LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PhoneHouse failliet: tegoedbon gekregen bij retourneren

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Oostermoer
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2018 13:46

PhoneHouse failliet: tegoedbon gekregen bij retourneren

Ongelezen bericht door Oostermoer »

Geacht Forum.
Mijn vrouw heeft op 13-02-18 een aantal artikelen naar de Phone House winkel in Zuidlaren teruggebracht omdat deze spullen ook reeds door een familielid als cadeau waren gegeven.
Tot de verbazing van mijn vrouw kreeg zij geen geld terug maar een tegoedbon die een jaar geldig is, zij was het daar niet mee eens maar kreeg geen gelijk. En opmerking dat zij dat bij de aanschaf had moeten melden is dus achteraf.
Gisteren was ik in de stad Groningen en zag ik dat daar de Phone House winkels zijn gesloten vanwege faillissement, en toen dacht ik welke rechten hebben wij als consument?
Vanmorgen naar de Phone House winkel met de tegoedbon met de vraag of wij alsnog het geld terug kunnen ontvangen bij het inleveren van de tegoedbon?
Antwoord was dat dit niet gaat gebeuren en dat het faillissement van Phone House geen consequenties heeft omdat zij fransichenemer zijn.
Ik vind dit een onzakelijke houding en vraag mij af welke rechten en mogelijkheden er zijn en of dit tegenwoordig nog is toegestaan?
Uiteraard is het mogelijk om binnen het jaar de bon te verzilveren, maar dan moet je toevallig net spullen nodig zijn uit een winkel met een klein assortiment.
Graag advies inzake deze stelling, groet Jan Vierkant
Laatst gewijzigd door Radar op 16 feb 2018 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PhoneHouse failliet: tegoedbon gekregen bij retourneren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Oostermoer schreef:Geacht Forum.
Mijn vrouw heeft op 13-02-18 een aantal artikelen naar de Phone House winkel in Zuidlaren teruggebracht omdat deze spullen ook reeds door een familielid als cadeau waren gegeven.
Tot de verbazing van mijn vrouw kreeg zij geen geld terug maar een tegoedbon die een jaar geldig is, zij was het daar niet mee eens maar kreeg geen gelijk. En opmerking dat zij dat bij de aanschaf had moeten melden is dus achteraf.
Gisteren was ik in de stad Groningen en zag ik dat daar de Phone House winkels zijn gesloten vanwege faillissement, en toen dacht ik welke rechten hebben wij als consument?
Vanmorgen naar de Phone House winkel met de tegoedbon met de vraag of wij alsnog het geld terug kunnen ontvangen bij het inleveren van de tegoedbon?
Antwoord was dat dit niet gaat gebeuren en dat het faillissement van Phone House geen consequenties heeft omdat zij fransichenemer zijn.
Ik vind dit een onzakelijke houding en vraag mij af welke rechten en mogelijkheden er zijn en of dit tegenwoordig nog is toegestaan?
Uiteraard is het mogelijk om binnen het jaar de bon te verzilveren, maar dan moet je toevallig net spullen nodig zijn uit een winkel met een klein assortiment.
Graag advies inzake deze stelling, groet Jan Vierkant
Als die spullen ook in die winkel gekocht zijn, heb je geen recht op geld terug. Koop is koop. Dat je een tegoedbon aangeboden werd, is een geste van de winkelier. Maar die moe tje dan wel even besteden, inderdaad.

juliomariner
Berichten: 4826
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: PhoneHouse failliet: tegoedbon gekregen bij retourneren

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ruilen is geen recht maar een gunst. Ze hoeven dan ook geen geld terug te betalen maar dat mag met een tegoed bon. Moneyman heeft dus helemaal gelijk. Daarbij zijn de winkels van het bedrijf zelf failliet. De fransiche winkels gaan gewoon door

stofzuigertje

Re: PhoneHouse failliet: tegoedbon gekregen bij retourneren

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Aantal artikelen... en van 13 tot 16 , dat is wel erg korte tijd.

Als ze deze bon nog accepteren een populair toestel uitzoeken en die op voorraad leggen voor later.
Anders is het geld weg.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: PhoneHouse failliet: tegoedbon gekregen bij retourneren

Ongelezen bericht door kokka »

stofzuigertje schreef:Aantal artikelen... en van 13 tot 16 , dat is wel erg korte tijd.

Als ze deze bon nog accepteren een populair toestel uitzoeken en die op voorraad leggen voor later.
Anders is het geld weg.
een aantal artikelen.. ook al cadeau gekregen van familie. lijkt me sterk dat dat een telefoon was, al zou dat natuurlijk kunnen

stofzuigertje

Re: PhoneHouse failliet: tegoedbon gekregen bij retourneren

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Lenovo B was bij Kijkshop in aanbieding voor €49,95 en werkte perfect......
4G netwerk en 4.5" dus voldoende groot en 5" past niet in elke borstzak.....

Er zijn ook toebehoren die soms boven dit bedrag komen....... Apple heeft diverse voor X versie die duurder zijn!
Maar iets kopen als voordelige nieuwe op reserve als je toestel sneuvelde lijkt me wel handig.
Beter een product dan oud papier die in theorie nog waarde zou moeten hebben!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: PhoneHouse failliet: tegoedbon gekregen bij retourneren

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je iets in een winkel koopt, dan kun je in de regel niet zomaar je geld terug krijgen. Sommige winkels hebben je wel geld terug, maar dat hoeven ze niet te doen. Een waardebon is dus al meer dan waar ze toe verplicht zijn.

Phone House had ongeveer de helft eigen winkels en de helft franchise winkels. De eigen winkels zijn al een tijd failliet (volgens mij al ongeveer een jaar?), de franchise winkels niet. Maar zelf zou ik er niet heel erg gerust op zijn als ik een waardebon van ze zou hebben.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: PhoneHouse failliet: tegoedbon gekregen bij retourneren

Ongelezen bericht door Icasheb »

Koop is Koop in een winkel en ze zijn niet verplicht om geld terug te geven of iets dergelijks. Zoals iemand al eerder aangaf, ruilen is geen recht maar een gunst van de verkoper.

Phone house is inderdaad failliet, maar de franchise ondernemingen blijven gewoon doorgaan, dus dat scheelt :)

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: PhoneHouse failliet: tegoedbon gekregen bij retourneren

Ongelezen bericht door KR1275 »

Wat is er het nut van dat iedereen steeds hetzelfde antwoord geeft...?? De topic-starter zal het nu wel weten, denk ik.

Gesloten