken die oude vertrouwde model flintstone dingen dus niet meer en moet men, wil iemand na die tijd nog kunnen
bellen, dan moet die persoon dus perse een zeer prijzig model vliegdekschip telefoon kopen wat niet eens meer past in je
broekzak. Wat ik ook op straat veel tegenkom zijn die bordjes "bij onraad, stuur een App naar..." Juist die (pas)
gepensioneerden die veel wandelen, (hier tenminste wel) om hun conditie op peil te houden die zien vaak heel veel vreemde
en duistere zaken op straat, echter die reageren niet omdat ze ofwel geen smartphone hebben, ofwel er alleen maar mee bellen.
Waar ik plezier in heb is het feit dat als er aan mij in een winkel wordt gevraagd om mijn telefoon ergens voor te houden,
zijn die reacties van dat personeel als ik mijn Nokia 110 er voor houdt en dan vraag van "Er gebeurd niets, wat doe ik fout?"

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door scontra »

Tiidmasine schreef:
03 aug 2022 13:55
Een gevoelig item: weg met je smartphone. WEL serieus bedoeld !!!

Ik verwacht geen ellenlange discussie met voor- en tegenstanders van smartphones. Zie dit maar als informatief.
Ik verwacht ook geen breedvoerige discussie over dit onderwerp, want zo gevoelig is dit onderwerp inmiddels ook niet meer, al weet je maar nooit hoe het zal lopen.
Overigens is alles waar u over schrijft al tot in den treure bediscussieerd op dit forum.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door sjohie »

De locatie van elke telefoon is tot op ~50m terug te vinden. Vast omdat netbeheerders de huisaansluitingen digitaal bijhouden, en mobiel omdat elke telefoon communiceert met of een WiFi signaal, welke google opslurpt als die streetview auto's langskomen, of omdat dat device communiceert met een zendmast/cel, en men een telefoon dus kan vinden dmv een simpele driehoeksmeting. Het gebruik van GPS op een smarthone maakt het <10m als er een Galileo signaal is, en 15 à 20m als het oudere GPS gebruikt wordt. Kortom als je dat zou willen voorkomen, zal je elke vorm van communicatie sinds het ontdekken van de vaste telefonie, af moeten zweren.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Nevyn »

We noemen het nog phone, maar eigenlijk zijn het tegenwoordig mini computers waarmee je ook kunt bellen.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Op zich best wel een leuke stelling maar al een gepasseerd station. Als je nog iets wil kunnen op dit moment is een smartphone gewoon noodzakelijk. Uiteraard kun je best zonder smartphone maar dan kun je gewoon heel veel zaken niet of veel lastiger. Het is gewoon een keuze meer niet.
De genoemde QR codes worden zo 'negatief' uitgelegd, maar het kan ook positief. Met een QR code kun je ook naar het theater zonder een kaartje af te drukken (scheelt weer bomen, inkt en energie).
Dat ding weet heel nauwkeurig waar je bent. Dat kun je als nadeel zien, maar als je Google Maps gebruikt voor navigatie (eventueel samen met Android Auto op het scherm van je auto) dan ben je er blij mee.
En privacy beschermen met een 'uitgeklede' Android telefoon is een lachertje. Android is van Google en ook de uitgeklede versie is van Google :mrgreen:
En bellen met een draadloze telefoon met een bereik van 25 km of een bakkie is natuurlijk geen alternatief voor een GSM of Smartphone.
En het winkel personeel op een nette manier op hun donder geven is totaal nutteloos en niet respectvol. Deze medewerkers bepalen niet het beleid en dus ook niet dat je een smartphone moet gebruiken.
En buurtpreventie gebruikt natuurlijk whatsapp. Je kunt namelijk meteen een foto meesturen van wat je ziet en je kunt ook meteen de locatie meesturen. En je stuurt het dan naar de whatsapp groep van de buurt en dus kan iedereen het meteen zien. Bellen naar 1 nummer (en dus 1 persoon) is zo nutteloos.
En als je 1 ding juist wel kan verwachten op dit forum zijn het ellenlange discussie's. Daar is dit forum heel goed in.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Dirkie »

