LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN verandert contract: mag dat?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Gioan
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2017 11:24

KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door Gioan »

KPN heeft mijn telefooncontract eenzijdig zomaar gewijzigd van onbeperkt internet naar beperkt internet. KAN DIT ZOMAAR
Laatst gewijzigd door Radar op 31 mei 2017 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook goedemorgen. Al contact gehad met KPN? Gelukkig heb ik dat al voor u gedaan. U krijgt geen beperkt internet, na 10gb wordt de snelheid verlaagd.
Maar eerst even terug naar het begin:
U heeft een contract op het 2g/3g internet met fair use policy. Oftewel, bij veel gebruik stopt het internet. Helemaal gratis heeft KPN dit abonnement al aangepast door op de snelle 4g netwerk te gaan zitten. Ik heb u toen niet horen klagen dat er iets aangepast werd.
Nu is er nieuwe wetgeving en kunt u, ook weer zonder bijbetaling, internetten in heel Europa. Echter, om het gebruik te kunnen reguleren is er een max van 10gb op volle snelheid. Daarboven gaat de snelheid omlaag, maar kunt u gewoon nog onbeperkt internetten. Er staat niets in uw contract welke snelheid u minimaal beloofd wordt.

Dus, wat is nu iw probleem? Dat u zonder bijbetaling van 4g gebruik maakt, of dat u nu onbeperkt mag internetten in heel Europa?
Volgende keer het bericht van KPN even aflezen dus zodat u ook de link leest waar heen verwezen wordt waar de uitleg gewoon in staat.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Laatst kwam ook al iemand met een dergelijk abonnement van KPN hier klagen. Ik zal de exacte tekst die ik toen heb geschreven even onder de streep zetten. En denk vervolgens even of je klacht wel zo terecht is en of het inderdaad schandalig is wat KPN doet.
___________________________________________________________________________________________
YolandaG schreef:L.S.,

IK heb net een mail van de KPN ontvangen waarin aangekondigd wordt dat mijn mobiele abonnement met onbeperkt internetten én levenslang eenzijdig omgezet gaat worden in internet max 10Gb in heel de EU. Dat is voor mij een verslechtering: ik internet in Nederland en heb geen baat bij de EU.
1. Ik heb via een chatsessie de bevestiging gehad dat de aangekondigde wijzinging ook per brief gestuurd gaat worden.
2. Het nieuwe abonnement is geen verbetering. Ik heb nu levenslang onbeperkt internetten (voor 7,50 euro per maand).
3. Waar en hoe kan ik hiertegen bezwaar maken? Anders dan het advies van de klantenservice van de KPN dat ik de mogelijkheid krijg om het abonnement op te zeggen (wat volgens mij altijd al kan).

Advies gevraagd.

m.vr.gr.,
Yolanda
Stel je even voor dat je bezwaar maakt en in een rechtszaak of zelf KPN wordt besloten dat het contract aangegaan in 2009/2010 wordt aangehouden. Je kunt weer levenslang internetten.

Helaas mag je geen gebruik meer maken van alle ontvangen cadeau's in de afgelopen jaren. 4G-internet is niet meer te gebruiken, je mag enkel nog gebruik maken van de 3G masten. Deze hebben een theoretische snelheid van 14.4 Mbit/s, wat in de praktijk betekent dat je vaak niet eens de helft van de snelheid krijgt, 7.2 Mbit/s.

Ook wordt de Fair Use Policy (FUP) uit die tijd aangehouden, wat ook in het contract staat vermeld. Even op internet gezocht, zou KPN in die tijd een FUP van 1 GB data aanhouden. Binnen deze data was het mogelijk om met de volledig toegankelijke snelheid te internetten. Na 1 GB data te hebben verbruikt, werd de snelheid dichtgeknepen tot 64 Kbit/s.

Dat heb je nu, maar je kunt wel onbeperkt internetten, en dat ga je ook doen op ieder moment dat dit kan. Al snel ben je door de eerste 1 GB data heen, mogelijk al binnen een uur.

