LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door olaf79 »

Revoked schreef:Dus het is een bug. Geen fabricagefout dus.
Nou, opgelost.
Ik weet niet hoe je tot deze conclusie komt, maar ik denk dat de fabrikant het zelf beter weet dan wie dan ook op dit forum. Van hun website pluk je vrij gemakkelijk onderstaande tekst:
official Onkyo Website schreef: As part of our commitment to quality and customer service we have determined that a limited number of Onkyo Brand receivers manufactured between 2009 and 2012 may experience loss of audio or loss of network connection. This malfunction has been traced back to a defective network chip.
Dit is dus een hardwarefout

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door olaf79 »

Verderop staat er dit:
To address the problem and help people who may have an Onkyo Brand receiver manufactured between 2009 and 2012 and affected by loss of audio or loss of network connection („Impacted Receiver“), Pioneer & Onkyo Europe GmbH is launching a special Customer Care Program to remedy this issue.

Verify if your Onkyo Brand receiver is impacted
If you have an Impacted Receiver, decide how you prefer to address the issue:
- Cash Back/Trade In (may not be available in countries served by a distributor)
- Repair
Als TS de inruil en het afpulken van de sticker niet vertrouwd waarom gaat hij dan niet gewoon voor de gratis reparatie?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:Waarom doe je geen beroep op de wettelijke garantie? Dit is duidelijk een gevalletje non-conformiteit.
Los van het (niet onaanzienlijke) probleem gelijk hebben vs. gelijk krijgen, levert dat meer op dan het aanbod van de cashback actie?
De cashback actie is duidelijk en kan goed beoordeeld worden op de opbrengst.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door tttlocke »

olaf79 schreef:...

Dit is dus een hardwarefout
Goed voor velen hier dat nog een duidelijk te stellen.
Dat de fabrikant zelf tot de conclusie 'hardware fout' kwam, bleek ook al uit de openingspost van TS.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
alfatrion schreef:Waarom doe je geen beroep op de wettelijke garantie? Dit is duidelijk een gevalletje non-conformiteit.
Los van het (niet onaanzienlijke) probleem gelijk hebben vs. gelijk krijgen, levert dat meer op dan het aanbod van de cashback actie?
De cashback actie is duidelijk en kan goed beoordeeld worden op de opbrengst.
Je zou in principe 100% moeten terugkrijgen. Ontbinding brengt met zich mee dat partijen de geleverde prestatie ongedaan maken (art. 6:271 BW). De koper krijgt zijn geld terug en de verkoper zijn product. Dat product is uiteraard versleten door het gebruik maar dat komt voor rekening en risico van de verkoper (art. 7:10 lid 3 BW). Alleen als het uitblijven naar redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is (art. 6:248 lid 2 BW) en er sprake is van ongerechtvaardige verrijking (art. 6:212 BW), kan een gebruiksvergoeding worden toegekend. Het enkele gebruik van het product is daarvoor onvoldoende, omdat de wetgever dan wel de wet anders vorm had gegeven.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door tttlocke »

olaf79 schreef: Als TS de inruil en het afpulken van de sticker niet vertrouwd waarom gaat hij dan niet gewoon voor de gratis reparatie?
Briljant!

En als TS toch liever voor de cashback actie gaat:
Dit lijkt mij een bonafide bedrijf. Het lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk dat ze consumenten met een aanbod verleiden tot het opsturen van originele stickers om vervolgens te denken, 'ha ha gefopt, we betalen lekker toch niet'.
Er moet ergens op forum mbt dergelijke apparatuur toch iets te vinden over ervaringen van consumenten die al met de actie meegedaan hebben, zeker gezien het feit dat ie al langer loopt. Ook ervaringen over het al dan niet beschadigd raken van de sticker bij een poging te verwijderen en hoe anderen dat voorkomen hebben.

Als het gaat om het zoekraken na verzending, verzamel van bewijs dat het verzonden is (kies die verzendoptie die bewijs oplevert) en maak foto's van sticker nog op apparaat, sticker eraf en apparaat zonder sticker.
Meer kun je niet doen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
tttlocke schreef:
alfatrion schreef:Waarom doe je geen beroep op de wettelijke garantie? Dit is duidelijk een gevalletje non-conformiteit.
Los van het (niet onaanzienlijke) probleem gelijk hebben vs. gelijk krijgen, levert dat meer op dan het aanbod van de cashback actie?
De cashback actie is duidelijk en kan goed beoordeeld worden op de opbrengst.
Je zou in principe 100% moeten terugkrijgen. Ontbinding brengt met zich mee dat partijen de geleverde prestatie ongedaan maken (art. 6:271 BW). De koper krijgt zijn geld terug en de verkoper zijn product. Dat product is uiteraard versleten door het gebruik maar dat komt voor rekening en risico van de verkoper (art. 7:10 lid 3 BW). Alleen als het uitblijven naar redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is (art. 6:248 lid 2 BW) en er sprake is van ongerechtvaardige verrijking (art. 6:212 BW), kan een gebruiksvergoeding worden toegekend. Het enkele gebruik van het product is daarvoor onvoldoende, omdat de wetgever dan wel de wet anders vorm had gegeven.
In principe 100%?

