LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kent iemand het bedrijf Ryde?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
JdV91
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2018 10:41

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door JdV91 »

Ik ben heel benieuwd of je nog iets hebt gehoord van deze zaak, Manon. Ik heb zelf onlangs eenzelfde mail ontvangen en weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.

Veraaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2018 10:15

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Veraaa »

Manon Kummer schreef:Een paar weken geleden kreeg ik een mailtje van een mevrouw van Ryde. Ik heb ooit foto's van het internet gebruikt op mijn website en daar moest ik dik voor betalen. Ik ben nu al een tijd aan het mailen en inmiddels heb ik het bedrag wat ze vragen wel naar beneden gekregen. maar ik vertrouw het nog steeds niet helemaal.

Het bedrijf heet dus Ryde en is gevestigd in Berlijn: Ryde GmbH
Kurfürstenstraße 84
10787 Berlin

Ik mail met een Nederlandse dame, maar ja, dat wil natuurlijk niet veel zeggen...
Ik heb inmiddels al heel wat mails uitgewisseld. Het duurde erg lang voor ik bijvoorbeeld de naam van de fotograaf van haar kreeg en dat vind ik raar. Natuurlijk wil ik best betalen voor het gebruik van foto's, maar ze vragen wel een hoog bedrag: € 880,-.

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf? Ik hoor het graag!
Hi Manon,
Helaas heb ik ook begin januari een bericht van dit bedrijf gekregen. Echter gaat het bij mij om 2 foto's en wilden ze er in eerste instantie 3500 euro voor. Dit hebben hebben ze nu (zeggen ze) met de fotograaf weten te halveren naar 1776 euro. Ik was zelf in staat om te reageren en het bedrag te betalen aangezien het nu al zo lang duurde, Ik heb het aan een jurist laten zien die het zelf ook niet op alle punten vertrouwd. Heb jij nog een mail terug gekregen van ze?

Veraaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2018 10:15

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Veraaa »

100%JEZELF schreef:Ik heb enkele weken geleden ook een e-mail van ze gekregen voor gebruik van een foto in een blog in 2014. De claim is € 950,-
Ik vind het een uiterst dubieuze zaak. Heb gemaild dat ik niet op hun 'aanbod' in ga. Kreeg na een week het antwoord dat het doorgestuurd wordt naar 'een van de partner advocatenkantoren'.
Ik wacht het met spanning af.
Ik heb ook een mail van ze gehad. Ze hebben mij al een licentie toegestuurd. Heb jij nu al antwoord terug van een advocatenkantoor?

Manon Kummer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2018 18:33

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Manon Kummer »

Inmiddels heb ik al een hele correspondentie met de mevrouw van Ryde. Ik heb contact gezocht met de fotograaf zelf maar die reageert helemaal niet. Tot nu toe blijft het bij dreigende mails dat ik binnen 5 werkdagen moet reageren. Ik heb nu dus maar geantwoord dat ik de agent van de fotograaf heb gemaild en dat nog even afwacht. Maar ik heb ook nog steeds het idee dat het niet helemaal klopt. Ik vind het wel opvallend dat Iedereen verschillende bedragen voorgeschoteld krijgt en tot nu toe hoor ik hier nog niemand die de advocaat op zich af heeft gekregen. Ik wacht maar weer af!

jes4
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2018 18:52

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door jes4 »

Hoi Manon en andere meelezers,

Goed dat je dit hier hebt geplaatst!
Ik heb 2 mails gekregen van Ryde: 1 aankondiging op 5 juni van gebruik foto in een blog van 2015. Ik schrok nogal van de mail. Was in 2015 beginnend ondernemer en naïef. (terecht overigens de opsporing, ik had geen licentie). Gelijk de foto verwijderd en hen dit gemaild.

Vandaag wijzen ze op hun vorige mail waar ze om een bedrag van 950 vragen voor de foto, en om deze binnen 7 dagen te betalen (deze mail hebben ze geplakt in de mail van vandaag dus zonder een datum erbij). Nu heb ik de mail van dit betalingsvoorstel nooit gekregen.

In de mail van vandaag staat:
Tot onze spijt hebben wij tot op heden geen reactie mogen ontvangen op ons eerdere schrijven.
Wij zullen uw zaak voorleggen aan een van onze partner advocatenkantoren.

