LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
vdqa
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jul 2018 06:53

Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door vdqa »

Ik heb een jaar geleden een Sim Only abonnement voor mijn dochter bij Simyo afgesloten. Ze had een eigen telefoon van haar tante gehad en wilde daar heel graag mee bellen. Ik wilde echter niet dat ze overal en nergens kon internetten, behalve als ze op een betrouwbaar WiFi netwerk aangemeld zou zijn. Simyo kwam qua tarief als beste uit de bus en biedt op de bestelsite een abonnement ZONDER Databundel.

Het abonnement aangevraagd en besteld, in de telefoon geplaatst en hoera, ze kan bellen. Een paar dagen later gaan we een dagje uit en natuurlijk moet de telefoon mee om die aan iedereen te laten zien. In de auto zet ik mijn hotspot aan en de meiden zitten youtube te kijken op het mobieltje van mijn dochter. Ik ging er van uit dat ze gewoon op Wifi zou zitten, tot...... ik een SMS ontvang. Boodschap. Uw abonnement is geblokkeerd vanwege hoog datagebruik. Ik moet minimaal 100 euro storten om verder te mogen internetten. Ik begrijp er helemaal niks van. We hadden toch gekozen voor een abonnement ZONDER INTERNET. Thuisgekomen ingelogd op mijnsimyo en het blijkt nog erger. De nota is opgelopen tot 250 euro.

Gelijk de volgende dag gebeld en de situatie uitgelegd. Antwoord is als volgt. Mijnheer, als u kiest voor een abonnement ZONDER DATABUNDEL dan krijgt u van ons een Simkaart waar de DATABUNDEL WEL op GEACTIVEERD staat. U moet dus inloggen en de bundel handmatig uitzetten. De medewerkster legt uit "U heeft dat niet gedaan, en uw dochter kan wel gewoon internetten, alle data die zij gebruikt wordt berekend als buitenbundelkosten". Ze heeft ook een SMS ontvangen, u had het dus kunnen weten.

Ik probeer uit te leggen dat ik bij het bestelproces heb aangegeven geen data te willen. De dame blijft er echter bij dat ik de bundel zelf uit had moeten zetten. Ze geeft zelf aan dat ze als Simyo hier heel veel klachten over krijgen en geeft aan dat Simyo uit coulance de rekening wil terugbrengen naar de 100 euro die ik sowieso moest storten. Ze heeft tevens de databundel voor mij uitgezet (waarvan ik vind dat Simyo dit standaard zou moeten doen).

De dame zou het ook aankaarten bij haar management, want ze begrijpt mijn probleem wel. Ze kan niet beloven dat Simyo het aan gaat passen. Wanneer dit je overkomt is Simyo opeens niet zo goedkoop meer :(

Nu, ruim een jaar later wil ik voor mijn andere dochter ook een abonnement afsluiten. Ik zie dat er nog steeds niets is gewijzigd bij de aanvraagprocedure van Simyo. Je kunt nog steeds kiezen voor een abonnement zonder Databundel. Men waarschuwt je echter niet dat je databundel wel aan staat.

Ik wil een ieder die een abonnement bij Simyo afsluit dan ook waarschuwen/adviseren meteen in te loggen op je mijnsimyo omgeving en data op je mobiel uit te schakelen. Dat moet je echt zelf handmatig doen. Doe je dat niet dan kost het je minimaal 100 euro en als je niet klaagt heel veel meer.

Los daarvan vind ik dat Simyo zijn verantwoordelijkheid moet nemen en bij abonnementen zonder Databundel de optie Internet op je mobiel standaard uit zou moeten zetten.

Nergens, maar ook nergens tijdens het bestelproces wordt je er op gewezen dat je 'om hoge buitenbundelkosten te voorkomen, je handmatig internetdata op je mobiel ZELF uit moet zetten". Simyo rekent momenteel € 0,15 per MB welke u buiten uw bundel verbruikt.

