Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Cro

Re: Kosten voor niets door falende aansluiting Tele2

Ongelezen bericht door Cro » 10 dec 2018 19:43

brendan schreef:
10 dec 2018 18:25
In de voorwaarden staat dat je moet beschikken over een "functionerende Aansluiting die voldoet aan de eisen van Tele2" en dat Tele2 mag ontbinden als die er niet is.

Er staat alleen niet bij wat die eisen inhouden dus de klant kan zijn aansluiting onmogelijk controleren. Het enige controlemoment lijkt de postcodecheck te zijn die Tele2 ook lijkt te accepteren bij het aangaan van de overeenkomst. Als het niet blijkt te werken wordt er naar KPN gewezen, die haar schouders ophaalt en zegt het wel te willen aanleggen voor 500 euro. Tele2 wil dat niet betalen en legt het voor aan de klant die dat natuurlijk ook niet wil. Vervolgens wil Tele2 wel ontbinden maar wel na betaling van twee maanden onder de noemer "Administratiekosten".
Er zal waarschijnlijk niet direct een eis zijn, enkel dat er een isra punt aanwezig is. Dit is isra punt is eigendom van de netbeheerder, normaliter KPN. Een consument mag in principe niets doen met het isra punt daar dit eigendom is van de netbeheerder, voor modificatie, verwijderen of verplaatsen moet in principe door de consument een opdracht bij KPN neergelegd worden.

Tele2 kijkt gewoon in het administratief systeem bij KPN, als daar aangegeven is dat er een aansluiting (isra punt) is zal het proces bij Tele2 verder gaan. Die check zou genoeg moeten zijn, immers de consument mag niets veranderen aan het isra punt en als de consument netjes een verwijderopdracht heeft gegeven in plaats van zelf te gaan prutsen zal het systeem van KPN richting Tele2 aangeven dat er geen aansluiting is. Wanneer een consument wel zelfs is gaan prutsen is het logisch dat het systeem zegt dat er een werkende aansluiting is naar Tele2 toe.

Het is dus ook volledig logisch dat Tele2 niet wil betalen voor dat isra punt. KPN is er immers in de basis verantwoordelijk voor als eigenaar, tenzij de consument zelf heeft lopen prutsen aan het isra punt, dan is de consument verantwoordelijk.
Is het niet gewoon zo dat Tele2 hier een overeenkomst is aangegaan die ze niet kunnen leveren? De twee maanden abonnementskosten met de sticker "Administratiekosten" erop (omdat je zonder overeenkomst natuurlijk geen abonnementskosten mag rekenen) vind ik dan heel brutaal. Normaal gesproken heb je recht op compensatie wanneer er niet geleverd wordt volgens de overeenkomst. De klant heeft 4 dagen zonder verbinding gezeten, 15 telefoontjes moeten plegen, en zelf een nieuwe leverancier moeten regelen. Maar in plaats van compensatie worden er twee maanden gefactureerd die helemaal nooit geleverd zijn - maar ze noemen het Administratiekosten omdat het anders niet mag.

Natuurlijk heeft Tele2 kosten gemaakt maar ik denk dat dit hun eigen risico is als ze zo makkelijk overeenkomsten afsluiten zonder te communiceren en controleren of hun "functionerende Aansluiting die voldoet aan de eisen van Tele2" wel aanwezig is.
Ik vind dat eigenlijk eerlijk gezegd helemaal niet brutaal, eerder logisch. Ik vind het juist zeer vreemd dat de consument niet eerst zelfs even checkt of de aansluiting wel fysiek aanwezig en te gebruiken is in het huis voordat je een aanvraag doet. Het is immers niet ongewoon dat eerdere bewoners onlangs het feit dat er eigenlijk niets veranderd mag worden aan het isra punt deze toch vaak verwijderen, bijvoorbeeld door deze terug te trekken in de kruipruimte, af te knippen, of achter het behang te plakken.

Bij niet leveren ben ik het volledig met je eens, maar in gevallen als deze wordt er vaak gewoon geleverd en is enkel de aansluiting zoek en dat is toch echt de verantwoordelijkheid van de consument behalve wanneer het verwijderen netjes via KPN is gegaan en KPN is vergeten dit te verwerken in hun administratie.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 11 dec 2018 15:56

Het is een jaren 30 woning en toen was een telefoonaansluiting nog niet standaard maar ik meen dat in de jaren 60 de PTT met de uitrol van een soort van draadomroep is begonnen met drie zenders en een luidspreker in de woonkamer, mijn opa en oma hadden er één in de woonkamer. Die kabel bevatte ook een aansluiting voor een telefoon maar die werd niet gebruikt omdat een aansluiting gewoonweg niet te betalen was. In mijn flatwoning die in 1960 is gebouwd was die aansluiting voor draadomroep en telefoon al in het bouwproces opgenomen en in de betonmuur gefreesd waarna de muur werd gestuct en met een afdekplaat voorzien werd. De woning waarvan Ts beweerd dat er geen telefoonaansluiting is terwijl Tele2 en KPN stellen dat die er wel is snijdt geen hout want die is er wel. Ik heb die afzichtelijke aansluiting ook weggelaten toen ik hem nier meer nodig had en er over heen behangen maar geen draden afgeknipt en de oude ligt ter bewaring in een kast met een globale tekening waar die heeft gezeten voor het geval ik dat zelf niet meer kan doorgeven aan de nieuwe bewoner.