peter17111962 schreef:
03 aug 2022 14:24
Wat ik ook op straat veel tegenkom zijn die bordjes "bij onraad, stuur een App naar..." Juist die (pas)
gepensioneerden die veel wandelen, (hier tenminste wel) om hun conditie op peil te houden die zien vaak heel veel vreemde
en duistere zaken op straat, echter die reageren niet omdat ze ofwel geen smartphone hebben, ofwel er alleen maar mee bellen.
Die mensen kunnen ook gewoon 112 (voor spoed) of 0900-8844 (voor andere zaken) bellen, dat zouden die mensen gewoon moeten weten.
Waar ik plezier in heb is het feit dat als er aan mij in een winkel wordt gevraagd om mijn telefoon ergens voor te houden,
zijn die reacties van dat personeel als ik mijn Nokia 110 er voor houdt en dan vraag van "Er gebeurd niets, wat doe ik fout?"
Rare humor. Mij wordt nooit gevraagd om mijn telefoon ergens voor te houden. Dat doe ik uit mezelf omdat het nodig is maar het wordt me nooit gevraagd.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Dirkie »

En misschien nog beter. Denk eens goed na over een juiste titel voor een Topic en niet die er nu staat.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tiidmasine schreef:
03 aug 2022 13:55
Ik verwacht geen ellenlange discussie met voor- en tegenstanders van smartphones. Zie dit maar als informatief.
Wel heel oud nieuws dan... :roll:

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Hawk-Eye schreef:
03 aug 2022 14:22
ook een simpele telefoon is te volgen via de chip!
"De chip".... Welke bedoel je? En weet je hoe dat werkt, dat volgen. Ik heb de benodigde apparatuur verkocht en ik kan je uit de droom helpen. Het gaat echt niet zo soepel zoals je in films ziet.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
03 aug 2022 16:58
Hawk-Eye schreef:
03 aug 2022 14:22
ook een simpele telefoon is te volgen via de chip!
"De chip".... Welke bedoel je? En weet je hoe dat werkt, dat volgen. Ik heb de benodigde apparatuur verkocht en ik kan je uit de droom helpen. Het gaat echt niet zo soepel zoals je in films ziet.
Er zit toch een chip in een telefoon die contact houdt met de masten.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Erthanax »