Er wordt toch kostenloze reparatie aangeboden? Dat zorgt toch voor conformiteit?
Zeg jij nu dat de wet zegt dat de consument toch kan kiezen voor ontbinding omdat hij kostenloze reparatie afwijst?
Waaruit blijkt dat de consument dat mag eisen?

Zelfs als dat zo is, het apparaat is 8 jaar probleemloos gebruikt. Waarom zou je het volledige bedrag terugkrijgen?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Inderdaad eerst herstel/vervanging en als dat niet binnen een redelijke termijn is gebeurt dan pas ontbinding. Ik kan alleen geen euro bedrag aan het herstel koppelen. Je laatste vraag is reeds beantwoord.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als een dergelijk apparaat acht jaar probleemloos heeft gefunctioneerd, ondanks een hardwarefout, krijgt de koper natuurlijk nooit 100% van de aanschafprijs terug. Ook niet als herstel niet mogelijk is. Of zijn er uitspraken waarin dat wel het geval is?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door kokka »

Zelfs al heeft onkyo zelf ontdekt dat het een probleem in de netwerkchip is, vraag ik me toch of je had mogen verwachten dat een reciever of onderdelen van die reciever van 400 euro langer als 8 jaar meegaat. Uiteindelijk bepaalt dat of het product non-conform is.
Ik ben er niet van overtuigd dat hier sprake is van non- conformiteit.. overigens vind ik de geboden oplossingen (kosteloos herstel of 150 euro korting) een hele nette oplossing.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door alfatrion »

kokka schreef:Zelfs al heeft onkyo zelf ontdekt dat het een probleem in de netwerkchip is, vraag ik me toch of je had mogen verwachten dat een reciever of onderdelen van die reciever van 400 euro langer als 8 jaar meegaat. Uiteindelijk bepaalt dat of het product non-conform is.
Onjuist, een product is non-conform als het bij aflevering niet de eigenschappen heeft die de koper mag verwachten, gelet op ondermeer de kwaliteit en prestaties van soortgelijke producten. De fabrikant heeft erkend dat de kwaliteit ondermaats is en dus is er sprake van non-conformiteit.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door kokka »

Hiermee is mijn vraag toch niet helemaal beantwoord Alfa. De fabrikant heeft toegegeven dat de chip het probleem is, de chip had dus niet de kwaliteit die onkyo ervan had verwacht. Maar hij heeft het wel 8jaar probleemloos gedaan. Zou je dan niet puur op die basis kunnen stellen dat de reciever van TS wel heeft voldaan aan de verwachting die ts redelijkerwijs mocht hebben? Zou jij voor jezelf de stap naar de rechter wagen of zou je de geboden oplossingen accepteren?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als TS het apparaat acht jaar probleemloos heeft kunnen gebruiken, had het bij aflevering en gedurense acht jaar de eigenschappen die hij mocht verwachten.

Alfatrion, ik wens u een gelukkig leven verder.

TS, Onkyo is een fatsoenlijk merk. U kunt zelf de afweging maken of u de sticker verwijdert en opstuurt voor de cashback, of dat u liever een apparaat van een ander merk koopt. Wat het ook wordt, ik wens u dan veel luisterplerzier.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door newmikey »

alfatrion schreef:Onjuist, een product is non-conform als het bij aflevering niet de eigenschappen heeft die de koper mag verwachten, gelet op ondermeer de kwaliteit en prestaties van soortgelijke producten. De fabrikant heeft erkend dat de kwaliteit ondermaats is en dus is er sprake van non-conformiteit.
[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Eerst al je vaststelling van een software bug terwijl van meet af aan uit het topic blijkt dat er een hardware component kapot is en daarna de heilloze weg van non-conformiteit.

Stel dat je gelijk zou hebben en dat het simpelweg niet meer werken van een kleine component na 8 jaar tot non-conformiteit van het hele apparaat zou moeten leiden, wat heeft dat met Onkyo in Duitsland te maken? TS zou daarmee naar de verkoper moeten stappen en dat is Wehkamp in Nederland. Of dat zou kunnen gaan lukken is een tweede (met name gelet op het probleemloze gebruiksverleden van 8 jaar voor een apparaat waar dat een redelijke leeftijd voor is) en TS is sneller geholpen met het pro-actieve aanbod van de (buitenlandse) fabrikant.