Om u een voorbeeld te geven, een YouTube filmpje kijken verbruikt aan data ongeveer 4,5MB per minuut. Iedere minuut dat je een filmpje kijkt, en waarvan de kosten niet in je bundel vallen kost u dus 67,5 cent. Dat is € 40,50 per uur. En zo loopt dat lekker snel op.

Als u dagelijks 1 uurtje YouTube bekijkt heeft u in minder dan een week de melding binnen dat uw abonnement is geblokkeerd en dat u 250 euro moet betalen, en om verder te kunnen bellen (of internetten) eerst even 100 euro te storten.

Ik ben overigens heel erg benieuwd of ik de enige ben met deze ervaring (ik kan het mij niet voorstellen). Misschien dat we gezamenlijk Simyo zo ver kunnen krijgen dit stukje service te verbeteren.
Bijlagen
TGH-2018-07-26_073706.png
Bestelprocedure.
(201.43 KiB) 1180 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Geen internet bundel dan moet je natuurlijk alle data verbruik betalen. De provider is niet voor jouw instellingen verantwoordelijk. Je zult nog wel vaker hoge rekeningen krijgen. Er zijn vele manieren om toch data te gebruiken, vaak niet door de gebruiker meteen zichtbaar. Als je een App toestemming hebt verleend bij de installatie kan het al mis gaan. Hier zijn al vele topics over gemaakt. Dit is eigen verantwoordelijkheid.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door mahadma »

U kunt als u de internet toegang op uw abo NIET geblokkeerd heeft in UW ACCOUNT wèl internet gebruiken als uw tel erom vraagt.
U moet naar "uw instellingen" gaan, net zoals ik voor mijn partner gedaan heb op wiens verzoek ik haar Samsung en Simyo het internet vinkje op NIET ACTIEF plaatsen. Mijn partner kan overal bellen, maar alleen internetten, mits er wifi is, want ik heb de telefoon ook op alleen wifi gebruik ingesteld, zoals gezegd op haar verzoek om geen rekeningen te krijgen.

U heeft (waarschijnlijk) niet de instructie van de telefoon en van simyo niet (voldoende) gelezen en beiden niet goed ingesteld.

Jammer voor u, maar de priovider heeft gelijk in deze, doen ze iets qua coulance (= geen verplichting) is dat meegenomen.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op elke telefoon is in te stellen dat internet alleen maar via wifi gebruikt kan worden. Heeft niets met de provider van doen. Eigen verantwoordelijkheid.

Maar u vond het blijkbaar wel normaal dat zij via een hotspot wel uw data zouden gebruiken.

Ivo.w
Berichten: 1746
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U heeft een abonnement zonder databundel gekozen. Dat is niet gelijk aan een abonnement zonder de mogelijkheid om te internetten. U heeft gewoon slecht/niet de voorwaarden gelezen.

Zou u de voorwaarden wel hebben gelezen, dan had u gelezen dat u met het betreffende abonnement wel zou kunnen internetten tegen het dure "buiten de bundel"-tarief. En u bent er dan ook zelf 100% verantwoordelijk voor dat u geen gebruik maakt van data buiten de bundel. Op elke telefoon is in de instellingen heel eenvoudig het gebruik van mobiel internet uit te zetten.

Ook is het mogelijk om bij de provider aan te geven dat u de mogelijkheden voor dataverbruik volledig wilt blokkeren. Maar dat volledig blokkeren van datagebruik is dus iets heel anders dan een abonnement nemen waar geen databundel bij zit.

Helaas helaas helaas... Hopelijk is dit een wijze les waardoor u voortaan wel contracten volledig doorleest. "Slechts" 250 euro schade als gevolg van het niet doorlezen van contracten is nog een koopje.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door henk51 »

TS schreef:

Ik ben overigens heel erg benieuwd of ik de enige ben met deze ervaring (ik kan het mij niet voorstellen). Misschien dat we gezamenlijk Simyo zo ver kunnen krijgen dit stukje service te verbeteren.

U bent melder nummer zoveel. De geplaatste topics gaan over vrijwel ieder provider en al een aantal jaren.