In de beruchte Deventer moordzaak blijkt dat het aanstralen van telefoonmasten lang niet altijd een goede plaatsbepaling mogelijk maakt; zie bv dit recente artikel van RTV Oost.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Tiidmasine schreef:
03 aug 2022 13:55
Een telefoon was bedoeld om te bellen, te sms'en soms een eenvoudig spelletje (snake).
Tros Radar was ooit enkel een televisie programma en nu is het ook een forum op het internet.
Tiidmasine schreef:
03 aug 2022 13:55
Als voorbeeld noem ik de oude versie van de Nokia 3310. Toen moesten er plots nieuwe functies komen (het geld moet immers rollen) en nu zijn de z.g. smartphones er: Een draagbare computer met uiteraard een camera.
Nieuwe ontwikkelingen zijn van alle tijden en ja bedrijven moeten ontwikkelen om te blijven bestaan. Nokia is nu geen merk meer van betekenis bijvoorbeeld, ze zijn te laat ingesproken op de nieuwe technieken en zo zijn er vele duizenden ontwikkelingen.
Tiidmasine schreef:
03 aug 2022 13:55
Maar hoe zit het dan met de privacy van de gebruik(st)er ? Nou, simpelweg gezegd: heb je zo goed als niet meer. Microfoon en camera kunnen op afstand worden ingeschakeld zonder dat je het merkt. De locatie van het ding is bijna tot op de meter na te gaan. Veel is ook afhankelijk van het merk/type en geinstalleerde soft en bloatware.
Vroeger kon je gewoon via een scanner alle mobiele gesprekken in de buurt meeluisteren. De privacy van de gebruiker is geregeld in onze privacy wetgeving en daarbij heeft Google/Apple allemaal maatregelen genomen om te voorkomen dat de camera op afstand kan worden ingeschakeld. De locatie van een mobiele telefoon is altijd na te gaan, immers kan de telecom provider een 3 hoeks meeting doen. Als iemand echt kwaad wilt dan zal hij kwaad doen, maar partijen zoals Google/Facebook zullen niet bewust een ernstige schending doen van de privacy, de boetes zijn hier veel te hoog voor.
Tiidmasine schreef:
03 aug 2022 13:55
Ook de overheid maakt dankbaar misbruik van jouw smartphone. Denk aan de QR toegangscodes en straks je digitale id.
De QR toegangcodes tijdens Corona waren een uitkomst, je had ook de optie om ze uit te printen. We willen als publiek eenvoudig zaken kunnen doen, we doen bankzaken digitaal en dit is veel veiliger. De digitale ID is enkel iets wat rond gaat op het internet, je huidige ID bewijs bevat ook gewoon een NFC chip.
Tiidmasine schreef:
03 aug 2022 13:55
Zeg je: ik vindt het allemaal wel best; negeer dan bovenstaande waarschuwingen. Moet je nou perse een smartphone maar wil je toch je privacy nog wat beschermen: Er is een telefoon welke op een uitgeklede versie van android werkt; waar in principe alle privacy schendende soft- en bloatware zijn uitgehaald. Daar hangt dan wel weer een stevig prijskaartje aan.
Ook met de uitgeklede versie van Android kan Google nog steeds alles zien en op elke telefoon zou je theoretische dit erop kunnen zetten. Met bloatware wordt de telefoon goedkoper, zonder dan heb je deze korting niet dat is een keus. Maar je wekt nu een soort idee dat je dan compleet wordt afgeluisterd en non-stop wordt gevolgd. Dit gebeurd enkel bij app waarin echt iets zit en die tref je veelal niet aan in de officiële app stores.
Tiidmasine schreef:
03 aug 2022 13:55
Een mobieltje om mee te bellen, sms'en een simpel spelletje en zelfs een simpel cameraatje koop je voor zo'n 20 Euro. Heb ik zelf ook. Wordt op den duur alles uitgeschakeld wat lager is dan 4G zijn er nog altijd alternatieven waar je dan wel even om moet zoeken, zoals een draadloze telefoon met een bereik van 25km of desnoods een 27mc bakkie met selective call.

Veel winkels en bedrijven gaan er tegenwoordig maar doodleuk van uit dat hun klanten over een smartphone beschikken. Wanneer ik bij zo'n winkel kom of via b.v. een website, krijgen ze van mij op een nette manier op hun donder: Houd er rekening mee dat er nog genoeg mensen zijn die niet kunnen/willen beschikken over "app's". Zo zie je in veel gemeenten de bordjes "BUURTPREVENTIE Bij onraad app nummer....." Waarom niet gewoon: bel bij onraad......

Ik verwacht geen ellenlange discussie met voor- en tegenstanders van smartphones. Zie dit maar als informatief.
Als je niet mee wilt gaan in de nieuwe ontwikkelingen is dat prima, maar andere doen dit wel en uiteindelijk zullen winkel en bedrijven zich richten op de meerderheid. Zo doet vrijwel iedereen zijn bank zaken digitaal, dus waarom zou ik als digitale gebruiker moeten betalen voor een analoge winkel?

P.S. Over de Deventer moorzaak, deze speelde 23 jaar geleden toen was de techniek inderdaad nog niet zover.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door caruso »

Kolder, onzin, lariekoek en overbodig. Overboord met de topic!

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Laat ik nou echt nooit wat gemerkt hebben van die zogenaamde inbreuk op mijn privacy. Echt helemaal niets. Ik ken eigenlijk niemand die daar ooit last van heeft gehad dus misschien...heel misschien is een ietwat overdreven paniek reactie om niets.