Ik weet niet wat ik ermee moet; met deze afzender. Ook vanwege het feit dat een mail van hun waarschijnlijk niet is verstuurd, al met al een hoog bedrag voor 1 foto, en ik weinig info over hen vind. Dus vroeg ik me af heb jij nog wat van Ryde gehoord?

Ik heb zelf al een mail gedaan naar het bedrijf waar de fotografen werken, en hoor dan graag wat de kosten zijn van het gebruik van de foto. Dat ik hen dat vergoed.

Ik zit uiteraard niet op heel veel extra kosten te wachten...

Wie heeft er nog wat van Ryde gehoord of van een advocaat gehoord? of het anders opgelost met Ryde?

Hoor het graag

Manon Kummer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2018 18:33

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Manon Kummer »

Hallo!
Ik heb ook contact gehad met de fotograaf. Dat heb ik Ryde gemaild en daarna heb ik niks meer van ze gehoord. Ik ben erg lastig geweest want ik wilde van alles een specificatie. Dat heeft denk ik ook geholpen.
Succes!

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door thecure »

Dus als ik het goed begrijp Manon,na een half jaar correspondentie hoor je nu niets meer? Dan is het inderdaad een malafide club. Als ze een zaak hadden, waren ze wel doorgegaan.
Gewoon mensen bang maken en hopen dat ze betalen.

Manon Kummer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2018 18:33

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Manon Kummer »

Dat denk ik ook!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door tttlocke »

thecure schreef:Dus als ik het goed begrijp Manon,na een half jaar correspondentie hoor je nu niets meer? Dan is het inderdaad een malafide club. Als ze een zaak hadden, waren ze wel doorgegaan.
Gewoon mensen bang maken en hopen dat ze betalen.
Malafide club? Nee hoor. TS heeft destijds zonder toestemming andermans werk gebruikt op haar website (en ze heeft hier overigens niet expliciet aangegeven dat ze daarmee gestopt is). Dat mag niet zo maar.
TS heeft geen overeenstemming kunnen bereiken met de rechthebbende, wie dat dan ook is. De fotograaf was niet te bereiken.

Uit niets blijkt dat de zaak gesloten is.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door thecure »

Maar mocht dit een bonafide club zijn, die opkomt voor de rechten van de fotograaf, zouden ze wel bemiddelen en ook contact met de fotograaf gezocht hebben.

Het feit dat ze het na een half jaar niets meer laten horen, zegt voor mij genoeg.

als ze een sterke zaak hebben, hadden ze haar wel gedagvaard.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Manon, u schrijft dat u contact heeft gehad met de fotograaf. Hebt u met hem nu rechtstreeks overeenstemming bereikt over een vergoeding of hoe moet ik dat zien?

Manon Kummer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2018 18:33

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Manon Kummer »

Ja met de agent contact gehad. Die vroeg alleen een vergoeding voor toekomstig gebruik.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Manon Kummer schreef:Ja met de agent contact gehad. Die vroeg alleen een vergoeding voor toekomstig gebruik.
Aha, de ontbrekende informatie....

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Manon Kummer schreef:Ja met de agent contact gehad. Die vroeg alleen een vergoeding voor toekomstig gebruik.
Ik begrijp het.
Betekent dat dat de oorspronkelijke vordering van Ryde voor het gebruik in het verleden van foto's nog van kracht blijft?
Ben ook wel benieuwd naar de tarieven die de fotograaf voor toekomstig gebruik hanteert.
Komen die overeen met de tarieven die Ryde in rekening denkt te brengen voor het verleden?

Manon Kummer
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2018 18:33

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Manon Kummer »

Ik heb na mijn laatste mail helemaal niets meer van ze gehoord. De agent vroeg ook een vrij hoog bedrag voor 3 jaar. Maar ik had dan ook kunstfoto's gebruikt. Maar de agent vroeg niets voor gebruik in het verleden gelukkig.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Door een mij opgelegde ban kon ik helaas onderstaande reactie m.b.t. meer informatie over het bedrijf Ryde GmbH in Berlijn niet eerder posten.

Het betreft informatie over de jurist [persoonsgegevens door Moderator verwijderd] (eigenaar van Ryde GmbH) en een nieuwe start-up waarin de naam Kodak tegen betaling gebruikt wordt i.v.m. handel in de ICO-Cryptocoin.

NB. Al eerder zijn waardevolle ervaringen en tips op deze topic gepost.