Zijn ook tv consumenten items over geweest en artikelen in tijdschriften en kranten.


Iedere smartphone wil primair op internet het is de taak van de gebruiker alles zo te schakelen dat het alleen via wifi kan.

Helaas een dure les geweest.Voortaan eerst handleiding en tips op google en dit soort topics raadplegen.



groeten Henk

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door renewouters »

Een databundel (de naam zegt het al) is niets anders dan dat je de data in bulk inkoopt. Doe je dat niet dan betaal je gewoon voor het gebruik tegen een ander tarief. Het is niet anders dan met andere producten die je in het groot inkoopt.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door mahadma »

Zo schakel je het internet uit op je mobiel.
Bijlagen
Image1.png
(114.67 KiB) 964 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door tttlocke »

mahadma schreef:...Jammer voor u, maar de priovider heeft gelijk in deze, doen ze iets qua coulance (= geen verplichting) is dat meegenomen.
En dat doen ze heel gul. Simyo is bereid om van de rekening van 250 euro er maar liefst 150 kwijt te schelden.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door Cro »

vdqa schreef:Ik heb een jaar geleden een Sim Only abonnement voor mijn dochter bij Simyo afgesloten. Ze had een eigen telefoon van haar tante gehad en wilde daar heel graag mee bellen. Ik wilde echter niet dat ze overal en nergens kon internetten, behalve als ze op een betrouwbaar WiFi netwerk aangemeld zou zijn. Simyo kwam qua tarief als beste uit de bus en biedt op de bestelsite een abonnement ZONDER Databundel.

We hadden toch gekozen voor een abonnement ZONDER INTERNET.
Een regelmatig gemaakte fout, zonder databundel is niet zonder internet toegang. Zonder databundel geeft enkel aan dat je niet vooraf een bepaald stukje internet gebruik wil afkopen, maar juist dat je alle internet gebruik achteraf wil afrekenen.
Laatst gewijzigd door Cro op 26 jul 2018 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door tttlocke »

vdqa schreef:.....Misschien dat we gezamenlijk Simyo zo ver kunnen krijgen dit stukje service te verbeteren.
Ik hoop oprecht dat Simyo 'dit stukje service' niet aanpast. Dat zou bijzonder ongemakkelijk zijn voor iedereen (de overgrote meerderheid?) die in een andere situatie zit dan TS die internet gebruik anders dan via WiFi wilde blokkeren, maar daarvoor (vanwege een begrijpelijk misverstand) niet de juiste stappen nam.
Moeten providers dan ook als default SMS en bellen buiten werking stellen als de SIM geleverd wordt?
Service is: gemak dient de mens. Zo'n SIM moet gewoon werken voor SMS, bellen en data.
Dit nog afgezien van de kosten als de provider die verantwoordelijkheid zou moeten dragen om hard-/software zodanig aan te passen per klant dat aan de persoonlijke wensen tegemoet wordt gekomen.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik kan me wel voorstellen dat het verwarrend is. Geen databundel en toch internet hebben.
In feite is de databundel een tegoed voor gratis internetgebruik. Net als de belbundel dat voor gratis bellen is. Fijn dat u uit coulance uiteindelijk maar 100 euro hoeft te betalen. En u zult nooit meer dezelfde fout maken...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door Julie4444 »

snuffel1 schreef:Ik vind het eigenlijk van de zotte dat de provider de consument op van alles en nog wat dient te wijzen omdat de consument bij voorbaat tegen zichzelf beschermt dient te worden. Zelfs met een prepaid kaart van de Appie is internet nog mogelijk maar slurpt het beltegoed zo op. Elke slimme telefoon heeft de optie 'mobiele data uitzetten' en als u dat direct met de slimme telefoon van uw dochter had gedaan was er ook geen data gebruikt. Het is wel zo dat kinderen slim zijn en die functie zo gevonden hebben zonder door te hebben dat het kapitalen kan kosten. Er zijn providers die in combinatie met een abonnement een data bundel aanbieden die zodra de bundel is opgebruikt de snelheid terugbrengen naar 64 Kb o.i.d. en pas de volgende periode weer op de normale snelheid terug brengen. U heeft met het afsluiten van het eerste abonnement gedacht lekker goedkoop uit te zijn, voorwaarden heeft u voor het afsluiten niet gelezen want in die voorwaarden staan de mogelijkheden wel beschreven en als u die voorwaarden wel had gelezen had u niet voor dit abonnement gekozen maar voor een paar euro meer voor een abonnement met databundel gekozen.
Exact.