In een maand zitten gemiddeld zo'n 730 uren die je kunt gebruiken. Een normaal persoon slaapt zo'n 8 uur per dag (30 dagen x 8 uur = 240 uur) en heeft een baan van 36 uur in de week (4 weken x 36 uur = 144 uur) Buiten het slapen en werken om houd je vervolgens 346 uur (730 uur - 240 uur - 144 uur) over die je kunt besteden aan internetten op je telefoon. Stel nu dat je die 346 uren volledig gebruikt om met 64 Kbit/s te internetten, dan kom je uit op:

346 uren * 60 = 20760 minuten
20.760 minuten * 60 = 1.245.600 seconden
64 Kbit/s ÷ 8 = 8 KiloByte/s*
1.245.600 seconden * 8 KiloBytes = 9.964.800 KiloBytes
9.964.800 KiloBytes ÷ 1024 = 9731,25 MegaBytes
9731,25 MegaBytes ÷ 1024 = 9,5 GigaBytes

*Bits en Bytes zijn niet hetzelfde. 8 Bits staat gelijk aan 1 Byte.

Totaal = 1 GigaBytes (volledige snelheid) + 9,5 gigaBytes (tergend langzaam) = 10,5 GigaBytes internet te gebruiken.

Kortom: je moet zeer en zeer je best doen en buiten je telefoon om geen sociaal leven hebben of iets anders doen dan met je telefoon bezig te zijn om het limiet dat je nu van KPN hebt gekregen, in de situatie waarin jij in 2009/2010 het contract hebt afgesloten, überhaupt te behalen.

Conclusie is dat dit limiet van KPN zeer redelijk is en je ook tevreden mag zijn met de snelheidsverhogingen en andere cadeau's van KPN die je de afgelopen jaren gekregen hebt. Die hadden ze je immers niet hoeven te geven, want dat is ook niet afgesproken in het contract van 7 jaar geleden.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Met als toevoeging Jetsertje dat het helemaal geen beperking is tot 10gb, maar dat de snelheid bij 10gb omlaag gaat. Voor de rest 10 dikke punten.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door Jetsertje »

NeoDutchio schreef:Met als toevoeging Jetsertje dat het helemaal geen beperking is tot 10gb, maar dat de snelheid bij 10gb omlaag gaat. Voor de rest 10 dikke punten.
Dan is de klacht dus al helemaal onterecht.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Gioan schreef:KPN heeft mijn telefooncontract eenzijdig zomaar gewijzigd van onbeperkt internet naar beperkt internet. KAN DIT ZOMAAR
Ja dat kan zomaar, KPN mag ook zomaar het contract beëindigen de opzeg termijn van 1 maand geld voor beide partijen.

P.S. Nieuw keyboard is misschien verstandig je caps lock blijft hangen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door olaf79 »

NeoDutchio schreef:Ook goedemorgen. Al contact gehad met KPN? Gelukkig heb ik dat al voor u gedaan. U krijgt geen beperkt internet, na 10gb wordt de snelheid verlaagd.
Maar eerst even terug naar het begin:
U heeft een contract op het 2g/3g internet met fair use policy. Oftewel, bij veel gebruik stopt het internet. Helemaal gratis heeft KPN dit abonnement al aangepast door op de snelle 4g netwerk te gaan zitten. Ik heb u toen niet horen klagen dat er iets aangepast werd.
Nu is er nieuwe wetgeving en kunt u, ook weer zonder bijbetaling, internetten in heel Europa. Echter, om het gebruik te kunnen reguleren is er een max van 10gb op volle snelheid. Daarboven gaat de snelheid omlaag, maar kunt u gewoon nog onbeperkt internetten. Er staat niets in uw contract welke snelheid u minimaal beloofd wordt.

Dus, wat is nu iw probleem? Dat u zonder bijbetaling van 4g gebruik maakt, of dat u nu onbeperkt mag internetten in heel Europa?
Volgende keer het bericht van KPN even aflezen dus zodat u ook de link leest waar heen verwezen wordt waar de uitleg gewoon in staat.
Iets minder belerend mag ook wel. Doet geen pijn...

Verwijderd

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

olaf79 schreef: Iets minder belerend mag ook wel. Doet geen pijn...
TS legt een klacht in één zin neer, zonder context, zonder voorstelrondje, wie hij of zij is en waarom hij of zij deze klacht heeft. En begaat daarna de dodelijke zonde (is sinds 1994 al not done ) van het gebruiken van enkel capslock. TERWIJL HET PAS OP 22 OKTOBER INTERNATIONALE CAPSLOCK-DAG IS! Daar kun je niet belerend genoeg tegen zijn, wat mij betreft.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jetsertje schreef:blabla
Iets minder belerend mag ook wel. Doet geen pijn...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door olaf79 »