TS is blijkbaar genegen dat aanbod te willen accepteren en vraagt zich af of er anderen zijn die ervaring hebben met specifieke onderdelen van de cashback actie, met name het terugzenden van de originele serienummer sticker van het apparaat. Jij komt vervolgens met een volslagen off-topic en rammelende redenering over non-conformiteit waar TS helemaal niet om gevraagd heeft. Blijf toch eens verdulleme een keertje on-topic!
Laatst gewijzigd door Radar op 08 apr 2018 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door alfatrion »

De rechtbank ging na of zo situatie, waarin het uitblijven van een vergoeding onaanvaardbaar was en of er sprake was van een onherechtbaarde verrijking, zich voordeed en beoordeelde die vraag negatief omdat er geen aanvullende omstandigheden waren dan dat de koper het product was gebruikt. De koper hoefde dan ook geen gebruiksvergoeding te betalen en de verkoper moest het volledige aankoopbedrag terugbetalen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 08 apr 2018 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Van mij mag TS zelf uitmaken wat hij doet. Zelf zou ik de verkoper aanspreken. Ik vind een situatie waarin ik een product zou moeten kopen om compensatie te krijgen niet acceptabel.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

alfatrion schreef:Van mij mag TS zelf uitmaken wat hij doet. Zelf zou ik de verkoper aanspreken. Ik vind een situatie waarin ik een product zou moeten kopen om compensatie te krijgen niet acceptabel.
Ik heb uw advies opgevolgd en de zaak voorgelegd aan Wehkamp. Niet alleen heb ik de Onkyo daar gekocht, ze zijn ook geautoriseerd reseller van Onkyo in Nederland. Wellicht kunnen zij mij de opties beter uitleggen en mij verder adviseren.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van Wehkamp.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door sjohie »

Je hebt van die glas-krabbertjes, een plastic houdertje met een stanleymesje er in, om dingen los te kunnen krabben op gladde oppervlaktes. Liggen bij de ACtion voor net niks, en daarmee krijg je, icm wat geduld, die sticker er wel af. 2ehands kost een TX-NR-509 goed honderd euro, dus die cashback lijkt me fair, het is meer dan de marktwaarde ervan. Lekker nieuw speeltje kopen.

Rotterdamklant
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2018 17:01

Re: Onkyo receiver van Wehkamp met fabricage fouten

Ongelezen bericht door Rotterdamklant »

Mijn ervaring met Onkyo
Geachte klant,

Nee dat zal niet meer gaan. Het programma dat al jaren!! liep, is door onze nieuwe eigenaren Aqipa nu dan echt stopgezet & ik kan u daarvoor dan ook verder niks aanbieden.

Lees hier https://www.nl.onkyo.com/en/customer-se ... 118747.htm

U kunt natuurlijk wel contact opnemen met een service center voor reparatie. Ik moet wel zeggen als ik zo'n mail krijg met zoveel onwaarheden en onzin, sja wordt ik niet echt vrolijk van, jammer. Ik ga er verder ook niet op in.

Met Vriendelijke Groeten/ Best Regards

Onkyo

Customer Care



----------------------------------------------

Dag Onkyo,

Een paar weken geleden heeft mijn TX NR609 receiver het begeven. Twee symptomen, geen geluid meer en zoeken naar netwerk tegelijk. Onkyo heeft lang een reparatieactie gehad vanwege structurele defecten en een paar jaar geleden heb ik mijn serienummer (3342mp5121020103) gecontroleerd. Daar was niets mee aan de hand.

Toen de receiver er plots prompt mee stopte heb ik nogmaals het serienummer gecontroleerd en ineens zit ie wel bij de apparaten met gebreken, alleen nu repareren jullie 'm niet meer, maar kan ik 175 terugkrijgen als ik een nieuwe Onkyo koop.

Na Kobe Steel, Mitsubishi Materials Corp en KYB Corp (van de schokdempers voor gebouwen bij aardbevingen) is Onkyo nu al het vierde Japanse bedrijf waarvan ik lees dat er "kwaliteitsproblemen" zijn.

Mijn vraag is of jullie 'm alsnog willen komen repareren of evt omruilen voor een refurbished model, maakt me niet uit. Het is niet netjes van Onkyo om eerst te zeggen dat er niets aan de hand is en later blijkt dat wel, maar repareren jullie 'm niet meer.

Mijn vertrouwen in Onkyo is geschaad doordat er jarenlang defecte receivers uit de fabriek zijn gekomen, maar wat echt vervelend is, dat als mijn serienummer destijds netjes was toegevoegd aan de lijst van te repareren apparaten, ik dit probleem nooit had gehad. Daarom wil ik voorlopig ook geen nieuwe Onkyo receiver kopen - zelfs niet met EUR 175 korting - alleen op door Onkyo geselecteerde modellen. Sorry, maar ik vind het niet netjes van de fabrikant.

Nogmaals het verzoek om mijn receiver alsnog te repareren of om te ruilen.

Met vriendelijke groet,

Gesloten