Wat ik wel weet is dat het het leven een stuk makkelijker maakt op bepaalde aspecten. Ben echt heel bij dat ik geen overschrijvingskaarten meer hoef te gebruiken bijvoorbeeld.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ben ook heel blij met mijn superdeluxe Smartphone. Vroeger zat ik altijd dikke boeken door te lezen, nu hele dagen leesplezier op allerlei forums. Dat is vaak zo'n belevenis dat ik er amper van kan slapen.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Methusalah schreef:
03 aug 2022 19:59
Laat ik nou echt nooit wat gemerkt hebben van die zogenaamde inbreuk op mijn privacy. Echt helemaal niets. Ik ken eigenlijk niemand die daar ooit last van heeft gehad dus misschien...heel misschien is een ietwat overdreven paniek reactie om niets.

Wat ik wel weet is dat het het leven een stuk makkelijker maakt op bepaalde aspecten. Ben echt heel bij dat ik geen overschrijvingskaarten meer hoef te gebruiken bijvoorbeeld.
Er waren eens een wijze en een dwaas; de wijze hoorde toe, onderzocht en dacht na. De dwaas besliste dadelijk. Ik kan u mededelen dat ik de eerste in Nederland was met girotel. Mijn bank had in eerste instantie een probleem omdat ze een klant kregen welke via isdn inbelde; daar was hun systeem niet goed op voorbereid. Telebankieren is geen probleem voor mij mits via een vaste lijn uitgevoerd. Pinnen is nog net acceptabel ondanks dat daardoor er controle is op de geldstromen. Betalen via een telefoon ? Never nooit niet. Gelukkig ben ik op een leeftijd dat ik al die ellende niet meer mee hoef te maken zoals de wereld wordt voorbereid op: "U zult niets bezitten maar gelukkig zijn" :oops: :cry: :!:

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

peter17111962 schreef:
03 aug 2022 14:24
. Wat ik ook op straat veel tegenkom zijn die bordjes "bij onraad, stuur een App naar..." Juist die (pas)
gepensioneerden die veel wandelen, (hier tenminste wel) om hun conditie op peil te houden die zien vaak heel veel vreemde
en duistere zaken op straat, echter die reageren niet omdat ze ofwel geen smartphone hebben, ofwel er alleen maar mee bellen.
Waar ik plezier in heb is het feit dat als er aan mij in een winkel wordt gevraagd om mijn telefoon ergens voor te houden,
zijn die reacties van dat personeel als ik mijn Nokia 110 er voor houdt en dan vraag van "Er gebeurd niets, wat doe ik fout?"
(pas) gepensioneerden die alleen maar bellen met hun smartphone.... Laat me niet lachen. In menig familie zijn het juist opa en oma die het meest actief zijn op de WhatsApp groep van de familie. Ook sturen die pensionado's uiteraard de kiekjes van hun vakanties en van hun kleinkinderen maar wat graag naar elkaar.

De generatie die nauwelijks nog zakcomputers (smartphones) gebruikt is niet 'pas gepensioneerd'. Je hebt het dan over 80-plussers, en zelfs in die groep is een smartphone geen uitzondering. Mijn partner werkt in een verzorgingshuis. Sommige bewoners laten met behulp van hun smartphone of tablet steeds vaker foto's van bijvoorbeeld hun kleinkinderen zien aan personeel of medebewoners.

De groep zonder smartphone sterft uit.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe zit het met onze privacy bij gebruik van een smartphone?

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
03 aug 2022 18:29
In de beruchte Deventer moordzaak blijkt dat het aanstralen van telefoonmasten lang niet altijd een goede plaatsbepaling mogelijk maakt; zie bv dit recente artikel van RTV Oost.
Slecht voorbeeld: Dat speelde in 1999, toen was het 3310 tijdperk niet eens aangebroken!
Met 5G komen er veel meer zenders, met kleiner bereik. Dus met nauwkeurigere plaatsbepaling.
En in 1999 hadden mobieltjes geen GPS

Plaats reactie