- http://www.dvhup.com/en/jan-denecke.html

- https://www.welt.de/print/welt_kompakt/ ... rt-up.html
Laatst gewijzigd door Radar op 03 sep 2018 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht aangepast door Moderator: persoonsgegevens verwijderd

jes4
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2018 18:52

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door jes4 »

Daarnaast net (na een maand) een reactie op mijn mail van Ryde. Weten jullie waarom dit zo lang duurt?
Ik snap het niet.
Eerst word er een advocaat ingelicht en nu net in de mail willen ze zakken van 950 naar 665 excl btw. omdat ik deze hoge bedragen niet kan betalen..

Ik snap dat er een eerlijke oplossing moet komen maar wil weten of het bedrijf "eerlijk is" zeg maar. En de bedragen vind ik persoonlijk te hoog voor 1 foto.

Wat is jullie advies?

De onderstaande mail kreeg ik van de fotograaf...

"Dear...

thanks for your message.
Ryde is commissioned by us to deal with these cases of not licensed image usages.
So what ever they told you, it´s in our opinion.
If you have questions regarding a usage, please contact Ryde."
Laatst gewijzigd door jes4 op 13 sep 2018 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@jes4 ...

Twee opties:

1 - u vraagt de fotograaf zèlf naar zijn kosten als indicator
2 - u biedt Ryde vervolgens een (verzonnen) bedrag aan dat u bereid bent om te betalen (afgeleid van de fotograaftip) en geeft met een sorry tevens aan, de foto niet meer te zullen gebruiken.

Mijn inschatting is, dat er wel degelijk een jurist met veel vakkennis van zaken achter zit, maar m.i. eerder via een bij-zaak mensen op het internet laat zoeken om rekeningen te kunnen versturen en zo gemakkelijk als mogelijk te laten incasseren. Mogelijk dat hij liever het gedoe en de onkosten niet heeft en akkoord gaat met uw voorstel.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nogmaals contact opnemen met de fotograaf lijkt me niet handig; die heeft immers aangegeven dat hij de zaak uit handen heeft gegeven aan Ryde en dat u met vragen over gebruik van een foto contact met Ryde moet opnemen.

Het gaat dus eerder om de vraag wat een redelijk tarief zou zijn voor het gebruik van de foto. Dat hangt dan weer af van het bereik van het medium (aantal lezers), de plaats, de aard van de foto, de bekendheid van de fotograaf, enz. In de praktijk varieert dat van een par tientjes tot een paar honderd euro.
Verder is het niet ongebruikelijk om het tarief aanzienlijk te verhogen na gebruik zonder toestemming.

Het is altijd de vraag hoe ver een rechthebbende of diens vertegenwoordiger wil gaan om het geld te innen. Rechtzaken zijn duur, zeker als er buitenlandse partijen bij betrokken zijn. Bij verlies zijn de kosten dus nog veel hoger, maar dat geldt voor beide kanten.

Onderhandelen heeft dus wel degelijk zin. Dat blijkt ook wel uit het nieuwe aanbod van Ryde. Leg uw "geval" nogmaals uit, maak excuses, beloof het nooit meer te doen, u hebt een dure les geleerd, u bent een armlastige hobbyist, enz., en biedt een bedrag dat u wel kunt en wilt betalen. Zonder alle details te kennen is het lastig een advies over de hoogte te geven, maar u zou kunnen beginnen met bv 250 euro.

jes4
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2018 18:52

Re: Kent iemand het bedrijf Ryde?

Ongelezen bericht door jes4 »

@erthanax
Ja wat je zegt heb ik precies vanochtend gedaan. Excuus, nooit weer doen, de foto heb ik bij het eerste contact van Ryde direct verwijderd (klein half jaar geleden). Ik heb alleen nog net een wat hoger bedrag genoemd na mijn eerdere 200 euro als voorstel. Nu 300 euro. Ik hoop ontzettend dat het dan klaar is, niet mijn ding dit soort dingen.

trwns het gaat om een modefoto uit een digitaal blad, via pinterest zo in mijn blog geplakt (hoe dom denk ik nu! beginnersfouten).

Dus ik ben benieuwd hoe dit verder gaat. Denk het ook..nogmaals contact met de fotograaf geen zin heeft.. ze hebben me gemaild hier verder niets in te willen doen.

Gesloten