JohnTheBassist schreef:
olaf79 schreef: Iets minder belerend mag ook wel. Doet geen pijn...
TS legt een klacht in één zin neer, zonder context, zonder voorstelrondje, wie hij of zij is en waarom hij of zij deze klacht heeft. En begaat daarna de dodelijke zonde (is sinds 1994 al not done ) van het gebruiken van enkel capslock. TERWIJL HET PAS OP 22 OKTOBER INTERNATIONALE CAPSLOCK-DAG IS! Daar kun je niet belerend genoeg tegen zijn, wat mij betreft.
Tsja als posters langdradig zijn wordt er gevraagd om samenvatting in 1 zin want is anders zo lastig lezen. De regels van het forum bepalen niet dat je je eerst moet voorstellen. Het gebruik van CAPS LOCK is niet bij iedereen bekend dat dit niet zo hoort.

Al met al onnodig belerend en zorgt er voor dat posters met een grote boog om het forum heen lopen, het wordt er hier niet gezelliger op, helaas. :roll:

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Ach, het antwoord is er, zonder uren aan de telefoon van de helpdesk of klantenservice.. :lol:

En belerend... ; het gaat om de inhoud, het enige wat je weggooit is de verpakking :wink:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dan_Veluwe schreef:Ach, het antwoord is er, zonder uren aan de telefoon van de helpdesk of klantenservice.. :lol:

En belerend... ; het gaat om de inhoud, het enige wat je weggooit is de verpakking :wink:
Dat antwoord is niet per se correct. Et c'est le ton qui fait la musique...

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

olaf79 schreef:
NeoDutchio schreef:Ook goedemorgen. Al contact gehad met KPN? Gelukkig heb ik dat al voor u gedaan. U krijgt geen beperkt internet, na 10gb wordt de snelheid verlaagd.
Maar eerst even terug naar het begin:
U heeft een contract op het 2g/3g internet met fair use policy. Oftewel, bij veel gebruik stopt het internet. Helemaal gratis heeft KPN dit abonnement al aangepast door op de snelle 4g netwerk te gaan zitten. Ik heb u toen niet horen klagen dat er iets aangepast werd.
Nu is er nieuwe wetgeving en kunt u, ook weer zonder bijbetaling, internetten in heel Europa. Echter, om het gebruik te kunnen reguleren is er een max van 10gb op volle snelheid. Daarboven gaat de snelheid omlaag, maar kunt u gewoon nog onbeperkt internetten. Er staat niets in uw contract welke snelheid u minimaal beloofd wordt.

Dus, wat is nu iw probleem? Dat u zonder bijbetaling van 4g gebruik maakt, of dat u nu onbeperkt mag internetten in heel Europa?
Volgende keer het bericht van KPN even aflezen dus zodat u ook de link leest waar heen verwezen wordt waar de uitleg gewoon in staat.
Iets minder belerend mag ook wel. Doet geen pijn...
Als ik belerend had willen zijn had ik TS proberen uit te leggen hoe de zoekfunctie werkt hier en laten zien dat dezelfde vraag al verschillende keren gesteld is. TS had zelf KPN kunnen benaderen met de vraag wat er gaat gebeuren. En die fout maakt niet alleen TS, maar alle vragenstellers over dit zogenaamde probleem. Ik heb als buitenstaander KPN benadert omdat andere het niet doen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dan_Veluwe schreef:Ach, het antwoord is er, zonder uren aan de telefoon van de helpdesk of klantenservice.. :lol:

En belerend... ; het gaat om de inhoud, het enige wat je weggooit is de verpakking :wink:
Uren aan de telefoon? Even naar de site van KPN en gaan chatten met een medewerker. Werkelijk binnen 2 minuten had ik antwoord. Begrijp alleen nog steeds niet waarom mensen die schijnbaar een probleem denken te hebben die niet zelf kunnen doen.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: KPN verandert contract: mag dat?

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

NeoDutchio schreef:
Dan_Veluwe schreef:Ach, het antwoord is er, zonder uren aan de telefoon van de helpdesk of klantenservice.. :lol:
En belerend... ; het gaat om de inhoud, het enige wat je weggooit is de verpakking :wink:
Uren aan de telefoon? Even naar de site van KPN en gaan chatten met een medewerker. Werkelijk binnen 2 minuten had ik antwoord. Begrijp alleen nog steeds niet waarom mensen die schijnbaar een probleem denken te hebben die niet zelf kunnen doen.
Tja, in dat geval is het forum niet meer nodig.

Gesloten