Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als mijn provider er zo instaat dat ik in een ander lidstaat máár 10 GB per maand mag gebruiken op straffe van een zuinigheidsboete, wanneer ik in Nederland zuinig ben en maar 10 GB per maand gebruikt, ook al heb ik een bundel van 20 GB, dan ga ik in Nederland mijn bundel volledig gebruiken.

Ondernemers proberen hier consumenten een schuldgevoel aan te praten, maar de consument mag echt de gemaakte afspraken hanteren. Je buurman zal geen verlies van kwaliteit ervaren. De aantallen waar we het hierover hebben zijn zo klein ten opzichte van het totaal, dat dat niet merkbaar is. En ook de kosten zullen hierdoor niet voor iedereen fors stijgen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door mahadma »

Fair use politiek is gebruikelijk. Als u in NL X gebruikt, kunt u redelijkerwijze geen tien x X data gebruiken.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uit de info van Cro maak ik op dat FUP alleen mag als een GB minder dan € 1,- kost.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die prijs van € 2,42 per Gb staat gewoon in de voorwaarden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door Jablan »

JozJan schreef:
05 aug 2022 10:02
alfatrion schreef:
04 aug 2022 20:32
Tip is dan om voor je op vakantie gaat dus even flink de provider belasten.
Goeie tip. Niet eerder aan gedacht, maar slim. Ga ik eens proberen
Sinds de telefoons bij ons standaard op mobiele data (WiFi uit) staan, hebben we geen last meer van een te hoog verbruik volgens de provider.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
05 aug 2022 17:30
Uit de info van Cro maak ik op dat FUP alleen mag als een GB minder dan € 1,- kost.
??
Cro schreef:
04 aug 2022 11:42
Wat wel kan zijn is dat de gestelde €2,42 te hoog is, mogelijk zou dit maximaal €2,21 mogen zijn.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door Franskia »

Vraagt men zich wel eens af waarom men zoveel data verbruikt ?? Het lijkt er op dat men niet meer zonder kan en alles moet volgen. Mijn smartphone gebruik ik bijna enkel nog om het alarm van mijn woning te bedienen en om de camera beveiliging te controleren. Om te bellen gebruik ik een simpel telefoontoestelletje waarmee ik ook een smsje kan versturen. Heerlijk rustig zo. Als ik iets wil weten zoek ik heb op via wifi en als ik geen wifi heb onderweg, mis ik ook niets. Vroeger bleef je ook niet de hele dag thuis naast de telefoon zitten omdat je misschien wel eens gebeld kon worden, voor zover je al telefoon had. Je zult merken als je je smartphone eens een dag uitzet, de wereld gewoon doorgaat en je meer tijd hebt om dingen te doen die je anders niet zou doen omdat je aan je telefoon vast zit.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
05 aug 2022 17:30
Uit de info van Cro maak ik op dat FUP alleen mag als een GB minder dan € 1,- kost.
Dat is niet correct, dat is pas per 2027, en daar zitten we nog niet.
In some specific cases (see below), you may have to pay a data roaming surcharge which will be equal to the EU-wide wholesale data cap. This maximum amount is €2 / GB of data in 2022 + VAT and it will decrease over time. From 2027 onwards it will be capped at €1 / GB + VAT.
In 2022 dus €2 + VAT, wat trouwens die €2,42 perfect kloppend maakt, mijn eerdere veronderstelling dat deze prijs dus mogelijk te hoog is klopt niet.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als één GB minder dan € 1,- kost (in 2022), dan mag een FUP worden gehanteerd met een toeslag van € 2,- plus BTW (in 2022).
My contract includes limited data
If you have a mobile phone contract with a limited data allowance, you can use this allowance when you travel in the EU at no extra cost. The data allowance in your contract is your limit when roaming.

However, if you have a very cheap mobile data unit price in your contract (less than €1 / GB in 2022 and decreasing over time), your operator may apply a "fair use" data limit when you're roaming. This limit can be lower than your domestic data allowance.

The limit is based on the price of your domestic mobile contract. Your operator must tell you in advance about this limit and has to let you know when you reach it. You can continue data roaming once you've reached your limit, but your operator will charge you extra. However, this surcharge will be limited to the wholesale data cap (€2 / GB + VAT in 2022).

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door Cro »

Ah ik zie het, we bedoelden beide wat anders.

Aan de door jouw gelinkte voorwaarde lijkt tele2 te voldoen trouwens.
Het door TS genoemde abonnement met unlimited bellen / sms en 20GB data kost wanneer ik dat bij tele2 nakijk €19 per maand. Daar ongelimiteerd bellen en SMS'en ook wat zal kosten zal de prijs voor die 20GB bundel dus ruim onder de €1 per GB liggen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ondanks ruime bundel dreigt Tele2 met extra kosten roaming EU

Ongelezen bericht door Jablan »

Je hebt natuurlijk ongemerkt dataverbruik. Apps, die heel enthousiast alle data verzamelen en doorsturen, tenzij je na installatie direct de instellingen induikt. Achtergrondverbruik.

Plaats reactie