Dat u niet weet hoe zo'n apparaat werkt maakt het niet de schuld van de provider. U had gewoon het internet moeten uitzetten op de telefoon zelf, en uw dochter moeten zeggen dat ze dit niet mocht aanzetten. Ook had het geholpen als u de moeite had genomen de voorwaarden van uw bundel/abonnement te lezen. Het is wel zo handig dat mensen weten wat ze kopen voor ze het kopen. Die uitleg is gewoon beschikbaar.

Daarnaast biedt de provider ook nog een blokkade die door mahadma hierboven al is uitgelegd.

Sterker nog, op het hierboven gegeven screenshot staat duidelijk onder de internetbundel opties dat er standaard 4G op het netwerk van KPN beschikbaar is. Als je dat dus niet in je bundel opneemt betaal je de buitenbundeltarrieven. Volledig logisch en iedere provider werkt zo, naar mijn weten. Het is immers aan de klant om te beslissen of zij services buiten hun bundel wensen te gebruiken of wensen te blokkeren. Genoeg anderen willen heel soms internet gebruiken om bijvoorbeeld te kijken wanneer de bus gaat ofzo en nemen daarom geen internetbundel.


Dit is een gevalletje gebruikersfout.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door renewouters »

rvjapio schreef:Ik kan me wel voorstellen dat het verwarrend is. Geen databundel en toch internet hebben.
In feite is de databundel een tegoed voor gratis internetgebruik. Net als de belbundel dat voor gratis bellen is. Fijn dat u uit coulance uiteindelijk maar 100 euro hoeft te betalen. En u zult nooit meer dezelfde fout maken...
Jij snapt het dus ook niet. Een databundel is geen tegoed voor gratis internetgebruik. Een bundel is vooraf aangekochte hoeveelheid data die je per maand kunt gebruiken zonder extra kosten. Daar is niets verwarrend aan als je even doordenkt. Maar goed, de meeste problemen ontstaan doordat mensen niet denken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door Julie4444 »

renewouters schreef:[...]
Daar is niets verwarrend aan als je even doordenkt. Maar goed, de meeste problemen ontstaan doordat mensen niet denken.
En niet lezen voor ze iets kopen of afsluiten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als u het niet eens bent met het schikkingsvoorstel dan kunt u uw geschil voorleggen aan de www.sgc.nl

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door mahadma »

Stel: de provider schakelt de data 100% uit en men moet hem bewust aanzetten. Komen er klachten dat de data niet werkt. Nu wordt het standaard aangezet en kunnen de clienten kiezen voor incidenteel data gebruik zonder bundel tot groot verbruik met een grote bundel, met de bijbehorende kosten. Er zullen altijd klachten komen, immers, de gemiddelde gebruiker leest niets en stelt niets in.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door mahadma »

Bob Schurkjens schreef:Als u het niet eens bent met het schikkingsvoorstel dan kunt u uw geschil voorleggen aan de http://www.sgc.nl
Na een coulance van € 150,00 op een bedrag van € 250,00 denk ik dat dit vergeefse moeite is.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Simyo zonder internetbundel, maar toch rekening datagebruik

Ongelezen bericht door rvjapio »

@renewouters: Grappig, je beweert precies hetzelfde als ik. Voordat de avond om is zal je beseffen wat het verschil is tussen 'niet kunnen denken' en 'niet kunnen doordenken'. Gelukkig proberen we allebei een goede uitleg te geven. .. :D

Gesloten