breien

Ongelezen bericht door breien » 11 dec 2018 16:30

Zelf heb ik ook tele 2. Waarschijnlijk zit er in de meterkast een buisje waar een blauwe kabel uitkomt. In de 'Je kan het zelf' folder is het optie 3.
Het is een heel gepriegel, maar het modem zou dan aan de blauwe kabel verbonden moeten worden. Als ik tele 2 moet geloven (en ik heb dit jaar echt mijn modem naar de meterkast moeten verhuizen) is het helemasl niet gebruikelijk dat het modem in de woonkamer aan het telefoonstopcontact geplaatst eordt. Dan gaat er volgens de klantenservice de kabel eens kapot en ligt het probleem niet aan het modem. Bij mij dus wel kwamen ze na een week prutsen van mij en vele telefoongesprekken achter. (Ik was echt geen vriendelijke klant meer)
Nou ja. Uit zogenaamde coulance heeft tele 2 mijn onkosten wel verrekend met de factuur. Een nieuwe stekker voor de voordeurbel en de stekker om meerdere stekkers in een contact te stoppen.

ingevankuik

Ongelezen bericht door ingevankuik » 12 dec 2018 10:02

Mocht iemand willen weten hoe dit afgelopen is:
Ik krijg 30 euro aansluitkosten terug, want dit had niet gefactureerd moeten worden. De rest gewoon betalen, eigen probleem.
echter, de eindfactuur volgt nog volgens de medewerker.....OKAY!!! Ik krijg dus nog een extra rekening. De 115 euro was het nog niet, nehee...er volgt er nog een! MENSEN WEES GEWAARSCHUWD!!

ingevankuik

Ongelezen bericht door ingevankuik » 12 dec 2018 10:15

oh en daarnaast mensen, oordeel niet te snel. Ik WIST niet eens dat ik een telefoonlijn nodig had voor deze diensten. Daarnaast is het wel erg ouderwets om deze te gebruiken, wij hebben geen vaste lijn, dus ik heb er ook nog nooit naar gezocht. Duidelijk is, dat veel mensen hier "vinden"dat het inderdaad mijn probleem zou zijn... Niet iedereen is zo perfect voorbereid en weet alles over aansluitingen/ wat je moet hebben etc. Ik ben er inderdaad gewoon van uit gegaan, dat de postcodecheck voldoende was. Wellicht een voorlichtingsregel voor je iets aanschaft? Daarnaast ben ik geen elektricien wellicht iedereen met de verbijsterende commentaren wel.
Wat weten mensen toch allemaal prima hoe het werkt als het henzelf niet treft.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 12 dec 2018 10:23

oh en daarnaast mensen, oordeel niet te snel. Ik WIST niet eens dat ik een telefoonlijn nodig had voor deze diensten.
Dan oordelen ze dus helemaal niet te snel, maar compleet terecht. Het feit dat je dit niet wist is je eigen verantwoordelijkheid en niet die van Tele 2.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 12 dec 2018 10:37

En zo “ouderwets” is het ook niet om de telefoonlijn daarvoor te gebruiken. Bijvoorbeeld nog genoeg plekken waar geen kabel is. Of mensen die iets goedkopers dan kabel willen.

Ook hoeft men daarvoor geen electricien te zijn. Vroeger geen vaste lijn gehad?

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 12 dec 2018 12:52

Ik kijk via die ouderwetse lijn TV, heb snel internet en ook nog ouderwetse telefoon. Zoveel over ouderwets. Als je het niet via de antenne kabel krijgt moet er toch een manier zijn om je huis aan te sluiten. Tele2 is een telefoon provider. Dat zou toch een richting aangeven. Als je ergens gaat wonen en je wilt gas gebruiken kijk je eerst of er wel een gasleiding is voordat je een contract afsluit. Zo ook voor een ouderwetse telefoon aansluiting.
Wij zijn ook zo gemeen om niet elke consument gelijk te geven. Wij oordelen zo snel.

Cro

Ongelezen bericht door Cro » 12 dec 2018 13:28

ingevankuik schreef:
12 dec 2018 10:15
oh en daarnaast mensen, oordeel niet te snel. Ik WIST niet eens dat ik een telefoonlijn nodig had voor deze diensten. Daarnaast is het wel erg ouderwets om deze te gebruiken, wij hebben geen vaste lijn, dus ik heb er ook nog nooit naar gezocht. Duidelijk is, dat veel mensen hier "vinden"dat het inderdaad mijn probleem zou zijn... Niet iedereen is zo perfect voorbereid en weet alles over aansluitingen/ wat je moet hebben etc. Ik ben er inderdaad gewoon van uit gegaan, dat de postcodecheck voldoende was. Wellicht een voorlichtingsregel voor je iets aanschaft? Daarnaast ben ik geen elektricien wellicht iedereen met de verbijsterende commentaren wel.
Wat weten mensen toch allemaal prima hoe het werkt als het henzelf niet treft.
Het probleem is waarschijnlijk niet dat je geen vaste lijn hebt, als je deze niet zou hebben zou er namelijk in de postcode check niet naar voren komen dat er een aansluiting mogelijk is. Het is veel waarschijnlijker dat jullie vaste lijn ergens weggewerkt is in huis, mogelijk door een vorige eigenaar.

Ik zou trouwens niet zeggen dat het gebruik van koperlijnen direct ouderwets is, het is naar mijn mening wel ouderwets deze als enkel telefoonlijnen te benoemen, daar worden ze namelijk regelmatig juist niet meer voor gebruikt op de traditionele manier, voor Internet, TV en Voip dan weer wel zeer regelmatig.

Plaats reactie